"Dood" paard is een hit op Facebook

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes__

Re: "Dood" paard is een hit op Facebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 07:45

Ik heb er ook m'n bedenkingen over... Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat een paard het écht fijn vindt om zo te liggen, het is iig heel onnatuurlijk.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 07:54

Ik vind het nog het meest opvallend hoe de vrouw reageert. Vraag me af waarom ze zoveel moeite doet om steentjes te pakken en een stuk gaas terwijl je er ook even heen kan lopen... Maar we weten natuurlijk niet waarom ze dat doet.
Ik zet er ook meteen mn vraagtekens bij, zoals bij elk afwijkend gedrag. Maar we kunnen met dit filmpje echt niks zeggen over hoe de pony er aan toe is, het is veel te kort om daarover te oordelen. Hij is natuurlijk te dik en bevangenheid zou dit wel kunnen verklaren maar er is ook altijd een kans dat hij gewoon maf is en dit lekker vind liggen.
Dat wijdere staan na opstaan doet de mijne ook en daar is absoluut niks mis mee. Hij is wel een luie donder die ruim de tijd neemt om lekker uit te strekken. Vanuit die wijdbeense positie maakt hij dus even een mooi compliment om daarna kalmpjes weg te wandelen. Even lekker alles rekken en strekken maar wel op zn dooie gemakje.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 08:00

Mijn paard ligt regelmatig zo in de zon.En nee,ze mankeerd niks.
Afbeelding

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 08:06

Ik zag het ook op FB voorbij komen en bekeek het filmpje. Ik moest er wel om lachen, wat een paard met humor. :D

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 08:09

Los van het feit of er wel of niet iets aan de hand is met de pony, vind ik het best triest dat de vrouw met zooi naar het beestje gaat gooien om hem maar overeind te krijgen. Lijkt me duidelijk dat ze er een mooi showtje van heeft proberen te maken.
Ik ben benieuwd hoe zij reageert als iemand stenen in haar kruis gooit.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 08:10

gohya schreef:
Mijn paard ligt regelmatig zo in de zon.En nee,ze mankeerd niks.
[ Afbeelding ]

Zo liggen alle paarden, dat is niks bijzonders, maar als een paard op de rug gaat liggen is er wat anders aan de hand, ziet er grappig uit, maar ik vind t niet grappig, zeker ook niet hoe er met t dier omgegaan wordt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 08:10

Op de zij liggen is normaal, zo op de rug liggen niet en stenen naar je paard gooien helemaal niet.

Vind dit net zo grappig als die wevende of nee "dansende" paarden..

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 08:28

Het op afstand dingen gooien zou ook kunnen komen door onzekerheid rondom paarden. Zoals gezegd, in krantenartikelen lees ik dat dit een ouder echtpaar is dat de pony voor de kleinkinderen heeft gekocht, ik kan me voorstellen dat die A.weinig weten van paardenzorg, paardengedrag of paardenziektes (ook frappant in combimatie met dat ik op de filmpjes, foto's en facebookpage vooral koeien, honden en geiten zie bij de pony en geen andere paarden) en B weinig durven met of rondom de pony, al zeker niet over het hek klimmen.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 08:44

Ik heb ooit een pony gehad die ook heel gek lag, standaard met 1 achterbeentje iets van de grond af. Constant werd ik daarvoor gebeld, zelfde verhaal.
Die mankeerde niets, maar kon wel flink boos zijn als je haar wakker maakte. Dan sprong ze op en gaf ze gelijk een paar trappen, die maakte ik ook niet meer wakker door bij haar te komen hoor. Scheelde een heleboel blauwe plekken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 08:49

Filmpje gezien en tsja ik vind het ook niet komisch. Dier is duidelijk wakker maar wil niet opstaan. Ik denk dan meteendarmklachten oid.maar ja voor hetzelfde geld is dat gebeurt en is beestje gezond bevonden,

Maar ken het wel, alleen dan op de zij. Ik kom bijna dagelijks langs een wei met shetlanders. Een van die merries ligt veel plat metvier stijve benen opzij lang stil en stijf. De eerste keer geprobeert te vinden welke boerderij erbij hoorde maar niemand thuis. Stond op het punt de wei in te gaan toen beestje luid gapend opstond. Maar bijna iedere dag ligt ze tussen de middag met vier stijve benen plat en gestrekt,

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:09

Dit lijkt me iets serieus,en niets lolligs..paard is na het liggen ook totaal niet vrolijk.staat in mijn ogen ook wat vreemd..de schreeuwende/gooiende eigenaresse maakt het er niet beter op %)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:39

Ygritte schreef:
Het op afstand dingen gooien zou ook kunnen komen door onzekerheid rondom paarden. Zoals gezegd, in krantenartikelen lees ik dat dit een ouder echtpaar is dat de pony voor de kleinkinderen heeft gekocht, ik kan me voorstellen dat die A.weinig weten van paardenzorg, paardengedrag of paardenziektes (ook frappant in combimatie met dat ik op de filmpjes, foto's en facebookpage vooral koeien, honden en geiten zie bij de pony en geen andere paarden) en B weinig durven met of rondom de pony, al zeker niet over het hek klimmen.

Maar iedere gek weet toch wel dat het gooien van stenen op zo'n plek pijn doet? Daar hoef je geen paardenkennis voor te hebben.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:49

Al twee foto's van paarden op hun zij, want die liggen ook raar en dus is het paard in de OP normaal. Ja, paarden op hun zij, ook helemaal plat, is redelijk normaal en dat is tenminste komisch/schattig. Maar dit paard ligt op zijn rug met de beentjes omhoog. Dat vergelijken met paarden op hun zij is een scheve vergelijking. Ze vergelijken met honden die ook zo liggen, is al helemaal niet kloppend. Honden en paarden zijn niet te vergelijken. Diersoorten met andere diersoorten zijn niet te vergelijken.

Kijk, het is niet te beoordelen vanaf de video of er iets mis is met het beestje, maar mensen mogen er toch wel hun vraagtekens bij zetten? Sinds wanneer is dat verboden. Ik vind het altijd zo ironisch dat er zoveel mensen zijn die telkens zeggen 'zucht gaaaat bokt weer' 'begint bokt weer te klagen' 'typisch bokt dit' eigenlijk de grootste klagers van bokt zijn; Klagen over andere klagers.

Het is apart dat de pony zo ligt en aangezien dieren vooral vaak aparte dingen doen wanneer pijn de oorzaak is, is het logisch om de video niet grappig te vinden, maar er vraagtekens bij te gaan zetten.

Elk iemand met enig gezond verstand moet dat toch inzien, dat het logisch is dat mensen dingen denken, of dat nu wel of niet zo is. Vraagtekens erbij zetten mag.

Niet alleen bij de pony zijn gedrag, maar ook de eigenaar haar gedrag. Ik kan me niet voorstellen dat ook maar iemand het normaal vind wat ze doet. Ik vind het niet oke. En haar gedrag versterkt me alleen maar in mijn gevoel dat de pony iets heeft, want zo op het 'eerste gezicht' lijkt de eigenaar niet iemand die er verstand van heeft en er snel een dierenarts bij zou halen.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:55

Jolien87 schreef:
Ygritte schreef:

Maar iedere gek weet toch wel dat het gooien van stenen op zo'n plek pijn doet? Daar hoef je geen paardenkennis voor te hebben.

Nee, daar heb je gelijk in. :j Maar mijn vader bijvoorbeeld vindt het spannend om bij mijn paard in de buurt te zijn, ik kan me voorstellen dat als hij denkt "het paard moet echt opstaan maar ik durf er niet in de buurt" dat-ie dan dmv een prikstok of steentjes een paard durft te laten opstaan zonder er dichtbij komen. Het is alsnog een vreemde reactie, maar ik denk dat een niet-paardenmens in paniek zulke beslissingen kan nemen - en als je echt wil dat hij opstaat en niet in de buurt wil of durft is dit een van de opties. Zeker als lokken met voer of roepen bijv. niet heeft gewerkt in het verleden.

Het "geen paardenkennis" is volgens mij duidelijker in bijv. het dit samen met gedragingen als het moeizaam opstaan, in de koele modder staan, niet herkennen als pijn-uitingen, en je vervolgens niet realiseren dat dit lig-gedrag uiterst merkwaardig is voor paarden.

Haar manier van doen doet me een beetje denken aan die "no-nonsense, niet knuffelen, en als beest kan staan is het goed" manier van dr. Pol en zijn klanten met dieren. In een aflevering daar zag ik eens een paard dat op een volle weide stond met zwaar overgewicht, paard was hartstikke hoefbevangen en eigenaresse had Pol erbij gehaald om hem in te laten slapen; ze leek in het interview echter oorzaak (voer, overgewicht, weidemanagement) en gevolg (paard met veel pijn, "elke zomer weer") niet te kunnen koppelen. -O- Voor haar leek het "zomaar noodlot" te zijn dat het paard nu alweer pijn had. En pol maakte er weinig woorden aan vuil en drukte de spuit er in. De situatie lijkt me toch in elk geval enigszins vergelijkbaar: uitgestrekt Amerikaans platteland, makkelijk land om een paar paarden/ponies/dieren neer te zetten en weinig dieren-artsen of professionals, paarden-mensen of uberhaupt mensen in de omgeving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:58

Dat ze stenen gooid is in dit geval niet handig nee, had ook op een andere manier gekund.
Toch heb ik dit zelf ook wel eens gedaan toen er een veulen in het land van de 'buurman' lag waarbij ik mijn twijfels had, veulen lag plat, reageerde niet en ik kon er niet bij in het land komen omdat zijn ingang niet voor ons toegangelijk was, ik heb toen dus wel wat steentjes gegooid..veulen bleek wel dood te zijn en in de dagen daarna lagen er meer dood ivm droes. Ik zou dus liever hebben dat mensen het komen melden als ze het niet vertrouwen ipv dat ze gewoon doorlopen of fietsen, dan kan het meestal loos alarm zijn maar in ons geval bijv bleken ze wel degelijk dood te zijn.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:18

Dit dier mankeert echt wel iets.
Het staat uiterst beroerd op en dan stopt ook gelijk het filmpje, had het dier wel eens willen zien lopen.

Verder werd er door anderen op facebook al gewezen op het feit dat paarden zo gaan liggen om hun darmen te ontlasten.

Dier heeft dus of last van de hoeven of de darmen en misschien wel allebei en lollig is het zeker niet.

Dier is oinderdaad niet dood, alleen de vraag voor hoelang .

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:19

Ygritte schreef:
Jolien87 schreef:

Nee, daar heb je gelijk in. :j Maar mijn vader bijvoorbeeld vindt het spannend om bij mijn paard in de buurt te zijn, ik kan me voorstellen dat als hij denkt "het paard moet echt opstaan maar ik durf er niet in de buurt" dat-ie dan dmv een prikstok of steentjes een paard durft te laten opstaan zonder er dichtbij komen. Het is alsnog een vreemde reactie, maar ik denk dat een niet-paardenmens in paniek zulke beslissingen kan nemen - en als je echt wil dat hij opstaat en niet in de buurt wil of durft is dit een van de opties. Zeker als lokken met voer of roepen bijv. niet heeft gewerkt in het verleden.

Het "geen paardenkennis" is volgens mij duidelijker in bijv. het dit samen met gedragingen als het moeizaam opstaan, in de koele modder staan, niet herkennen als pijn-uitingen, en je vervolgens niet realiseren dat dit lig-gedrag uiterst merkwaardig is voor paarden.

Haar manier van doen doet me een beetje denken aan die "no-nonsense, niet knuffelen, en als beest kan staan is het goed" manier van dr. Pol en zijn klanten met dieren. In een aflevering daar zag ik eens een paard dat op een volle weide stond met zwaar overgewicht, paard was hartstikke hoefbevangen en eigenaresse had Pol erbij gehaald om hem in te laten slapen; ze leek in het interview echter oorzaak (voer, overgewicht, weidemanagement) en gevolg (paard met veel pijn, "elke zomer weer") niet te kunnen koppelen. -O- Voor haar leek het "zomaar noodlot" te zijn dat het paard nu alweer pijn had. En pol maakte er weinig woorden aan vuil en drukte de spuit er in. De situatie lijkt me toch in elk geval enigszins vergelijkbaar: uitgestrekt Amerikaans platteland, makkelijk land om een paar paarden/ponies/dieren neer te zetten en weinig dieren-artsen of professionals, paarden-mensen of uberhaupt mensen in de omgeving.

Het is haar eigen paard die vaker zo ligt, dus ze wist dat er niets aan dr hand was. Er was geen reden het paard op te laten staan, behalve voor de video. Om dan stenen te gooien vind ik niet kunnen, hoe 'onzeker' de baasjes ook zijn. Er was geen nood om hem op te laten staan, laat hem dan met rust als je er niet bij durft te komen.

@dees-daan: ik hoop dat je wel inziet dat dat een hele andere situatie is. Het was niet jouw eigen veulen doe vaker zo lag, niet je eigen land, je kon er niet in komen. Snap de stenen gooien dan wel een beetje. Hoewel ik gewoon naar de eigenaars huis eas gelopen om het te melden.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:23

Grappig dat mensen er vanuit gaan dat er iets mis is en dat het beest mishandeld wordt of wat dan ook..

Hoe goedbedoeld sommig advies ook is, als ik 1 ding van social media heb geleerd is dat je nooit het hele verhaal weet. Niemand hier weet of er niet al een dierenarts bij is geweest. Niemand hier kent het paard persoonlijk...

De conclusie die je uit het filmpje trekt moet je zelf weten, maar ik vind het persoonlijk heel betweterig over komen om op basis van dit filmpje te zeggen dat er iets mis is met het paard en dat de eigenaren er niet goed voor zorgen. Denk er gewoon alsjeblieft aan dat je niet het hele verhaal weet...

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:26

Dus jij vind eigenaren die stenen en een stuk hek naar de pony gooien, goede verzorging?

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:28

NatasjavE schreef:
Geweldig :')

Wij hebben op stal overigens ook een paard waar mensen voor aanbellen om te vragen of het wel goed gaat.

Die blijft alleen plat op haar zij liggen. Maar heel lang en heel stil.

Ik heb er ook zo één.

Heb wel is gehad dat mensen langs het hek stonden te klappen en te zwaaien omdat ze dachten dat ponylief dood was , ze reageert ook echt niet op zo'n moment.

Ze waren al van plan de politie te bellen :+

Kwam toevallig toen net aan en ze maar uitgelegd dat ze erg gek is op de zon en zo heerlijk ligt te soezen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:34

ElineS schreef:
Dus jij vind eigenaren die stenen en een stuk hek naar de pony gooien, goede verzorging?

Wie zegt dat ze dit elke dag doen?
Ik heb ook wel eens een borstel naar een paard gegooid.. nou daar gaat ie heus niet stuk van.

Ja dat gaas is een beetje raar dat ze dat gooit.. maar die steentjes.
We hebben het over een steentje. Niet een baksteen.

Als 'n paard een ander paard een trap geeft dan is het doodnormaal.

Of ie gezond is of niet, weet ik niet.. laat ik me niet overuit.. maar kom op mensen. Het zijn een paar kluiten modder/keitjes.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:36

Ook al doet ze het niet elke dag, het is niet oke en niet normaal. Oom niet voor 'eenmalig'.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:43

Klap met de hand geeft toch hetzelfde effect? Paard is heus niet beledigd hoor :+
flauw natuurlijk en ik snap heus wat je bedoelt maar ze gooit het steentje toch niet met de intentie om pijn te doen?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:43

Ik las nog ergens dat hij een soort circus pony is "trickpony" en dit dus deed om snoepjes te bedelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:44

Eline, en toch lees ik hier dat mensen het vervelend vinden als er mensen komen omdat ze denken dat er een paard dood ligt, dus als je dat doet is het weer niet goed.
Ik zou, als ik een paard had dat vaak apart ligt te slapen gewoon een briefje ophangen zodat mensen weten dat er niks aan de hand is maar dat is een ander verhaal.
Ik wilde gewoon zeker weten dat er echt iets aan de hand was voordat het gemeld werd, veulens liggen wel vaker plat te slapen dus dat had ook gekund, roepen en klappen hielp niet (logisch bij een dood veulen) en aan een paar steentjes houden ze echt niks over als ze wel slapen, het is nou niet zo dat er met bakstenen gegooid is.
Deze man reageerde trouwens ook heel zuur, hij wist het al lang en haalde het later wel weg.. dus ook al ligt er echt een paard dood, dan nog word het melden niet altijd op prijs gesteld, laat staan hoe hij gereageerd had als het veulen wel had liggen slapen..

Natuurlijk is dit een ander verhaal omdat het haar eigen is en ze weet dat hij leeft en om had kunnen lopen maar het ging mij er meer om dat mensen het blijkbaar vervelend vinden als er iemand komt omdat diegene denkt dat er een paard dood ligt terwijl diegene zich alleen maar zorgen maakt en het soms dus wel degelijk zo is, dan lijkt het mij alleen maar fijn dat ze het komen melden, vind je dat niet hang dan gewoon wat in het zicht zodat mensen lezen dat dat paard altijd zo slaapt.