Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ygritte schreef:Het op afstand dingen gooien zou ook kunnen komen door onzekerheid rondom paarden. Zoals gezegd, in krantenartikelen lees ik dat dit een ouder echtpaar is dat de pony voor de kleinkinderen heeft gekocht, ik kan me voorstellen dat die A.weinig weten van paardenzorg, paardengedrag of paardenziektes (ook frappant in combimatie met dat ik op de filmpjes, foto's en facebookpage vooral koeien, honden en geiten zie bij de pony en geen andere paarden) en B weinig durven met of rondom de pony, al zeker niet over het hek klimmen.
Jolien87 schreef:Ygritte schreef:Het op afstand dingen gooien zou ook kunnen komen door onzekerheid rondom paarden. Zoals gezegd, in krantenartikelen lees ik dat dit een ouder echtpaar is dat de pony voor de kleinkinderen heeft gekocht, ik kan me voorstellen dat die A.weinig weten van paardenzorg, paardengedrag of paardenziektes (ook frappant in combimatie met dat ik op de filmpjes, foto's en facebookpage vooral koeien, honden en geiten zie bij de pony en geen andere paarden) en B weinig durven met of rondom de pony, al zeker niet over het hek klimmen.
Maar iedere gek weet toch wel dat het gooien van stenen op zo'n plek pijn doet? Daar hoef je geen paardenkennis voor te hebben.
Ygritte schreef:Jolien87 schreef:
Nee, daar heb je gelijk in.Maar mijn vader bijvoorbeeld vindt het spannend om bij mijn paard in de buurt te zijn, ik kan me voorstellen dat als hij denkt "het paard moet echt opstaan maar ik durf er niet in de buurt" dat-ie dan dmv een prikstok of steentjes een paard durft te laten opstaan zonder er dichtbij komen. Het is alsnog een vreemde reactie, maar ik denk dat een niet-paardenmens in paniek zulke beslissingen kan nemen - en als je echt wil dat hij opstaat en niet in de buurt wil of durft is dit een van de opties. Zeker als lokken met voer of roepen bijv. niet heeft gewerkt in het verleden.
Het "geen paardenkennis" is volgens mij duidelijker in bijv. het dit samen met gedragingen als het moeizaam opstaan, in de koele modder staan, niet herkennen als pijn-uitingen, en je vervolgens niet realiseren dat dit lig-gedrag uiterst merkwaardig is voor paarden.
Haar manier van doen doet me een beetje denken aan die "no-nonsense, niet knuffelen, en als beest kan staan is het goed" manier van dr. Pol en zijn klanten met dieren. In een aflevering daar zag ik eens een paard dat op een volle weide stond met zwaar overgewicht, paard was hartstikke hoefbevangen en eigenaresse had Pol erbij gehaald om hem in te laten slapen; ze leek in het interview echter oorzaak (voer, overgewicht, weidemanagement) en gevolg (paard met veel pijn, "elke zomer weer") niet te kunnen koppelen.Voor haar leek het "zomaar noodlot" te zijn dat het paard nu alweer pijn had. En pol maakte er weinig woorden aan vuil en drukte de spuit er in. De situatie lijkt me toch in elk geval enigszins vergelijkbaar: uitgestrekt Amerikaans platteland, makkelijk land om een paar paarden/ponies/dieren neer te zetten en weinig dieren-artsen of professionals, paarden-mensen of uberhaupt mensen in de omgeving.
NatasjavE schreef:Geweldig![]()
Wij hebben op stal overigens ook een paard waar mensen voor aanbellen om te vragen of het wel goed gaat.
Die blijft alleen plat op haar zij liggen. Maar heel lang en heel stil.
ElineS schreef:Dus jij vind eigenaren die stenen en een stuk hek naar de pony gooien, goede verzorging?