Losgebroken paarden rennen tussen Blije en Holwerd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 10:12

Wat een gezeik over een tik.. 23 paarden zonder halster die bij elkaar op de trailer moeten. Als je ze genoeg tijd geeft om rustig de trailer op te wandelen blijf je bezig want dan komen er net zo hard weer een paar vanaf.. en keihard slaan vind ik zwaar overdreven. Paarden zijn rustig en houden echt geen trauma over aan een tikje, ze worden ook nog eens samen vervoerd dus er ontstaat ook geen stress omdat ze bij elkaar willen zijn, ik zie het probleem niet.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 11:28

neocoon schreef:
Wat een hoop commentaar weer van mensen die duidelijk alleen op maneges rijden en totaal geen verstand hebben van het houden van groepen (jonge) paarden. ALs je daadwerkelijk verstand hebt van paarden, dan zie je dat de paarden die een tik op de wang krijgen, hier niet echt van onder de indruk zijn. Ook zijn ze niet bepaald in paniek. Als dit regelmatig zou gebeuren, of ze zouden echt geslagen worden (wat sommigen hier durven te beweren), dan zouden ze wel anders reageren (hoofd omhoog gooien, schichtig reageren, enz.).

Ja ik rij op een manege en heb geen ervaring met jonge paarden :') _O-
Toevallig heb ik dagelijks veulens en jonge paarden door de handen.
Laten we het er maar op houden dat iedereen een verschillende manier heeft. :)

MondyJoker

Re: Losgebroken paarden rennen tussen Blije en Holwerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 11:49

Maar even .. Waarom brengen ze de paarden dan niet standaard op deze manier naar de wei ? Want nu is t een automobilist die er doorheen rijdt (staat er niemand bij de afzettingen ? ) maar ook de kudde zelf kan er doorheen walsen ?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 12:01

Ik zou me bijna aangesproken voelen...
Ook wij doen de kudde nogal eens zo van het een naar het andere land brengen en ondanks dat ze het spelletje heel goed kennen is de schuur en de andere kant op veel leuker en ja, dan krijgen ze ook weleens zo´n tik tegen het hoofd. Niets geen kopschuwe paarden hoor. Ze weten weer even dat ze de andere kant op moeten en vooral dat ze niet moeten gaan stilstaan zodat het achterin volloopt.

En een tik tegen de borst? Daar moest ik wel om lachen. Serieus, een paard zonder halster om een tik tegen de borst geven in de hoop dat die gaat luisteren? Ik weet niet hoe je dat wilt doen? Maar dan moet je wel heel hard slaan. Die hier denken hoogstens dat je een vervelende vlieg bent en lopen vervolgens vrolijk verder de verkeerde kant uit.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 12:03

Over die tikken ..tja zou ik niet mijn manier zijn maar denk dat dat meer de boerse manier is ? (Niet lelijk bedoeld trouwens ! Maar die zijn wat "makkelijker" over t algemeen). T verbaasd mij meer dat ie zo'n groot risico wil lopen om een tik te krijgen gezien de plaats en t gewirwar van t spul.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 12:07

nynke55 schreef:
Wat een onzin om een paar tikken. De kudde moet gewoon voorwaarts blijven gaan. Als er eentje omdraait en weer terug gaat, gaat de rest mee en dan heb je pas echt de poppen aan het dansen.

nou idd, maar de bokkers die gewoon 1 paard te handelen hebben weten het natuurlijk veeeeeeeeeeeeeeeeel beter :+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 12:13

Ik weet niet welke weg ze hadden afgezet - niet dit weggetje op de video's neem ik aan, maar het kan ook wel knap vervelend zijn om in een gebied met niet al te rijk wegennetwerk een weg dicht te gooien. Kun je wel extra tijd incalculeren, maar 10 minuten zijn zo voorbij. Door een afzetting heen rijden gaat dan wel weer erg ver, ik snap wel dat je kan balen. Ik stond er een keer voor schapen of koeien te wachten, maar had glukkig genoeg tijd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 12:53

KellyDV schreef:
neocoon schreef:
Wat een hoop commentaar weer van mensen die duidelijk alleen op maneges rijden en totaal geen verstand hebben van het houden van groepen (jonge) paarden. ALs je daadwerkelijk verstand hebt van paarden, dan zie je dat de paarden die een tik op de wang krijgen, hier niet echt van onder de indruk zijn. Ook zijn ze niet bepaald in paniek. Als dit regelmatig zou gebeuren, of ze zouden echt geslagen worden (wat sommigen hier durven te beweren), dan zouden ze wel anders reageren (hoofd omhoog gooien, schichtig reageren, enz.).

Ja ik rij op een manege en heb geen ervaring met jonge paarden :') _O-
Toevallig heb ik dagelijks veulens en jonge paarden door de handen.
Laten we het er maar op houden dat iedereen een verschillende manier heeft. :)

Ik ben heel benieuwd hoe jij 23 minder makke, gestreste paarden zonder halster gaat laden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 14:03

Daar gaat natuurlijk eerst 4 weken parelli training aan vooraf, en dan lopen ze ZO de targetstick achterna die trailer op.

Wat dacht jij nou? :')

Volgens mij vergeten mensen ook dat deze paarden niet rustig hooi knabbelend uit een stal worden gehaald, maar dat ze er al een hele ontsnapping op hebben zitten.
Die man is waarschijnlijk al blij dat ie ze allemaal op 1 plek heeft, die paarden zitten vol adrenaline, en ontsnapping zou drama kunnen worden.

Maar natuurlijk moet je ze dan met een tikje op de borst (en wellicht nog even vriendelijk vragen gewoon?) op zo'n trailer zien te krijgen. :roll:

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 14:08

xxCYNNxx schreef:
nynke55 schreef:
Wat een onzin om een paar tikken. De kudde moet gewoon voorwaarts blijven gaan. Als er eentje omdraait en weer terug gaat, gaat de rest mee en dan heb je pas echt de poppen aan het dansen.

nou idd, maar de bokkers die gewoon 1 paard te handelen hebben weten het natuurlijk veeeeeeeeeeeeeeeeel beter :+

Tja, ik heb er ook maar anderhalf, maar ik weet wel dat als de ene er vandoor gaat, gaat de ander mee. Kwestie van je verstand gebruiken en even duidelijk maken dat ze die kant op moeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 14:10

Ik ben anti-geweld en absoluut voor zo zacht mogelijk, zo hard als nodig is, maar zelfs ik vind dat hier een beetje overdreven wordt gereageerd. :o
Verdient het een schoonheidsprijs? Nee, dat niet.
Maar je moet toch wat als je met een kudde jonge paarden staat dat het liefst allemaal een andere kant op springt en met een beetje pech op het hek terecht komt waar die mensen achter staan.
Kan me voorstellen dat dat wel meer dan een beetje pijn doet.

Voel me bijna een mishandelaar, want hier krijgen de paarden ook weleens een tik, ook weleens op hun snoet.
Dan wel met een andere reden, maar soms werkt je klein maken en met een zakje brokjes lokken gewoon niet, omdat er dan teveel adrenaline in die dieren zit.

Ups

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 16:45

Blij dat het allemaal goed is afgelopen! Aangezien het en groep merries betrof is de kans groot dat die van mij er ook tussen liep. En over deze opfok... Ik heb verschillende veulens in verschillende opfokstallen gehad en deze steekt er met kop en schouders boven uit. Deze mensen gaan zeer kundig en no nonsense met de dieren om. Ze weten van elk paard individueel wel te vertellen wat zijn/haar karakter is en komen indien nodig met passende aanpassingen. Niks dan lof over deze mensen. Van een tikje tegen het hoofd wordt een paard echt niet direkt kopschuw. Liever zo dan dat de hele kudde door deze ene dwarsligger door de hekken gaat en er echt ongelukken gebeuren.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:43

Citaat:
Ik ben heel benieuwd hoe jij 23 minder makke, gestreste paarden zonder halster gaat laden.

Hoe ik het zou aanpakken? Anders. Maar dit was waarschijnlijk ook niet de "geplande" manier, dus kan het best zijn dat het normaal hier ook niet zo gaat. Goed voorbereid hadden ze misschien wel een zweep meegenomen, of weet ik veel hoe anders gedaan.
Ik hoor heel veel positieve reactie's dus verwacht ook niet dat het "standaard" zo gaat. Alleen wat l*llig dat het dan zo grof op beeld staat.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:50

Een goed gerichte tik met een zweep had anders meer pijn gedaan dan de hand van die man die even voorbij zwaaide.. Want meer was het niet, een zwaai en duw.

Als je dan ook dat 'anders' eens uitlegd, want iedereen brult hier wel heel hard dat ze half mishandeld zijn, maar als er vervolgens gevraagd wordt hoe het dan wel moet is het stil.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:14

Froukje schreef:
Een goed gerichte tik met een zweep had anders meer pijn gedaan dan de hand van die man die even voorbij zwaaide.. Want meer was het niet, een zwaai en duw.

Als je dan ook dat 'anders' eens uitlegd, want iedereen brult hier wel heel hard dat ze half mishandeld zijn, maar als er vervolgens gevraagd wordt hoe het dan wel moet is het stil.

Dat wil ik wel uitleggen hoor!
Ik geef ze liever een flinke klap met een zweep op hun kont, dan een klap op hoofd.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:21

Ik lees dit al een paar uur stilletjes mee..
Eerlijk, zal ik jou een klap met een zweep geven en ook een met de hand... piep je wel anders denk ik.

Lekker met zn alle gillen dat ze t allemaal anders zouden moeten doen.
Makkelijk hoor. Kom dan s met concrete voorbeelden. En bedenk en pas die maar is toe on een noodsituatie.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:28

CarinaR schreef:
Eerlijk, zal ik jou een klap met een zweep geven en ook een met de hand... piep je wel anders denk ik.

Ben je wel helemaal lekker? :') _O-

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:53

Ja hoor. Helemaal.
Bedoel maar, een zweep lijkt mij meer pijn doen hoor.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:55

KellyDV schreef:
Dat wil ik wel uitleggen hoor!
Ik geef ze liever een flinke klap met een zweep op hun kont, dan een klap op hoofd.

Je snapt toch zeker wel dat ze met een tik op hun kont op dat moment nog verder de hekken waren ingevlogen?

Het enige wat die beste man wilde is hun hoofd de goede op krijgen zodat ze de wagen in konden lopen. Want geloof me, als er 1 besluit zich om te draaien en er tussenuit te naaien kun je het vergeten want dan gaan ze alle 23. Dat is met schapen, koeien en paarden zo. Dus nee, met zo'n groep zul je af en toe even moeten door pakken want lief vragen of ze blijven staan gaat niet werken.
En even door pakken is heel wat anders dan ze verrot slaan omdat het je even niet zint. En op het goede moment door pakken laat ook geen schade aan, lichamelijk dan wel psychisch..

Maar goed, blijkbaar ontbreekt het sommige mensen het inzicht om te zien wat die man nou daadwerkelijk deed.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 05:20

Froukje schreef:
Maar goed, blijkbaar ontbreekt het sommige mensen het inzicht om te zien wat die man nou daadwerkelijk deed.

Of het ontbreekt mensen aan inzicht om te zien wat hier nou juist wel gebeurd.

Blijf het altijd weer bijzonder vinden hoe bokt in de verdediging schiet bij onbehoorlijk en/of grof gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 06:04

Ik moet hier wel om grinniken eigenlijk: je bent zo zacht als kan en zo hard als dat moet in bepaalde situaties. En in het filmpje zie ik echt niets raars gebeuren. De pubers hadden hun lolletje gehad en hup de trailer op ermee!
Ik ben een zacht ei en vermenselijk mijn paarden tot en met, maar had het serieus niet anders gedaan in deze situatie.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 07:35

Jennyj01 schreef:
Froukje schreef:

Of het ontbreekt mensen aan inzicht om te zien wat hier nou juist wel gebeurd.

Blijf het altijd weer bijzonder vinden hoe bokt in de verdediging schiet bij onbehoorlijk en/of grof gedrag.

WAT gebeurt daar dan precies. Want ik weet niet hoor, maar hij raakt ze amper. Zoals al eerder gezegd, een welgemeende tik met een zweep had zeerder gedaan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 07:44

Heb bericht al even gelezen en mijn mond valt open. Eerst voor de automobilist die gewoon overal doorheen rijdt omdat ie haast heeft. Hopelijk heeft hij zijn boot gewoon gemist.

Hier in de buurt moet je vaak dagelijks twee keer per dag wachten omdat er koeien van en naar de stal moeten. De weg gaat dicht met draadjes en de dames nemem rustig de tijd. Wachten is jammer maar is geen uren,

En het laden. Hoe wil je anders gestreste paarden en baasjes de goede kant op krijgen zonder dat 23 onstuimige dieren een halster omhebben. Het is niet veilig om daartussen te springen om ze een voor een een halster om te doen.

En na een uitbraak van oude merrie Karuna die panisch bang was voor trailers (daarom werd ze lopend verhuisd maar een werkmachine op een brug maakte dat ze zich losrukte). Alleen na haar renpartij was ze zover uit de buurt en zo moe dat alleen een trailer haar nog kon helpen. Na veel ellende heeft ze heel zielig misschien een hooivork in haar kont gekregen. Niet leuk maar de enige manier om haar die trailer in te krijgen. Omdat ze lichamelijke schade dreigde te krijgen door haar hysterische gespartel. Liever dan even kort au en daarna is het over dan blijven martelen,

Corieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:06

Ik vind inderdaad ook dat de aanpak misschien wat grof is, maar zeker niet onnodig. Deze dieren hebben op dit moment gewoon even goed leiderschap nodig en geen aai over de bol. In het wild zijn ze ook gewend een schop hun richting op te krijgen als ze niet doen wat de leider wil, dat is gedrag wat ze herkennen en waar ze instinctief op reageren, naar mijn mening. De dieren zijn jong en zitten vol adrenaline, dus voor zichzelf als voor de boer en de omstanders is dit, in dit speciale geval, nu eenmaal het veiligst. Na wat werken met jonge pony's, die ook in de opfok stonden en weinig contact met mensen gewend waren, heb ik wel geleerd dat deze methode af en toe beter werkt dan wachten tot de laatste naar binnen is gelopen (en vervolgens de rest weer weg is gerend). Deze boer zal vast ook niet bij elke keer dat er iets gebeurt de paarden voor het hoofd 'slaan', maar nu bij deze situatie gewoon de paarden snel en veilig willen vangen.

En over die zweep, het oppervlakte waarmee je het paard raakt is veel kleiner, waardoor de kracht van een klap zich over een kleiner gedeelte verdeelt en daar harder in werkt. Naar mijn mening kun je af en toe beter een tik met je hand dan met de zweep uitdelen..

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:45

Weet je wat ik zo doen in deze situatie?
Eerst even met de paarden overleggen hoe en in welke volgorde ze de wagen op willen lopen.
Daarna zelf even overdenken of ik dit wel een goede optie vind en daarna handelen.
:+ :+
Wat een ontzettend gemiep hier!