Shire met uitsterven bedreigd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Shire met uitsterven bedreigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 11:47

Ondanks dat er veel voor te vinden is, is dat wel de reden waarom mensen makkelijker voor een ander paarden- of ponyras gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 11:51

Plus dat veel mensen onderschatten hoe veelzijdig ze zijn. :j
Maar feit is wel dat de Shire (en andere zware rassen) juist in opkomst zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 11:54

Dat is geen feit, dat is jouw veronderstelling. ;)

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 11:58

antje_vip schreef:
cherell0 schreef:
Ik zou een moord doen voor een shire.
Maar de aanschaf is gewoon behoorlijk voor mij.

Veulens vallen wel mee toch qua prijs?

Ik heb nu een volleerd rij & tuig paard voor dat geld.

Ik rij therapeutische en kan dus geen 5-7 jr. wachten tot het diertje volgroeid is .
En 2 is geen optie :)

dus ik zal het met m'n huidige meisie moeten rooien (en mag sowieso blij zijn met wat ik heb ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 12:01

Sammie schreef:
Dat is een feit als je naar het stamboek van de grotere rassen kijkt. :)
Er is een jongere generatie in opkomst die het paard voor andere doelen inzet dan de oudere generatie.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 12:08

KoudbloedKim schreef:
Er is een jongere generatie in opkomst die het paard voor andere doelen inzet dan de oudere generatie.

Wat daar dan bij komt is dat het ras ook in een andere richting gefokt wordt, waarbij je je kan afvragen of dat ook is wat je wilt. Geen zware shires meer met zwaar behang, maar hoog op de benen, slank en vaak dan ook amper sokken.

Het is wel een te groot vooroordeel dat shires duurder zijn om te houden. Heb zelf altijd zadels gevonden dat in de normale prijsklasse vallen. Hoofdstellen net zo. Misschien moet je alleen net iets langer zoeken. Hoefsmid geldt ook hetzelfde voor.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 12:16

Ik ga er geen halsbrekende discussie van maken kim, maar het blijft vooralsnog een veronderstelling als je de cijfers van de grote rassen (specificeer eerst eens grote rassen) afzet tegen vergelijkbare cijfers van andere stamboeken. Dan zul je nog wat vergelijkingen moeten doen en dan pas dan kun je spreken over een feit ipv eigen ervaringen :)

Als de paardenfokkerij in z'n grootste geheel toeneemt gaat je opmerking al mank. Immers is hun toename dan het gevolg van het algemene geheel.

Het zou trouwens fijn zijn als er liefhebbers blijven voor dit soort rassen. Uitsterven zou zonde zijn.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:08

Het paard is net zo veelzijdig als wat jij met hem doet en of aanleert en tja waarom zou een koudbloed dat niet zijn?
Maar sommige dingen zijn het zelfde maar dan moderner, aangespannen op het land of de powerhorse.
traditioneel land werk en oogst demonstraties en ringrijden.De recreatie markt en trek tochten markt is idd in opkomst maar niet iedereen kan en wil op zo een groot en sterk dier overweg!
En over het kosten plaatje een groot paard eet meer en kost meer in onderhoud dan een pony. in vergelijking tot een grote kwpn er is dat minder maar wel weer meer in andere onkosten die had ik eerder al genoemd. en dat is geen veronderstelling maar bij mij een ervaring!
Al ben ik dol op trekpaarden ...een maatje minder is gewoon lichamelijk voor mij gemakkelijker!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:41

KoudbloedKim schreef:
Sammie schreef:
Dat is een feit als je naar het stamboek van de grotere rassen kijkt. :)

Met als gevolg dat ze straks weer luxer gefokt moeten worden omdat ze mee moeten komen in de dressuur ring.... Vrees ik....

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:42

Dat gebeurt al LadyMadonna.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:54

Op zich is met luxer, moderner niet zoveel mis, als men er maar niet in doorslaat.
Wij hebben ons zware ras ook gekruisd met een luxer zwaar ras, omdat dat voor onze doeleinden net iets praktischer is.
Maar als ik kijk naar bijvoorbeeld de Haflinger, vind ik dat men te ver is doorgeslagen.
Er is haast geen ouderwets type meer te vinden.
Zelfde met de Fries, geef mij maar het lekkere brede type.
Zo is er voor iedereen een andere voorkeur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:16

Naar mijn mening is dat wél mis. Het ras is er niet voor gefokt, dan moet je maar een ander ras kiezen of accepteren dat het ras wat je hebt niet uitblinkt in dressuur/springen/etc maar genoegen nemen met minder. Door ze steeds lichter te fokken verpruts je een ooit zo mooi ras. Met inkruisen om zo een lichter type te krijgen vind ik prima, maar dan kun je ook niet meer van een ras spreken.

En mensen slaat áltijd door in fokken, dus dat de Shire de Shire blijft is nog maar de vraag :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:19

Kim: die van jou is een kruising....
Ik ben geen voorstander om raszuivere paarden steeds maar luxer te maken (haf, fjord, tinker, Fries, Groninger, etc)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:24

Klopt, die van ons is een kruising. :j
Ben ook geen voorstander van luxer fokken, vind dat echt heel erg zonde als het binnen het ras blijft en zeker als er dan van het oorspronkelijke ras niks meer over blijft.
Maar... de Shire was vroeger minimaal even breed als een zeer ouderwets type Belg, dus de hedendaagse Shire is eigenlijk al een stuk luxer dan ze oorspronkelijk waren. :)

Afbeelding

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:34

NatasjavE schreef:
500 tot 1500 actieve fokmerries???

Wow,..dat noem ik een luxe positie :+

Wij(van de Gelderse club) moeten het doen met 300 fokmerries...

Gelukkig hoeven wij ze niet "zuiver" te houden qua "bloed".

Nou inderdaad, of het groninger paard. Die we wel graag zuiver houden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:41

"Zuiver" is een gevaarlijke illusie in wat voor fok dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:44

Behalve bij de [ras] op IJsland (die van Oorsprong ook niet zuiver is), is er geen enkel ras echt zuiver inderdaad.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:28

yarrah schreef:
NatasjavE schreef:
500 tot 1500 actieve fokmerries???

Wow,..dat noem ik een luxe positie :+

Wij(van de Gelderse club) moeten het doen met 300 fokmerries...

Gelukkig hoeven wij ze niet "zuiver" te houden qua "bloed".

Nou inderdaad, of het groninger paard. Die we wel graag zuiver houden.

Groningers zijn tegenwoordig ook veel luxer dan vroeger

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:45

LadyMadonna schreef:
Groningers zijn tegenwoordig ook veel luxer dan vroeger

Nee hoor. Vroeger, aan het begin van de geregistreerde fokkerij in Nederland(rond 1870), hadden het Gelderse en Groninger Paard exact hetzelfde fokdoel. Hengsten van beide stamboeken(en dat van het Drents Paardenstamboek) werden onderling ook gewoon uitgewisseld. Er was bij het Groninger stamboek/type ook gewoon een royale inbreng aan buitenlands bloed.(ook Hackney bloed)

Pas later toen ze moesten gaan concurreren met de koudbloeden werden de Groningers zo zwaar gefokt.

Je moet het fokdoel aanpassen aan de gebruikswensen en altijd zorgen voor voldoende nieuwe verse genen.

Groninger worden ook niet zuiver gehouden. Ze maken nu gebruik van Alt-Oldenburgers en het poolse zware warmbloed. Ze moeten ook helemaal niet zuiver gehouden. Dat is slecht voor de gezondheid.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 14:31

Naar wat ik begrepen heb gaat het om de geregistreerde shires bij de SHS in de UK.
Er lopen er tigduizend alleen al in de USA, maar die zijn niet geregistreerd bij het stamboek en worden niet meegeteld. Deze zijn vaak ook kruizingen met bijvoorbeeld Clydesdales en dus geen zuivere shires.

Ik vind het ook zonde dat er steeds meer rijtypisch gefokt wordt, doe mij maar die oude dikbillen.