Omdat je er zo lief om vroeg Ariat;
ariatje schreef:Met verbazing lees ik sommige reacties.
Kennelijk raak ik een gevoelig punt.
Nederlanders en Belgen verschillen nou eenmaal meer dan dat sommige denken.
Nederlanders zeggen wat ze bedoelen Belgen bedoelen niet altijd wat ze zeggen. Daardoor ontstaat ruis, onduidelijkheid en frustratie.
Belgen vinden Nederlanders onbeschoft omdat we onomwonden zeggen wat we denken. Nederlanders vinden de Belgen onbeschoft omdat ze NIET zeggen wat ze denken maar voor het moment diplomatieke antwoorden geven maar averechts doen.
Als Nederlanders dat vooroordeel nu eens aan de kant schoven dan zouden er misschien al minder communicatiestoornissen zijn. Ik woon hier nu bijna 26 jaar en in mijn ervaring zeggen Belgen gewoon wat ze bedoelen maar als Nederlanders er van uit gaan dat we dat niet doen is het niet gek dat de communicatie niet loopt.
Citaat:
De Belgen vinden de Nederlanders gierig omdat ze één koekje bij de koffie krijgen. De Nederlanders vinden de Belgen gierig omdat een tuinhekje 50 jaar mee moet gaan en mocht het uiteindelijk toch aan ouderdom bezwijken proberen ze de schuld in de schoenen van de " geburen " te schuiven zodat zij kunnen betalen.
Gek, in die 26 jaar dat ik hier woon heb ik nog nooit geweten dat een hekje in de "schoenen" van de buren geschoven werd. Integendeel, heel vaak leggen buren samen voor dat hekje. Ik zie wel belachelijk veel rijdende rechterzaken van Nederlanders die dat proberen en dan zitten wij hier op de bank van "in godsnaam...."
Ik ga er maar van uit dat die tv-zaken "uitzonderingen" zijn.
Ik veronderstel dat in België ook zulke uitzonderingen rond lopen maar de regel is het toch niet in mijn ervaring.
Citaat:
Belgen durven geen risico's te nemen en willen dat alles bij het oude blijft. Nederlanders omarmen verandering omdat je er wel eens beter van zou kunnen worden.
Als je alleen al bokt leest zie je vanzelf dat dat open staan voor verandering bij Nederlanders ook lelijk tegen valt.
En gezien het feit dat ze ook als ze in Belgie komen wonen heel vaak proberen om "hun" manier van doen te behouden (dat is precies wat ze in deze streek zo onpopulair maakt, en ik weet van bokt dat dat gelukkig niet voor alle Nederlanders geld maar blijkbaar zijn het vaak "rotte appels" die uitwijken, wat ergens ook niet heel onlogisch is; die zijn nergens content, niet hier, niet in Nederland, nergens. Dat ligt niet aan hun afkomst maar aan hun eigen denken.
Citaat:
Nederlanders hebben te vaak een grote mond, weten dat donders goed zelf en hebben geen probleem naar verloop van tijd sorry te zeggen. Ik moet de eerste Belg nog tegen komen die zijn fout toe geeft.
Hier (ik spreek steeds over hier omdat in deze streek toevallig bijna evenveel Nederlanders wonen dan Belgen
) zijn ze niet onpopulair omdat ze een te grote mond hebben maar omdat ze in onze mening geen manieren hebben. (voor kruipen, niet willen begrijpen als iets er simpelweg niet is en dan kwaad worden op de boodschapper).
Ik moet hier ook de eerste nederlander nog tegen komen die zelfs maar "sorry" zegt laat staan dat ie z'n fout toe geeft. Dus blijkbaar verschillen we daar dan niet zo heel erg in.
Mensen zijn in het algemeen gewoon slecht in hun fout toe geven, of je nu belg, nederlander, Spanjaard of Turk bent. Fouten toegeven is gewoon moeilijk voor "de mens". Niet voor "de belg" of "de nederlander"
Citaat:
We verschillen dus meer dan we denken. Zo ook in het houden van dieren. Nee natuurlijk niet iedereen maar over het algemeen. En zolang mijn dierenarts nog zegt Ik ben liever een paard bij een Nederlander dan bij een Belg dan weet ik genoeg. En de DA is een Belg btw...
Erg vreemd dat mijn DA's én Smid liever in België blijven. Vooral de smid is niet te spreken over de manier van houden van paarden in Nederland. Vaak veel op stal (dan hebben ze ook geen maatje he?) en dat is iets wat ik hier op bokt ook vaak terug lees, dat is iets wat ik nooit snap, zo van het paardenwelzijn zijn en toch zijn er ontzettend veel mensen die liever hun paard maar 2 uur buiten hebben in de winter "omdat het niet anders kan" dan dat ze geen binnenbak hebben... Dat begrijp ik niet. Dat zie ik hier veel minder (of ik ken toevallig de juiste mensen, dat kan ook.)
Citaat:
Een pré moet ik de Belgen geven, jullie paarden lopen veel meer buiten. De runderen ook. Top. Maar geef die paarden er een kameraadje bij. Alleen staande paarden, opgehokte honden, niet steriele buiten lopende katten zijn echt niet meer van deze tijd. En ga enten! Honden, paarden en katten! Verkeerde zuinigheid!
Ik ben fel tegen op paarden die alleen staan en kom het gelukkig ook niet veel tegen. Maar ik heb geen cijfers dus ik kan het noch beamen, noch ontkrachten of ze in Belgie vaker alleen staan dan in Nederland.
Citaat:
Nee ik hoef geen relaas te horen van de mensen die dat wél doen. Die hoeven zich ook niet aangesproken te voelen. Maar in verhouding tot hoe om te gaan met dieren loopt Belgie toch wat achter de feiten aan. Als de Belgen dan willen leren van de Nederlanders en Nederlanders willen leren van de Belgen dan krijgen we een vriendelijk beschaafd volk die gezamelijk met een pintje kunnen lachen om de grollen van hun gezonde dieren.
Die relaas wilde je kennelijk wel gezien je laatste bericht. Wie zegt er nu A en wil B?