Dan toch mega-paard op Afsluitdijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:33

Nederland is gestoord

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:38

NiNa_14 schreef:
Misschien kan het bericht wat herschreven worden? Het staat er een beetje raar maar volgens mij is er 14 miljoen beschikbaar gesteld voor de kunstenaar.
En nu hopen ze dat er daarvan ook 2,5 miljoen beschikbaar komt voor het paard.

Tenminste zo lees ik het?
Dus er wordt geen 14 miljoen besteed aan het paard ;)

En zoals ik het lees is het onduidelijk wie dat geld mag gaan verdelen.
Volgens mij provincie, die vraagt kunstenaar en de stichting het Friese paard kijkt of ie de kunstenaar kan bewerken.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:39

musiqolog schreef:
Willemina_L schreef:
Ik neem er eentje op je felheid! :9k En nee, ik ben niet PVV. Verre van zelfs. Mijn vader is bijvoorbeeld beroepsmusicus in de klassieke muziek en die weet precies wat het betekent voor de kunst en cultuur als er geen subsidie meer voor zou zijn. Die mening deel ik met je! Maar 13 miljoen voor een paard...

Maar je mag me bekrompen vinden hoor, dat is je goed recht natuurlijk!

Gaat niet allemaal naar het paard, zie boven.

Maar goed, als jij en bepaalde anderen niet tegen kunstsubsidies zijn, is dat mooi. De teneur van heel veel reacties was alleen wel "o jee, de hoge heren geven ons geld weer aan kunst uit." Pure kroegpraat.

Daar heb je ook zeker een punt! En dan heb ik ook niet goed gelezen.
Ik moet zeggen dat ik mijn mening na het lezen van jouw argumenten bijgesteld heb. Jouw felheid is echt super!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Dan toch mega-paard op Afsluitdijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:52

Ik ben helemaal voor kunstsubsidie. Maar wel in proportie. Ik vind 13 miljoen erg veel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:59

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 12:03

musiqolog schreef:
Bizzybijtje schreef:
Mens :)) Overdrijven is ook een vak. Ik ben wel de laatste die op de PVV gaat stemmen maar hier schrik ik wel van. 13 miljoen is gewoon veel geld wat nuttiger besteed kan worden. Ik ben zeker voor kunst subsidie, maar dat betekent niet dat er met geld gesmeten moet worden. Maar nu ben ik zeker een fascist of niet?

Nee, dat niet. Maar wanneer is het te veel? Mensen vinden het al gauw te veel.

Van elke euro subsidie kun je wel zeggen dat hij beter aan de zorg kan worden uitgegeven. Misschien ziet de meerderheid de zin van zo'n groot paard niet in. Maar de meerderheid zal desgevraagd ook wel tegen die ene spoorwegverdubbeling in Brabant zijn, of tegen uitdieping van een of ander kanaal, of... tegen voetbal. De beveiliging bij Ajax-PSV kost miljoenen, gaat van belastinggeld af en komt uiteindelijk maar aan een minderheid ten goede, volkssport of niet.

Bekijk het dan van een andere kant. De hele renovatie van de Afsluitdijk loopt in de miljarden. 13 miljoen daarvan wordt aan kunst uitgegeven, waaronder dit paardenbeeld. Dat is echt een minuscuul deel van het totaalbedrag. Misschien één procent, en dan neem ik het ruim, want ik kan me nauwelijks voorstellen dat een dijk van dertig kilometer voor 1,3 miljard kan worden gerenoveerd. En dat ene procent is te veel? Wat is dan wel weinig genoeg?

Lekker appels met peren vergelijken, zeker blijven doen. :)
Renovatie is nodig, een beeld van 13 miljoen euro daarentegen... Tsja.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 12:10

Bizzybijtje schreef:
Lekker appels met peren vergelijken, zeker blijven doen. :)
Renovatie is nodig, een beeld van 13 miljoen euro daarentegen... Tsja.

Ik vergelijk geen appels met peren. Ik zeg alleen: 99% voor renovatie, 1% voor kunst, is dat te veel? Nog even los van het feit dat dat ene beeld helemaal geen 13 miljoen kost (voor de zoveelste keer).

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 13:11

Moeilijk lezen hè.

13 miljoen voor het opknappen van de afsluitdijk,
maximaal 2,5 miljoen voor het paard.
11,5 miljoen over voor stoeptegels, bloemen, lantarenpalen... zonnepanelen en prullenbakken op recycle-energie ofzo

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:35

xSlvna schreef:
Moeilijk lezen hè.

11,5 miljoen over voor stoeptegels, bloemen, lantarenpalen... zonnepanelen en prullenbakken op recycle-energie ofzo

Dat maak ik niet op uit de OP.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:40

2,5 miljoen is nog belachelijk. Dit komt op mij over als "Kijk, mijn pikk is groter dan de jouwe!"

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:50

Laatst bijgewerkt door Ibbel op 02-05-16 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:51

xSlvna schreef:
Moeilijk lezen hè.

Dus toch 13 miljoen voor een kunstwerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 15:07

@musiqolog dank voor het verwoorden van mijn mening

40 miljoen voor een ( meer of minder onzinnig) referendum hoor je niemand over. Maar voor iets belangrijks als kunst is elke cent teveel.

Het is toch heel normaal dat als je de afsluitdijk gaat renoveren er een deel van het bedrag naar de aankleding van het geheel gaat?

Het is niet zo dat de kunstenaar 13 miljoen krijgt.
Vergunningen, fundering, weg moet afgesloten worden, etc etc etc. Alles kost geld.

Als je zelf je tuin opnieuw inricht kun je er ook beton storten en de rest van de begroting naar het verzorgingshuis om de hoek brengen( alle beetjes helpen toch).... Als we dat allemaal doen . Is dat een veel groter bedrag dan die 13 miljoen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 15:09

MariekeB schreef:
@musiqolog dank voor het verwoorden van mijn mening

40 miljoen voor een ( meer of minder onzinnig) referendum hoor je niemand over. Maar voor iets belangrijks als kunst is elke cent teveel.

Het is toch heel normaal dat als je de afsluitdijk gaat renoveren er een deel van het bedrag naar de aankleding van het geheel gaat?

Het is niet zo dat de kunstenaar 13 miljoen krijgt.
Vergunningen, fundering, weg moet afgesloten worden, etc etc etc. Alles kost geld.

Als je zelf je tuin opnieuw inricht kun je er ook beton storten en de rest van de begroting naar het verzorgingshuis om de hoek brengen( alle beetjes helpen toch).... Als we dat allemaal doen . Is dat een veel groter bedrag dan die 13 miljoen.

De kunstenaar krijgt dus blijkbaar wel 13 miljoen om wat mee te doen...

Ik ben absoluut niet tegen kunst. De aankoop van schilderijen van laatst, ik juich het toe. Maar dit... Vind het erg onnodig :).

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 15:09

Mensen, wat is in godsnaam 13 miljoen voor de overheid? Niks, helemaal niks, voor ons klinkt het misschien veel, maar dan zal je nog danig verschieten hoeveel andere projecten (miljarden) wel niet kosten := , musiquloge, goed verwoord :)

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 15:32

Wat is iedereen weer lekker negatief. Voor dat geld worden dus meerdere kunstwerken gemaakt, werkt hij waarschijnlijk niet alleen aan en moet ook materiaal voor gekocht worden wat behoorlijk duur kan zijn. (En goed is voor de personen die dit verkopen) beeld plaatsen vergunningen etc. kosten ook geld. Ik kom later in de creatieve sector en mijn zus zit er in, zonder subsidies komen wij niet verder, omdat mensen graag meer geld uitgeven aan de zorg dan kunst. (Ik ben zeker niet tegen meer geld voor de zorg, maar laten we dat dan uit iets anders halen, niet de creatieve sector die het al zwaar heeft.) :j

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 15:35

Tessa_93 schreef:
Nederland is gestoord

Jup :') _/-\o_

Ik vind dit echt werkelijk waar nergens op slaan! Je kan het geld toch veel beter verdelen?

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 16:24

Absurd bedrag!
Laat ze het geld beter besteden dan te verkwanselen.
Bijv. Oostervaardersplassen????

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:31

Wat is DIT nou voor voor raar idee :')

Net alsof ze het geld niet beter kunnen besteden! Kunnen we ergens tegen stemmen? :oo

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:36

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:39

Ibbel schreef:
Lees dit topic nou eens door, kijk hoe daar gereageerd wordt, en leg me dan nog eens uit waarom dit in NL opeens weggegooid geld is:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=1754555&

:j _/-\o_

Dit soort dingen zijn naast mooi en bijzonder ook nog eens goed voor de economie, want er komen zoveel bezoekers op af.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:42

Ik wil dat paard wel maken voor één miljoen hoor O:)

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:45

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:47

Happy16 schreef:
Ik wil dat paard wel maken voor één miljoen hoor O:)

Nee, je bedoelt te zeggen dat je wel 1 miljoen kado wilt hebben, omdat je denkt dat zo'n kunstwerk maken niveau kleuterschool is, dat niets kost en dús niets waard is, ook niet qua salaris.

Ik heb trouwens nog nooit iemand hier horen roepen dat het waanzin is dat topvoetballers miljoenen per jaar verdienen, en dat ze hun salaris maar aan het dichtsbijzijnde verzorgingstehuis moeten geven? Is voetbal dus méér waard dan kunst?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:49

Ibbel schreef:
Lees dit topic nou eens door, kijk hoe daar gereageerd wordt, en leg me dan nog eens uit waarom dit in NL opeens weggegooid geld is:

[VN] 's Werelds grootste paardensculpturen onthuld

Misschien omdat wanneer je over de afsluitdijk rijdt je aandacht op de weg moet houden en niet ergens anders ???