Zevende plaats voor Aqiedo met 'tong over het bit'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:48

Spanning tijdens het rijden altijd de schuld van de ruiter? Je kan als ruiter spanning af laten vloeien, vermits het niet ontploft. Maar de schuld van spanning altijd bij een ruiter neerleggen?? Poeh.. Ik kan zo al tig externe situaties bedenken waarbij je als ruiter helemaal schuldig bent aan spanning. Wat jij roept is het doel van de dressuur en klinkt leuk op papier.. je hebt nog een pad om er naar toe te gaan..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:57

Sammie schreef:
Stress heeft zoveel verschillende factoren en oorzaken en uit zich bij elk dier (en mens) anders dat je zonder de hele situatie gedegen te kennen (en die ken je niet door een aantal random facts te benoemen) niet een factor (in dit geval insinuer je wrs de ruiter) kan aanwijzen voor die 'facts'. Er is hooguit een handvol die dat wel kunnen. Ik behoor niet tot die groep en ik gok jij ook niet :D

Toch wel grappig dat een andere ruiter gewoon een soortgelijke en zelfs ergere spanning heeft (gehad) bij een bepaald paard en daar is het commentaar vervolgens weer héél anders. Iig niet dat het aan de ruiter ligt.

Ik durfde het al niet zeggen. :')

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:59

Wat een azijn pissers weer....

We mochten allemaal dromen dat we zo konden sturen als Adelinde... Ik vind het knap hoor, hoe ze zo'n jong paard maar weer rondstuurt in de GP.
Ik vind het fijn voor haar dat ondanks alle spanning het toch een goed gevoel gaf.

En volgens mij heeft het paard van Edward ook heel erg vaak spanning, en heeft een keer op zijn tong gebeten, daar krijg je dan toch hele andere reacties op...

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:48

sannedeedee1 schreef:
Wat een azijn pissers weer....

We mochten allemaal dromen dat we zo konden sturen als Adelinde... Ik vind het knap hoor, hoe ze zo'n jong paard maar weer rondstuurt in de GP.
Ik vind het fijn voor haar dat ondanks alle spanning het toch een goed gevoel gaf.

En volgens mij heeft het paard van Edward ook heel erg vaak spanning, en heeft een keer op zijn tong gebeten, daar krijg je dan toch hele andere reacties op...

ik hoop nooit zo te gaan rijden en wat betreft Edward Gal idem. en je kunt iemand noemen wat je wilt, als je kritisch kijkt naar het beeld aan de hand van het Skala der ausbildung zie je dat er van alles niet klopt. daar hoef ik zelf het niveau voor te rijden. nog maakt mij dat een azijn pisser eerder iemand met ene kritische houding naar de moderne dressuur en haar behoefenaars. ;)

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:36

Ik lees hier allemaal reacties van mensen die er niet geweest zijn, die het niet gezien hebben. Slechts 1 reactie van iemand die er wel aanwezig was en die zegt dat het allemaal wel meeviel. Ik ben zelf ook in Almelo geweest en heb niets byzonders gezien aan deze combinatie.
Ik ben niet haar allergrootste fan, maar ik vind de reacties hier nogal overtrokken, geen geruk en gepluk, wat spanning, maar ik heb combinaties met meer spanning voorbij zien komen en ja, het heeft nog tijd nodig.
Of de tong uit de mond oplosbaar is zal de tijd leren.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:40

sannedeedee1 schreef:
We mochten allemaal dromen dat we zo konden sturen als Adelinde... .

Nou, nee hoor. Als ik dat zou dromen zou ik badend in het zweet wakker worden, dat zou een ware nachtmerrie zijn :o .
Afgelopen weekend hadden we weer een clinic georganiseerd met Antonio Borba Monteiro, misschien een tip voor Adelinde om eens mee te komen doen. Die leert je lichtheid, ontspanning en het maken van een soepel , nageeflijk, rond paard. Daar kunnen veel mensen van dromen :j .

Het is zo jammer dat er tegenwoordig geen kritiek meer mag worden geleverd, dat heeft niks met azijn pissen of jaloezie te maken, maar puur met een compleet andere kijk op wat dressuur is......

Als je niet weet wie Antonio Borba is ( of de naam Borba nog nooit gehoord hebt) dan is Google je beste vriend ;)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:45

ElCid schreef:
sannedeedee1 schreef:
We mochten allemaal dromen dat we zo konden sturen als Adelinde... .

Nou, nee hoor. Als ik dat zou dromen zou ik badend in het zweet wakker worden, dat zou een ware nachtmerrie zijn :o .
Afgelopen weekend hadden we weer een clinic georganiseerd met Antonio Borba Monteiro, misschien een tip voor Adelinde om eens mee te komen doen. Die leert je lichtheid, ontspanning en het maken van een soepel , nageeflijk, rond paard. Daar kunnen veel mensen van dromen :j .

Het is zo jammer dat er tegenwoordig geen kritiek meer mag worden geleverd, dat heeft niks met azijn pissen of jaloezie te maken, maar puur met een compleet andere kijk op wat dressuur is......

Als je niet weet wie Antonio Borba is ( of de naam Borba nog nooit gehoord hebt) dan is Google je beste vriend ;)

_/-\o_

Sammie

Re: Zevende plaats voor Aqiedo met 'tong over het bit'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:50

Kritiek mag best, maar ongefundeerde conclusies gebaseerd op... nou ja niks eigenlijk. X gebeurt en Y gebeurt en als een ware Einstein wordt daarom hier door een enkeling Z uit de hoge hoed getoverd. Mijn buurvrouw viel met de fiets en mijn moeder een dag later ook.. Dus vrouwen kunnen niet fietsen.. Zulke verzinsels.. Dát.. dat is nu net niet nodig. Dat is gewoon ruitertje pesten en dat heeft dan wel degelijk met azijn pissen of afgunst te maken.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:10

Het valt wel op dat zij al 3 paarden heeft, die de tong over het bit
heen gooien.....Zou je toch echt denken dat het aan de ruiter ligt...

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:12

kimberley12 schreef:

Inderdaad, had dit ook al gepost, maar daar kwam dan geen reactie op haha :D
En dat heeft niets met "ruitertje pesten" te maken, maar het zijn gewoon feiten

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:13

Deertje schreef:
kimberley12 schreef:

Helemaal mee eens :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:14

Deertje schreef:
kimberley12 schreef:

tja en een andere heeft al de 3e of 4e die protesteert in de piaffe en dat ligt dan weer niet aan de ruiter. Om nog maar te zwijgen over de extreme spanning die al die paarden hebben. :+ Da's dan een moeilijke sensibele knol. (allemaal) en "normaal".

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:17

@Ayasha: dat zal je uit mijn hond niet horen komen in ieder geval!!

Heb hem gezien in Nieuw en Sint joosland... en ze staken het op de wind... tja

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:22

Deertje schreef:
Daar is wel degelijk op gereageerd haha :D

Zulke opmerkingen zijn in de strekking.. van drie paarden afvallen dus je kan niet rijden... De overige omstandigheden en situaties laten we maar geheel buiten beschouwing. We verbinden gewoon een paar losse gebeurtenissen en voila! Een ongefundeerde conclusie :) En dat specifiek is nu juist wel ruitertje pesten.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:28

@sammie, wat is jou mening dan over het feit dat Adeline met 3 paarden de tong uit de mond heeft? Is dat toeval? Heeft zij toevallig allemaal stress-paarden? Of hoe zie jij dat?

En hoe komt het dan, dat er wel ruiters zijn die erin slagen om zonder spanning rond te rijden? Zal zeker aan de paarden liggen dan? :)

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:31

Deertje schreef:
@sammie, wat is jou mening dan over het feit dat Adeline met 3 paarden de tong uit de mond heeft? Is dat toeval? Heeft zij toevallig allemaal stress-paarden? Of hoe zie jij dat?

En hoe komt het dan, dat er wel ruiters zijn die erin slagen om zonder spanning rond te rijden? Zal zeker aan de paarden liggen dan? :)

Ik bedoel dit niet aanvallend ofzo... maar ik begrijp niet hoe jij denkt dat ik de ruiter pest, terwijl dit toch zaken zijn die meermaals voorgevallen zijn, dus ik verzin dit toch niet?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:32

Ruiters, dat klinkt alsof je er een heleboel kan noemen?

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:32

Sammie schreef:
Deertje schreef:
Daar is wel degelijk op gereageerd haha :D

Zulke opmerkingen zijn in de strekking.. van drie paarden afvallen dus je kan niet rijden... De overige omstandigheden en situaties laten we maar geheel buiten beschouwing. We verbinden gewoon een paar losse gebeurtenissen en voila! Een ongefundeerde conclusie :) En dat specifiek is nu juist wel ruitertje pesten.

Ik ben het echt helemaal eens met jou posts!

Toch ben ik dan wel benieuwd hoe iedereen die met afgunst reageert zelf rijd, of zij nog nooit last hebben gehad van een paard wat spanning had in de ring, wat daardoor een tong over het bit heen gooit of op zijn tong bijt, van het been af viel etc.
Misschien heeft ze dit paard thuis wel top fijn voor elkaar, alleen wilt het er in de ring nog niet uitkomen, wie zal het weten?
Ik denk dat de tijd het gaat leren :)

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:34

ik reageer niet met afgunst... zeker niet..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:58

Deertje schreef:

Ik heb daar geen mening over, aangezien ik niet alle details en ins en outs weet. Althans mijn mening is niet direct conclusies trekken :D Tongen over het bit zijn trouwens over het algemeen moment opnames. Kan ook een hele proef duren, maar hoeft niet..

Dat er ruiters zijn die erin slagen om zonder (veel) spanning rond te rijden heeft ook allerlei oorzaken. Kan het paard zijn, hoeft niet. Kan de ruiter zijn hoeft niet. Het verschilt per situatie.. er zijn ruiters die een paard met veel spanning hebben en een tweede paard die weinig spanning heeft. Zelfde ruiter, verschillende paarden. Het ligt niet zo simpel dat je met zulke gebeurtenissen gelijk met een vingertje kan wijzen naar de vermeende oorzaak.

Spanning is trouwens niet altijd persé slecht. Soms heb je een beetje spanning nodig voor de alertheid en het pieken. Teveel spanning zorgt voor dichtslaan en angst. En dan kun je nog zo'n topruiter zijn.. Daar kun je niet altijd wat en ook direct aan doen.. Een paard is geen robot.

Happynesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:24

Misschien moeten jullie dit niet bekritiseren voordat jullie zelf op dit niveau rijden.
Het is een jong en onervaren paard, logisch dat er dan veel spanning is.
Wat kan Adelinde er nou aan doen dat haar paard de tong over het bit gooit?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:49

Tja, dat is nou net de vraag denk ik zo. ;)

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:50

Sammie schreef:
Deertje schreef:

Ik heb daar geen mening over, aangezien ik niet alle details en ins en outs weet. Althans mijn mening is niet direct conclusies trekken :D Tongen over het bit zijn trouwens over het algemeen moment opnames. Kan ook een hele proef duren, maar hoeft niet..

Dat er ruiters zijn die erin slagen om zonder (veel) spanning rond te rijden heeft ook allerlei oorzaken. Kan het paard zijn, hoeft niet. Kan de ruiter zijn hoeft niet. Het verschilt per situatie.. er zijn ruiters die een paard met veel spanning hebben en een tweede paard die weinig spanning heeft. Zelfde ruiter, verschillende paarden. Het ligt niet zo simpel dat je met zulke gebeurtenissen gelijk met een vingertje kan wijzen naar de vermeende oorzaak.

Spanning is trouwens niet altijd persé slecht. Soms heb je een beetje spanning nodig voor de alertheid en het pieken. Teveel spanning zorgt voor dichtslaan en angst. En dan kun je nog zo'n topruiter zijn.. Daar kun je niet altijd wat en ook direct aan doen.. Een paard is geen robot.

Tuurlijk, heb je helemaal gelijk in, alleen blijf ik het toch opvallend vinden dat bij Adelinde wel meerdere paarden dit doen...

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 17:12

We gingen goed van start maar daarna bouwde de spanning wat op en gooide Aqiedo helaas zijn tong over het bit. Dat koste veel punten maar hij gaf me wel een fantastisch gevoel. Het is gewoon een kwestie van kilometers maken en ervaring opdoen met Aqiedo!”, liet Adelinde Cornelissen op haar Facebookpagina weten.

Een goed gevoel hebben over een proef waarbij een paard zijn tong over het bit heeft?
Iets klopt hier niet. :n

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 17:18

Volgens mij is dat gewoon een kwestie van een verwachting die hebt. :)