Merrie aangevallen door hongerige gieren in Frankrijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

Re: Merrie aangevallen door hongerige gieren in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:49

er kwam idd al eerder voor,maar bv bij schapen.

het verschil schaap versus paard is enorm.
dus de link tussen beiden ontbreekt mij ook.
een paard kan een gier doden door slaan en zelfs eventueel bijten,stampen,....
een schaap kan niets aanvangen tegen zo'n dier.

een groot gapend gat is nu ook niet nodig,er kan zoveel gebeurd zijn,maar ze kan evengoed een zware koliek aanval gehad hebben en niet meer recht willen,of een wonde,een val,.....

maar het is gewoon zooo onwaarschijnlijk dat gieren een perfect gezond paard gaan aanvallen en zodanig toetakelen dat ze moet worden ingeslapen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:51

Grote gaten zijn idd niet nodig, genoeg natuurlijke gaten (ogen, neus, anus, etc)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:53

Dus met wat pech hebben ze zich gericht op de ogen waardoor het oorspronkelijk gezonde dier hulpeloos werd. Dat zal wsl "toeval" zijn maar als ze er met een aantal op vliegen (om welke reden dan ook) wordt de kans al groter dat ze toevallig in die delen pikken die het paard hulpeloos maken.
Ik zou niet weten waarom dat wel kan bij een gevallen paard zonder al te veel verwondingen en niet bij een paard dat vlucht (dat ook een keer moe wordt en wsl eerder dan de gieren, zeker als die samen werken met zoveel.)
Afwijkend gedrag? JA, absoluut. Onmogelijk? Nee, imo niet.
Hongerige dieren gaan ver.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:57

toch blijft het onlogisch.

genoeg schapen,geiten,....
gieren weten perfect dat die dieren een stuk kleiner en makkelijker zijn.
waarom zouden ze hun leven wagen voor een paard als max enkele kilometers verder er schapen of ander kleinvee loopt die hun leven minder in gevaar brengt?

ik blijf erbij dat er iets moet gebeurd zijn waardoor het paard in kwestie niet meer volledig in staat was zich te verdedigen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 12:01

Ayasha: een gier is niet snel, wendbaar en slim genoeg om in vlucht op ogen te mikken.
Gieren zijn ontzettende profiteurs die liever lui dan moe zijn.
Ik geloof wel in de theorie dat ze de merrie, al dan niet bewust, hebben opgejaagd en dat de merrie daarbij bijv ten val is gekomen, waarbij de gieren gebruik hebben gemaakt van de situatie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 12:17

Hmm, tja het kan natuurlijk; Als ze in dezelfde "coma" ligt als mijn ruin hier als ie slaapt kan ze ook gewoon aan het slapen geweest zijn.
Die rooie hier zou geen uur overleven in het wild want die slaapt zo vast, daar kan je een bom langs gooien.

Ik hoop dat het bij een eenmalige gebeurtenis blijft... Voor de dieren en de eigenaren. Wat moet het machteloos toekijken zijn als zo iets gebeurt. Ongeacht of de merrie wat had of niet, het laatste wat je wil zien is dat ze levend op gegeten wordt.

Ik ben eens gaan zoeken om te kijken of er nog voorvallen bekent zijn. Er leven daar blijkbaar wel gieren die in groepen jagen op prooien. Ik kan alleen niet vinden of er bekent is om wat voor gieren het ging.

Edit; wel een andere verklaring gevonden;
http://www.capmagazine.eu/nieuws/varia- ... aan/400/NL

De merrie zou drachtig geweest zijn en mogelijk aan het bevallen volgens dit artikel.
Gezond paard maar dus wel in een zwak moment en voldoende openingen om te beginnen.. :)

Ofwel; vrij onvolledige berichtgeving wat poepsimpel verder uit te zoeken was.

Edit2;
Franse artikel: http://www.20minutes.fr/bordeaux/182720 ... ent-jument
Het ging inderdaad om een merrie die aan het werpen was volgens de eigenaresse.

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:38

Gieren laten zich meevoeren met de wind, warme luchtstromen ed, eenmaal op de grond komen ze amper de lucht in, het verhaal van gieren die op een paard jagen is dus een broodje aap verhaal, zijn heel voorzichtig met het benaderen van aas, als een dier beweegt zijn ze weg dus ik geloof er niets van

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:41

Bij een bevalling kan ik me voorstellen dat merrie is aangezien voor dood of stervend dier. Plat op de grond bloed dat ze ruiken en door aangetrokken worden. Dan is een merrie weerloos. Als ze dan de pech heeft dat haar bloedende achterkant wordt aangepikt door een paar hongerige gieren die het vlies dan wel nageboorte willen opeten. Kun je voldoende schade oplopen waardoor leven niet meer paardwaardig is.

Maar dat maakt het verhaal wel iets logischer.

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:52

...
Laatst bijgewerkt door Ann99 op 19-04-16 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:55

ik snap eigenlijk niet waarom de gieren dan kadavers gevoerd moet worden. Dan worden het er alleen maar meer. Als ze nou niks bijgevoerd word dan groeit het aantal ook niet...
Krijg je alleen maar meer aanvallen als er een kadaver te kort is.

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:56

afschieten is ook nog een oplossing. Zo lief zijn gieren niet hoor. Net als ratten, als we daar een plaag van hebben worden ze ook vermoord, of muggen, of spinnen, of pissebedden...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:58

Gieren zijn beschermd dus afschieten doe je niet zomaar. En ziektes overbrengen valt wel mee, zij zorgen er juist voor dat kadavers op tijd worden opgeruimd voor ze ziektes kunnen overbrengen,

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:12

Ann99 schreef:
afschieten is ook nog een oplossing. Zo lief zijn gieren niet hoor. Net als ratten, als we daar een plaag van hebben worden ze ook vermoord, of muggen, of spinnen, of pissebedden...

Zo lief zijn gieren niet??
Gieren zijn hartstikke nuttig..
Misschien moet de mens gewoon eens kappen zich altijd maar overal mee te bemoeien, als we de natuur zijn gang zouden laten gaan (waar mogelijk) zou t best meevallen allemaal.

In dit verhaal denk ik idd toch ook dat de merrie al gewond was, maar t blijft apart.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:21

Tuurlijk, schiet elk wild beest waar je last van hebt af....

Punt met de kadavers; voorheen lieten boeren in Spanje hun kadavers liggen en werd dat door de natuur opgeruimd. Nu dat niet meer mag is er minder voedsel en gaan de gieren dus hun leefgebied uitbreiden op zoek naar voedsel. Ze worden "regelmatig" ook in Nederland waargenomen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 11:36

Ann99 schreef:

Volgens mij is er maar een plaag...die ook nog als enig levend wezen zijn eigen leefomgeving om zeep helpt....de mens

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:20

geerke schreef:
Ann99 schreef:

Volgens mij is er maar een plaag...die ook nog als enig levend wezen zijn eigen leefomgeving om zeep helpt....de mens

Dus dat... zo lief zijn mensen ook niet hoor, moeten we daar t overschot dan ook maar gewoon van afknallen?? :')

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 14:02

Ann99 schreef:

Volgens mij is er maar een plaag...die ook nog als enig levend wezen zijn eigen leefomgeving om zeep helpt....de mens[/quote]

Dus dat... zo lief zijn mensen ook niet hoor, moeten we daar t overschot dan ook maar gewoon van afknallen?? :')[/quote]

dat doen ze zelf al... :+

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 14:29

geerke schreef:
Ann99 schreef:

Er zijn zoveel soorten die als ze de kans krijgen hun omgeving grondig om zeep helpen. Enig idee wat melkzuurbacteriën van een heerlijk bakje melk maken als je ze de kans geeft?
Enig idee wat grazers met een gebied kunnen doen als ze er te lang met te veel zijn?
Wat voor ravage olifanten achterlaten als ze ergens zijn geweest?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 14:38

Voor degene die zich afvragen waarom die dumpplaatsen niet meer mogen. Wat dachtten jullie van besmettelijke ziektes? Sommige pathogenen kunnen lang in de grond overleven. En als dan een dwarrelig schaap voor bij komt die dat op pikt en naar de kudde brengt.Dan ven je zuur als boer zijnde

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 08:57

LadyMadonna schreef:

Het gaat niet om zomaar dieren afschieten, er is geen enkele serieuze jager die dat doet, maar om te zorgen dat een ingreep die wij als mensen gemaakt hebben in de natuur (door die gieren en beren en wolven opnieuw te introduceren in de natuur) niet uit de klauw loopt.

Wat me trouwens opvalt in deze hele discussie (maar dat zie ik wel vaker op Bokt) is dat iedereen zijn eigen interpretatie maar verder uitbouwt zonder dat er nou echt bekend is wat er gebeurd is. Zo is de merrie in kwestie ondertussen gevallen, bevallen gewond geraakt en oud geworden. Zonder dat er nu echt bekend is wat er gebeurd is. Ik moet dan altijd denken aan dit liedje van Annie M.G. Schmidt: https://www.youtube.com/watch?v=mSITEhEtsWc

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:10

speedfiets_2 schreef:
Voor degene die zich afvragen waarom die dumpplaatsen niet meer mogen. Wat dachtten jullie van besmettelijke ziektes? Sommige pathogenen kunnen lang in de grond overleven. En als dan een dwarrelig schaap voor bij komt die dat op pikt en naar de kudde brengt.Dan ven je zuur als boer zijnde

zodra een dier dood gaat/is,komen de gieren en andere aas-eters er als vliegen op af.
die pathogenen zitten dan zowiezo al in de grond als het dier daar overleed.
het blijft nu ook vaak uren liggen voor het weggehaald wordt,dus daar zit geen verschil in.

door ze weg te halen,haal je het voer van aas-eters weg.
dat blijft een punt.

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 18:49

pjotrg schreef:
LadyMadonna schreef:

Het gaat niet om zomaar dieren afschieten, er is geen enkele serieuze jager die dat doet, maar om te zorgen dat een ingreep die wij als mensen gemaakt hebben in de natuur (door die gieren en beren en wolven opnieuw te introduceren in de natuur) niet uit de klauw loopt.

Wat me trouwens opvalt in deze hele discussie (maar dat zie ik wel vaker op Bokt) is dat iedereen zijn eigen interpretatie maar verder uitbouwt zonder dat er nou echt bekend is wat er gebeurd is. Zo is de merrie in kwestie ondertussen gevallen, bevallen gewond geraakt en oud geworden. Zonder dat er nu echt bekend is wat er gebeurd is. Ik moet dan altijd denken aan dit liedje van Annie M.G. Schmidt: https://www.youtube.com/watch?v=mSITEhEtsWc

ah kijk idd. het gaat niet om zomaar afschieten maar een populatie die blijkbaar te groot is geworden kleiner maken. Voordat zij van honger omkomen zoals dus op de veluwe met de herten gebeurd. Arme dieren, die wil je toch gewoon niet meer laten leven? Die sterven gewoon een hongerdood

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 19:09

Citaat:
ah kijk idd. het gaat niet om zomaar afschieten maar een populatie die blijkbaar te groot is geworden kleiner maken. Voordat zij van honger omkomen zoals dus op de veluwe met de herten gebeurd. Arme dieren, die wil je toch gewoon niet meer laten leven? Die sterven gewoon een hongerdood

Nou, blijkbaar doen ze dàt nou net niet, omkomen door hongersnood... ;)

Verder ken ik de feiten van dit verhaal niet, dus is het "waarom is de merrie door de gieren verwond" verhaal pure speculatie. Erg voor de eigenaar, dat vooral.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 20:07

De reden waarom is bekent alleen wordt daar overheen gelezen. In het originele franse bericht staat de oorzaak.
De merrie was aan het werpen.