Halderberge: Ernstig vermagerde paarden aangetroffen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:44

Demix18 schreef:
Ik verzorg ze inmiddels al 1,5 jaar

dan doe je iets niet goed lijkt mij :7

Faithderks1

Re: Halderberge: Ernstig vermagerde paarden aangetroffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:58

Zielig dit , dit kan toch niet

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:04

Tja, er worden nu blijkbaar accounts aangemaakt om te vertellen hoe goed het de paarden nu wel niet hebben. Brood???? Dames, ga bij een echte paardenman/vrouw in de leer en zorg dan dat je het goede doet want ik krijg aan de hand van de foto's niet de indruk dat jullie juist bezig zijn. Dan plaats je maar eens foto's hoe ze er nu uitzien en dan over een week weer, met echt goede zorg kun je in een week echt verschil zien.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:05

Zou ook die stallen wel eens willen zien :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:06

Zo op de foto ziet de stal er prima uit!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:09

Jeetje echt broodmager maar ook heel erg ingevallen hier zit echt niet veel ruwvoer in. Dit is gewoon mager van ik weet niet hoe lang geen goed eten geven. Of dit is een doodziek paard geweest maar dan nog hoeft het niet zo weinig buikvolume te hebben. Wat vreselijk dat je er nog trots op bent dat je deze paarden in een stal hebt staan en dat zezo nu en dan even een modderwei op mogen. Zo;n mager paard moet een deken op, kan zichzelf niet eens warm houden.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:13

Roofie schreef:
Brainless schreef:
Maar waarom is de dierenpolitie daar dan wel geweest?
Als ze daar staan om op krachten te komen was er geen boete uitgedeeld.
Ook lees ik hier dat Bokkers de paarden al langere tijd daar zien staan en dat de conditie niet beter is geworden.[/quote

Die dieren politie is daar geweest aan de hand van een melding die ze binnen hebben gekregen en daar moeten ze op reageren

Heel simpel als ik maar durft te melden dat jij niet voor je dieren zorgt en dat JIJ ze verwaarloosd en ik doe dat een paar keer staan ze bij jou ook op de stoep hetzelfde als ik je aanmeld bij de kinderbescherming komen ze ook bij wijze van spreken

Nogmaals ze staan onder behandeling van een dierenarts uit Etten-leur en nota bene de dierenpolitie die is geweest die heeft geadviseerd om de paarden ff binnen te houden
heel dit gebeuren wordt zwaar uit zijn context getrokken en ik zal heel eerlijk zijn als ik ze had zien staan zonder de achtergrond te weten had ik ook gereageerd in de trend van potverdikke moet je nu een kijken

Maar ze zijn er dag en nacht mee bezig om ze echt te verzorgen, oh en nog iets er woprdt volstrekt niet opgereden

Ik snap niet dat je serieus met droge ogen kan beweren dat deze paarden alles krijgen wat nodig is.
Bij mij werden de oudjes en dan heb ik het over dikke dertigers ook mager ,maar geen één is er ooit zo mager geweest.

Bij mij staat nu een 30+ die slecht eet en waar k me druk over maak,die is rond uit dik bij dit dier vergleken.Het meest trieste vind ik nog dat mensen dit serieus nog durven te verdedigen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:17

Dat is echt mager als je die foto ziet...

Lastig verhaal...
Lijkt mij dat als de paarden nu de allerbeste zorg krijgen dat dat te zien is door mensen die controleren, ze zouden flink in het stro moeten staan, onbeperkt hooi moeten krijgen, regelmatig even buiten moeten zijn om de benen te kunnen strekken en frisse lucht te kunnen krijgen en er moet zichtbaar extra voer aanwezig zijn en meerdere keren per dag gevoerd worden waar de paarden van aansterken.
Lijkt me dat dat dingen zijn die goed zichtbaar zijn.
Als deze magere paarden met ruiven vol met goed hooi buiten staan zal niet snel iemand de dierenpolitie inschakelen lijkt me...

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:18

Mensen die dit niet zien kun je niks mee. Als het hun te heet onder de voeten wordt worden de paarden verhuisd en gaat het ergens anders op dezelfde manier verder. Daar helpt dan helemaal niets aan. Paarden bij hen weghalen is het enige wat misschien nog werkt voor de paarden, die mensen verander je niet meer.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:22

Wat mij dwars zit is dat de persoon waar ze nu staan op haar openbare FB pagina van hun bedrijf verteld dat ze met voortdurend toezicht van de veearts en dieren-diëtist een plan hebben opgesteld. En dat ze krijgen drie maal daags speciale brokken, een hele hoop brood, en ook hooi.

En dat toen ze voor het eerst de wei in gingen ze beduusd bleven staan, omdat ze nu zoveel ruimte hebben om in te lopen en te grazen!
En dat ze nu rond rennen en spelen en ze de tijd van hun leven hebben.

Dit schreef ze 9 april op haar FB. Ze krijgen op advies van de DA en dierendiëtist een hele hoop brood :? En ze waren beduusd door de hoeveelheid ruimte om in te lopen en te grazen. Nou het is een kleine postzegel waar helemaal geen gras meer in staat, 9 april ook al niet meer. En daarnaast komen ze bijna nooit buiten. Vandaag heb ik er slechts 2 buiten zien staan voor 2 uur. En ik kom er vaak langs!!!

En dan zette ze er vandaag om 16:30 een foto op van 2 die lekker buiten staan met een ruif met hooi. Inderdaad om 16:30 stonden er 2 buiten. Die waren om 19:20 weer binnen op stal. Over heel de dag ben ik 6 keer langsgereden op vraag van 144 en heel de dag geen paard buiten zien staan.
Sowieso zag je ze de afgelopen 6 weken dat ze daar staan amper tot niet buiten.
En die ruif met hooi staat er pas vanaf de controle afgelopen dinsdag.

Ik vind dat ze het daarmee veel rooskleuriger voor laat komen dan het daadwerkelijk is. Echt misschien denkt ze het goed te doen en het is nobel dat ze dit willen doen. Maar er is daar gewoon niet voldoende expertise en niet voldoende ruimte om de paarden te geven wat ze nodig hebben.

bigone schreef:
Zo op de foto ziet de stal er prima uit!

De stallen zien er op de foto's idd keurig uit. Probleem is gewoon dat ze er amper tot niet uit komen en bijna nooit buiten staan.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 14-04-16 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:25

Duidelijk verhaal Delphi

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:26

vreemd verhaal...

die paarden horen non stop hooi ter beschikking te hebben...
en helemaal geen bergen brood te krijgen...
weten die mensen inderdaad wel wat ze aan het doen zijn?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:29

Ook bokker Lonniejj woont er vlakbij en kan dit beamen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:34

Blijkbaar wel zo handig om de zaak via fb bewust te misleiden, met het hooi wat nu ineens in de ruiven zit. Lijkt me inderdaad niet leuk om daar steeds langs te komen en je ziet de paarden geen gram aankomen.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 22:04

Bizarre situatie, politie legt toch niet voor niets een proces-verbaal op 8)7 .

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 06:23

Ik heb het "hooi"op de foto op fb gezien , nou dat is meer stro dan hooi. Daar gaan ze niet van groeien tenzij ze in het verleden helemaal geen eten hebben gehad.......Ze zouden nu op de wei moeten geen beter en gezonder voer voor deze paarden dan meigras. Dan is het voor deze paarden ook een keer genieten en bijklomen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 08:12

Heb de foto's ook gezien...
Volgens mij zagen ze er in maart "beter" uit dan nu, dan gaat er toch duidelijk iets mis?
En de verzorgsters die hier meepraten, waarom hebben jullie zelf niet aan de bel getrokken?
Jullie hebben toch ook ogen in je hoofd?

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 08:20

Alle verzorgers kunnen mooie verhalen blijven ophangen, puntje bij paaltje blijft dat ik zelf afgelopen weekend met de vrouw zelf heb staan praten, die heeft duidelijk benoemd dat hooi 'maagvulling' was en dat ze dat dus niet kregen. Ze stonden onder begeleiding van een dierenarts uit Etten-leur is inderdaad benoemd, maar ik geloof nooit dat deze dierenarts heeft gezegd om geen hooi te voeren.

Ik hoop gewoon dat de desbetreffenden inzien dat het geen kwaadheid vanuit ons is, maar dat we het beste voor de paarden willen, en dat er nu al hooi staat is een hele verbetering! Maar het is nog niet genoeg. Ik hoop dat de oogkleppen van de mensen geopend worden/zijn en dat de paarden nu eens zichtbaar gaan opknappen!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 08:25

lonniejj schreef:
Alle verzorgers kunnen mooie verhalen blijven ophangen, puntje bij paaltje blijft dat ik zelf afgelopen weekend met de vrouw zelf heb staan praten, die heeft duidelijk benoemd dat hooi 'maagvulling' was en dat ze dat dus niet kregen. Ze stonden onder begeleiding van een dierenarts uit Etten-leur is inderdaad benoemd, maar ik geloof nooit dat deze dierenarts heeft gezegd om geen hooi te voeren.

Ik hoop gewoon dat de desbetreffenden inzien dat het geen kwaadheid vanuit ons is, maar dat we het beste voor de paarden willen, en dat er nu al hooi staat is een hele verbetering! Maar het is nog niet genoeg. Ik hoop dat de oogkleppen van de mensen geopend worden/zijn en dat de paarden nu eens zichtbaar gaan opknappen!

Klopt wel dat hooi dat zij hebben is net stro daar zit geen voeding in maar ze zouden ook ander hooi kunnen kopen toch? Of nog beter nu op de wei ,geleidelijk aan wennen beter voer is er niet voor een paard om aan te komen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 09:00

De wei biedt nog geen voldoende voeding voor dergelijke dieren nu.

Onbeperkt toegang tot een goede kwaliteit hooi en bijvoeren met een voer zoals Seniores Priores van Subli of een vergelijkbaar produkt en je ziet ze binnen een week opknappen!

Zou weleens een woordje willen wisselen met die voedingsdeskundige.
Geen hooi, maar brood :?
Waar halen ze het vandaan :n

(De kennis, niet het brood ;) )

Roofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 09:19

Delphi schreef:
Roofie schreef:
Ik wil hier toch ff op reageren
Ja de paarden zijn verwaarloosd maar...
Deze zijn hier juist weggezet om opnieuw op krachten te komen
Er werken nu een drietal meiden aan die dag en nacht klaar staan voor de verzorging ervan, ook staan ze onder behandeling van een dierenarts
Heel dit verhaal dat die paarden hier verwaarloosd zijn is door iemand in de wereld geholpen die niet goed bij haar hoofd was
Ze krijgen nu eindelijk de verzorging die ze nodig hebben
En ja dat kan nog wel ff duren als je ze zo ziet

En nee het adres waar ze nu staan, dat zijn niet de eigenaren van de paarden
De paarden zijn hier via een omweg terecht gekomen omdat ze een onderkomen nodig hadden het was dit of niets
Ze staan hier goed en er wordt hier met een aantal meiden dag en nacht gewerkt om die paarden weer weer het leven te geven dat ze verdienen, en inderdaad ze zien er nog slecht uit maar ze zien er al een stuk beter uit dan eerst maar ze zijn er nog lang niet

ik vind dat jullie stuk voor stuk allemaal ontzettend kort door de bocht reageren zonder het juiste verhaal te kennen en te weten

Ze krijgen alles wat ze nodig hebben??? Waarom komen ze amper buiten? Ik ben vandaag 6 keer er langs gekomen en geen enkel paard buiten. Pas om 16:30 stonden er 2 buiten en om 19:20 waren ze allemaal weer weg.
Ik kom dagelijks meerdere keren langs en ze staan echt zo goed als heel de dag op stal.
In dat weitje staat geen sprietje gras meer. En dat weitje dat geïnjecteerd is hebben ze in een week kaal. Ook ligt die helemaal onder de dijk. Binnen no time is die wei kapot getrapt en kaal. De wei daarnaast hebben ze gewoon nodig voor hun ezeltjes.

Heel nobel dat ze ze op willen vangen en op willen knappen, maar naar mijn idee hebben ze hier niet de juiste capaciteiten voor.
En verder kregen ze veel brood gevoerd op advies van een dieren diëtist en dat vind ik merkwaardig. De ruif met hooi staat er pas sinds de controle afgelopen dinsdag.

En waar de meesten over vallen is dat Demi verteld dat dit de eigenaar overkomen is en hij geen dierenbeul is. Volgens haar zouden ze heel de winter 30 kg hooi per paard, per dag gekregen hebben. Ik geloof dit gewoon niet, dan waren ze nooit zo enorm broodmager geweest.
En dan nog zodra je merkt dat ze afvallen grijp je in!! Dit is met geen enkel excuus goed te praten. De eigenaar heeft flinke steken laten vallen en dit zijn gewoon overduidelijk verwaarloosde pony's. Ik heb foto's van ze en je kunt er niet omheen dat ze broodmager zijn, vol met mijt zaten en verwaarloosd zijn.

Mevr Delphi !!!

als je nu eens alles leest dan wordt het een stuk duidelijker

Die paarden worden nu op verzoek van de dierenpolitie binnengehouden en zeker het paard dat er zo slecht uitziet.

Nogmaals het adres waar ze nu staan zijn niet de eigenaren van de paarden die staan hier voor verzorging
Een paar weken geleden kregen ze telefoon of ze plaats hadden voor die paarden en het was dit of totaal niets
Ik vind niet dat je deze mensen een verwijt kan maken dat zij niet goed voor de paarden zijn
er wordt van alles aangedaan

in 1 ding heb je gelijk hoe heeft dit kunnen gebeuren ?
ja..... dat is de vraag die ons nu allemaal bezig houd Hoe ??
Maar daar gaat het nu niet meer om, en als ik hier zo allemaal de commentaren eens leest wat er allemaal verkeerd gaat en hoe het dan wel moet dan vraag ik me af of jullie allen dierenartsen zijn
Het enigste wat telt is dat die paarden nu opknappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 09:29

Jammer dat je niet in gaat op reacties van mensen die zeggen dat de paarden er in Maart beter uit zagen, hoe zit dat dan? En hoe zit het nou met die voeding? Als er zoveel vragen blijven liggen, snap ik dat mensen daar toch hun eigen mening over vormen...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 09:35

Roofie schreef:
Die paarden worden nu op verzoek van de dierenpolitie binnengehouden en zeker het paard dat er zo slecht uitziet.

Toch bijzonder dat als dit in overleg gaat met de dierenpolitie deze zelfde dierenpolitie aan iemand anders vraagt om meerdere keren per dag langs te rijden om te kijken of ze buiten staan.

Ik ben geneigd inderdaad te geloven dat de kennis en kunde ontbreekt om de paarden op te knappen op het adres waar ze nu staan.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 09:40

Ik lees dit soort dingen altijd met stijgende verbazing en groeiende kwaadheid...
Hoe kan je dit al lange tijd verzorgen en niet opmerken dat het mis gaat en hoe werkt de dierendokter, 144, dierenbescherming in opvang van dieren? Ik heb meer t idee dat een een grote stapel van amateurs met een goededaaddwang is.
Mijn hemel, wat een geklungel.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 09:57

ik vraag me vooral af of dit wel geadviseerd is. De reacties roepen hier in ieder geval alleen maar meer vragen op.
Hoe moeilijk kan het zijn om te beantwoorden:
Wat krijgen de paarden nu voor voer?
Welke hoeveelheden?