Gespannen Undercover zorgt voor teleurstellende rentree

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:49

Wuis schreef:
Bloodymary schreef:
Het is nog knap dat hij hele stukken helemaal alles er uit kan halen en dan gaat het super. Het is gewoon het paard zijn karakter en dat krijg je er echt niet uit.

Daar gaan we weer.. :) Zie mijn bovenstaande bericht. Het is niet 'gewoon' zijn karakter, het is een manier waarop dit paard dealt met dingen, en die manier kan 'gewoon' doorbroken worden. Net als dat bij íeder paard kan, ongeacht welk niveau.

Tenzij jij dagelijks met dit paard in aanraking komt en om gaat, lijkt me dit niet iets dat je als feit kunt brengen.
Het zijn nog altijd individuele karakters waar je mee te maken hebt, zonder standaard 'gebruiksaanwijziging'.
Lijkt mij dat Edward en team zelf ook wel heel goed weten hoe ze hiermee moeten omgaan. Sisther was ook zo'n moeilijk portret.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 08-04-16 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:54

Wuis schreef:
Bloodymary schreef:
Het is nog knap dat hij hele stukken helemaal alles er uit kan halen en dan gaat het super. Het is gewoon het paard zijn karakter en dat krijg je er echt niet uit.

Daar gaan we weer.. :) Zie mijn bovenstaande bericht. Het is niet 'gewoon' zijn karakter, het is een manier waarop dit paard dealt met dingen, en die manier kan 'gewoon' doorbroken worden. Net als dat bij íeder paard kan, ongeacht welk niveau.

Goh wat ben jij zeker van je zaak zeg! En knap dat je dat allemaal zo in 1 filmpje kan zien.
Denk dat edward naast een hele goede technische ruiter ook een portie horsemanship bezit, die paarden willen echt extra hun best doen voor 'm en dat doet hij niet alleen door technisch goed te rijden. Welke methode daar voor gebruik wordt is per paard en per ruiter verschillend. Ben er echt allergisch voor dat mensen denken er maar 1 goede en enige manier is voor dit soort situaties. Daarbij lijkt mij dat Edward zelf het beste aan kan voelen wat werkt voor z'n paard en wij als mensen op bokt niet.. kom op zeg.. :')

Zo zie je maar weer, ook zo'n grand prix paard is gewoon nog een paard! Met spanning, miscommunicaties etc. Edward is mooi rustig gebleven en heeft 't netjes opgelost. Gewoon jammer maar helaas, volgende keer vast beter :D

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:55

Nou Wuis, denkende aan de laatste ervaring in Aken is dit helemaal niet zo'n gekke reactie. Wat een drama toen hij door het stadion naar de uitgang moest :(:)

Onwijs knap gereden van Edward, ik hoop dat ze Undercover het vertrouwen weer een beetje terug kunnen geven.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:28

Echt respect dat hij de proef nog gewoon uitgereden heeft. Wat een stresskip is Undercover toch, ik zou er niet op willen zitten hoor. :P

RM94

Re: Gespannen Undercover zorgt voor teleurstellende rentree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:46

Op de FB pagina van Eurodressage staat het filmpje. Ik vind het zelf niet van hele goede kwaliteit maar hij is absoluut erg gespannen.
Ik hoop dat Edward dit er nog uit gaat krijgen zo jammer

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:51

Knap gereden! Niemand doet het hem na, het is ook een rentree, en dan ook nog zoveel wind erbij _/-\o_ Heel knap, rijtechnisch ga ik ook geen commentaar geven daarvoor kom ik niet eens in de buurt van het gereden niveau. Gewoon weer lekker in het wedstrijd ritme komen dan gaan we vast weer veel van deze mooie combi zien :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:04

Citaat:
Goh wat ben jij zeker van je zaak zeg! En knap dat je dat allemaal zo in 1 filmpje kan zien.
Denk dat edward naast een hele goede technische ruiter ook een portie horsemanship bezit, die paarden willen echt extra hun best doen voor 'm en dat doet hij niet alleen door technisch goed te rijden. Welke methode daar voor gebruik wordt is per paard en per ruiter verschillend. Ben er echt allergisch voor dat mensen denken er maar 1 goede en enige manier is voor dit soort situaties.

Oh, dat beweer ik ook absoluut niet, dat er maar één manier is om met zoiets te dealen. Er zijn juist heel veel manieren. En het is juist de kunst om iets te kiezen wat bij het betreffende paard past (als het ware 'therapie op maat').

@Cayenne: Dat durf ik zeker wel te beweren ondanks dat ik het paard niet eens ken. Dat slaat namelijk puur op basisdingen van gedrag, als gedrag is altijd genetisch en komt onder invloed van milieu en eerdere ervaringen (leerprincipes) tot stand. Het mooie van gedrag is daardoor ook dat je het kunt veranderen. :) En juist daarom gaat die vlieger 'een dier is nu eenmaal zo' niet op.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:11

Wuis schreef:
Citaat:
Denk dat edward naast een hele goede technische ruiter ook een portie horsemanship bezit, die paarden willen echt extra hun best doen voor 'm en dat doet hij niet alleen door technisch goed te rijden. Welke methode daar voor gebruik wordt is per paard en per ruiter verschillend. Ben er echt allergisch voor dat mensen denken er maar 1 goede en enige manier is voor dit soort situaties.

Oh, dat beweer ik ook absoluut niet, dat er maar één manier is om met zoiets te dealen. Er zijn juist heel veel manieren. En het is juist de kunst om iets te kiezen wat bij het betreffende paard past (als het ware 'therapie op maat').

Nou dan zijn we het daar in ieder geval over eens! :D

Maar wie zegt dat Edward hier niet al mee bezig is? Wellicht is zijn manier van therapie wel een kwestie van zo vaak mogelijk mee op concours nemen en vlieguren maken? Dat is dan toch ook een methode?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:16

Gal moet gaan grondwerken :') Wie kan zo een reactie nu serieus gaan nemen.
Als een paard zo gespannen is zoals hier is het echt niet mogelijk om die spanning zomaar te laten wegvloeien. Ook niet als je edward noemt. Het hoort erbij. Wind, vlagjes, lawaai kunnen behoorlijk tricky zijn voor een paard en zeker in het begin van het outdoorseizoen staan veel paarden goed fris. Kan gebeuren...

Ik vind ook dat het tegenwoordig spectaculair benengezwaai te hoog beoordeelt wordt en de paarden te veel druk moeten verdragen, maar ieder fei dressuur topic moet er hier aan geloven. Dat wordt behoorlijk afgezaagd. Misschien beter in het klassiek dressuur topic blijven dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:23

betadine schreef:
.

Waarom zou je grondwerk níet serieus nemen? En wie zegt dat de methodes van parelli, tristan tucker en wie dan ook nog maar meer alleen grondwerk betreffen? Het is de allereerste basis van rijden. Bij dressuur begin je ook bij de basis. Je kan de basis nooit overslaan. Als de basis niet goed is, loop je later tegen problemen aan.

Dus nu jij weer, wat is er niet serieus te nemen aan terug naar de basis (voor welke ruiter met welk paardenprobleem dan ook)?

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:33

Wuis schreef:
betadine schreef:
.

Waarom zou je grondwerk níet serieus nemen? En wie zegt dat de methodes van parelli, tristan tucker en wie dan ook nog maar meer alleen grondwerk betreffen? Het is de allereerste basis van rijden. Bij dressuur begin je ook bij de basis. Je kan de basis nooit overslaan. Als de basis niet goed is, loop je later tegen problemen aan.

Dus nu jij weer, wat is er niet serieus te nemen aan terug naar de basis (voor welke ruiter met welk paardenprobleem dan ook)?

Ik denk dat betadine grondwerk an sich niet perse niet serieus neemt. Maar het feit dat edward gal dat zou moeten gaan doen. Kijk hij is niet zomaar een jan met de pet met een paard ofzo..
Daarnaast durf ik toch wel met enige zekerheid te zeggen dat de paarden die hij rijdt en de dingen waar hij mee bezig is een grote ver van ons bed show is. En ja ik durf ' ons' te zeggen gezien niemand hier op bokt echt in de buurt komt van wat hij kan met die paarden.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:34

We weten helemaal niet wat er achter de schermen al is gebeurd. Misschien is er al wel 100 uur met dit paard grondwerk gedaan. Kan natuurlijk ook nog hè.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:45

Alsof grondwerk alle rijtechnische problemen oplost en ook meteen spanning onder het zadel wegneemt :roll: . Dat had je aan mijn vorige paard moeten vertellen, dan had ik hem nu nog gehad :+ .

Ik vind het knap hoe hij zo'n sensibel paard als Undercover nog het vertrouwen kan geven om hem toch de proef uit te sturen. Als dat paard geen vertrouwen zou hebben in zijn ruiter zou het al heel snel een wegvluchtend stipje in de verte zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:47

leeneliefje schreef:
Ik denk dat betadine grondwerk an sich niet perse niet serieus neemt. Maar het feit dat edward gal dat zou moeten gaan doen. Kijk hij is niet zomaar een jan met de pet met een paard ofzo..

EG is ook maar een mens met paarden hoor, en geen soort van God. :+ Als hij alwetend en alkunnend was had hij geen problemen gehad. Maar helaas pindakaas, NIEMAND is alwetend en alkunnend. Wij niet en EG ook zeker niet. :)

@Inoterry: nee, dat zal het niet METEEN doen (wij mensen hebben helaas weinig geduld en willen METEEN) resultaat. Maar op termijn? Zeker resultaat mogelijk. En nogmaals, denk niet alléén aan grondwerk.

Vaak waren zelfs de paarden waar de grootste resultaten mee behaald woren van origine de grootste 'probleemgevallen'. Als je bijv. naar Nevzorov kijkt, zie doet ongelooflijke dingen met die paarden, terwijl dat júist nooit de makke lammetjes onder de paarden waren. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-04-16 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:50

Ik heb het over een termijn van 2,5 jaar. En zolang ik er naast stond, kon ik werkelijk alles met het paard. En ja, hij was 100% gezond, zelfs een scintigrafie laten maken om alles uit te sluiten, gebit was goed en zadel paste ook.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:54

Ik " volg " iemand die daar ook was en die zei dat veel buitentrainen ( in de buitenbak) wonderen kan doen in zo'n situaties.
Maar ik denk wel dat ook eens laat zien dat ook de beste eens scheef kunnen gaan...
Ja heel veel wind, maar de oogkleppen weer opzetten omdat hij beroemd is en dan maar een excuus vinden, niet mijn stijl }>
Volgende proed beter :o

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:54

Wuis schreef:
leeneliefje schreef:

EG is ook maar een mens met paarden hoor, en geen soort van God. :+ Als hij alwetend en alkunnend was had hij geen problemen gehad. Maar helaas pindakaas, NIEMAND is alwetend en alkunnend. Wij niet en EG ook zeker niet. :)

klopt ook, maar denk dat je toch zou kunnen stellen dat EG wel iets bijzonders heeft met z'n paarden, en om dan te denken dat zoiets simpels als grondwerken de boel zou oplossen in tegenstelling tot wat hij waarschijnlijk allemaal al heeft geprobeerd dan onderschat je EG en zijn team of je overschat je eigen kijk op paarden.

maargoed dit is weer zo'n typische discussie wat betreft dressuurruiters en parrelli/grondwerk/etc. gewoon totaal anders perspectief ofzo, geen idee waar 't m in zit maar zie de laatste tijd echt veel van dat soort discussies...

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:58

Ik ben het met je eens leeneliefje, beetje zinloze discussie ook :o

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:01

mohica schreef:
Ik " volg " iemand die daar ook was en die zei dat veel buitentrainen ( in de buitenbak) wonderen kan doen in zo'n situaties.
Maar ik denk wel dat ook eens laat zien dat ook de beste eens scheef kunnen gaan...
Ja heel veel wind, maar de oogkleppen weer opzetten omdat hij beroemd is en dan maar een excuus vinden, niet mijn stijl }>
Volgende proed beter :o

Ik rij met mijn huidige paard eigenlijk alleen in een buitenbak en heb wel eens het idee dat het niet zozeer om de wind gaat maar wel om de windrichting :+ . Er zijn namelijk dagen dat hij er totaal niet op reageert en er zijn dagen dat hij van elk geluidje schrikt als het waait. En dan is die van mij nog niet eens half zo sensibel als Undercover gok ik zomaar :D .

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:09

Wuis, jij bent zeker wel stinkend rijk als bekend paardentrainer die alle moeilijke paarden zo omtovert in relaxte dudes?

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:12

Ik wil niet veel zeggen maar blijkbaar is dit paard ook gewoon erg gevoelig voor wind (buiten dat hij al hypersensibel is) en is het dus niet heel gek dat hij er spanning van krijgt. Ook mijn paard die nog geen kwart van Undercover zn sensibiliteit heeft, is een stuk kijkeriger wanneer er redelijk wat wind staat. En dan kan Edward Gal wel gaan grondwerken en met een Parelli-stick naar Undercover wijzen maar daar wordt het paard niet ongevoeliger voor wind van. Natuurlijk kan hij wel kijken naar de manier waarop zijn paard omgaat met spanning maar ik kan me niet voorstellen dat hij dat al niet doet. Maar dat hij daardoor minder gevoelig van wind wordt geloof ik niet.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:12

CK88 schreef:
Knap gereden! Niemand doet het hem na, het is ook een rentree, en dan ook nog zoveel wind erbij _/-\o_ Heel knap, rijtechnisch ga ik ook geen commentaar geven daarvoor kom ik niet eens in de buurt van het gereden niveau. Gewoon weer lekker in het wedstrijd ritme komen dan gaan we vast weer veel van deze mooie combi zien :D

Mee eens!

Moet altijd wel lachen om de mensen die zeggen: grondwerk, dan is het opgelost. :=

Vroeg me wel af, waarom wordt er getoeterd tijdens het staken? :)

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:15

Mag ik vragen wat er van de uitgestrekte draf gevonden word.
Ik weet nog wel van vroegah dat de paardjes echt zweefde boven de grond.
Ik zie dat niet meer.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:21

roosa schreef:
Mag ik vragen wat er van de uitgestrekte draf gevonden word.
Ik weet nog wel van vroegah dat de paardjes echt zweefde boven de grond.
Ik zie dat niet meer.

Door de spanning zie ik wel een hoop gezwaai, maar hij komt nauwelijks vooruit. Dus nee, deze uitgestrekte draf is niet uit het boekje :)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:33

Dat getoeter is volgens mij simpele toeval. Was van de weg erachter.