Staatssecretaris Van Dam wil geen gecoupeerde staarten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 21:39

Haal meteen maar het Koninklijke eraf.
Zo Koninklijk is de vereniging niet, door al 15 jaar niets te doen met deze regels.

Stephanie

Re: Staatssecretaris Van Dam wil geen gecoupeerde staarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:03

Goede zaak :) . Hadden ze veel eerder op terug moeten komen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:13

Maar, buiten dat ik groot voorstander van het voorstel ben....
Wat doe je met een gecoupeerde merrie van 16+ met een veulen (met staart) aan de voet waarbij het veulen gekeurd wordt?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:33

LadyMadonna schreef:
Wat doe je met een gecoupeerde merrie van 16+ met een veulen (met staart) aan de voet waarbij het veulen gekeurd wordt?

In ieder geval niet het veulen couperen.
En de merrie geen enkele prijs meer gunnen. Pech gehad.

Ook heel goed uit te voeren: even wachten tot het veulen niet meer "aan de voet loopt" mocht een gecoupeerd paard helemaal niet meer op het wedstrijdterrein mogen verschijnen.

Dat geeft een niet verkeerd te begrijpen signaal dat couperen ongewenst is.

De oude mannekes die zo fel voor couperen zijn, sterven vanzelf wel uit.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:43

Alleen zo jammer dat de markten blijkbaar niet onder deze regeling gaan vallen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 00:18

Het grappige is dat couperen in Frankrijk ook verboden is en de Franse stamboeken houden zich daar ook aan. Franse trekpaarden hebben soms wel kort afgeknipte staarten maar de staartwortel is nooit gecoupeerd.
Enige ras waar je in Frankrijk nog wel uitzonderingen met gecoupeerde staart ziet is de trait du nord of de ardennais, oftewel de franse equivalent van het belgisch/nederlands trekpaard.

Dat couperen lijkt dus echt wel iets streekgebonden te zijn en vooral in stand gehouden door een conservatief stamboek dat al 15 jaren achter loopt op de feiten.

Gek genoeg kunnen die andere trekpaardrassen wel mesten met staart, of werken met staart en ze slagen er ook wonderwel in om hun staart niet dusdanig te verwonden dat hij er af moet.

Dus het wordt idd misschien eens hoog tijd dat dat hele stamboek een fikse schop onder de kont krijgt.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 00:40

LadyMadonna schreef:

Die moet je maar lekker in de weide stoppen, want je merrie, hoe goed ook, mag niet op de keuring. Zelfde geld voor een hengst heb jij een top hengst staan met gecoupeerde staart waar je niks aan kan doen, heb je dikke vette pech. Geen mooie veulentjes met staart meer van die hengst, want hij heeft al meer dan 15 jaar een gecoupeerde staart

En even algemeen ;

Begrijp me niet verkeerd, ik ben echt een voorstander van couperen strenger aanpakken, maar het zou jammer zijn als alle goede paarden, die vroeger gecoupeerd zijn, niet meer mee mogen.

Verbied dan de paarden die vanaf 2001 gecoupeerd zijn, want vanaf toen mocht het niet meer. Daarvoor mocht het, dus deden mensen het.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 07:32

Als die hengst al is goedgekeurd kunnen er toch nog steeds veulebtjes van komen? Hij mag alleen niet naar de keuring. :)* Als vervolgens blijkt dat zijn nakomelingen met staart het goed doen op de keuring, blijven mense hem vast gebruiken, ook zonder dat hij zich laat zien op de keuring.

En die merrie met veulen. Als de betreffende merrie niet gekeurd wordt, maar alleen het veulen, dan maakt dat toch niet uit? Er wordt nergens geschreven dat gecoupeerde dieren zich niet meer in het straatbeeld mogen begeven :+ Ze mogen alleen niet meer gekeurd of geshowd worden. In dit geval is de merrie alleen mee voor de keuring van het veulen met staart.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 09:20

Het valt me op dat mensen meteen met "wat als" komen, wat als... een paard door een ongelukje een staart verliest en niet meer mee mag doen... vreemd genoeg vragen mensen dat nooit als je paard een been breekt, pezen kapot heeft of kissing spines heeft... is net zo goed jammer dat ie niet meer in de sport kan meelopen... maar daar doet niemand moeilijk over want dat is pech... Welnu, als je zo stom bent een gecoupeerd paard te kopen, en ermee naar shows wil gaan, terwijl couperen al jaren verboden is, dan heb je die "pech" zelf over je heengehaald... je kon er op wachten dat er hardere maatregelen zouden komen, omdat de trekpaardenkliek bewust de kluit belazert.
En je paard wordt niet doodgeschoten in de wei omdat ie gecoupeerd is... dus zó'n drama is dat showverbod nu ook weer niet.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 09:48

Ik weet niet of ze subsidie krijgen, die vereniging, maar dan zou ik zeggen, intekken die hap als ze hun reglement niet willen aanpassen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 09:53

Je hoeft niet perse paarden die nu gecoupeerd rondlopen te weren.

Je kan gewoon zeggen geboren vanaf 2016 mag niet zonder staart op de keuring verschijnen. Ook niet door een medische noodzaak. Klaar.

Ik neem overigens aan dat die dieren toch niet ieder jaar naar de keuring gaan? Het is als 3 jarige kijken of het dier stamboekwaardig is en klaar???

Bij de rijpaarden gaan ze ook niet ieder jaar naar de keuring. Meestal met 3 jaar en sommige merrie gaan nog een paar keer....

Maar de meeste maar 1 jaar in hun leven.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 10:00

NatasjavE schreef:

Je kan gewoon zeggen geboren vanaf 2016 mag niet zonder staart op de keuring verschijnen. Ook niet door een medische noodzaak. Klaar.

Ik neem overigens aan dat die dieren toch niet ieder jaar naar de keuring gaan? Het is als 3 jarige kijken of het dier stamboekwaardig is en klaar???

Bij de rijpaarden gaan ze ook niet ieder jaar naar de keuring. Meestal met 3 jaar en sommige merrie gaan nog een paar keer....

Goede trekpaarden en Haflingers verschijnen jaarlijks op keuringen. Bij deze rassen zijn er rubrieken van veulen tot 8 jaar en ouder. Standaard worden ze op 3 jarige leeftijd opgenomen in het stamboek.

salome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 10:11

Wat zijn dat toch voor mensen die deze paarden houden en ze wreedaardig van hun staart ontdoen? Die traditie belangrijker vinden dan paardenwelzijn? Hoe hardvochtig is dat? Mensen die nog in de middeleeuwen leven? Ooit in Dordrecht op de keuring gehoord het woord "merrien" ipv merries. Huh?
Keuringen? Laat die prachtpaarden met staart op de keuring verschijnen dan zijn ze zoveel mooier en echt, voor die paarden zoveel fijner als ze vliegen weg kunnen jagen in de zomer want dat reflex hebben ze nog steeds.
Ben ooit lid geweest van de KVTH om een veulen in te laten schrijven, daarna weer snel opgezegd. Dat is een stamboek waar ik echt niet bij wil horen. Gelukkig hebben we nu de NHPS, als ik ooit weer een stamboek nodig heb dan naar de NHPS. KVTH: shame on you!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 10:11

ikkeniet schreef:
Zo Koninklijk is de vereniging niet, door al 15 jaar niets te doen met deze regels.

Dat koninklijke mag er inderdaad subiet af. Mishandeling en crimineel gedrag lijkt mij voldoende reden.
Wat ik ook niet snap is dat Haflinger eigenaren zich nog steeds willen verbinden aan zo'n club.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 12:20

Albert schreef:
ikkeniet schreef:

Dat koninklijke mag er inderdaad subiet af. Mishandeling en crimineel gedrag lijkt mij voldoende reden.
Wat ik ook niet snap is dat Haflinger eigenaren zich nog steeds willen verbinden aan zo'n club.

Helemaal gelijk en daarom heb ik als haflinger eigenaar ook na een aantal jaar mijn lidmaatschap opgezegd. Ik kon het niet meer aanzien in het blad al die "kampioenen" zonder staart en maar 1-2 met staart. Er is een jaar geweest dat ik het idee had dat paarden met staart eindelijk wat meer in beeld kwamen. Maar de laatste 2 jaar is het weer vreselijk.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 12:39

NatasjavE schreef:

Het is vanaf 2001 verboden, dus dan zou ik zeggen geboren vanaf 2001 en gecoupeerd is niet welkom :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 13:10

suffie schreef:
Goede trekpaarden en Haflingers verschijnen jaarlijks op keuringen. Bij deze rassen zijn er rubrieken van veulen tot 8 jaar en ouder. Standaard worden ze op 3 jarige leeftijd opgenomen in het stamboek.

Bij rijpaarden ook. Alleen de meeste komen allen als veulen en als 3 jarige.

Maar goed maakt niet uit.

Gewoon vanaf een bepaalde leeftijd uitsluiten van deelname bij een gecoupeerde staart.

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:30

Mama natuur heeft besloten dat er een staart aan hoort. Doet de nederlandse regering toch nog iets *\o/*

LovesGitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 10:17

Zoolgangster schreef:
Het valt me op dat mensen meteen met "wat als" komen, wat als... een paard door een ongelukje een staart verliest en niet meer mee mag doen... vreemd genoeg vragen mensen dat nooit als je paard een been breekt, pezen kapot heeft of kissing spines heeft... is net zo goed jammer dat ie niet meer in de sport kan meelopen... maar daar doet niemand moeilijk over want dat is pech... Welnu, als je zo stom bent een gecoupeerd paard te kopen, en ermee naar shows wil gaan, terwijl couperen al jaren verboden is, dan heb je die "pech" zelf over je heengehaald... je kon er op wachten dat er hardere maatregelen zouden komen, omdat de trekpaardenkliek bewust de kluit belazert.
En je paard wordt niet doodgeschoten in de wei omdat ie gecoupeerd is... dus zó'n drama is dat showverbod nu ook weer niet.

Haha je haalt me de woorden uit de mond.
Het word tijd dat deze middeleeuwse praktijken niet meer worden goedgekeurd (in de zin van de keuring dan)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 10:33

Albert schreef:
ikkeniet schreef:

Omdat ze het in hun eentje financieel niet redden. Stamboeken zijn afzonderlijk te klein. Dat zie je nu al, het is soms echt lastig om de rubrieken vol te krijgen.
Enige keuring die naar mijn weten (maar ik ben geen expert) écht altijd superdruk is; is de Nationale Tentoonstelling. Ga je de stamboeken dan splitsen, dan kan het financieel gewoon niet meer uit en zullen er geen keuringen meer georganiseerd worden. En hoewel keuringen echt totáál mijn ding niet zijn; zie ik er ook wel de meerwaarde van in en zou het zonder zijn om ze meteen af te schaffen.

Dat gezegd hebbend... er is een deel Haflinger-eigenaren dat er niet meer bij wil horen en die hebben een eigen cluppie opgericht; NHPS. Naar mijn mening een mooi initiatief; maar ik vraag me oprecht af of ze het gaan redden. Maar goed; dat is een andere discussie.

Dan zei er nog iemand dat er gecoupeerd wordt omdat je daarmee meer kans maakt op keuringen. Dat is lang niet altijd waar. Er staat ook regelmatig een trekpaard mét staart voorop. Veel trekpaardmensen vinden het gewoon mooi. Zo'n staartloze. Net zoals veel doberman-eigenaren een Dober met staart oerlelijk vinden. Dus of je er nu mee wint op keuringen of niet... dat maakt niet uit. Die staart moet eraf, want het is mooi (volgens hen).
Ik denk dus dat je zonder algeheel verbod het couperen er niet uit gaat krijgen.

Lijkt mij een strak plan om alle paarden van ná 2001 zonder staart niet meer te keuren, en in een soort 'hulpstamboek' te zetten. Wel volledig trekpaard; maar niet volwaardig omdat de staart eraf is.
En die paar paarden die zo onhandig te zijn om tussen de trailerklep te komen... tsja, die hebben dan gewoon pech. Net zoveel pech als het springpaard dat struikelt over een balk en daarna niet meer kan springen ;)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:41

Dat financiele aspect is juist dè motivatie om het trekpaardenstamboek te dwingen zich nu wel aan de wet te houden, want dat aspect geldt voor hen ook.
Dus geldt wat mij betreft nog steeds dat Haflinger eigenaren d.m.v. hun lidmaatschap impliciet dit soort mishandeling gedogen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:52

Half mee eens. Het zijn volgens mij namelijk juist de Haflingers die het financieel in hun eentje niet redden. Maar goed, ik ken het jaarverslag niet, dus wellicht zit ik daarmee fout. ;)

Het zou het mooiste zijn als iedereen die tegen couperen is z'n lidmaatschap opzegt. Dat geeft wel een signaal. Maar ik geloof nooit dat dat gaat lukken. Zonder lidmaatschap geen keuringen bijv. En eigenbelang gaat doorgaans toch voor het belang van 'een paard van een ander'. Niet dat ik het daarmee eens ben; maarja, zo werkt het wel.

Nouja, we gaan zien wat de staatssecretaris gaat beslissen. Dit punt is trouwens al eerder onder de aandacht gebracht door NHPS, maar toen is het een beetje half/half afgedaan. Hopelijk deze keer meer succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:34

Hoor net op het nieuws dat de betreffende organisatoren van deze keuringen
bezwaar/beroep gaan aantekenen tegen dit besluit onder het mom van tradities.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:45

Morganlefay schreef:
Hoor net op het nieuws dat de betreffende organisatoren van deze keuringen
bezwaar/beroep gaan aantekenen tegen dit besluit onder het mom van tradities.

Tja, katknuppelen, palingtrekken en levende katten vanaf de toren in Ieper gooien waren ook tradities...

En op het eiland waar mijn bet-bet-overgrootmoeder vandaan kwam, werd tot 1850, als een jongeman een vrouw wilde trouwen, een door hem persoonlijk afgehakt hoofd van iemand buiten het dorp aan zijn aanstaande schoonouders aangeboden... ook traditie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:53

Tja, tradities he }>
Weet er inderdaad ook nog wel een paar op paardengebied.