Hoefnagels met koper blijken gezonder voor de hoef

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:37

Arabesk schreef:
Zullen we een gezellig "hoefijzers wellus nietus" ergens anders voortzetten? :D

Als je nou zelf eens niet op de post van Maartje had gereageerd :D

Ik heb wel een foto wortelsussie:

Afbeelding

PanamaD

Re: Hoefnagels met koper blijken gezonder voor de hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:49

Grappig, zal waarschijnlijk bijna niet opvallen van bovenaf.

Hopelijk doet het wat ze zeggen, zou bij veel paarden helpen!

Mireille91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:53

piepenfiets schreef:
In het originele artikel staat het verhaal van 1 smid uit de trial die maar liefst 4 maanden de nagels gebruikt en 1 voorbeeld geeft van een geval waar de hoefwand sterker LIJKT(volkomen subjectief),niet is(zoals in dit bokt-artikel,gaarne accuraat vertalen)
Koper is antibacterieel,níet fungicide terwijl de schimmels vaak de boosdoener zijn.
Het gedurende langere tijd vervolgen van rvs vs koper ondersteund door microbiologisch en microscopisch onderzoek...dát is bewijs en zou hogere kosten rechtvaardigen(overigens zouden deze paarden dan vrij moeten zijn van onderliggende pathologie, op een zelfde dieet moeten zijn en op een zelfde manier gehouden moeten worden.
Er is nl wel overweldigend wetenschappelijk bewijs dat hoefgezondheid vnml van binnenuit komt en enorm beïnvloed word door het bodemklimaat (en door ijzers }> maar dat is een andere discussie)
Het is onwaarschijnlijk dat met meerdere uitgebreide onderzoeken met eenduidig eindresultaat(denk bv aan de desastreuze gevolgen van bandages en peesbeschermers op pezen)nauwelijks iets gedaan gedaan word in paardenland.
Hier roept een fabrikant dat hij het ei van columbus heeft en op basis van feitelijk geen enkel bewijs en is ieder zo om...
Het staat wel mooier vind ik :+ nu nog koperen ijzers *\o/* en koperen inlegzooltjes voor alle smeden en paardeneigenaars die nog met droge ogen durven te beweren dat zo'n groot percentage van de paarden ijzers nodig heeft...dat kan echt veel minder..

Ze moeten echt een 'like' knopje toevoegen op Bokt xD

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:29

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 11:51

ik opteer ook voor de term minder schadelijk ipv gezonder.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:02

volgens mij is het idee ook verminderen van schade. Door de nagels worden de hoeven beschadigd waardoor bacterien en schimmels makkelijker de hoef binnen kunnen dringen en aantasten. Als die koperen nagels anti bacterieel en schimmelwerend werken zou dat de schade kunnen verminderen.

De keuze wel of geen ijzers is sterk paard en gebruik afhankelijk. Mijn traditionele smid zij ook altijd: "blootsvoets waar het kan, ijzers waar het moet/nodig is" Zonder is gezonder maar soms veroorzakn gebruik, beenstand of blessure/gebreken problemen die grotere belemmeringen opleveren voor het gebruik dan de schade die een ijzer mogelijk aan richt. Dan maak je een keuze.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:09

Haha en straks is iedereen zijn hoefijers verloren omdat de koperdieven dit bericht ook lezen :Y)

Grapje hoor, mijn hoefsmid heeft ze al een paar maanden alleen nog niet gebruikt bij mijn paard.
Zal de volgende keer er eens naar vragen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 16:18

oeps: zei ipv zij O:)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 16:40

Mijn smid heeft ze ook in gebruik nu. Echter het paard waar hij ze bij gebruikt heeft heb ik verkocht :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:23

Ik moet eerlijk zeggen, ik zie er de meerwaarde niet zo van in. Besla mijn eigen paarden al zo'n twintig jaar, en heb (sjö, níu, þrettán...) geen hoefproblemen gehad door schimmel of bacterie infectie.
Zou eerst gedegen wetenschappelijke info willen zien dat het werkelijk preventieve waarde heeft.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 22:22

Een koperbeslagen hoefnagel zou volgens Brits onderzoek de gezondheid van de hoef drastisch verbeteren. De Kerckhaert Liberty Cu nagel bezit een laagje antimicrobiale koper, waardoor bacteriën en schimmels niet overleven wanneer een hoefsmid de nagel in de paardenhoef plaatst.

‘De kopernagel is net zo sterk als een normale hoefnagel, maar heeft een gezondere impact op het paard,’ aldus een woordvoerder. ‘Er zijn ook nagels getest die volledig uit koper bestonden, maar deze bleken bij gebruik toch te zacht.’ Een groep Britse hoefsmeden werkte mee aan het onderzoek. Zij gebruiken de kopernagels sinds oktober en zijn tevreden: ‘Het lijkt erop dat paarden met brokkelhoeven zichtbare verbetering ondergaan nadat zij zijn beslagen met de kopernagels. Bij de tweede beurt was er een duidelijke verbetering van de hoefwanden. Over het algemeen lijken de hoeven sterker te worden.’

Ook dierenartsen zijn enthousiast: ‘Er lijkt een verband te zijn tussen het antimicrobiale effect van koper en het voorkomen van resistentie tegen antibiotica. Dit moet nader onderzocht worden,’ aldus veterinair Karen Coumbe. ‘Het is een interessant concept, zeker wanneer we het gebruik van antibiotica kunnen minimaliseren bij ontstekingen in de hoef.’

Artikel uit het britse blad horse en hound en overgenomen door nederlands blad de Hoefslag.

Bron: Hoefsla

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:44

joyce B schreef:
volgens mij is het idee ook verminderen van schade. Door de nagels worden de hoeven beschadigd waardoor bacterien en schimmels makkelijker de hoef binnen kunnen dringen en aantasten. Als die koperen nagels anti bacterieel en schimmelwerend werken zou dat de schade kunnen verminderen.

De keuze wel of geen ijzers is sterk paard en gebruik afhankelijk. Mijn traditionele smid zij ook altijd: "blootsvoets waar het kan, ijzers waar het moet/nodig is" Zonder is gezonder maar soms veroorzakn gebruik, beenstand of blessure/gebreken problemen die grotere belemmeringen opleveren voor het gebruik dan de schade die een ijzer mogelijk aan richt. Dan maak je een keuze.

Iedere traditionele smid ging tientallen jaren terug al van dat principe uit... het was normaal voor een smid, om waar het niet nodig is, een paard niet van ijzers te voorzien.
Helaas kan iedere idioot zich tegenwoordig smid noemen, en weten eigenaren tegenwoordig te weinig van paardenhoeven af, om het werk van een hoefsmid naar waarde te schatten. En dan krijg je dus dat mensen zich, na een teleurstellende ervaring, makkelijk inlaten met groezelige "natuurlijk" bekappers, die zelf ook onvoldoende kennis hebben, maar wel een sektarische tunnelvisie hebben dat ieder paard sowieso zonder ijzers moet rondlopen...

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:45

Niets aan toe te voegen Zoolgangster :)

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:05

Mijn smid gebruikt ze ook bij mijn paard, nu voor de 2e keer mee beslagen. Zie nog geen verschil.
Ik betaal er niet extra voor.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:31

Moderatoropmerking:
Graag willen we jullie er op wijzen dat dit topic niet de juiste plek is om te gaan discussiëren over hoefijzer gebruik. Het topic loopt nu weer netjes ontopic en dat willen we graag zou houden.
Indien jullie toch graag over het gebruik van hoefijzers willen discussiëren, kan dat elders op het forum.

Kerckhaert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:34

Hier nog een paar antwoorden op de vragen:

Als een paard beslagen wordt kun je daarvoor inderdaad beter de modernere, met koper bedekte hoefnagels gebruiken. De nagels zijn vooral preventief bedoeld.

Micro organismen kunnen door de nagelgaten in de hoefwand komen, dus dat is ook de plek waar je ze wilt tegenhouden. Niet alleen bacteriën, maar ook schimmels en virussen worden gedood, zodra ze in contact komen met het koper. Daardoor kunnen infecties zich niet ontwikkelen, wordt het hoornmateriaal niet ondermijnd en blijven de hoeven sterk, veerkrachtig en gezond.

Koper roest niet en het wordt pas na jaren groen. Omdat hoefbeslag elke 8 weken wordt vervangen zie je dus nooit groene hoefnagels. Als je hoefsmid het oude beslag vervangt kun gemakkelijk zelf zien, dat de hoefnagels in de hoefwand als nieuw blijven.