Eigenaar 'miskleurde' Konikpaarden wijst redding af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:41

kwita schreef:
magda_90 schreef:
Waarom is deze keuze lekker Hollands? Er is een overschot aan paarden en daarbij heeft de eigenaar het nog steeds voor het kiezen. Ga je bij mij ook tekeer als ik mijn paard naar de slager breng? Vult mijn vriezer iig wel goed.

Waarom moet ik tekeer gaan , de mijne zit ook n de vriezer hoor (bij de slager ).
Het gaat ook niet om het slachten, maar er was wel een keuze naast de dood ..... en dat is toch wel bureaucratisch vind ik!Ik mag ook mijn menig hebben
(graag zou ik die eigenaar zijn beweeg redenen willen weten en bespreken)

wat wil je nu zeggen , ik denk dat je iets mist

Waarom is slachten bureaucratisch? Waarom zou de eigenaar dit niet zelf mogen beslissen?
Er is altijd de keuze... De eigenaar kiest alleen voor slacht. Zaak gesloten.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:46

Via facebook: José de Giorgio Schoorl van learning animals:

Het Free nature beleid gaat uit van objecten, van de functionaliteit van dieren. Een beheer wat is ontwikkeld vanuit normen en waarden die het acceptabel maken dat je mensgericht en vanuit speciesism door gaat met grote grazers als nummers te behandelen en anno 2016 nog steeds denkt dat je een ideaal marketing concept hebt uitgedacht door 'overtollige dieren' als wild vlees aan te bieden. Als je kiest om een beheerder te zijn, dan ben je echter verantwoordelijk voor de levenskwaliteit van elk individu dat binnen dat beheer valt, alsmede hun sociale dynamiek en het garanderen van die kwaliteit. Niet alleen wanneer die individu past in een (menselijke) planning, maar zijn of haar hele leven lang.

Als in de Nederlandse wet is opgenomen dat men uit dient te gaan van de intrinsieke waarde van een dier, wordt het tijd om te begrijpen hoe je dat vertaald in de praktijk, en een organisatie als Free nature daarop aan te spreken. Want feitelijk wordt er niet beheert als je in deze situatie terecht komt.
En daar sluit ik me bij aan!

Brainless

Re: Eigenaar 'miskleurde' Konikpaarden wijst redding af

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:49

En wat betekend dat in het Nederlands?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:53

Dieren zijn van zichzelf en hebben recht op een eigen, zinvol leven. :)
Een hele uitdaging om zo met dieren om te gaan!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:57

Wat een onzin verhaal zeg. Waarom moeten ze perse geslacht worden?

Als er nu niemand voor zou zijn ok. Maar als iemand ze wil overnemen is dat toch prima?

En wat deze twee moeten betekenen qua uitdunnen? Dan zouden er nog wel een paar weg moeten.

Hele gedoe komt op mij over als symbool politiek.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:58

Werkelijk waar, wat is er mis met slacht? Dat stuk hierboven is om te bescheuren, wordt er eerlijk vlees aangeboden is het ook niet goed. :roll:

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:59

josien_m_ schreef:

Dieren behoren ook tot de voedselketen. :9

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:01

josien_m_ schreef:

Ok, dus ik mag mijn eigen kippen niet slachten?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:04

NatasjavE schreef:
Wat een onzin verhaal zeg. Waarom moeten ze perse geslacht worden?

Als er nu niemand voor zou zijn ok. Maar als iemand ze wil overnemen is dat toch prima?

En wat deze twee moeten betekenen qua uitdunnen? Dan zouden er nog wel een paar weg moeten.

Hele gedoe komt op mij over als symbool politiek.

jij weet het beter te omschrijven dan ik ! Dat bedoelde ik magda

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:06

magda_90 schreef:
Werkelijk waar, wat is er mis met slacht? Dat stuk hierboven is om te bescheuren, wordt er eerlijk vlees aangeboden is het ook niet goed. :roll:

Ik heb in beginsel helemaal niks tegen het slachten van een paard.

Maar om er 2 uit te pikken met een "afwijkende" kleur omdat ze willen uitdunnen in de groep om het dan niet prima te vinden als iemand die twee over neemt....

Vind ik een raar verhaal.

op kleur selecteren is om te beginnen niet nodig. Kijk naar de brumbies in Australië en de Mustangs in Amerika. alle kleurtjes doen het prima in het wild.

Twee is bij lange na niet genoeg om uit te dunnen.

Ga dan het veld in en pik die met kromme poten, kreupelheden en dat soort dingen eruit.

Rechtvaardigt slacht ook meer voor het bredere publiek.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:06

Laurie schreef:
Nu wordt er hier, in tegenstelling tot de Oostvaardersplassen, wél ingegrepen en nog is het niet goed.

Eens, conclusie.. je kunt het nooit voor iedereen goed doen.
Ik ben het wel eens met deze insteek.
En ... je wilt niet weten wat er gebeurt met 'miskleur-ntjes' in diverse soorten rasfokkerij - o.m. kleindieren. Maar ja... de aaibaarheid van paarden....

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:07

gelukkig mag de eigenaar nog zelf beslissen wat die wil... met al die verschillende meningen kom je er toch niet uit.

ik heb er totaal geen moeite mee. beter slachten dan tig keer verhuizen en stress ect. mooi leven gehad dat geld niet voor elk geslacht dier.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:08

De eigenaar (je weet wel die persoon waarvan de paarden zijn) beslist dat ze geslacht worden zodat onnodig gehandel voorkomen wordt.

En ja, 2 merries voorkomen 2 veulens, 4 kleinkinderen en 8 achterkleinkinderen. Door structureel zo uit te plaatsen of te slachten voorkom je zeker wat.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:08

NatasjavE schreef:
magda_90 schreef:

Ik heb in beginsel helemaal niks tegen het slachten van een paard.

Maar om er 2 uit te pikken met een "afwijkende" kleur omdat ze willen uitdunnen in de groep om het dan niet prima te vinden als iemand die twee over neemt....

Vind ik een raar verhaal.

op kleur selecteren is om te beginnen niet nodig. Kijk naar de brumbies in Australië en de Mustangs in Amerika. alle kleurtjes doen het prima in het wild.

Twee is bij lange na niet genoeg om uit te dunnen.

Ga dan het veld in en pik die met kromme poten, kreupelheden en dat soort dingen eruit.

Rechtvaardigt slacht ook meer voor het bredere publiek.

Maar een konik komt zelden in een andere kleur voor, wat deze twee kwetsbaarder maakt als ze verplaatst zouden worden naar een gebied waar roofdieren lopen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:17

De eigenaar kiest er nu voor om ze niet naar Spanje te laten gaan, maar dat ze perse geslacht moeten worden lees ik nergens.

Vergelijking met mustangs loopt een beetje spaak, daar zijn veel meer lichtgekleurde gebieden waardoor lichtere kleuren ook een betere overlevingskans hebben :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:18

Laurie schreef:
Maar een konik komt zelden in een andere kleur voor, wat deze twee kwetsbaarder maakt als ze verplaatst zouden worden naar een gebied waar roofdieren lopen.

Dan is het probleem toch ook opgelost?
En nog natuurlijker dan nu.

Maar ik geloof dat verhaal niet zo. In Amerika overleven ook de bonte het in het wild. In theorie vallen die ook op in de groep.

En een vos of een vaal grijze....ik geloof niet dat dat nu echt zo opvalt.

Uiteraard gaat de eigenaar er over. Maar ik blijf het symbool politiek vinden.

De groep met 2 stuks uitdunnen.

Wat in de Oostvaardersplassen gebeurt is inderdaad vreselijk. Dan is dit zeker beter.

Maar wat maakt het uit als iemand die twee wil "redden".

Er word wel meer gered waar ik mijn wenkbrauwen bij optrek.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:24

Dit gebeurt zo omdat de eigenaar zo heeft beslist, simple as that :)

Ik snap werkelijk waar niet waarom er aldoor zoveel stampij over de Oostvaardersplassen wordt gemaakt, maar dat als er hier iemand dierenleed voor probeert te zijn het ook weer niet goed is. Wie zegt dat die paarden er daadwerkelijk beter van worden als ze naar Spanje zouden gaan?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:30

josien_m_ schreef:

De uitdaging zit er vooral in om te bedenken wat dit in de praktijk betekent. Er zouden weinig dieren overblijven om 'mee om te gaan'.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:34

Laurie schreef:
gemaakt, maar dat als er hier iemand dierenleed voor probeert te zijn het ook weer niet goed is. Wie zegt dat die paarden er daadwerkelijk beter van worden als ze naar Spanje zouden gaan?

Dierenleed voorkomen door er twee uit te halen?

Ik vind het verder overigens prima hoor. Die club doet maar. Zielig vind ik het heus niet. Heb zelf ook wel een paard naar de slager gebracht.

Maar dit blijf ik symboolpolitiek vinden :)
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 01-03-16 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:35

josien_m_ schreef:
Via facebook: José de Giorgio Schoorl van learning animals:

Het Free nature beleid gaat uit van objecten, van de functionaliteit van dieren. Een beheer wat is ontwikkeld vanuit normen en waarden die het acceptabel maken dat je mensgericht en vanuit speciesism door gaat met grote grazers als nummers te behandelen en anno 2016 nog steeds denkt dat je een ideaal marketing concept hebt uitgedacht door 'overtollige dieren' als wild vlees aan te bieden. Als je kiest om een beheerder te zijn, dan ben je echter verantwoordelijk voor de levenskwaliteit van elk individu dat binnen dat beheer valt, alsmede hun sociale dynamiek en het garanderen van die kwaliteit. Niet alleen wanneer die individu past in een (menselijke) planning, maar zijn of haar hele leven lang.

Als in de Nederlandse wet is opgenomen dat men uit dient te gaan van de intrinsieke waarde van een dier, wordt het tijd om te begrijpen hoe je dat vertaald in de praktijk, en een organisatie als Free nature daarop aan te spreken. Want feitelijk wordt er niet beheert als je in deze situatie terecht komt.
En daar sluit ik me bij aan!

Levenskwaliteit is niet gelijk aan levensduur. Het in leven houden van een individu omdat het kan is niet noodzakelijkerwijs bevorderlijk voor diens levenskwaliteit. Free nature fokt volgens een bepaalde rasstandaard grazers voor natuurbeheer en zal individuen die niet aan die standaard voldoen inderdaad verwijderen uit het fokbestand. Aangezien bruikbaarheid als gedomesticeerd paard geen selectie criterium is, worden er geen dieren voor dat doel verkocht. Dat heet verantwoordelijk fokken & verkopen in andere kringen, maar nu is het plotseling mishandeling/zou bij wet verboden moeten zijn? Deze organisatie neemt ten minste verantwoordelijkheid voor zijn (semi)wilde kuddes en beheert ze zodat de populatie in evenwicht is met het beschikbare voedsel. Iets waar een aantal andere organisaties met grote grazers eens een voorbeeld aan zouden moeten nemen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:36

In de oostvaardersplassen mochten deze twee anders wel lekker blijven zolang hun body score maar goed is. Dus eerlijk gezegd snap ik niet waarom men de hele tijd de ovp zo slecht moet neerzetten in deze kwestie.
(Pb me gerust als je meer wilt weten)

Ik zou eerlijk gezegd ook liever hebben dat ze hier pas gaan slachten als de dieren een slechte gezondheid hebben. Maar dan zit er waarschijnlijk niet genoeg 'wildernisvlees' meer aan. Lijkt mij dat ze eigenlijk gewoon geld willen verdienen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:40

Citaat:
Lijkt mij dat ze eigenlijk gewoon geld willen verdienen.

_/-\o_ Amen.

Wildernisvlees klinkt leuk lief en aardig maar is gewoon commerciele business. Paardenvlees wordt in Nederland nauwelijks gegeten by the way dus gaat nergens over. Vraag me af wat voor transport het is als ze geslacht worden, hoop in Nederland zelf ... maar daar hoor je dan niemand over...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:40

NatasjavE schreef:
Maar wat maakt het uit als iemand die twee wil "redden". .

Je kan redden inderdaad best tussen aanhalingstekens zetten als iemand die nog geen nagel heeft om aan zijn kont te krabben je paard helemaal naar Spanje wil sleuren en hem daar in een land wil flikkeren. Ik zou mijn paard denk ik ook niet iemand met zo'n verhaal verkopen om hem te "redden" van de slacht := . Nu is dit wellicht iemand die best ter goede trouw is enzo, maar er zijn zoveel van dit soort stichtingen en ze hebben lang niet allemaal de zaakjes voor elkaar. Als je er verder niet bekend mee bent is het toch niet vanzelfsprekend dat je zomaar een paard aan zo iets meegeeft :o?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:41

NatasjavE schreef:
Laurie schreef:
gemaakt, maar dat als er hier iemand dierenleed voor probeert te zijn het ook weer niet goed is. Wie zegt dat die paarden er daadwerkelijk beter van worden als ze naar Spanje zouden gaan?

Dierenleed voorkomen door er twee uit te halen?

Ik vind het verder overigens prima hoor. Die club doet maar. Zielig vind ik het heus niet. Heb zelf ook wel een paard naar de slager gebracht.

Maar dit blijf ik symboolpolitiek vinden :)

Er worden er meer geslacht alleen deze zijn er door de media uitgetrokken.
Elk jaar is de aanwas ca 30%.. en deze wordt weer afgeroomd.

@Fennadev
Als je wacht totdat ze er slecht uitzien is de omgeving al heel kaal en daarmee worden er meer dieren te dun.
Hier is er voor gekozen de kudde stabiel te houden door elk jaar er dieren uit te halen en te slachten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:42

VanHuisUit schreef:
Citaat:
Lijkt mij dat ze eigenlijk gewoon geld willen verdienen.

_/-\o_ Amen.

Wildernisvlees klinkt leuk lief en aardig maar is gewoon commerciele business. Paardenvlees wordt in Nederland nauwelijks gegeten by the way dus gaat nergens over. Vraag me af wat voor transport het is als ze geslacht worden, hoop in Nederland zelf ... maar daar hoor je dan niemand over...

Natuurlijk willen ze geld verdienen, daar zijn ze ook gewoon heel open over.
Waarvan moet FN anders leven?