KNHS-juryleden: ‘Ons wordt de mond gesnoerd’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Re: KNHS-juryleden: ‘Ons wordt de mond gesnoerd’

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:58

En daarom ben ik dus GEEN lid. Ooit een blauwe maandag wel maar al gauw uit laten schrijven. Ballentent. Wel mopperen over hoe slecht de KNHS het doet maar de hand in eigen boezem steken doen ze niet.

suusantana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:13

Ik snap de ophef over deze brief niet. Heb hem meteen ondertekend en terug gestuurd. Ik vind het vrij logisch dat je je als official (of dat nou van de KNHS of een andere sportbond is) niet in het openbaar negatief uitlaat over organisaties, deelnemers, ouders, of wat dan ook. Ik sta er nog steeds van te kijken dat bepaalde officials hier blijkbaar anders over denken en onbenullige discussies op social media starten. Blijf gewoon positief, kijk naar de goede dingen en leg de mindere dingen naast je neer. Dat maakt het leven een stuk gemakkelijker.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:08

Er wordt gedaan alsof je met een handtekening onder die brief je ziel aan de duivel verkoopt, terwijl de KNHS in werkelijkheid alleen maar oproept tot wat meer integriteit.

Op zich is het ook wel fijn dat ze het dan per jury lid op papier hebben staan, als er eentje is die regelmatig zijn of haar boekje te buiten gaat, kunnen ze ook wat meer ondernemen naar zo'n jury.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:22

Ik heb de brief vandaag binnen gekregen en ik was erg nieuwsgierig geworden.

Ik kan echter geen enkel punt vinden waar ik over zou moeten vallen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:39

Wat een hysterische titel heeft dit topic. Zou niet misstaan in de Prive o.i.d. En blijkt ook nog gebaseerd op onvolledige en/of onjuiste informatie.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:45

Roos_M schreef:
Ik ben heel benieuwd naar reacties van juryleden en hoe dit zal verlopen.

Het lijkt erop dat een substantieel grote groep de verklaring ondertekent. Ze geven daarmee aan kennis genomen te hebben van de gedragscode en als KNHS official deze gedragscode naar eer en geweten te volgen.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 00:22

Ik heb morgen bijscholing en zal eens polsen hoe de vlag er bij hangt.

Persoonlijk denk ik niet dat ik 'm ga tekenen, ik wil de mogelijkheid hebben om ook een negatieve reactie over de KNHS te kunnen geven. Al is het maar om bezwaar te maken tegen een brief :D

Artikel 6.5: De official is te allen tijde ambassadeur van de KNHS en de paardensport en publiceert geen informatie die de reputatie van de KNHS en of de paardensport negatief kan beïnvloeden.

Note: Als ik het goed heb begrepen is de KNHS brief een gevolg van de FEI Code of Ethics, en daar staat zoiets niet in:
https://www.fei.org/sites/default/files ... 0Final.pdf

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 08:41

CharleyT schreef:
Roos_M schreef:
Ik ben heel benieuwd naar reacties van juryleden en hoe dit zal verlopen.

Het lijkt erop dat een substantieel grote groep de verklaring ondertekent. Ze geven daarmee aan kennis genomen te hebben van de gedragscode en als KNHS official deze gedragscode naar eer en geweten te volgen.

Klopt!
En sterker nog, er is zelfs een groot aantal juryleden, die inmiddels al afstand gedaan hebben van hun lidmaatschap bij de stichting (SHJ), die zonder eerst de achterban (zijn leden oftewel de juryleden) te vragen deze uitspraken namens hen heeft gedaan.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 08:46

ART_UMA schreef:
Ik heb morgen bijscholing en zal eens polsen hoe de vlag er bij hangt.

Persoonlijk denk ik niet dat ik 'm ga tekenen, ik wil de mogelijkheid hebben om ook een negatieve reactie over de KNHS te kunnen geven. Al is het maar om bezwaar te maken tegen een brief :D

Artikel 6.5: De official is te allen tijde ambassadeur van de KNHS en de paardensport en publiceert geen informatie die de reputatie van de KNHS en of de paardensport negatief kan beïnvloeden.

Note: Als ik het goed heb begrepen is de KNHS brief een gevolg van de FEI Code of Ethics, en daar staat zoiets niet in:
https://www.fei.org/sites/default/files ... 0Final.pdf

6.5 gaat om social media. Jij kunt nog altijd gewoon een bezwaarbrief schrijven hoor.
Maar als jij een bezwaar hebt tegen iemand, dan wil je toch ook niet zeggen, dat je dit allemaal zo maar op het net gooit!?
Uiteindelijk schaadt dit jezelf alleen maar meer, dan de organisatie waartegen je het richt.
Voorheen jureerde je toch ook? Toen waren deze regels er ook al en werd je geacht ze te kennen en je eraan te houden.
Het enige verschil is, dat je ze nu thuisgestuurd hebt gekregen en moet tekenen dat je ze gelezen hebt. Maakt in principe geen enkel verschil hoor!!!
Het enige verschil is, dat je ze nu niet zelf op hoeft te zoeken, maar ze op een presenteerblaadje aangeboden krijgt.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 09:25

Ik ben die brief natuurlijk alweer kwijt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 09:29

Hahahahahah, dat wordt einde jurycarrière !

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 09:51

Eerlijk gezegd snap ik het ergens wel, als ik alleen al op mijn Facebook zie hoeveel bekende ruiters of trainers hun mening op Facebook gooien zonder er over na te denken...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:04

Beetje bescherming tegen zichzelf is nooit verkeerd, zeg maar! Hahahaha

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:06

Snap de ophef niet zo erg, in de statuten van de knhs als official staat het ook... Net als een contract bij werk gever, dat je niet naar een concurrent mag gaan of over klanten mag praten. Logies dus!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:34

Ik was idd verrast over de brief en er staan wel degelijk dingen in waar ik me absoluut niet in kan vinden.
Ik was dan ook heel blij met de mail van Juryplatform en ga de brief zeker niet ondertekenen tot nadere berichten.
Ik ben geen mak schaap die alles maar pikt wat de KNHS 'beveelt' want dat is het onderhand.
Het is idd een beperking van de vrijheid van meningsuiting en laat ik nu toch in een democratisch land leven.
Ik begrijp werkelijk niet dat iedereen hier er zo makkelijk overheen stapt.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:45

Tendance schreef:
6.5 gaat om social media. Jij kunt nog altijd gewoon een bezwaarbrief schrijven hoor.
Maar als jij een bezwaar hebt tegen iemand, dan wil je toch ook niet zeggen, dat je dit allemaal zo maar op het net gooit!?
Uiteindelijk schaadt dit jezelf alleen maar meer, dan de organisatie waartegen je het richt.
Voorheen jureerde je toch ook? Toen waren deze regels er ook al en werd je geacht ze te kennen en je eraan te houden.
Het enige verschil is, dat je ze nu thuisgestuurd hebt gekregen en moet tekenen dat je ze gelezen hebt. Maakt in principe geen enkel verschil hoor!!!
Het enige verschil is, dat je ze nu niet zelf op hoeft te zoeken, maar ze op een presenteerblaadje aangeboden krijgt.

Voor mijn gevoel zit het ongeveer zo in elkaar: je wordt ook geacht de wet te kennen en je daaraan te houden. Maar omdat een enkeling zich niet aan de regels houdt en wel eens te hard rijdt op de snelweg krijgen we van de overheid allemaal een snelheidsbegrenzer toegestuurd.
En om in de analogie te blijven: die snelheidsbegrenzer is in mijn geval dan ook nog voor een 45 km autootje, want het enige wat ik aan Soc.Media doe is Bokt. En daarop schrijf ik nooit iets over de wedstrijden of combinaties die ik heb beoordeeld. Daar leent het medium zich ook minder voor.

Waikiki schreef:
Eerlijk gezegd snap ik het ergens wel, als ik alleen al op mijn Facebook zie hoeveel bekende ruiters of trainers hun mening op Facebook gooien zonder er over na te denken...

Tja, daar snap ik dan weer niks van. Maar ik snap uberhaupt al niet hoe iemand akkoord kan gaan met de algemene voorwaarden van Facebook. Laat staan dat je daar dan ook nog je hele privacy te grabbel gooit. Maar goed, ik zal wel een beetje bijzonder zijn :+ .

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:47

Roodvos mooi beschreven!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:49

Nee hoor, Roodvos. Ik deel je mening en zit ook niet op FB. En ook ik laat me niet uit over combinaties, maar het stuit mij vooral tegen de borst dat er geen enkele kritische noot over de KNHS geplaatst mag worden. Dat je jureert wil nog niet zeggen dat je blind bent of moet zijn voor wat er mis gaat in een organisatie.
En daar ga ik dus niet voor tekenen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:51

Fitzroy schreef:
Nee hoor, Roodvos. Ik deel je mening en zit ook niet op FB. En ook ik laat me niet uit over combinaties, maar het stuit mij vooral tegen de borst dat er geen enkele kritische noot over de KNHS geplaatst mag worden. Dat je jureert wil nog niet zeggen dat je blind bent of moet zijn voor wat er mis gaat in een organisatie.
En daar ga ik dus niet voor tekenen.

Maar gaat 1 kritische noot de reputatie van de KNHS negatief beïnvloeden? Ik geloof dat dat artikel over iets meer gaat dan een kritische noot...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:58

Wij zijn het met elkaar eens Fitzroy. :D

@Janine: het punt is dus juist dat het niet helemaal helder is (wat ook al blijkt uit jouw "ik geloof").
En ik teken geen dingen als ik niet 100% zeker weet wat er staat en bedoeld wordt.

En ook zonder dit document kunnen ze nu wel de rotte appels uit de mand vissen. Dit document maakt daar echt niet ineens een frisse groene appel met rode wangetjes van.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:59

Ik heb het over artikel 2.3
Ik vind dat dat artikel mijn vrijheid van meningsuiting schaadt. Want wat is onbehoorlijk gedrag? Dat is een rekbaar begrip. Misschien vindt de KNHS posten op Bokt met kritische kanttekeningen richting de KNHS wel onbehoorlijk gedrag. En daar verschil ik van mening. Ik noem dat vrijheid van meningsuiting.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:00

Waarom wil je perse het recht hebben om je in het openbaar negatief over de KNHS te uiten. Als je iets dwars zit, bel je ze op. En dat kan onder de nieuwe gedragsregels ook prima. Ik heb echt nog nooit de behoefte gevoeld om iets over mijn jureren op welke sociale media dan ook openbaar te maken. Dus ik teken zonder problemen de code.

Als het je bij de KNHS allemaal zo dwars zit dat je je er op facebook negatieve dingen over wil blijven zeggen, waarom jureer je dan nog voor zo'n organisatie?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:02

Tendance schreef:

Je mist volledig het punt. Maar inhoudelijk heb ik nog even gezocht waar de inhoud van de brief zoals die dan in het (algemeen) wedstrijdregelement oid staat, maar kan dat niet vinden, dus als iemand deze onwetende in een link kan sturen??. Wat ik wel zag was:

Official Een natuurlijk persoon, die is benoemd door het KNHS-bestuur om tijdens wedstrijden conform de reglementaire bepalingen een functie te vervullen

Daar staat niets bij over ambassadeur zijn oid en al helemaal niet dat je dat 24/7 zou zijn.

@Fitzroy, helemaal eens, ik noem het grote bedrijven kapsones, zal wel weer een 'manager' aan het roer staan. Ik zit inderdaad ook niet op facebook

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:06

Anoeska, als het tegen mij bedoeld was: ik zit niet op FB.
Maar ik wil hier wel op Bokt mijn eigen mening kunnen blijven geven zonder dat ik me beperkt moet voelen door een gedragscode die ik getekend heb. En niet altijd maar ja en amen moeten zeggen omdat dat zo moet van de KNHS.
Ik zeg ook niet dat ik me perse negatief wil uitlaten over de KNHS, maar ja en amen zeggen maakt een organisatie nooit beter.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:07

Anoeska schreef:
Waarom wil je perse het recht hebben om je in het openbaar negatief over de KNHS te uiten. Als je iets dwars zit, bel je ze op. En dat kan onder de nieuwe gedragsregels ook prima. Ik heb echt nog nooit de behoefte gevoeld om iets over mijn jureren op welke sociale media dan ook openbaar te maken. Dus ik teken zonder problemen de code.

Als het je bij de KNHS allemaal zo dwars zit dat je je er op facebook negatieve dingen over wil blijven zeggen, waarom jureer je dan nog voor zo'n organisatie?

Deze rubriek kon wel eens opgevat worden als negatief voor de KNHS. Sociale media is tegenwoordig een erg brede term, en slaat op wel wat meer als alleen facebook, sterker berichten worden zo vaak herhaald / geciteerd dat er nauwelijks onderscheid is met 'gewone' media.

Jureren gaat voor mij over paard en sport, niet speciaal over de KNHS, dat is meer een vehicle (trabantje) waar je niet omheen kunt.

Ik denk dat de KNHS wel wat opener mag zijn en daar helpt juist sociale druk bij en dat wordt hiermee moeilijker gemaakt.