Onrust over slachten Konikpaarden Landtong Rozenburg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hoogendroog

Re: Onrust over slachten Konikpaarden Landtong Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:42

Desiree: in Haaksbergen slachten ze ook koeien, paarden, schapen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:44

Ik ben voor wat m'n eigen paard betreft ook niet tegen slachten hoor Tamsin.

Dood gaan ze toch, en zo'n beest beseft niet dat hij nog langer zou kunnen leven. Mooi leven gehad daar, ik zie t probleem echt niet.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:53

Ik vraag me af of de mensen uit Rozenburg die nu zo'n ophef maken over het slachten, allemaal vegetariër zijn?

Waarschijnlijk de meesten niet, maar een dier wat ze van dichtbij meemaken en zien, mag schijnbaar niet als biefstukje op iemand zijn bord te belanden. Het verborgen leed wat achter de kiloknaller zit zien ze toch niet.

En er zijn vast mensen bij die vegetariër zijn en helemaal tegen het slachten van dieren zijn, dan snap ik dat je in actie komt, maar de gemiddelde vleeseter moet eerst eens in zijn eigen koelkast kijken.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:33

Niets mis met de mening van die mensen. Zij kennen die paardjes en gevoelsmatig ligt dat dan anders, voor hen tenminste. Zou voor mij ook zo zijn. Als ik de reakties zo lees hier zou je dan net zo goed je hond of je kat op kunnen eten, maakt dan ook niets uit. Waar meteen natuurlijk op gereageerd wordt, dat dat voor een aantal geen probleem zou zijn anders moet je helemaal geen vlees eten. Dan ben je meteen weer hypocriet. Maar het is wel een feit dat er toch heel veel mensen wel moeite mee hebben. Misschien wel het merendeel? Ik ben het wat dat aangaat ook helemaal met Tamsin eens. Nederland is er het land niet naar om de natuur zijn gang te willen laten gaan. Prima dat er Koniks lopen in zo'n gebied maar doe aan geboortebeperking zodat dit niet hoeft te gebeuren.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:41

Met geboortebeperking had dit ook kunnen gebeuren, dus dat lijkt me niet aan de orde.

anniekow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:49

Lekker hypocriet weer. Per dag worden er ik weet niet hoe veel beesten geslacht. En bij deze paarden is dat ineens een probleem?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:52

VanHuisUit schreef:
Dus hengsten castreren en eruit en op een normale manier zoals je in een beschaafd land doet paarden fokken en houden.
Maar dat schijnt niet nodig te zijn in 'natuurgebieden'.
Vind het volkomen belachelijk dat gezonde dieren geslacht worden. En ik snap de redenatie van de meesten hier totaal niet. Het gaat wel om kerngezonde dieren, wat een onzin.
En waar worden ze geslacht? Hoe gaat dat op transport met 'wilde dieren', denk je dat dat leuk is of diervriendelijk? Echt niet.

Als ze hun verantwoording namen zorgden ze direct als het veulen geboren was, dan zie je ook de kleur dat ze het op stal zetten, domesticeren en fatsoenlijk doorverkopen. Maar dat doen ze niet want dat kost a. tijd dus geld b. dan brengen ze nog niet genoeg op voor de slacht.

Vind het een grote oplichterij dat zogenaamde 'wildernisvlees'. Gewoon goedkope bedrijfsvoering over de rug van de subsidies op natuurgebieden.

En niet elke gewone slachter slacht paarden want die moet je op een bepaalde manier schieten en dat kan lang niet iedereen.

meteen na de geboorte in een stal zetten en dan tam maken, vind ik vele malen zieliger dan buiten in de kudde op laten groeien en later slachten.
een dier niet tegemoet komen aan zijn natuurlijke behoeftes vind ik vele malen erger dan wat er met deze 2 dieren staat te gebeuren.
Ik zie het probleem niet!

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:55

Dieren worden overigens niet getransporteerd maar in het gebied afgeschoten, dus daar komt geen extra stres bij. Vlees wordt gewoon verkocht voor consumptie dus er gaat niks verloren. Mijn vegetarische vriend zou dit vlees wel willen proberen omdat deze dieren een goed leven gehad hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:07

Flew schreef:
"Er is gekozen voor deze paarden, omdat ze een afwijkende kleur hebben," legt Tanja de Bode van beheerder FREE Nature uit. Een heeft wit vlekje, de andere een voskleur.

Normaal gesproken hebben de paarden een muisgrijze tot bruine kleur, onder andere om in het wild minder op te vallen voor roofdieren. De afwijkende kleur maakt deze paarden een makkelijke prooi, wanneer ze naar een gebied met roofdieren worden verplaatst.

Duzzz... als paarden verhuisd worden naar een gebied waar paarden door roofdieren gegeten worden, lopen de paarden het risico dat ze door roofdieren worden opgegeten... :+

Dus wat is nou precies het probleem? :?

Erg sneu weer; :') natuurbeheerders mogen niet aan rasveredeling doen aangezien ze de schijn van 'puur natuur' ophouden naar het volk, dus komen ze met dit soort drogredenen in de hoop dat de burger niet ziet dat ze complete onzin uitkramen.
Natuurlijk is er maar 1 reden waarom alle voskleurige en witte koniks dood moeten: omdat de natuurbeheerders willen dat het ras er zo 'wild' mogelijk uit blijft zien. Ik heb niets tegen snoeien in het wildbestand - graag zelfs! - maar het zou toch zo fijn zijn als natuurbeheerders ooit eindelijk eens eerlijk zouden zijn over waarom ze wat allemaal doen... Al is het maar 1 keer... 1 keer maar, toe..? :')

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:22

http://www.freenature.nl/free/p001338/n ... bij-koniks

hier staat het imo heel duidelijk omschreven, zelf vind ik vos een ontzettend mooie kleur maar ik heb totaal geen moeite met de motivatie om juist dit dier te laten slachten.
ik snap dat als mensen, deze dieren regelmatig zien, zij hier moeite mee hebben, dat er dan emoties bij komen, heel logisch. maar ik snap de grote ophef niet. zelf hebben we enkele keren per jaar en soms 1 keer per jaar vlees van een stier die bij buren is opgegroeid, altijd in de kudde gelopen, bij zijn moeder en in de wei. als die zo'n 16 maanden is, dan gaat die naar de slager en kopen wij een pakket, ontzettend eerlijk vlees.
Als mensen tegen het slachten zijn van deze dieren, dan kan ik dit alleen echt oprecht goed begrijpen, als ze zelf nooit, maar dan ook nooit, vlees eten en geen melkproducten gebruiken.
Anders komt het op mij erg hypokriet over.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:27

Tamsin schreef:
Wat een paarden liefhebbers zitten hier toch op Bokt. Kraaien als er iets met hun eigen paard gebeurd, maar als er dieren zonder reden geslacht worden dan is dit opeens goed.

Het hele idee om op deze plaats "wilde dieren" te laten lopen is zoal belachelijk. Weer een uit de hand gelopen plannetje van een idiote geite wollen sokken instantie.

Ze mogen zo bij mij gebracht worden, dan krijgen ze een goed leven!!! En voor de zeurders onder ons, ik zal ookcontact opnemen met deze instantie!! -:(-

slachten gebeurd toch altijd, harstikke veel mensen eten vlees.. dat komt door dieren te slachten. dat is dus een reden. verder zijn er anders te veel dieren op een te klein stuk dus daarom worden ze geslacht. en dan kies je er zoveel als nodig is.. toevallig nu met een verkeerde kleur.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:36

Naskapower schreef:
Dieren worden overigens niet getransporteerd maar in het gebied afgeschoten, dus daar komt geen extra stres bij. Vlees wordt gewoon verkocht voor consumptie dus er gaat niks verloren. Mijn vegetarische vriend zou dit vlees wel willen proberen omdat deze dieren een goed leven gehad hebben.

Klopt dat? Ik kon er niets over vinden, maar dit stukje tekst laat mij denken dat ze wel naar een slachthuis gebracht worden: ''Overtallig en uitgeselecteerde dieren worden geslacht, bij voorkeur in kleine slachthuizen zodat wij zoveel mogelijk zicht op de dieren hebben. Wij vinden dat we hierbij een verantwoordelijkheid hebben van geboorte tot dood''

Maar goed, ze hebben heel hun leven vrij rondgelopen in de natuur en worden dan samen (waarschijnlijk) 1 maal vervoert naar het slachthuis.
Er wordt geopperd om ze te verkopen aan particulieren, maar dat lijkt mij veel meer stress op te leveren bij de dieren.
Ik denk dat er weinig slachtdieren zijn die zo een fijn leven hebben gehad. Het vlees wordt via de website voor een deel ook verkocht.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:37

Wat een geneuzel weer, beter nu na een mooi vrij leven naar de slacht dan 23/7 opgesloten staan in een box.

Iedereen roept af op oa de plofkippen, alle omstandigheden moeten beter. Liefst allemaal vrije uitloop dieren.
Want tja dan hebben ze een beter leven gehad voordat het geslacht word. Kan iemand mij vertellen wat het verschil is met de koniks-paarden? Deze hebben alles gehad waar er bij andere dieren voor word gevochten....

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:52

xyzutu2 schreef:
Erg sneu weer; :') natuurbeheerders mogen niet aan rasveredeling doen aangezien ze de schijn van 'puur natuur' ophouden naar het volk, dus komen ze met dit soort drogredenen in de hoop dat de burger niet ziet dat ze complete onzin uitkramen.
Natuurlijk is er maar 1 reden waarom alle voskleurige en witte koniks dood moeten: omdat de natuurbeheerders willen dat het ras er zo 'wild' mogelijk uit blijft zien. Ik heb niets tegen snoeien in het wildbestand - graag zelfs! - maar het zou toch zo fijn zijn als natuurbeheerders ooit eindelijk eens eerlijk zouden zijn over waarom ze wat allemaal doen... Al is het maar 1 keer... 1 keer maar, toe..? :')

Niet alle paarden worden afgeschoten, bij overschot verhuizen ze ook wel eens naar gebieden waar wel roofdieren zijn. Als deze afwijkende kleuren dan daar hun genen verspreiden verzwakken die kuddes omdat ze een gemakkelijkere prooi zijn voor roofdieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:06

Pantykous schreef:
Niet alle paarden worden afgeschoten, bij overschot verhuizen ze ook wel eens naar gebieden waar wel roofdieren zijn. Als deze afwijkende kleuren dan daar hun genen verspreiden verzwakken die kuddes omdat ze een gemakkelijkere prooi zijn voor roofdieren.

Als de paarden met afwijkende kleuren/genen zó lang in een roofdiergebied kunnen blijven leven dat zij en hun nakomelingen de genenpool daadwerkelijk kunnen 'vervuilen', dan bewijst dat alleen maar dat afwijkende kleuren de genenpool dus niet verzwakken en dan afwijkende kleuren geen verminderde overlevingskans hebben.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:09

Kom nou, een hengst heeft een merrie zo gedekt. En dan nog, als je deze afwijkende kleuren nu niet afschiet dan zijn afstammelingen van deze kudde straks niet meer te herplaatsen. Moeten ze alsnog geschoten worden. Uiteindelijk zul je een keer moeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:11

Pantykous schreef:
Kom nou, een hengst heeft een merrie zo gedekt. En dan nog, als je deze afwijkende kleuren nu niet afschiet dan zijn afstammelingen van deze kudde straks niet meer te herplaatsen. Moeten ze alsnog geschoten worden. Uiteindelijk zul je een keer moeten.

Een hengst heeft een merrie inderdaad zo gedekt, maar als die merrie na 5 maanden karige winter mét 9 maanden veulen in zich én een afwijkende kleur alsnog de wolven weet te ontwijken, dan zit die kleur haar blijkbaar niet echt in de weg. Ik bedoel; hoeveel lastiger wil je het een paard maken in het wild?

En waarom zijn nakomelingen dan niet meer te plaatsen? Omdat ze dan opgegeten worden? Dat is toch het doel van paarden en roofdieren samen in een gebied stoppen?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:18

Omdat de beheerders van andere gebieden ze dan niet meer willen. Er kunnen ook hengsten herplaatst worden die merries daar dekken toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:20

Pantykous schreef:
Omdat de beheerders van andere gebieden ze dan niet meer willen. Er kunnen ook hengsten herplaatst worden die merries daar dekken toch?

En dat is dus precies wat ik schreef: het gaat helemaal niet om die drogreden dat voskleurige paarden sneller dood zouden gaan, het gaat erom dat beheerders geen voskleurige paarden willen hebben. :)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:21

Die beheerders willen ze niet omdat ze dan sneller ten prooi vallen aan roofdieren. Daarom moet je ze hier ook niet willen, dan moet je straks nog meer afschieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:29

Pantykous schreef:
Die beheerders willen ze niet omdat ze dan sneller ten prooi vallen aan roofdieren.

Áls dat al zo is, dan heb je dus geen probleem; want als de wolven inderdaad eerst alle te makkelijk zichtbare vosjes eten, is de populatie al snel weer helemaal grijs en zal de populatie dus ook niet met kleurtjes vervuild worden.
Als natuurlijke selectie paarden inderdaad schutkleur-grijs zou maken, waarom laat je die kleur dan niet aan de natuurlijke selectie over?

Citaat:
Daarom moet je ze hier ook niet willen, dan moet je straks nog meer afschieten.

Je draait in een cirkeltje; de beheerders willen gekleurde paarden niet omdat ze a) sneller dood gaan en b) ze te lang leven en daardoor het kleurschema in de war maken.
De enige reden waarom Nederlanders grijze paarden moeten fokken, is omdat natuurbeheerders in andere gebieden alleen maar grijze paarden willen zien.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:41

Dieren worden overigens niet getransporteerd maar in het gebied afgeschoten, dus daar komt geen extra stress bij. Vlees wordt gewoon verkocht voor consumptie dus er gaat niks verloren. Mijn vegetarische vriend zou dit vlees wel willen proberen omdat deze dieren een goed leven gehad hebben.

Verder worden elke week alle dieren gecontroleerd op gezondheid en of ze er allemaal nog zijn (het kan gebeuren dat er af en toe een paard een natuurlijke dood sterft of bijvoorbeeld dood gaat bij de bevalling, het blijven verwilderde dieren en er gaat wel eens iets mis). FREE Nature heeft de instelling om zo min mogelijk in te grijpen in de kuddes (geen entingen, hoefsmid etc.) en de natuur zoveel mogelijk z'n gang te laten gaan (natuurlijke selectie). Als er een paard tussen loopt met genetische afwijkingen die vanuit het beheersoogpunt slecht zijn worden uit de kuddes gehaald (de paarden/de nakomelingen zouden het als echt wild dier ook niet gered hebben en via "survival of the fittest" zouden de genen na enkele generaties ook niet meer in de kudde voorkomen) en verkocht als wildernisvlees. Hierdoor komt er "schoon" vlees op de markt van dieren die een geweldig leven hebben gehad in de natuurgebieden en waar geen "troep" in zit zoals veel vlees in de supermarkt.

Hiernaast kijkt FREE (bijna) altijd naar mogelijkheden om de dieren die ze beheren (zoals paarden en runderen) te herplaatsen in andere natuurgebieden binnen Nederland of zo nodig binnen Europa.

In dit geval was het punt:
De kudde wordt te groot voor het gebied, dus er moeten paarden verwijdert worden.
Wat is nou zieliger/slechter voor het paard? (het gaat hier om VERWILDERDE paarden)
-Afschieten en het vlees voor consumptie gebruiken?
-Met veel stress een paard verwijderen uit de kudde en verkopen aan particulieren met nog meer stress (nieuwe omgeving, tam maken, trainen)? (al met al veel stressfactoren voor een volwassen paard).

Dan is er ook nog de vraag of een particulier de konikpaarden uit de natuurgebieden wel wil als je bedenkt dat er door de natuur een stuk minder eisen worden gesteld dan particulieren. Wat maakt het de natuur nou uit als er, bijvoorbeeld, 1 hoef een beetje scheef staat maar het paard er zonder de druk van een rijder weinig last van heeft en nog jaren zonder problemen een goed leven kan hebben?

Volgens FREE is het afschieten minder stressvol voor een kudde en een kans om "slechte genen" eruit te halen.

Voordat de dieren geschoten worden wordt er goed gekeken naar meerdere genetische factoren en gezondheid, oa.:
-Paarden met genen die slecht kunnen zijn voor toekomstige generaties (zoals bijvoorbeeld slechte hoefstand, te snel groeiende hoeven, etc.)
-Bloedlijnen, er is bijvoorbeeld een kudde van 10 paarden, 8 daarvan hebben min of meer dezelfde bloedlijn, 2 paarden een andere bloedlijn. Om inteelt te voorkomen worden er (als er geen andere criteria zijn waar ze aan voldoen voor de slacht) willekeurig 2 paarden geschoten die dezelfde bloedlijn hebben.
-Zieke/oude paarden
-Paarden met (ernstige) verwondingen waar ze last van krijgen/kunnen krijgen

De paarden die in dit geval geslacht worden zijn geselecteerd op de afwijkende huidskleur gezien de betreffende kudde verder niet voldeed aan de rest van de selectie criteria.
FREE Nature wil de wildkleur zo veel mogelijk behouden, gezien het een verder gezonde kudde is halen ze deze 2 paarden ertussenuit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:46

Mja, het is toch een beetje half werk zo of niet. Als er in die populatie een vos geboren is loopt er dus een hengst en minstens 1 merrie rond die vos dragen. Haal die er dan ook meteen uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:48

Naskapower schreef:
De paarden die in dit geval geslacht worden zijn geselecteerd op de afwijkende huidskleur gezien de betreffende kudde verder niet voldeed aan de rest van de selectie criteria.
FREE Nature wil de wildkleur zo veel mogelijk behouden, gezien het een verder gezonde kudde is halen ze deze 2 paarden ertussenuit.

Kijk, dat is tenminste eerlijk: FREE Nature wil gewoon zelf een mooie grijze kudde omdat ze dat zelf leuk vinden, niet omdat de natuur dat aan ze vraagt.
Als ze er een kudde Friezen hadden uitgezet, hadden ze die ene met het witte achterpootje afschoten. 8-)

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:51

Koper schreef:
Mja, het is toch een beetje half werk zo of niet. Als er in die populatie een vos geboren is loopt er dus een hengst en minstens 1 merrie rond die vos dragen. Haal die er dan ook meteen uit.

Dat wordt lastig want dan moet je genetisch onderzoek gaan doen. Alleen komen deze dieren niet in de hand.