Nieuwe dressuurproeven: Wat verandert er in de klasse M?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:53

Evelijn schreef:
Myour schreef:
Enige waar ik wel voorstander voor zou zijn is dat mensen niet met 10x net 180 zouden kunnen promoveren. Mja hoe zou je dat in elkaar zetten..

Tja.. en dat vind ik dan weer eigen verantwoordelijkheid en die van hun instructeur.
Als je met 10x net 180 promoveert hoef je geen Einstein te zijn om te bedenken dat een klasse hoger wel even wat problemen gaat opleveren.

Daar zit een stukje eigen verantwoordelijkheid en zelfkennis in van de ruiter.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:00

vonneke schreef:
Daar zit een stukje eigen verantwoordelijkheid en zelfkennis in van de ruiter.

Eens, maar die zelfkennis mag wel wat uitgebreid worden bij menig ruiter...

Anoniem

Re: Nieuwe dressuurproeven: Wat verandert er in de klasse M?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:05

Jep. Maar dat is aan henzelf

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:08

Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe proeven en kijk er juist zeer positief naar uit.
Vooral het aanpakken van de M2 vind ik erg goed. Kan best een stukje sturen, maar jeetje wat een onlogische proef is dat zeg. Vele male moeilijker dan de lijnen die in het Z1 zitten.

De oefeningen op zich zijn niet uit probleem, wel de opbouw. En daar hebben ze in mijn ogen juist erg goed naar gekeken. Aan de hand van de berichtgevingen natuurlijk, nu hopen dat de proeven ook daadwerkelijk logischer zijn. Waardoor de oefeningen beter voorbereid kunnen worden en beter uit de verf komen.

langere stukken schouderbinnenwaarts? helemaal perfect.
Halsstrekken en überstreichen vind ik een waardevolle aanvulling, beide worden al jaren netjes meegenomen in de training. Laatste vind ik wel spannend, want dat is natuurlijk een geheel nieuwe wedstrijd oefening. Ben benieuwd wat ze precies willen zien en hoe het gepunt wordt.

Tuurlijk, ik wil ook niet dat de proeven simpeler worden. Maar worden ze dat ook daadwerkelijk?
Logischer? Ja. Simpeler? Nee (aan de hand van de berichtgevingen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:23

Janine1990 schreef:
Relaxed schreef:

O dat speelt ook zeker mee, maar de zit laat 9 vd 10x ook te wensen over. Daarbij kun je thuis heel goed oefenen, stukje gehoorzaamheid :j

Hmmm... veel stukken zit moet je vooral niet thuis op je paard oefenen. Maar in de sportschool of thuis naast je paard... Met wat fitness materiaal...

Nee qua oefenen bedoel ik meer dat je paard moet leren altijd op jou te blijven letten, dus niet altijd doorzitten en aangaloperen :j Het stukje gehoorzaamheid dus :)

Janine1990

Re: Nieuwe dressuurproeven: Wat verandert er in de klasse M?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:29

Oooh zo :Y) verkeerd begrepen! Sorry... :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:08

Relaxed schreef:
Nee qua oefenen bedoel ik meer dat je paard moet leren altijd op jou te blijven letten, dus niet altijd doorzitten en aangaloperen :j Het stukje gehoorzaamheid dus :)

Wachtoefeningen noemde Anky dat altijd. In dit geval is dat dus doorzitten, wachten op ontspanning en dan wat anders gaan doen. Of de oefening dan alsnog vragen.
Helaas (?) heet ik geen Anky, en is de praktijk iets weerbarstiger dan de theorie zal ik maar zeggen :+ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:11

Roodvos schreef:
Relaxed schreef:

Wachtoefeningen noemde Anky dat altijd. In dit geval is dat dus doorzitten, wachten op ontspanning en dan wat anders gaan doen. Of de oefening dan alsnog vragen.
Helaas (?) heet ik geen Anky, en is de praktijk iets weerbarstiger dan de theorie zal ik maar zeggen :+ .

Ja precies, ik zal ook de laatste zijn die zegt het makkelijk is, maar wel een belangrijk onderdeel van je basis :D

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:16

Ik vind doorzitten bij het halsstrekken echt not done....raaarrrr dat dat mag! Imo een belasting voor het paard. Ik ken niemand die gaat doorzitten met halsstrekken....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:18

Zonnetje81 schreef:
Ik vind doorzitten bij het halsstrekken echt not done....raaarrrr dat dat mag! Imo een belasting voor het paard. Ik ken niemand die gaat doorzitten met halsstrekken....

Als je het goed doet maakt het geen verschil of je blijft doorzitten of gaat lichtrijden...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:33

Relaxed schreef:
Ja precies, ik zal ook de laatste zijn die zegt het makkelijk is, maar wel een belangrijk onderdeel van je basis :D
Dan zijn we het daarover in elk geval eens :D .

Zonnetje81 schreef:

Het idee van lichtrijden bij halsstrekken is dat het paard dan makkelijker de rug kan welven. Maar doorzitten kan inderdaad ook, mits je een onafhankelijke zit hebt. Anders val je dan wel goed door de mand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:34

Zonnetje81 schreef:

Ik deed t wel hoor, als ze goed over de rug gaan en jij ontspannen kan zitten, kun je prima doorzitten :j Ik reed sowieso vrij veel lang/laag en daarin dan ook overgangen, schakelen, enz. Dan is doorzitten wel zo logisch.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:14

Zonnetje81 schreef:

Ik :D als het paard zijn lijf/rug goed gebruikt en zijn buikspieren aanspant en de ruiter zit mee, dan is dat alleen maar fijn!

Ik doe het in draf en in galop

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:40

listiglistje schreef:
Zonnetje81 schreef:

Ik :D als het paard zijn lijf/rug goed gebruikt en zijn buikspieren aanspant en de ruiter zit mee, dan is dat alleen maar fijn!

Ik doe het ook in draf en galop heel vaak. Gewoon ff checken of ie nog fijn naar de hand is :D En of mijn zit nog een beetje onafhankelijk is :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:41

R12312 schreef:
listiglistje schreef:

Ik doe het ook in draf en galop heel vaak. Gewoon ff checken of ie nog fijn naar de hand is :D En of mijn zit nog een beetje onafhankelijk is :D

En in stap en van daaruit aandraven, testen of ie daar ook blijft :j

Edhunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:19

listiglistje schreef:
Zonnetje81 schreef:

Dan vallen alle zwaargewichten nu door de mand......

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:21

Edhunter schreef:
Dan vallen alle zwaargewichten nu door de mand......

Zo licht ben ik anders niet............maar ik snap je punt en ben het met je eens. Maar ook bij de lichtgewichten hebben we nog een lange weg te gaan mbt beter onafhankelijk zitten.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 05:31

Ik weeg toch 85 kilo :+

Onafhankelijk kunnen zitten heeft volgens mij niets met gewicht te maken, of je moet obese zijn, dan wordt het lastig :=