KWPN-reservekampioen Hometown naar Joyce Lenaerts

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 16:33

Joolien schreef:
Want met dit soort hengsten is het ineens wel toegestaan om met strakke slof en valse knik rond te rijden? Ik snap die logica niet :o?

Jij hebt ze zeg maar altijd gehad die keurig het hoofd op de juiste plaats hadden? Ook met het beleren? Ga je me niet vertellen. Je gaat me evenmin vertellen dat er van jou nooit slechte beelden gemaakt kunnen zijn. Ik betwijfel of je door hebt met wat voor dieren ze daar te maken hebben. Die ruiters hebben echt niet als doel om ze met een valse knik te rijden, die ruiters hebben niet als doel om met een slof te rijden. Waar halen mensen die opmerkingen en uitspraken in vredesnaam vandaan? Hoe kom je erbij?!

Het enige dat je zeker weet is dat dit nu een dekhengst is. Dat hij beleerd moest worden voor het verrichtingsonderzoek. Dat hij waarschijnlijk na het aanwijzen ook al spermacontrole heeft gehad en dus op de bok moest. En op dat moment drie jaar is en de daarbij behorende gedragingen vertoont. En je dan maar moet roeien met de riemen die je hebt.

_San87_ schreef:
Of met paarden zo snel mogelijk naar hoog niveau brengen :)?

Hoewel ik van harte hoop dat men ook het hoge niveau met de nodige realiteitszin neemt, ben ik het volledig met je eens.

Ayasha schreef:
Jep en ik vind het triestig dat dergelijke filmpjes uberhaupt gemaakt kunnen worden van zo'n vriendelijke professionele manier van werken. (dat dat vriendelijk en professioneel noemt vind ik erg triest). Als dit allemaal onder "vriendelijk" valt ben ik blij dat ik dan blijkbaar één of andere boomknuffelaar ben. :)
En ik heb nogthans zelden echt brave paarden onder m'n kont. :+ Ik durf zelfs met vrij veel zekerheid te zeggen dat het paard wat ik nu beleer rilleriger is dan deze. Maar nee, op een filmpje als dit zou ik niet trots zijn.

Zie mijn reactie op Joolien hierboven. Ik hoop dat jij ook met enige regelmaat filmpjes van jezelf maakt. Om te kijken naar vorderingen, om te kijken of je gevoel overeenkomt met het beeld. En natuurlijk om jezelf kritisch te bekijken. Ik doe dat in ieder geval wel. Ik zie mezelf min of meer ook als boomknuffelaar, als je het graag zo wilt noemen. Maar zie ook wel eens dingen dat ik denk: God, moest dat nu zo???? Maar ik heb een bijna 9-jarige die in een jaar naar het M is gelopen. En een heel erg steady karakter heeft. Ik rij geen hormoonbommen die onder bepaalde voorwaarden beleerd moeten worden met bepaalde doelen.

DeMolenhoek schreef:
Ja, want je hebt natuurlijk ervaring als je het zelf hebt gereden niet? Daarom dat er een Os jurylid is die niet kan paardrijden maar wel jureert. Ze zal er ook wel geen bal verstand van hebben :+
Waar haal jij uit wat mijn ervaring is? Wie weet heb ik wel ervaring met paarden die internationaal lopen, inclusief het beleren ervan.

En ja, die ervaring heb ik, en niet van eens een weekendje mee te mogen.

Wauw, je neemt het wel enorm persoonlijk lees ik. Waarom? Waarom wil je jezelf verantwoorden in je mening? Vind je dat nodig?
Waarom wel een oordeel vellen over een ruiter, maar mag er geen oordeel over jouw oordeel geveld worden? Hoewel, mijn bericht was een algemeen oordeel over diverse oordelingen in dit topic. Op niemand persoonlijk gericht, enkel een retorische vraag: Waarom oordelen over een filmpje zonder dat je er een achtergrond bij kent?

Anoniem

Re: KWPN-reservekampioen Hometown naar Joyce Lenaerts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 16:39

Oh, maar ik weet dat het niet op mij was gericht, het was gericht op iedereen die aangaf het niet correct te vinden dus dan mag ik er wel persoonlijk op reageren niet? Ja, ik vind het nodig mij zelf te verantwoorden omdat er nog steeds mensen zijn die zo een filmpje correct vinden.

Dus om een antwoord te geven op jouw retorische vraag: Bij dit filmpje heb je zelfs geen achtergrond nodig. Ongeacht de achtergrond is het niet correct om een paard zo vast te houden en zo jouw hand achteruit te trekken opdat hij toch maar naar beneden zou lopen. Dan mag het paard god weet ik wat doen, dit is niet correct. Loopt hij te diep? Geef hem ruimte en drijf hem vooruit. Wat zie je nu? Dat ze nog wat bij trekt. Nou ja zeg... Achtergrond...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 16:42

Janine ik blijf erbij dat ik geen enkele reden goedkeur om een paard maar op deze manier met slof te rijden( en ik ben niet perse tegen slofgebruik). Nogmaals, als iemand op bokt zo rondrijdt en dit op itp zet, wordt ie op de brandstapel gegooid, en nu met een dure dekhengst mag het ineens wel? Als ie last van zijn hormonen heeft of weet ik het, rijdt m dan gewoon niet? Maar nee, dat kan niet want hij is te kostbaar en hij moet voor de hk. En het liefst ook zsm op een fatsoenlijk niveau lopen, kosten wat het kost.

Kijk, ik ben ook een boomknuffelaar, maar ik heb deze ongein ook van dichtbij meegemaakt. En ik blijf bij mijn standpunt. Dat een hengst zo kostbaar is of zsm op hoog niveau moet komen en hem daardoor maar incorrect te rijden of incorrect te behandelen is nooit een excuus.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 16:48

DeMolenhoek schreef:
Oh, maar ik weet dat het niet op mij was gericht, het was gericht op iedereen die aangaf het niet correct te vinden dus dan mag ik er wel persoonlijk op reageren niet? Ja, ik vind het nodig mij zelf te verantwoorden omdat er nog steeds mensen zijn die zo een filmpje correct vinden.

Dus om een antwoord te geven op jouw retorische vraag: Bij dit filmpje heb je zelfs geen achtergrond nodig. Ongeacht de achtergrond is het niet correct om een paard zo vast te houden en zo jouw hand achteruit te trekken opdat hij toch maar naar beneden zou lopen. Dan mag het paard god weet ik wat doen, dit is niet correct. Loopt hij te diep? Geef hem ruimte en drijf hem vooruit. Wat zie je nu? Dat ze nog wat bij trekt. Nou ja zeg... Achtergrond...

Ik zie dat de manier waarop ik het bericht van Joolien heb gequote met jouw quote erin, niet per se duidelijk hoefde te maken dat ik een algemene reactie plaatste naar aanleiding van de reactie van Joolien. Sorry daarvoor, maar nogmaals, niet aan 1 persoonlijk in het speciaal gericht.

Ik richtte het wel aan de mensen die het nodig vinden/vonden te reageren dat ze het niet correct vinden. Maar lees goed, ik gaf ook aan dat ik het niet het ideale plaatje vind. Ik vind alleen een groot aantal van de reacties zwaar overtrokken voor wat betreft de korte video die werd getoond.
Grote kans dat dit filmpje (zoals Sjoert bijvoorbeeld ook al aangeeft) helemaal niet is gemaakt om aan het publiek te tonen. Journalisten kunnen nu eenmaal goed met Google e.d. overweg en de paardenwereld is maar klein.

Je zult met jouw ervaring ongetwijfeld ook bekend zijn met het fenomeen anders voelen dan ogen. Dan is zo'n filmpje onwijs praktisch. En je weet dan natuurlijk ook dat te diep lopen niet overnight is opgelost. Net zoals Rome niet overnight is gebouwd.

Waarom vind jij dat er geen achtergrond nodig is bij dit filmpje? Jij weet dus van alleen dit filmpje al hoelang Joyce er op dit moment op rijdt? En jij weet van dit filmpje ook precies hoe Joyce de rit ervaart?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: KWPN-reservekampioen Hometown naar Joyce Lenaerts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 16:49

Ik denk (hoop) dat de discussie over het tweede filmpje gaat. Die waar er voor de tiende keer op gereden wordt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 16:52

Joolien schreef:
Janine ik blijf erbij dat ik geen enkele reden goedkeur om een paard maar op deze manier met slof te rijden( en ik ben niet perse tegen slofgebruik). Nogmaals, als iemand op bokt zo rondrijdt en dit op itp zet, wordt ie op de brandstapel gegooid, en nu met een dure dekhengst mag het ineens wel? Als ie last van zijn hormonen heeft of weet ik het, rijdt m dan gewoon niet? Maar nee, dat kan niet want hij is te kostbaar en hij moet voor de hk. En het liefst ook zsm op een fatsoenlijk niveau lopen, kosten wat het kost.

Kijk, ik ben ook een boomknuffelaar, maar ik heb deze ongein ook van dichtbij meegemaakt. En ik blijf bij mijn standpunt. Dat een hengst zo kostbaar is of zsm op hoog niveau moet komen en hem daardoor maar incorrect te rijden of incorrect te behandelen is nooit een excuus.

Kijk, daar ga je de mist in.
Jij zult zo iemand op ITP op de brandstapel smijten. Er zijn ook genoeg mensen die daar gewoon niet reageren of geen zin hebben om in zo'n topic te reageren maar liever gewoon een aardig/vriendelijk PB'tje sturen naar de TS, die overigens in heel erg veel gevallen ook duidelijk laat weten waar ze mee bezig is en ze haar eigen tekortkomingen best heeft ingezien.

Ik neem aan dat jij dan ook daadwerkelijk je in deze kringen hebt begeven? Want tussen de hengstenhouders van deze klasse en de amateurhengstenhouders die een hengst goedgekeurd hebben gekregen bij het EASP of dergelijke zit ook nogal een verschil.

Ook jij hebt geen achtergrond bij het getoonde filmpje.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 16:52

_San87_ schreef:
Ik denk (hoop) dat de discussie over het tweede filmpje gaat. Die waar er voor de tiende keer op gereden wordt.

Bij mij gaat het eigenlijk nog steeds over het eerste filmpje met Joyce.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 16:53

Het gaat bij mij inderdaad over het 2de filmpje en niet over het eerste. Wie dat correct vindt, zelfs met achtergrond, heeft flinke oogkleppen op.

Ik ben bekend met het fenomeen, maar ik denk dat iemand het vrij goed voelt als haar arm 30 centimeter achteruit gaat om even flink in de mond te rukken. Denk niet dat je dat vrij anders kunt voelen. En het moment dat je zelfs de oren van jouw paard niet meer ziet omdat hij zo in de krul zit kan je ook nog moeilijk anders voelen...

Ja Janine, zo kunnen we blijven discussiëren want ik heb het al de hele tijd over het 2de filmpje. Kijk maar naar mijn eerste reactie, dat staat zelfs de link van het 2de filmpje in.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-01-16 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 16:54

Janine1990 schreef:
_San87_ schreef:

Bij mij gaat het eigenlijk nog steeds over het eerste filmpje met Joyce.

Vraag me af of de rest het daar ook over heeft... Vind het filmpje waar Joyce erop zit best meevallen eigenlijk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 16:54

DeMolenhoek schreef:
Het gaat bij mij inderdaad over het 2de filmpje en niet over het eerste. Wie dat correct vindt, zelfs met achtergrond, heeft flinke oogkleppen op.

Ik ben bekend met het fenomeen, maar ik denk dat iemand het vrij goed voelt als haar arm 30 centimeter achteruit gaat om even flink in de mond te rukken. Denk niet dat je dat vrij anders kunt voelen. En het moment dat je zelfs de oren van jouw paard niet meer ziet omdat hij zo in de krul zit kan je ook nog moeilijk anders voelen...

Ja Janine, zo kunnen we blijven discussiëren want ik heb het al de hele tijd over het 2de filmpje

Aha, ja ik ga uit van het eerste filmpje, omdat het onderwerp is dat Joyce nu Hometown rijdt. En daar korte tijd een filmpje van op het net stond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 16:56

Nee, het eerste filmpje vind ik netjes, niet super maar goed, voor een paard dat je net hebt. Er zijn ook maar weinig paarden waar ik zo mee weg rij ;) Ik heb zelfs stills uit het 2de filmpje genomen en hier gezet. Denk als je die bekijkt dat je mijn reactie wel begrijpt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 16:57

Janine1990 schreef:
Kijk, daar ga je de mist in.
Jij zult zo iemand op ITP op de brandstapel smijten. Er zijn ook genoeg mensen die daar gewoon niet reageren of geen zin hebben om in zo'n topic te reageren maar liever gewoon een aardig/vriendelijk PB'tje sturen naar de TS, die overigens in heel erg veel gevallen ook duidelijk laat weten waar ze mee bezig is en ze haar eigen tekortkomingen best heeft ingezien.

Ik neem aan dat jij dan ook daadwerkelijk je in deze kringen hebt begeven? Want tussen de hengstenhouders van deze klasse en de amateurhengstenhouders die een hengst goedgekeurd hebben gekregen bij het EASP of dergelijke zit ook nogal een verschil.

Ook jij hebt geen achtergrond bij het getoonde filmpje.

Kijk, mits iemand inziet dat dit niet helemaal de goede gang van zaken was, vind ik dat je gelijk heb. Maar dit paard, en dan kijk ik nog niet eens naar de verschillende ruiters, wordt wel 2 keer op vrijwel dezelfde manier voorgesteld. Het is een beetje gokken, maar ik geloof hier niet in het idee dat Joyce haar filmpje terug ziet en denkt 'goh, die slof mag de volgende keer minder strak'. Omdat ik vaak genoeg heb gezien dat het in de hogere sport namelijk de normaalste zaak van de wereld is om de slof op deze manier te gebruiken. Zowel in de springsport als in de dressuursport, met of zonder jonge 'wilde' hengsten ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 16:58

Janine ik heb zeer regelmatig filmpjes van mezelf en er is nog geen een bij geweest waarbij ik tevreden was. Maar al evemin eentje waarbij de slof zo strak stond dat ie amper het hoofd kon bewegen. Eigenlijk heb ik ook nog geen filmpje gehad waarbij ik dacht "oei, dat moest liever". En ik rijd wel paarden waar de meeste niet op kruipen. :)
En ja, ik zal al eens een wat fixere ophouding geven maar mijn "probleem" bij dit filmpje of deze filmpjes is niet een een (of twee)malige fixe ophouding maar de constante druk die er op staat. Ja, slof hangt los, maar wel pas als ie te ver door knikt daar bovenin. :) Dat noem ik niet "druk wegvallen".
En ik ken er genoeg die bij een slof die zo gehouden wordt zich gewoon achterover gegooid zouden hebben dus al bij al valt 't wel mee met dat karakter van deze. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:04

DeMolenhoek schreef:
Nee, het eerste filmpje vind ik netjes, niet super maar goed, voor een paard dat je net hebt. Er zijn ook maar weinig paarden waar ik zo mee weg rij ;) Ik heb zelfs stills uit het 2de filmpje genomen en hier gezet. Denk als je die bekijkt dat je mijn reactie wel begrijpt :j

Ik begrijp daarin zeker wel wat je bedoelt.
Maar ik zie dan ook weer dat een still uit een filmpje wel weer een heel ander beeld geeft dan het lopende beeld, waarin het maar een klein moment is. Voor een jong paard niet een heel vriendelijk klein moment, dat de balans gigantisch kan verstoren.

Joolien schreef:
Kijk, mits iemand inziet dat dit niet helemaal de goede gang van zaken was, vind ik dat je gelijk heb. Maar dit paard, en dan kijk ik nog niet eens naar de verschillende ruiters, wordt wel 2 keer op vrijwel dezelfde manier voorgesteld. Het is een beetje gokken, maar ik geloof hier niet in het idee dat Joyce haar filmpje terug ziet en denkt 'goh, die slof mag de volgende keer minder strak'. Omdat ik vaak genoeg heb gezien dat het in de hogere sport namelijk de normaalste zaak van de wereld is om de slof op deze manier te gebruiken. Zowel in de springsport als in de dressuursport, met of zonder jonge 'wilde' hengsten ;)

Hele slechte eigenschap om de ideeën en gedachten van mensen in te vullen. Zeker als je ze niet eens kent!

Ervaringen uit jouw verleden zijn geen garanties voor de toekomst in een ander leven. :n

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:07

Ayasha schreef:
Janine ik heb zeer regelmatig filmpjes van mezelf en er is nog geen een bij geweest waarbij ik tevreden was. Maar al evemin eentje waarbij de slof zo strak stond dat ie amper het hoofd kon bewegen. Eigenlijk heb ik ook nog geen filmpje gehad waarbij ik dacht "oei, dat moest liever". En ik rijd wel paarden waar de meeste niet op kruipen. :)
En ja, ik zal al eens een wat fixere ophouding geven maar mijn "probleem" bij dit filmpje of deze filmpjes is niet een een (of twee)malige fixe ophouding maar de constante druk die er op staat. Ja, slof hangt los, maar wel pas als ie te ver door knikt daar bovenin. :) Dat noem ik niet "druk wegvallen".
En ik ken er genoeg die bij een slof die zo gehouden wordt zich gewoon achterover gegooid zouden hebben dus al bij al valt 't wel mee met dat karakter van deze. :)

Een paard dat aanleuning op zoekt, en een steady aanleuning behoudt... Die zal zijn hoofd toch ook nauwelijks bewegen? Hooguit van boven naar beneden, maar ja, dat kan een paard met een slof er aan ook prima.

Ik neem aan dat je het nu nog steeds over het eerste filmpje is, dat inmiddels niet meer te bekijken is?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:09

Janine1990 schreef:
Ayasha schreef:

Een paard dat aanleuning op zoekt, en een steady aanleuning behoudt... Die zal zijn hoofd toch ook nauwelijks bewegen? Hooguit van boven naar beneden, maar ja, dat kan een paard met een slof er aan ook prima.

Ik neem aan dat je het nu nog steeds over het eerste filmpje is, dat inmiddels niet meer te bekijken is?

Dus daarom staat de slof strak. Omdat het paard een steady aanleuning heeft/opzoekt, achter de loodlijn loopt :).
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 17-01-16 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:10

Jep, het tweede zou ik amper een voordeliger beeld noemen dus dat laat ik voor wat het is.
Het punt is dat deze zijn aanleuning op een punt te ver naar achter ligt en hij ook niet de ruimte heeft om de aanleuning daar te nemen waar ie "hoort" in deze houding. :) Als ie dat nu nog niet zou doen om onbalans of jeugdigheid of whatever ja, dan is het gewoon verder trainen tot die daar wel is. Maar deze kan het niet door de slof want dan staat ie gewoon strak dus kruipt hij er achter. (achter de slof en dus ook best een stukje achter de loodlijn.) waarbij ie eng in de hals wordt. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:15

Ayasha schreef:
Jep, het tweede zou ik amper een voordeliger beeld noemen dus dat laat ik voor wat het is.
Het punt is dat deze zijn aanleuning op een punt te ver naar achter ligt en hij ook niet de ruimte heeft om de aanleuning daar te nemen waar ie "hoort" in deze houding. :) Als ie dat nu nog niet zou doen om onbalans of jeugdigheid of whatever ja, dan is het gewoon verder trainen tot die daar wel is. Maar deze kan het niet door de slof want dan staat ie gewoon strak dus kruipt hij er achter. (achter de slof en dus ook best een stukje achter de loodlijn.) waarbij ie eng in de hals wordt. :)

Maar wanneer je zo redeneert, Ayasha, waarom gaat het paard dan niet verder naar achteren? De slof staat naar jouw idee te strak en zou in een lossere situatie een idealere houding toelaten voor het paard. Nu is dat lastig te bepalen zonder beelden die dit laten zien, dus moeten we het doen met wat we hebben.

Slof staat er aan, of strak, net hoe je het wilt noemen. Paard loopt achter de loodlijn, maar heeft nog veel ruimte om verder in te knikken. Doet dit echter niet. Kennelijk is het paard dus sterk genoeg en heeft het voldoende balans om er zo in te blijven lopen. Is er dan ook daadwerkelijk zoveel druk? Of zoekt het paard deze druk op? Wat je als ruiter/amazone wilt bemoedigen. (al dan niet met slof)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:21

Omdat ie waarschijnlijk het punt zoekt waar ie én niet te veel druk heeft in de mond én hij alsnog zo comfortabel mogelijk kan lopen in de hals. :) Waarom zou ie nog verder door knikken? Daar heeft ie toch niks aan? :? Ergens zit er volgens mij een communicatie-stoornis, ik begrijp jou niet of jij mij niet maar ik zie echt niet in waarom dit paard nog verder door zou "moeten" knikken om te constateren dat de druk te hoog is.
Ik zeg nergens dat ie druk op zoekt, ik heb juist het idé dat hij de druk probeert te vermijden en de meest comfortabele houding zoekt waarin dat kan. En inderdaad, die filmpjes zijn er niet. Valt ook wat van te denken. We zullen het ooit wel zien als die er wel komen. (hoop ik). Mij is ooit geleerd dat hulpmiddelen beginnen waar de kunde op houdt maar zodra je betaald wordt om te rijden geldt dat blijkbaar niet meer. :) Ik hoop oprecht, heel erg, dat ik het gewoon mis zie. Dat meen ik echt.

Wanneer zijn we dit als diervriendelijk gaan zien? Deze druk op zo'n jong paard?
En kom nu aub niet af met naief verhaaltjes en dat zoveel mensen dat doen en nog veel erger want dat weet ik (tot mijn grote spijt, ik wilde dat ik het niet wist) allemaal wel. Wat me interesseert is wanneer men besloten heeft dat dit gewoon een erg diervriendelijke manier van rijden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:33

Janine1990 schreef:
DeMolenhoek schreef:

Maar ik zie dan ook weer dat een still uit een filmpje wel weer een heel ander beeld geeft dan het lopende beeld, waarin het maar een klein moment is. Voor een jong paard niet een heel vriendelijk klein moment, dat de balans gigantisch kan verstoren.

Joolien schreef:

Hele slechte eigenschap om de ideeën en gedachten van mensen in te vullen. Zeker als je ze niet eens kent!

Ervaringen uit jouw verleden zijn geen garanties voor de toekomst in een ander leven. :n

Zelfs het lopend beeld vind ik niet fijn. Hij loopt met regelmaat flink achter de loodlijn en je ziet zijn hoofd met regelmatig naar links of rechts gaan omdat er flinke druk op de teugel staat. De galop geeft een beter beeld, dat geef ik toe.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:35

Ayasha, je moet mij niet vragen wanneer en we en weet ik het veel allemaal. Ik heb daar geen antwoord op. Daar is geen onderzoek naar gedaan en ik geloof niet dat ik degene ben die dat onderzoek uit moet gaan voeren. Ik geloof tevens niet dat dit het topic is waarin die vraag thuis hoort. Ik neem namelijk aan dat jij deze vraag niet enkel en alleen op het filmpje van Joyce en Hometown baseert.

Het enige dat ik weet is dat een paard niet zo ingewikkeld denkt, maar doorgaans wijkt voor druk. Dat is het hele principe van paardrijden. Benen = druk = voorwaarts. 1 been = druk = zijwaarts. Het verplaatsen van je gewicht naar voren met druk is achterwaarts. Allemaal principes van wijken voor druk. Druk op de mond zal er toe leiden dat het paard het hoofd naar beneden gaat doen. Te veel druk leidt tot het te ver inknikken van het paard.
Je leert het paard contact te maken met de hand, door been te geven (= druk, = voorwaarts). Loopt het paard tegen de hand aan is dat druk en gaat het hoofd omlaag. Gaat het hoofd te ver omlaag geef je been opdat het hoofd weer omhoog moet. Want voorwaarts = opnieuw balans zoeken = hoofd hoger.

Dat het paard iets achter de loodlijn blijft in het filmpje is door een combinatie van minder balans, onvoldoende kracht van achteren en de slof die niet meer ruimte overlaat. Als hij de druk zou willen vermijden zou hij z'n hoofd verder naar achteren doen. Dat is veel comfortabeler dan in dit tempo zo te blijven aantrekken van achter én in deze hoofd-halshouding te blijven lopen. (wat druk van been en druk in de mond van de hand/slof)

En in februari zullen we de beelden gaan zien van Joyce met Hometown zonder slof, op de hengstenkeuring. Dat staat nota bene in de OP aangekondigd.
Joyce niet kundig? Hmmm... nah... grapje zeker? :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:39

DeMolenhoek schreef:
Zelfs het lopend beeld vind ik niet fijn. Hij loopt met regelmaat flink achter de loodlijn en je ziet zijn hoofd met regelmatig naar links of rechts gaan omdat er flinke druk op de teugel staat. De galop geeft een beter beeld, dat geef ik toe.

Jep, klopt... Maar dat moet toch ook enigszins kunnen met een jong paard? Die zal niet meteen super constant lopen. Zeker niet als de slof er zo losjes aan hangt. Draf is een gang waarin een paard heel makkelijk rommelt in de aanleuning, in galop juist niet.
Echter alleen de hand bieden lijkt mij voldoende :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:41

Opnieuw mijn vraag; wáárom zou hij zijn hoofd meer naar achter doen? Welk voordeel zou hem dat op leveren?
Dan moet hij meer oprekken in de bovenlijn (nog meer) hij moet in hetzelfde tempo blijven gaan (want been) dus ook de spieren in de acherhand worden meer belast. Door ronder te gaan (dat is zijn enige optie nog) maakt hij het zichzelf alleen maar moeilijker. Dat is nl ook het hele idé achter LDR. Dus waarom zou hij ronder moeten gaan om druk te vermijden, Dan zou hij juist veel meer druk op zijn hele lichaam leggen.

Mijn zin is wat onduidelijk maar ik bedoelde dus dat we hopelijk gaan zien dat ie idd meer ruimte krijgt en neemt op die beelden. ;) Niet dat ik hoop dat die beelden er komen. :D Daar ging ik van uit dat die slof er wel een keer af zou aan. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:43

Janine1990 schreef:
DeMolenhoek schreef:

Joolien schreef:

Klopt, maar weet je wat het is, en dat is mijn punt ook, in de hogere regionen is deze manier van rijden normaal. Net als andere handelingen met toppaarden, van stroomstootapparaten tussen de oren tot zwaar doorgespoorde paarden, het zwaar opknopen met longeren, het 'breken' van hengsten en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik heb ervaringen uit eerste en tweede hand, en ik vind het erg om mee te maken dat veel mensen deze manier van omgaan met paarden normaal kijken te vinden zodra het op topniveau gebeurd, terwijl het op sommige momenten grenst aan dierenmishandeling.
En daar blijf ik nogmaals over vallen, dat zodra iemand op topniveau een paard met strakke slof en valse knik rijdt, het ineens wel goed is? en dan mogen we er ineens niks meer van zeggen?

En ik snap ook niet dat jij deze manier van slofteugel gebruik wel goed vind, want het paard loopt zoals Ayasha zegt al zwaar achter de loodlijn en nog staat de teugel strak. Laatste keer dat ik dat checkte, is dat niet de bedoeling van een slofteugel :Y)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:49

Ayasha schreef:
Opnieuw mijn vraag; wáárom zou hij zijn hoofd meer naar achter doen? Welk voordeel zou hem dat op leveren?
Dan moet hij meer oprekken in de bovenlijn (nog meer) hij moet in hetzelfde tempo blijven gaan (want been) dus ook de spieren in de acherhand worden meer belast. Door ronder te gaan (dat is zijn enige optie nog) maakt hij het zichzelf alleen maar moeilijker. Dat is nl ook het hele idé achter LDR. Dus waarom zou hij ronder moeten gaan om druk te vermijden, Dan zou hij juist veel meer druk op zijn hele lichaam leggen.

Mijn zin is wat onduidelijk maar ik bedoelde dus dat we hopelijk gaan zien dat ie idd meer ruimte krijgt en neemt op die beelden. ;) Niet dat ik hoop dat die beelden er komen. :D Daar ging ik van uit dat die slof er wel een keer af zou aan. :+

Omdat het hele principe van paardrijden is dat het paard wijkt voor druk.
Als hij er nog verder achter kruipt hoeft hij niet meer zo aan te treden van achteren, dus gaat hij langzamer en zal hij zich ook afsluiten van het been. Dat doen paarden die echt moe zijn en het fysiek niet aankunnen.

Ik denk dat je LDR een beetje eenzijdig bekijkt. Een paard dat correct LDR wordt gereden houdt contact met de mond omdat hij van achteren moet blijven aantreden. Niet omdat het oncomfortabel is. Waar overigens meerdere onderzoeken naar zijn gedaan. Uitkomst afhankelijk van de sponsorende partij.