Rijverbod voor ruiter nadat paard kind in gezicht trapte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Rijverbod voor ruiter nadat paard kind in gezicht trapte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:43

Het doet er wat mij betreft ook in het geheel niet toe of het kind echt oplette of niet.
Wij ruiters willen ook graag dat automobilisten rekening met ons houden, een paard is een dier, die kan altijd iets gebeuren...
Dan is toch het minste wat wij als ruiters kunnen doen, rekening houden met kinderen, die hoe goed opgevoed ze ook zijn, toch onverwacht iets onhandigs kunnen doen.
En een vluchtmisdrijf Is ernstig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:49

Zelfs al had het kind een toeter geblazen en 3 luchtbalonnen opgelaten en was het volledig haar schuld geweest dan stap je alsnog af.

ALs jij een fietser onder de auto krijgt dan rij je toch ook niet door onder het mom van: ja hij reed nou eenmaal slingerend midden op de weg zonder licht?
Dan bel je toch ook gewoon de hulpdienst?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:53

friendly schreef:
En al zou je het niet gemerkt hebben... Kan mij niet voorstellen dat het meisje daarna stil was. Als je dan gekrijs en gehuil hoort KIJK je toch ff? En bied je hulp aan of haal je die hulp?

Sterker nog, dat ben je wettelijk verplicht... buiten dat het inderdaad gewoon het eerste is dat je doet

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:55

Al was het een eigenwijs, niet luisterend, vervelend stuk vreten dat je paard zat op te naaien, dan nog laat je zo'n kind niet liggen áls je paard dan uithaalt.
Daarnaast heb je gewoon altijd alert te zijn in het verkeer. Zoals mijn autorijinstructeur altijd al zei:"Doe alsof iedereen zo gek als een deur is, tot het meest idiote in staat is en ga er nooit van uit dat ze netjes doen zoals het hoort". En dat is dan met zoiets normaals als een auto. Met paarden heb je niet alleen een dier onder, naast of voor je waarvan je niet moet uitgaan dat ze 100% betrouwbaar zijn, zelfs al zijn ze dat wel, maar ook nog eens dat mensen de meest gekke dingen kunnen doen omdat ze schrikken, denken dat ze bijzonder grappig zijn, gewoon niet weten of te lang paardloos zijn geweest. Kinderen en dieren zijn tot alles in staat.

Je maakt het mij ook niet wijs dat je niet voelt dat zo n achterbeen ineens iets voor zichzelf doet. Dat voel je, punt.

Als je paard echt letterlijk aan de klet gaat houdt het natuurlijk een beetje op. Als je op een hysterisch rond sjezend paard rustig kunt telefoneren ben je buitenaards koel en ook bijna niet normaal. Maar als dat paard dan eenmaal stil staat kun je, zodra je in staat bent om iets zinnigs te zeggen, even bellen om te vertellen dat je bang bent dat je ergens onderweg iemand hebt geraakt. Hoe dat dan met strafmaat zit weet ik niet maar je geeft dan in ieder geval wel aan dat je denkt dat je iets hebt gedaan en dat je dat niet lekker zit.

Mensen die het niet boeit dat ze anderen stuk op de weg laten liggen zou je niet op straat los moeten willen hebben. Rijbewijs intrekken vind ik dan ook heel terecht, al vraag ik me af wat er gebeurd als die 'meneer' morgen weer buiten op een paard zou rond hobbelen, mag dat dan ook niet of zou hij daar mee wegkomen? Dat zou dan eigenlijk ook niet moeten kunnen. En hoe zit het als je niet eens een rijbewijs hebt?

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 07:52

Raar verhaal... Kan in mijn ogen niet. Het niet merken niet en een kind zo dicht bij het paard...

Nog steeds mijn nachtmerrie :') was aan het rijden een tijd terug. Komt er een meisje de bak binnen om hem te knuffelen.. 4 jaar, armpjes om zijn voorbeen.. Zit je ook niet meer rustig. Stond al stil omdat ze hem wilde aaien... Maar blijf het eng vinden. Soms zien ze geen gevaar in wat ze doen... Dus vraag me ook af hoe het kon gebeuren.

Niets merken... Raar.. In paniek raken, niet meteen je paard onder controle hebben snap ik nog, maar dan kun je nog iets doen?

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 08:27

Wat nou als hij geen rijbewijs had gehad? Kun je rijbevoegdheid niet innemen..

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 08:31

Raamzicht schreef:
Wat nou als hij geen rijbewijs had gehad? Kun je rijbevoegdheid niet innemen..

Dan mag hij die Zolang het duurt niet halen en mag ook niet fietsen volgens mij.

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 09:23

Vind het inderdaad terecht dat hij wordt gestraft, want een ruiter is altijd verantwoordelijk voor de daden van zijn paard. Alleen jammer dat je niet het andere kant van het verhaal hoort. Misschien rende het meisje wel achter het paard aan en trok ze aan z'n staart bijvoorbeeld dat het paard schrok..
Natuurlijk zit de ruiter helemaal fout dat hij is doorgereden en dat hij zegt dat hij de trap niet voelde, maar alsnog vind ik het een apart verhaal, zeker ook omdat z'n rijbewijs is afgepakt..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:06

Ik meen (correct me if I'm wrong) dat een zwakke weggebruiker, en zeker bij jonge kinderen, bijna altijd in het voordeel is, zelfs als die eigenlijk degene is die de fout veroorzaakt. Bijvoorbeeld wanneer jij met de auto rijdt, en je rijdt een kind aan dat totaal onverwachts tussen geparkeerde ouders de weg op schiet, jij in fout bent. Zelfs al mocht het volgens de verkeersregels helemaal niet zonder kijken de weg opschieten.
Dus al was het kind plots expres uit de struiken gesprongen om het paard opzettelijk te doen schrikken, dan nog was zij volgens de wet niet in fout geweest omdat deze verondersteld dat de bestuurder ten alle tijde zijn "voertuig" onder controle moet hebben.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:16

:')
De hij berecht wordt voor doorrijden na een ongeval is geheel terrecht, echter kan je het paard niks kwalijk nemen. Dat kind had daar niet moeten zijn. Waar zijn de ouders in dit verhaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:18

Wat een kulverhaal dat de man beweerde dat ie die knal niet gehoord heeft.
Heb jaren geleden een merrie het gezicht van een dierenarts horen en zien verbouwen en dat klonk luid en duidelijk.
Hij had tenminste het fatsoen kunnen hebben om af te stappen. Als ie dronken was is het helemaal terecht wat betreft het rijbewijs. Schadevergoeding is nog steeds erg weinig.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:30

Citaat:
Ik meen (correct me if I'm wrong) dat een zwakke weggebruiker, en zeker bij jonge kinderen, bijna altijd in het voordeel is, zelfs als die eigenlijk degene is die de fout veroorzaakt. Bijvoorbeeld wanneer jij met de auto rijdt, en je rijdt een kind aan dat totaal onverwachts tussen geparkeerde ouders de weg op schiet, jij in fout bent. Zelfs al mocht het volgens de verkeersregels helemaal niet zonder kijken de weg opschieten.

Mijn broer is als klein kind geschept geweest door een auto. Broertje was op het voetpad met z'n buurjongetje aan het spelen op hun fietsjes. Zo snel mogelijk, geweldig leuk.
Tot broertje het een goed idee vond om buurjongen via de weg voorbij te steken en tussen 2 geparkeerde auto's de weg opschoot, frontaal op een auto die daar net reed.
Broer heeft een flinke val gemaakt wat hem een paar dagen ziekenhuis heeft opgeleverd.
De bestuurder reed met toegestane snelheid en had met de beste wil van de wereld m'n broer niet kunnen vermijden (arme jongen had net z'n rijbewijs, zag zo wit als een laken), hij stond al nagenoeg stil toen m'n broer er op knalde.
Zo'n dingen worden verzekeringskwesties maar de bestuurder is in dit geval niet in fout gesteld. Broertje was fout, maargoed bij een kind van 5 jaar ligt dat wat anders dan bij volwassenen.
Uiteindelijk heeft het voor niemand gevolgen gehad, voor de jongen zal de verzekering wel duurder geworden zijn maar hij draaide niet op voor de kosten voor mijn broer (die er bij wonder enkel met een fikse hersenschudding vanaf kwam). Alleen broertje ging niet meer op straat fietsen.

In dit geval vind ik het ook terecht dat de man gestraft is. Je voelt echt wel dat je paard trapt. Dat je niet onmiddelijk ziet dat hij iemand geraakt heeft kan eventueel wel maar hij moet toch geweten hebben dat er kinderen in de buurt waren dus dan kijk je even.
Als het paard aan de kletter ging of onhoudbaar was had hij met dat dier niets op straat te zoeken en al helemaal niet in een woonwijk.

Maar hoe is het met het meisje verlopen? Een trap in het gezicht kan zomaar dodelijk zijn of levenslang verminkend. Ik hoop dat ze er toch redelijk van hersteld is.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:11

BarbaLala schreef:
:')
De hij berecht wordt voor doorrijden na een ongeval is geheel terrecht, echter kan je het paard niks kwalijk nemen. Dat kind had daar niet moeten zijn. Waar zijn de ouders in dit verhaal?

Waarom zou een kind van 8 niet op straat mogen spelen?

Ik vind het vonnis terecht, zouden ze meer moeten doen bij mensen die vergeten dat ze als verkeersdeelnemer een verantwoordelijkheid hebben naar hun omgeving.

Nyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:30

Dat kind mag natuurlijk wel op straat spelen maar de ouders hadden het moeten leren niet te dicht achter een paard te komen. Ik heb zelf ook weleens kinderen de vreemdste dingen zien probeeren uit te voeren bij mijn bijrijdpaard als ik buiten rij. :') Ik beeld me trouwens in dat ze misschien tussen twee geparkeerde auto's zat en de ruiter haar daarom niet heeft gezien? Het is (natuurlijk) nog steeds niet ok om door te rijden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:39

Nyma schreef:
Dat kind mag natuurlijk wel op straat spelen maar de ouders hadden het moeten leren niet te dicht achter een paard te komen. Ik heb zelf ook weleens kinderen de vreemdste dingen zien probeeren uit te voeren bij mijn bijrijdpaard als ik buiten rij. :') Ik beeld me trouwens in dat ze misschien tussen twee geparkeerde auto's zat en de ruiter haar daarom niet heeft gezien? Het is (natuurlijk) nog steeds niet ok om door te rijden.

Joh,t is een kind. Daarom lopen ze wel eens achter de bal aan als die op straat rolt, omdat ze in hun spel zitten en even vergeten wat de gevolgen kunnen zijn. Ik heb ook wel kinderen direct achter mijn paard gehad, puur vanuit enthousiasme van 'een paard!' (En dan zie je ook wel dat als ze er eenmaal achter staan en je zegt dat het niet veilig is een kwartje vallen). ze reageren nog vrij impulsief, ratio moet nog beter ontwikkelen (eerst doen dan pas denken is niet uniek bij jongere kinderen) en daarom is het de taak om er zelf op te anticiperen. Ouders kunnen het wel vertellen, maar het brein is nog niet zo denderend om dat altijd goed uit te voeren. Als ik door een woonwijk rijd, ben ik ook extra alert. Kinderen (en ook wij nog) leren door ervaring, helaas voor deze meid is het een hele harde en pijnlijke ervaring geweest.

Afschuwelijk dat de ruiter door reed -O- schandalig dat hij ook durfde te beweren dat het meisje was gevallen. Je voelt je paard trappen...
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-01-16 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:49

vuurneon schreef:
Afschuwelijk dat de ruiter door reed -O- schandalig dat hij ook durfde te beweren dat het meisje was gevallen. Je voelt je paard trappen...

En als het kind gewoon was gevallen, dan is de eerste normale reactie van iedere omstaander om te kijken of alles ok is vind ik. Man heeft gewoon geen poot om op te staan.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:55

Citaat:
Dat kind mag natuurlijk wel op straat spelen maar de ouders hadden het moeten leren niet te dicht achter een paard te komen.

En wat als ouders en kind verder niet bekend zijn met paarden? Of ouders het idd wel uitgelegd hebben maar kind er in haar enthousiasme niet op gelet heeft?

Er zijn gewoon geen excuses voor het gedrag van de ruiter. Gedrag van paard eventueel nog wel maar eentje die zo vlot uithaalt mag daar best wel wat opvoeding rond krijgen.

De staleigenaresse bij ons heeft ook 2 kinderen, 12 en 6 jaar oud. De oudste rijd zelf ook en is rustig rond de paarden. De jongste is een kleine wildebras en voor de duvel niet bang.
Die loopt dus gerust kirrend op een paard af om hem een knuffel te geven (lees, been te omklemmen) en rijd met z'n fietsje/tractor achter, rond en bijna onder de paarden door.
Wij als eigenaars krijgen het er allemaal spaans benauwd van en moeder hamert er wel op dat hij voorzichtiger moet zijn, ook wij herhalen het regelmatig dat hij niet zo wild mag doen rond de paarden. Het begint te beteren.
Gelukkig zijn het op stal allemaal nuchtere paarden en als ze echt schrikken maken ze een sprong op de plaats maar er heeft er nooit eentje uitgehaald.
Mijn merrie heeft zo wel eens een sprong op de plaats gemaakt toen hij weer enthousiast af kwam lopen. Mooie gelegenheid voor mij om nog maar eens uit te leggen dat hij niet zo druk moest doen.
Wil het kind braaf proberen rustig m'n merrie te benaderen maar laat dat nu een dramaqueen eerste klas zijn dus die stond te snuiven en te snorken (maar dacht er nog niet aan om een voet op te heffen).
Dus ging hij maar wijselijk ergens anders heen.
Nu vind hij mijn merrie niet meer tof dus benaderd haar gewoon niet meer. Opgelost :P .

Kinderen zien het gevaar niet echt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:01

Er wordt niet voor niets expliciet gemeld dat de ouders niets verweten wordt, schuld ligt volledig bij de ruiter.

Nyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:02

Ja ik ben het ook eens met wat je zegt over kinderen vuurneon, maar ik ga er nu eenmaal niet vanuit dat de ruiter in kwestie expres vlak langs een kind heeft gereden, die zat misschien verstopt of iets dergelijks. Ik vind dit verhaal en de manier waarop het gedrag van de ruiter naar voren komt zo onvoorstelbaar, dat ik het niet geloof, ik denk dat hier meer achter zit. Ik zou zelf niet weten of een kind van 8 nog niet snapt dat je niet achter een paard moet komen als je het ze verteld, ik heb zelf namelijk geen kinderen :+ , dus als jij zegt van niet dan neem ik dat maar van je aan. Dan bewijst dit verhaal maar weer eens dat een ongeluk jammergenoeg in een klein hoekje zit, zelfs als je anticipeert.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:32

Varekaj schreef:
Dit is in het dorp waar ik nu woon, al is dat pas van na de feiten. Ik weet niet juist welke straat, maar hier zijn voor zover ik weet weinig plekken waar kinderen veilig op straat kunnen spelen. Ze vliegen rond met de auto als gekken, veel sluipverkeer tussen stad en autostrade.

en meteen ook het dorp waar ik vroeger woonde.

de Beekstraat in Kerksken is nu niet meteen een drukke straat, daar kan een 8-jarige best wel buiten spelen.

linkje naar het topic van toen: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=1500475