Documentaire 'Perfect Horse' vanavond op NPO2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:51

Mooie documantaire. Alleen ik kreeg een pijnig gevoel; het moment dat een lipizaner merrie in opvoel-box de staart werdt omgeklapt in plaats van opzij gehouden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:53

Prachtige docu maar ik vind het einde toch wel verdrietig. Die prachtige jonge dieren gaan de school in, midden in de stad en zullen waarschijnlijk een hele tijd, misschien wel nooit meer, een weiland zien.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:53

Die uitbreken heb ik dan even gemist, maar het valt mij mee dat er maar 1 is uitgebroken. En idd nergens trappen, slaan of zelfs maar bijten. Ben echt onder de indruk

Fair

Re: Documentaire 'Perfect Horse' vanavond op NPO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:54

Ik denk dat het de bedoeling van deze docu was om ons een breed kijkje te geven in de lippizaner wereld. :) vandaar dat het meer vragen oproept dan beantwoordt. :)

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:55

En richting het einde kreeg een lipizzaner een flinke klap met de zweep tegen zijn benen wanneer hij de capriole uitvoerde. Dat vond ik ook niet erg fijn om te zien.. Maar dat zal wel normaal zijn in dat ´wereldje´ .

Vond het verder wel erg interessant hoor :D

Bambixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:59

En de overblijvende paarden, gaan de handel in?

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:59

T zal vast niet altijd goed gaan, maar daar gaat de film ook niet over natuurlijk. T gaat denk ik meer over globale informatie van het fokken.
Beetje uitleg over dit en dat, maar nergens wordt diep op in gegaan. Dan zou t een complete serie moeten worden.
Vond de beelden wel mooi, er liepen wel een paar leuke jonge paarden bij.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 00:01

troi schreef:
Prachtige docu maar ik vind het einde toch wel verdrietig. Die prachtige jonge dieren gaan de school in, midden in de stad en zullen waarschijnlijk een hele tijd, misschien wel nooit meer, een weiland zien.

Ik had graag willen zien hoe ze zo'n paard opleiden door de jaren heen en hoe de dag eruit ziet van een paard daar op school. Ik vond het idee ook wel sneu: van de weelde naar binnen en nooit meer eruit?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 00:15

lideli schreef:
Voor de mensen die het interessant vinden; Frank Westerman heeft hier ook een mooi boek over geschreven, het heet Dier, boven dier. Soms een beetje langzaam maar wel interessant. Het gaat ook over de fokkerij en geschiedenis van de lipizzaner inclusief stukjes over genetica/evolutie e.d.

Daar was de film en docu toch ook op gebaseerd? Inderdaad interessant boek, zeker als je ook van geschiedenis en genetica houdt. :j

De documentaire vond ik wel aardig om naar te kijken. Heel mooie plaatjes zo hier en daar maar inderdaad niet heel erg diep. Maar dan vraag ik me ook wel af voor welk publiek de docu gemaakt is. Voor de paardenliefhebber of voor de leek? De eerste zal inderdaad meer vragen hebben en meer diepgang over de dingen willen. Ik kan me voorstellen dat het voor iemand die niets van paarden (fokken) weet al heel wat 'diepgang' is. Als ik zo terugdenk aan die keer dat ik een oom uitlegde hoe vzpaard aan haar veulen was gekomen en hoe verbijsterd de arme man aan de eettafel zat...en dan waren er niet eens plaatjes bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 00:17

Ze fokken er wel giga veel paarden,verkopen ze het overschot of? .

Wel sneu ja , van de groene weide hop naar wenen en dat is het dan voor de rest van je leven

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 00:49

Ik zag er ook eentje die werd gestofzuigd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 01:10

Dat ding leek me ideaal :')

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 01:53

Heb het net gekeken.
Ik kan de nuchtere wijze waarop er met de paarden wordt omgegaan wel waarderen.
Alle paarden zijn rustig, slaan niet, en hebben respect. Zelfs als jonge paarden in de kudde, waar mensen tussendoor lopen met voer.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 02:11

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 05:21

Heb het zojuist beken dankzij de link bedankt, vind het een goede documentaire en leuk om gezien te hebben.
(Nooit geweten dat zakkenwasser een term afkomstig uit een beroep is :o )

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 07:50

dejavu schreef:
troi schreef:

Ik had graag willen zien hoe ze zo'n paard opleiden door de jaren heen en hoe de dag eruit ziet van een paard daar op school. Ik vond het idee ook wel sneu: van de weelde naar binnen en nooit meer eruit?

Deze docu gaat over de fokkerij.

Over de Spaanse rijschool zelf, daar is genoeg over te vinden,
ook een 1 uur durende documentaire: inside the spanish riding school van Sara Silfverberg

En op Youtube in het kort.

https://www.youtube.com/watch?v=Z2DPh9zvSb4
https://www.youtube.com/watch?v=EYThblo74hg

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 08:44

zelf viel het me tegen wat betreft wat de titel suggereert en wat de daadwerkelijk inhoud was.
Ik heb genoten van de mooie plaatjes van prachtige paarden die mooi opgroeien maar vond het niet erg veel inhoud hebben.
het stuk over klonen was weinig onderbouwt en je merkte aan alles dat degene die in de film meewerkte op voorhand al tegen het klonen is.
het is imo niet fair om dan een paard als deze uit te kiezen als voorbeeld voor klonen.
ook de manier waarop er cijfers werden uitgedeeld was op basis van gevoel en ervaring, wat imo best zal kloppen, maarre weinig onderbouwd.
Ik had gehoopt op een andere manier iets te leren, maar heb wel genoten van de mooie paarden en de prachtige beelden.

ik heb de film in de bios gezien enkele maanden geleden en gisteren heb ik stukjes ervan gezien.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 08:52

Heb ooit een docu over VDL gezien, die over fokkerij ging. Was vele malen interessanter als de docu van gisteravond. Ik heb hem uitgezet en ben daarna heerlijk in slaap gevallen :z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 09:49

Ik vond de beelden van die jonge hengsten over de bergweide's prachtig
Fokkerij verweven met traditie, een hele happening als ze terug uit de bergen komen, alle paarden bij naam noemen..

Maar verder qua inhoud, ik denk dat de boodschap was zo (mooi) is fokkerij altijd geweest en kijk wat we nu kunnen.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:31

Ik vond de documentaire juist wel mooi en interessant! Je ziet weer eens hoe het er ergens anders aan toe gaat. Prachtige paarden met een goed karakter.
Volgens mij is een serie als deze gewoon gemaakt voor mensen die niets met paarden hebben, maar misschien wel eens van de Spaanse rijschool gehoord hebben of een show bijgewoond hebben.

Van mij mag er elke week wel zoiets uitgezonden worden!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:47

Hmm ben m nu aan t kijken, vind t interessant maar ik zou niet in dat wereldje kunnen leven. "Deze heeft een pigmentfout, laten we er een bruine opgooien om te kijken of t probleem wordt opgelost." Vanuit de fokker gezien om een perfect paard te fokkem snap ik dat, maar voor mij voelt het alsof het zo meer gebruiksvoorwerpen zijn.
Idem dito aan het klonen, ik vind het weinig meer met het dier zelf te maken hebben.
Persoonlijk vind ik het erg doorgeslagen.

Mja ieder zn eigen hobby :)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:06

Jotoma schreef:
Hmm ben m nu aan t kijken, vind t interessant maar ik zou niet in dat wereldje kunnen leven. "Deze heeft een pigmentfout, laten we er een bruine opgooien om te kijken of t probleem wordt opgelost." Vanuit de fokker gezien om een perfect paard te fokkem snap ik dat, maar voor mij voelt het alsof het zo meer gebruiksvoorwerpen zijn.
Idem dito aan het klonen, ik vind het weinig meer met het dier zelf te maken hebben.

Is dit niet het hele idee van fokken, het moederdier verbeteren. Dus idd de pigmentvlekken wegwerken als dat buiten de rasstandaard valt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:24

Die Marc, wat een misvormt dier zeg, die rug :oo Ik ben idd benieuwde hoe de oude Marc eruit zag.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:12

Het viel mij een klein beetje tegen dan wat ik had verwacht. Verder waren er wel leuke beelden en wat hier al gezegd werd hoe ze met de jonge dieren omgingen, mooie kudde's in grote gebieden!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:50

idylle schreef:
Jotoma schreef:

Is dit niet het hele idee van fokken, het moederdier verbeteren. Dus idd de pigmentvlekken wegwerken als dat buiten de rasstandaard valt

Vast, maar voor mijn gevoel vind ik dit meer massaproductie. Ik vond het te extreem.