Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
NathalietjeB schreef:xniieeenke schreef:Denk dat mensen met oorlogstrauma's zonder enige spullen het meer nodig zijn hoor.
Ja in nederland zijn arme mensen maar nee, niet zoals de mensen daar.
En die zogezegde zielige mensen met oorlogstrauma's hebben we zeker ook niet in nl?
xniieeenke schreef:Jildau helaas zijn d'r van die simpel denkende mensen die denken dat ze het beter weten door te zeggen dat het in NL meer nodig is, denk dat we die beter kunnen negeren, die zijn de moeite niet waard
ElineS schreef:Ik houd niet zo van het eigen volk eerst idee.. Of je nu Nederlander bent, Afrikaan of wat dan ook. Je bent een mens en een mens verdiend hulp en basisbehoeftes.. En die basisbehoeftes, hoe rot het voor sommige mensen het hier ook is, in NL, en hoe arm mensen hier in NL zijn, dat is niets vergeleken bij een groot aantal andere landen. Ja, ik heb zelf armoede gekend, ik weet wat armoede is in Nederland.. Ja, we hebben daklozen.. Maar we hebben tig regelingen om iemand met schulden, met een laag inkomen etc te helpen. Het kan misschien heel lang duren voordat je uit je problemen bent en dat is dus heel lang op een houtje bijten, maar het kan wel.. Die kansen krijgen ze in de Congo en waar dan ook niet... Maar wel met donaties van westerse landen. Dan krijgen sommige mensen in die langen, in die gebieden en regio's, wel een kans... Een kans op zorg, een kans op opleiding, een kans op onderdak, een kans op schoon water... Een mens is een mens, in welk land dan ook.. We hebben de plicht om voor elkaar te zorgen, zoveel en zolang als we kunnen en als mogelijk is, en daarin zijn grenzen niet altijd belangrijk.
Ik zeg niet dat het hier niet oké is soms, hoe de ouderen erbij zitten, hoe bepaalde gehandicapten erbij zitten, hoe matig thuiszorg kan zijn... Daar moet ook aan gewerkt worden, maar ook daar zijn stichtingen voor en potjes van de overheid, dus daar is ook hulp voor. Er zijn donaties en er zijn veel vrijwilligers.
Als iedereen die zou roepen eigen mensen eerst zelf ook echt iets deed, zoals doneren of op een zaterdag vrijwillig bij ouderen zitten, dan zouden we in die sector heel wat meer donaties en vrijwilligers rijk zijn.
Natuurlijk heeft iedereen zelf het recht om te beslissen waar ze doneren.. En als jij liever doneert aan ouderenzorg dan aan iets als SR, dikke prima toch.. Maar ik doneer liever aan SR dan aan de ouderenzorg. Of, als het financieel zou toelaten, aan beide.. Dat is ieders eigen keuze.. Maar de redenering van 'eigen land eerst' vind ik altijd zo oneerlijk.
linnie050 schreef:Ja vind de reacties altijd het leukst met dit soort acties.
Alle mensen die zeggen dat mensen in Nederland hulp nodig hebben doen jullie weleens vrijwilligers werk?
Helpen jullie weleens bij de voedselbank of bv een uitje met de ouderen of een spelletje?
al is het 1x in de maand?
Organiseren hoe klein ook eens een actie?
wat hebben jullie met je kerst pakket gedaan?
Zelf opgegeten?
Hoe gaat het met de ouderen bij jouw in de straat?
Is er een ouder die er alleen voor staat?
Of een gezin?
wat doe jij met je kleding die je niet meer draagt?
Of spulletjes die je zo weggooit?
enz enz.
Meer dan de helft schreeuwt alleen en doet zelf niks!
Kijk ook eerst bij jezelf hoe klein ook hoe je bij kan dragen.
.
. Of SR daar de manier voor is, geen idee. Vind dat hele programma niks aan, nooit gevonden ook. karlli schreef:ElineS schreef:Ik houd niet zo van het eigen volk eerst idee.. Of je nu Nederlander bent, Afrikaan of wat dan ook. Je bent een mens en een mens verdiend hulp en basisbehoeftes.. En die basisbehoeftes, hoe rot het voor sommige mensen het hier ook is, in NL, en hoe arm mensen hier in NL zijn, dat is niets vergeleken bij een groot aantal andere landen. Ja, ik heb zelf armoede gekend, ik weet wat armoede is in Nederland.. Ja, we hebben daklozen.. Maar we hebben tig regelingen om iemand met schulden, met een laag inkomen etc te helpen. Het kan misschien heel lang duren voordat je uit je problemen bent en dat is dus heel lang op een houtje bijten, maar het kan wel.. Die kansen krijgen ze in de Congo en waar dan ook niet... Maar wel met donaties van westerse landen. Dan krijgen sommige mensen in die langen, in die gebieden en regio's, wel een kans... Een kans op zorg, een kans op opleiding, een kans op onderdak, een kans op schoon water... Een mens is een mens, in welk land dan ook.. We hebben de plicht om voor elkaar te zorgen, zoveel en zolang als we kunnen en als mogelijk is, en daarin zijn grenzen niet altijd belangrijk.
Ik zeg niet dat het hier niet oké is soms, hoe de ouderen erbij zitten, hoe bepaalde gehandicapten erbij zitten, hoe matig thuiszorg kan zijn... Daar moet ook aan gewerkt worden, maar ook daar zijn stichtingen voor en potjes van de overheid, dus daar is ook hulp voor. Er zijn donaties en er zijn veel vrijwilligers.
Als iedereen die zou roepen eigen mensen eerst zelf ook echt iets deed, zoals doneren of op een zaterdag vrijwillig bij ouderen zitten, dan zouden we in die sector heel wat meer donaties en vrijwilligers rijk zijn.
Natuurlijk heeft iedereen zelf het recht om te beslissen waar ze doneren.. En als jij liever doneert aan ouderenzorg dan aan iets als SR, dikke prima toch.. Maar ik doneer liever aan SR dan aan de ouderenzorg. Of, als het financieel zou toelaten, aan beide.. Dat is ieders eigen keuze.. Maar de redenering van 'eigen land eerst' vind ik altijd zo oneerlijk.
Hier sluit ik mij helemaal bij aan. En mensen bij sommigen (ok, weliswaar meer op FB) lijkt het alsof iedereen verplicht moet doneren aan SR? Het blijft vrijwillig.
Wat ik mij dan weer wel afvraag is mocht er ergens nog een natuurramp komen (zoals de tsunami die zo'n beetje heel zuid-oost Azie heeft getroffen) jullie dan ook stellig blijven en niks doneren, want mensen hier hebben het ook 'relatief' slecht.
. ElineS schreef:Ik houd niet zo van het eigen volk eerst idee.. Of je nu Nederlander bent, Afrikaan of wat dan ook. Je bent een mens en een mens verdiend hulp en basisbehoeftes.. En die basisbehoeftes, hoe rot het voor sommige mensen het hier ook is, in NL, en hoe arm mensen hier in NL zijn, dat is niets vergeleken bij een groot aantal andere landen. Ja, ik heb zelf armoede gekend, ik weet wat armoede is in Nederland.. Ja, we hebben daklozen.. Maar we hebben tig regelingen om iemand met schulden, met een laag inkomen etc te helpen. Het kan misschien heel lang duren voordat je uit je problemen bent en dat is dus heel lang op een houtje bijten, maar het kan wel.. Die kansen krijgen ze in de Congo en waar dan ook niet... Maar wel met donaties van westerse landen. Dan krijgen sommige mensen in die langen, in die gebieden en regio's, wel een kans... Een kans op zorg, een kans op opleiding, een kans op onderdak, een kans op schoon water... Een mens is een mens, in welk land dan ook.. We hebben de plicht om voor elkaar te zorgen, zoveel en zolang als we kunnen en als mogelijk is, en daarin zijn grenzen niet altijd belangrijk.
Janine1990 schreef:_Femkeeex schreef:Zo he gaan we lekker ?![]()
Wow wat een bedragLief van Anky dat ze zo´n bedrag doneert ! Ik zou het er niet voor over hebben. Heb dan liever een nieuw paardje
Anky stelt een les beschikbaar voor de veiling.
Het kost haar een uurtje tijd (en dikke kans dat je ook nog een rondleiding krijgt natuurlijk).
De winnaar van de veiling betaalt aan SR en SR doneert aan het Rode Kruis![]()
Volgens mij doet Anky dit al een paar jaar, erg leuk dat er zo fanatiek op geboden wordt voor het goede doel! En goede doelen boven elkaar verkiezen ben ik niet zo fan van. Elk goede doel is er één en de goede doelen verdienen allemaal evenveel respect en aandacht.
czarina schreef:Het doel op zich is goed. Maar wat me tegen het hoofd stoot is dat de donaties zo enorm dweilen met de kraan open is..
Dit keer oorlogskinderen, heel erg. Zou er niet aan moeten denken dat onze kinderen in oorlog op moeten groeien.
Maar wat word er nou precies met het geld gedaan.
Er is nog steeds oorlog en dat zal de komende 15jaar zeker nog wel zo blijven. Zetten ze een schooltje neer die vervolgens weer plat gebombardeerd word?
Kunnen ze dan niet beter van het geld een onbewoond eiland kopen, daar de machtsstrijders opzetten, veel haaien er omheen plaatsen en zeggen succes?
Dan doneer ik daarna met liefde geld voor opbouw van het land.
Net zoals in Afrika, al ruim 50 jaar worden daar ieder jaar miljoenen naartoe gesluist. Maar nog steeds zie je geen duidelijke vooruitgang. Nog steeds zie je die arme kindjes met de bolle buikjes voorbij komen.
_Femkeeex schreef:Ze had ook het halve geld zelf kunnen houden of ze had gewoon zelf een veiling kunnen starten en al dat geld in haar eigen zakken kunnen stoppen. Of denk ik nu heel raar ?![]()
Ik doneer overigens niks aan SR , volg het ook niet , maar dat betekent niet dat ik het een onnodige actie vind.
sigrid1182 schreef:Het is mijn inziens humoristisch en de waarheid is hard...
Zanger Bennie Jolink heeft zaterdagavond tijdens het afscheidsconcert van Normaal flinke kritiek geuit op de actie Serious Request van 3FM. Hij noemde de dj's in het Glazen Huis ''een stel publiciteitsgeile aanstellers met een megasalaris".
De band Normaal was benaderd met de vraag om te collecteren voor de Rode Kruis-actie Serious Request. Dat zag Jolink niet zitten, vertelde hij het publiek in een uitverkocht Gelredome in Arnhem. ''Ik heb nee gezegd'', aldus Jolink.
''Het is een publiciteitsstunt waarbij er uiteindelijk tonnen aan de strijkstok blijft hangen. Als iemand geld wil geven, doe dat dan aan het KWF, het Koningin Wilhelmina Fonds voor onderzoek tegen kanker." Drummer Jan Manschot, mede-oprichter van Normaal, overleed vorig jaar aan de gevolgen van kanker.
Janine1990 schreef:xniieeenke schreef:@Janine
Bennie zelf is volgens mij op dit moment ook helemaal aandachtsgeil :")
Dat mag jij vinden. Ik volg het verder niet en wil dan ook totaal niet ingaan op dit soort uitspraken.
over BennieLara_Silver schreef:Het gebeurd ook alleen maar in Nederland dat mensen gaan zitten bekvechten om het goede doel waar een ander zijn geld aan uitgeeft. Wat in en in triest zeg...
xniieeenke schreef:Ah, ik dacht omdat je zei 'wat is Normaal zelf dan?', ik vond ditover Bennie
Sorry als ik het even fout dacht.