Hippische wereld reageert op uitsluiting Bertram Allen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:41

Eens met seventeen. Die Italiaan mag van mij zo langzamerhand een levenslang startverbod krijgen. Voor bertram sneu maar hij kent de regels dus niet zeuren, en de volgende keer gewoon zonder sporen rijden. Kan hij best.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:47

Als het paard zo'n dun velletje heeft, voelt het des te meer, dus des te meer reden om weinig spoor te gebruiken en je als ruiter rot te voelen over wonden bij je paard.

Een ongelukje kan gebeuren maar de mentaliteit... :wow:

Ik voel plaatsvervangende schaamte voor de reactie van de concullega's van deze ruiter.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:48

Ik wil eerst die video wel eens zien van de barrage, los van het feit dat hier gewoon de regels zijn gevolgd. Wondjes zijn wondjes, deze zijn misschien minimaal maar ze zitten er wel.
En inderdaad, als hij zo fantastisch poetisch kan rijden dan ben je geen sporen nodig.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:49

Urielle schreef:
Als het paard zo'n dun velletje heeft, voelt het des te meer, dus des te meer reden om weinig spoor te gebruiken en je als ruiter rot te voelen over wonden bij je paard.

Een ongelukje kan gebeuren maar de mentaliteit... :wow:

Ik voel plaatsvervangende schaamte voor de reactie van de concullega's van deze ruiter.

Gal nam het heel wat positiever op.
Zoals het hoort.

Dit is een makkelijk controleerbare regel. Wordt hij nageleefd is het nog niet goed.
Dat begrijp ik echt niet.

Arabesk

Re: Hippische wereld reageert op uitsluiting Bertram Allen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:57

Gênant dit en nog gênanter dat er mensen zijn die het goed praten......... :-( Wil men nog een beetje coulance bij het grote publiek, vooral zo doorgaan :n

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:26

Sammie schreef:
equnews is weer lekker bezig... Waarom neemt Bokt dit de laatste tijd toch zo veelvuldig over? Geen correcte bronvermelding en ook regelmatig nog eens bomvol fouten!

Inderdaad.. zo schrijft men 'gepubliseerd' , tenenkrommende spelfout! (Tenzij dat de belgische variant van publiceren is natuurlijk..)

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:36

Ben ook wel benieuwd naar de beruchte barrage. Weet iemand of die ergens online te zien is?

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:59

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:59

Nee, want het was geen GCT wedstrijd, maar de Grote Prijs van Olympia

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:03

Ah, oké :)
Dan vind ik ook geen video online, was eigenlijk ook wel nieuwsgierig nu

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:13

Maar er is dus wel zekerheid dat hij sporen om had?

Of is deze verwonding echt ontstaan doordat ie een vlag schrampte? Bedoel dat laatste zou ik wel echt een rare reden van uitsluiting vinden, en dan snap ik dat men over de zeur gaat.

Als hij sporen om had en de verwondingen daarvan kwamen: dan gelijk hebben ze.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:13

Arabesk schreef:
Gênant dit en nog gênanter dat er mensen zijn die het goed praten......... :-( Wil men nog een beetje coulance bij het grote publiek, vooral zo doorgaan :n

Het gaat (mij) niet om de uitsluiting maar vooral dat na de constatering dit de jury een half uur heeft verdeeld. Lijkt mij een heel legitieme reden voor discussie.

De regel werkt met deze discussies eerder averechts, juist omdat het eigen publiek het zelf ook niet meer snapt. Opzich inderdaad gênant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:18

Toydoll schreef:

Of is deze verwonding echt ontstaan doordat ie een vlag schrampte? Bedoel dat laatste zou ik wel echt een rare reden van uitsluiting vinden, en dan snap ik dat men over de zeur gaat.

Stel dat hij de wedstrijd zonder sporen heeft gereden (wat me erg sterk lijkt, want dan zou dat het eerste zijn wat men gaat roepen ter verdediging. En dat doet men niet): Wie zegt dat het paard met losrijden niet doorgespoord is? En ook dan hoort het niet in een wedstrijd thuis, toch?

Het lijkt me niet te doen om precies te controleren waar welke verwonding vandaan komt. Of je moet natuurlijk willen nagaan of er toevallig DNA van het betreffende paard op een vlag zit ofzo. :+ Maar dan ben je weer dagen verder...

Ik snap die regel wel. Je moet het simpel houden. Of je moet die officials gaan vervangen door forensisch experts en er genoegen mee nemen dat de uitslag van een wedstrijd een week of langer op zich laat wachten. ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:45

Dit moet in de barrage gebeurd zijn, aangezien de controle ook plaats vindt na de 'gewone' ronde.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 19:55

De beste stuurlui staan aan wal, dat is met dit topic en de kortzichtige reacties van sommige mensen nog maar eens bewezen...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:08

Of je nu B rijdt, Z of GP, 60, 1.20 of 1.60: Je bent aan het werk met een levend dier. Dat dier kiest er niet voor, maar je bent er afhankelijk van en doorgaans geeft een ruiter om zijn paarden. Daar past imo geen attitude bij van 'Och, ik heb er maar een klein wondje in getrapt.'
Eigenlijk des te minder bij de prof omdat je verrekt graag paarden moet zien om er zo lang, hard en intensief mee te werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:25

Voor iedereen die zich afvraagt of Bertram Allen Quite Easy uberhaupt met sporen rijdt; als je googelt rijdt hij altijd met sporen, dus waarom zou dat bij deze wedstrijd anders zijn?

Hier bijvoorbeeld een foto:
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:26

Het is natuurlijk klöte voor de ruiter, maar bloed is bloed. Heerlijk simpele regel en het lijkt me niet meer dan normaal dat bloed een reden voor uitsluiting is.

Ook al zou het door een vlag komen. Stimuleert lijkt mij alleen maar om goed op het midden van de hindernis aan te rijden en niet al te krap of scheef uit te komen wat meer risico's geeft :)

Op de foto in de link zie je trouwens ook dat hij heel poëtisch gewoon een golfje in de huid lijkt te sporen.... op zich niks geks maar het is dus ook weer niet zo dat hij nooit wat aanraakt zeg maar.

http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... -easy.html

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:30

Laurievc schreef:
De beste stuurlui staan aan wal, dat is met dit topic en de kortzichtige reacties van sommige mensen nog maar eens bewezen...

Voor de regels lijkt het me niet goed om elke keer eerst een heel onderzoek te moeten doen wat er precies gebeurd is voordat men uit mag sluiten. Als ze zouden beginnen aan hoe erg is het en waarom is het gebeurd krijg je veelste veel discussie en met wat pech ruimte voor misstanden. Bloed is gewoon klaar, die regel is duidelijk, simpel en doeltreffend.
Want ook een dier die perongelijk gewond is geraakt is het vaak beter voor als de wond eerst geneest voordat men weer topsport verwacht van dat dier, met evt aanwijzingen op de plek die gewond is geraakt door dikke pech.

Vind daarnaast de reactie in het artikel van mensen uit de topsport een beetjes vreemd, alsof "doorsporen" een incident zou zijn en niet zo erg. Gaatjes in je paard prikken is geen klein dingetje naar mijn mening. (of dat hier ook gebeurd is weet ik niet, het is geen beschuldiging van deze ruiter, heb het niet gezien)
Het lijkt me vrij normaal om je rot te schrikken als je erachter zou komen dat bv jouw paard een heel dun huidje heeft en jij erdoor bent gegaan. Dat lijkt me een groot "oeps" moment ipv een ach niets aan de hand moment.
Dat vind ik niet meer over de beste stuurlui staan aan wal gaan.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 22-12-15 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:48

Toydoll schreef:

Als paard de vlag geschampt heeft, is dat een stuur/inschattingsfout van de ruiter. Andere oorzaak, maar net zo goed iets wat een goede ruiter niet hoort te doen. Sec gezien is het gewoon : zonder wondjes de ring in en dus ook zonder er weer uit. Oorzaak is niet relevant, paard hoort het werk te kunnen doen zonder beschadigd te raken en als daar iets mis gaat heb je gewoon pech.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:50

Tsja kan me een bepaald zeer zenuwachtig paard herinneren dat op zn eigen tong beet in de dressuur, werd gewoon uitgebeld.. geen toedoen van de ruiter, maar wel gewoon de regels gevolgd. Zie geen enkele reden waarom hier de regels niet opgevolgd zouden moeten worden. Het is duidelijk meer dan een blauwe plek, beschadiging aan de huid is duidelijk te zien.

Jammer voor de ruiter natuurlijk, hij had een pracht ronde neer gezet. Denk persoonlijk dat heel veel mensen dit meenemen in hun standpunt. Vraag me af wat de discussie was geweest als nummer 10 dezelfde keuring had gekregen...

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 21:57

Hoe geweldig zijn rit ook was, het paard kwam uit de ring met een wondje. De ruiter gebruikt het paard voor zijn sport, ter meerdere eer en glorie van zichzelf. Het paard is een levend wezen, dat in dit geval ten dienste van zijn eigenaren/ berijders staat. Levende wezens als dieren hebben in een moderne welvaartsstaat rechten, om hen tegen oneigenlijk gebruik, mishandeling en verwaarlozing te beschermen. We mogen dieren voor sport gebruiken. Daaraan zijn regels gesteld. Als die overtreden worden, is uitsluiting van de combinatie het gevolg.
In de sport worden sporen gebruikt. Die zijn toegestaan. Sporen kunnen we niet diervriendelijk noemen, het gebruik kent risico's. Het paard mag niet gewond raken door sporen (of bit of wat dan ook). De ruiter heeft de sporen dus incorrect gebruikt. Misschien was het niet zijn bedoeling, maar het is toch gebeurd. Het feit dat het paard een dun huidje heeft, al dan niet geschoren, moet bij de ruiter toch een belletje laten rinkelen om zijn sportmaterialen verstandig te kiezen en toe te passen.
Zelf ben ik geen voorstander van topsport met dieren. Sporen gebruik ik nooit en een bit ook niet. De zweep ligt in de kast. Als ik die al.gebruik, is het als verlengstuk van mijn arm om iets aan te geven. Als ik wil meppen, pak ik wel een boksbal.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:11

Zo jammer dat de overwinning tijdens zo`n prachtige wedstrijd, waar zo`n topsfeer hangt op zo`n manier beslist moet worden...

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:36

Ok, iedereen gaat hier over me heen vallen. Maar in de regels van de FEI wordt bleeding gebruikt om aan te duiden wanneer er gediskwalificeerd moet worden. Dat is dit in mijn ogen niet. Dit is een plekje, of de huid helemaal door is kun je niet eens zien op de foto.
Neemt natuurlijk niet weg dat dit niet mag gebeuren, maar de FEI moet beter vast gaan stellen wat er moet gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:44

Misschien dat er daarom ook zo lang over gediscussieerd moest worden door de officials? Waarschijnlijk vond een deel van de officials 'gewone wondjes' waarbij de huid door de spoor doorboord is 'niet erg genoeg' dierenleed. :)