Paard slaat op hol na schot van jager

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:49

ingeb0rg schreef:
Mag ik ook wat zeggen? Ik die al jaren mee op jacht ga, en wiens vader ook een jager is.

Ik word de laatste tijd zo moe van de discussie, en daarmee de doodsbedreigingen op ons adres. Het spijt mij heel erg om dit te moeten gaan vermelden. Wij beheren een eigen gepacht stuk grond, waar wij verantwoordelijk voor zijn. Vorig jaar kwamen wij om in de hazen, dit jaar niet meer, dus wordt er dan nog eentje geschoten? Nee natuurlijk niet. Volgend jaar zien we wel weer hoe de hazenpopulatie er voor staat. Fazanten worden al een tijd niet meer intensief bejaagd. Ook omdat de biotoop voor fazanten snel aan het verdwijnen is.

Mensen die hier roepen over plezierjacht, en het stelselmatig afknallen van dieren omdat we dat leuk vinden slaan de plank mis. Onlangs werd mijn vader zijn bed uitgebeld vanwege twee damherten op een auto, toevallig een kilometer uit elkaar, toen mocht hij het schot toepassen, beesten waren zwaar gewond. Is dit nodig? Nee, gewoon omdat er krankzinnig slecht beheerd wordt, maar als zo'n mooi damhert dan op een auto ligt te creperen mag mijn vader wel op komen draven.

Het ligt allemaal wat gecompliceerder, er zitten heus rotte appels tussen, en jagers zijn niet het meest vriendelijke volk altijd, vaak wat "boers" maar er is we degelijk met deze mensen te spreken. Bovendien niet iedereen in het groen is zomaar een jager, een geweer is makkelijk aan te komen, en zelfs wij hebben gespuis in het gebied gehad, gelukkig kennen wij de mensen goed in de omgeving, en die hebben ons gewaarschuwd, wij hebben de politie erbij gehaald.

Ik vind jagen een mooie manier om te oogsten uit de natuur, ik eet graag gans, haas en konijn. Ook eend laat ik mij goed smaken. Is dat nou zo erg? Het is meer als de natuur inlopen en enorm te gaan lopen knallen. Op het moment dat wij nu op jacht zijn, en er loopt een ruiterpad vlak naast, is er niemand die schiet. En dat kunnen heel veel paardeneigenaren waarderen. We hebben twee weken geleden enorme ruzie gehad, wisten niet dat er iemand op buitenrit was en er werd een gans geschoten, vervolgens vijf minuten later iemand op hoge poten naar ons toe, werden compleet verrot gescholden. Gelukkig is mijn vader een hele relaxte man die uitleg gaf en gezegd als hij wist dat zij zo dicht in de buurt was het schot nooit geplaatst was. Uiteindelijk een leuk gesprek gehad en dezelfde dame afgelopen weekend weer tegengekomen, netjes gewacht en even koffie gaan drinken. Ze zwaaide vanaf haar paard en we hebben er weer leuk contact bij.

Het hoeft allemaal niet zo te gaan, en ik vind het knap dat mijn vader en zijn collega's zo kalm en vriendelijk kunnen blijven. Terwijl wij ook de demonstranten met honkbalknuppels hebben gehad die ons kwamen intimideren, en mijn hond haar stuk wild af wilde pakken. En dan maar te zwijgen over de doodsbedreigingen.

Iedereen die meer over de jacht wil weten, of wellicht zelfs een keer meewil kan het gewoon zeggen. Wij zijn gewoon open en eerlijk over de manier waarop er beheerd wordt. Geen enkel probleem, ik zou alleen wel willen vragen om het serieus te doen, en niet zoals de vorige keer dat iemand op onze uitnodiging in ging, in een fel gekleurde outfit de hele dag ging staan schreeuwen, alleen maar om ons dwars te zitten.

Je hoeft van mij echt niet voor te zijn, en ik ben de eerste die toegeeft dat er wel degelijk rotte appels tussen zitten, maar ik ken een heleboel leuke lieve jagers, en ik hoop ook mijn jachtakte te gaan behalen.

En dan nog over de katten afschieten, mijn vader en zijn collega's doen hier niet aan mee, het mag wilde katten afschieten (en we zien ze regelmatig maar dit zijn echt geen huis tuin en keukenkatten en zelfs ik zonder akte zie dit verschil meteen) maar zij willen het risico niet lopen, om te voorkomen dat er een eigenaar misschien met een gebroken hart thuis zit. En zo ken ik er een heleboel die thuis gewoon katten hebben en kinderen, en die het idee niet kunnen verdragen als het toch een uit de klauwen gegroeide huiskat blijkt te zijn en er dus mensen op de kat thuis zitten te wachten.

Zo nou, ik hoop niet dat ik iemand tegen het verkeerde been heb aangeschopt nu, ik dacht alleen om de discussie wat te neutraliseren, het is allemaal niet zo zwart wit. Dit geldt voor de jagers, en voor de tegenstanders, wellicht kan iedereen elkaar een beetje tegemoet gaan komen, dat scheelt ook voor een hoop frustratie van allebei de kanten. En dit meen ik oprecht.

Ik vind het heel netjes gezegd. Schilt ook veel natuurlijk als je de jagers kent.
En soms moet je inderdaad even zeggen dat je er aan komt of dat ze even rekening met je paard moeten houden. Maar mij lijkt het als je het netjes brengt(zoals met alles) dat dit hoogstens een wat chagerijnig antwoord kan opleveren omdat ze misschien wat wild hebben gemist.

Maar ik ben wel van mening dat de rotte appels inderdaad hard aangepakt moeten worden. Dit zijn vaak ook de mensen die onredelijk reageren in mijn ogen. Maar daar kun je jn principe de politie voor inschakelen. Want ik dacht dat jagen wel op een veilige manier moet gebeuren zonder dat de mensen/dieren die ook in dat gebied lopen in gevaar gebracht worden.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:50

Dank je wel Ingeborg. Mijn man is bezig zijn jachtakte te halen. Nou, dat is niet mis! Heel veel kennis en herkennen van verschillende soorten wild, wat mag waar en wanneer, regels rondom het omgaan met vuurwapens en kennis van wet- en regelgeving. Ook praktijk: eerst oefenen op de schietbaan! Kleiduiven schieten en leren op afstand te schieten. Op de goede plek, zodat het dier niet hoeft te lijden. Er komt veel bij kijken en het is al met al geen goedkoop cursusje.
Manieren. Er zijn mensen met en mensen zonder manieren. Die vind je bij jagers, kruideniers, chauffeurs, welzijnswerkers en ruiters bijvoorbeeld.
Wild schieten. Dat is normaal gesproken beheer en een jager weet dan ook precies wat ie moet schieten. Het vlees wordt gebruikt voor consumptie.
Huilebalken. Ook die vind je overal. Vooral onder mensen die antropomorfisme aanhangen en plofkip en kiloknallervlees eten. Ohoh roepen en zelf geen haar beter zijn.
Schreeuwers. Ook alom vertegenwoordigd. Meestal volk dat slecht op de hoogte is en maar mee roeptoetert. Weet doorgaans te weinig van het onderwerp waar het over gaat.
Dus mensen, altijd zijn er goede en slechte mensen. Ook bij jagers.
Paarden kun je trouwens alles leren. Ook met knallen omgaan kunnen ze leren.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:53

Als je het vriendeljjk vraagt denk ik dat menig jager je ook best wil helpen bij het leren van je paard dat het niet eng is.
Zo heb ik dat gedaan ten minste

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:54

@Madje, dit vind ik ook, we worden moe van de onkunde van bepaalde mensen tegenwoordig! En dan zijn dat niet eens jagers, maar er is ook veel bezuinigd dus extra controle of meteen reageren op een melding is er ook niet meer bij helaas. Maar rotte appels mogen wat ons betreft ook verdwijnen!

@ Jetta, ja ik weet het, geweldig, ik ga ook wel eens kleiduiven schieten in Biddinghuizen, is moeilijk joh! En dan nog meer niet te spreken over wat je moet investeren voordat je je akte eindelijk behaald hebt!

O en dan wil ik het mooiste van actief zijn als jager of actief zijn als deelnemer aan de jacht nog beschrijven, het in de lente de reekalveren redden van de maaimachines is het dankbaarste wat je ooit mag doen. Die kleine hoopjes bruin in het gras zien op te sporen, zodat het gebied gemaaid kan worden, ze in een deken bij de bosrand neer te leggen en dan zien hoe de hindes ze op komen halen. Daar kan ik elk jaar nog sentimenteel van worden! Net als de jonge hazen die ook in het hoge gras leven. :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:54

ingeb0rg schreef:
Dat kan niet 8nnemiek, er wordt namelijk al jaren niet meer geschoten met lood. Dat is vanwege de bodemverontreiniging.

Sorry, hagel bedoel ik, ik ben niet zo bekend met de materialen enzo. Maar dat kwam laatst met die discussie over de ganzenjacht voorbij.. Ik vond dat nogal schokkend, dat er zo veel dieren licht gewond raken bij de jacht..
Ik hoop dan ook heel erg dat die ganzenjacht-vakanties snel illegaal worden!

ingeb0rg

Re: Paard slaat op hol na schot van jager

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:58

Nou er mogen hooguit 4 ganzen per persoon geschoten worden, dit zijn althans de regels van de provincie hier (dit kan per provincie verschillen) Ik weet wel dat mijn vader alleen schiet, op het moment dat hij zeker weet dat hij het schot goed kan plaatsen (en dit leer je dus tijdens je jachtakte halen). Ik ben de laatste die zal zeggen dat er wel eens een dier aangeschoten wordt, dit gebeurt, maar wij halen altijd het dier binnen. Vandaar dat ik altijd meega met mijn hond, die is er ook om het wild binnen te brengen, gelukkig heb ik het zelden meegemaakt dat er een dier aangeschoten werd, maar ja natuurlijk, dat gebeurt. Net zoals dat het met slachten wel eens fout gaat.

Maar geloof me, de ganzen discussie is niet echt transparant en wordt veelal ingezet door mensen die fanatiek tegenstander zijn van de jacht, wij nodigen altijd mensen uit om te kijken. Maar veelal worden we dan uitgescholden en leugenaars genoemd, is ook prima, maar als we dan proberen wat nuance aan te brengen ja, dan wordt het niet gewaardeerd. Het is jammer dat er zo weinig nuance tegenwoordig meer is. Dat vind ik echt jammer.

Overigens, ik respecteer ook vegetariërs hoor! En veganisten, ik vind iedereen die een bepaalde leefstijl hanteert daar gewoon in gerespecteerd moet worden, maar het beeld van lukraak schieten jagers die op alles schieten wat beweegt voert een beetje de boventoon en dat vind ik oprecht jammer!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:12

Moderatoropmerking:
Ik heb een offtopic discussie verwijderd. Tevens wijs ik jullie er graag op dat er van beide kanten van de discussie met respect naar elkaar moet worden gediscussieerd. Daar passen uiteraard geen scheldwoorden of krachttermen bij, maar waak ook voor veralgemeniseringen. Voor de personen tegen de jacht: Let erop dat je tegen de actie bent, laat de personen erbuiten.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:13

Elk jaar weer schrijven er ongeveer 800 mensen zich in om de jachtakte te gaan halen. minimaal vijftig procent hiervan weet dat hij/zij naar het buitenland moet gaan om daar te gaan jagen. Dit omdat er erg weinig gebieden in Nederland zijn die minimaal 40 hectare jachtgrond aan een gesloten hebben.

Zodra je een jachtakte wilt aanvragen moet je bewijs kunnen overleggen dat je over eigen jachtgrond beschikt of dat je toestemming van een jachtopzichter hebt om op zijn grond te jagen.

Je hebt twee soorten jagers, de jagers die van jongs af aan al betrokken bij de natuur zijn en die proberen hun schietvaardigheid zo goed mogelijk bij te houden. Daarnaast besteden zij veel tijd en werk aan hun jachtgebied en doen zij er zelfs soms jaren over om een bepaalde bok te schieten. Dit allemaal omdat zij respectvol met de natuur om gaan.

De andere groep heeft maar een doel voor ogen en dat is zoveel mogelijk schieten. Dit Is de groep die vaak het materiaal niet op orde heeft ( wapens niet ingeschoten, schieten met een automatisch vuurwapen of munitie die kwa kaliber niet past bij het soort wild) Deze groep jagers gaat bijna altijd naar het buitenland en betaald daar grof voor. Zij kopen van te voren bijvoorbeeld 1000 fazanten in en die worden opgefokt en zodra zij er zijn worden die dieren los gelaten. Dit heeft helemaal niks met wild beheer te maken en dit keur ik daarom ook af.

Onder deze groep zullen ook heus wel mensen zijn die de wapens wel in orde hebben want er is vaak veel geld mee gemoeid. Blijft een feit dat zij grof veel geld betalen om te mogen schieten op wild dat uitgezet word voor hun plezier.

Denk dat na dit verhaal mijn mening ook redelijk duidelijk is. Wildbeheer is prima en noodzakelijk en ik eet liever een stukje ree wat heerlijk in de natuur heeft gelopen dan een stukje rund wat heel zijn leven in een kleine stal heeft gezeten. Tegen de andere vorm van jagen ben ik fel tegen.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:16

Precies Urona, wij zijn hier ook fel op tegen! Hier in Nederland is opfokken godzijdank verboden al jaren (gebeurde vroeger wel) en dat is maar goed ook!

Een beest wat opgefokt is is niet wild, en slaat ook nergens op. Mensen die trofeeënjachten bijwonen zijn inderdaad niet helemaal normaal. Gelukkig behoren wij tot de goede categorie :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:24

Ingeborg, elk verhaal heeft twee kanten natuurlijk, daarom vind ik het ook goed dat we de andere kant eens kunnen lezen in het topic!
Naast dat ik denk dat er gewoon meer rotte appels dan goede jagers rondlopen, denk ik ook dat jagers onderling vast heel leuk met elkaar omgaan, maar een jager en een paardenhouder of dierenliefhebber nu eenmaal snel botst.

Goed dat er provincies zijn waar een maximaal aantal ganzen geschoten mogen worden.
Dit is het artikel over die ganzenjacht vakanties: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/opmerkel ... n-schieten
Gemiddeld worden er rond de 25 geschoten, 5 per dag, maar het record stond al op 99 ganzen :x Dat is volgens mij niks anders dan schieten op alles wat beweegt :=

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:31

Ja maar die trofeenjacht slaat ook werkelijk alles. Mijn vader zegt ook, ik ga hier een beetje investeren om een akte te halen, ik investeer in mijn stuk grond (want daar betalen we gewoon voor) ik betaal voor bijscholing, en dan komen er een paar Amerikanen, die niet eens gestudeerd hebben om hier ganzen weg te knallen. Terwijl je niet wil weten hoeveel administratie mijn vader heeft om een paar ganzen te mogen schieten! En dan mogen we niet eens alle ganzen schieten, dus ik vraag me af of een Amerikaan er überhaupt wel kaas van gegeten heeft welke hij wel of niet mag schieten.

Overigens werke alle provincies zo hoor, met een afschot beleid. Maar wat die Amerikanen hier nou opeens te zoeken hebben, geen idee, zal ook centraal staan bij de vergadering van de KNJV. Is de omgekeerde wereld.

Het is niet zozeer dat jagers snel botsen met een dierenliefhebber, het is dat de discussie ontaard is, en ik ken ook een paar jagers die ernstig bedreigd zijn onder het mom we weten waar je woont (post in de brievenbus) en we zorgen er wel voor dat je kindertjes niet veilig kunnen oversteken naar school. Dat soort dingen. En ja dan snap ik ook wel dat je geen sympathie op kan brengen voor buitenstaanders. Wat ook weer niet eerlijk is natuurlijk.

Kijk het feit blijft natuurlijk dat ik niet geheel objectief ben, ik ben opgegroeid met de jacht en ik weet ook wat het inhoudt, en zoals overal zijn er ook slechte mensen, maar het is wel zo dat ik gewoon vind dat het beter is als we de discussie van allebei de kanten, dus ook vanaf onze kant, gewoon open en eerlijk houden. Mensen verdienen uitleg, zeker als je er niet mee bekend bent, maar daar schort het ook veel aan, vanaf onze kant dan, dat is zoals ik het zie. Het is snel afblaffen en onbegrip terwijl ik dat ook niet eerlijk vindt, wat voor ons logisch is, hoeft bijvoorbeeld voor jou helemaal niet zo logisch te zijn, en wellicht interpreteer je het heel anders!

Dat is het jammere, wat minder schelden, van allebei de kanten wat meer begrip, en wat meer uitleg en allemaal wat transparanter reageren zou al een heleboel schelen!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:33

ingeb0rg schreef:
Maar dit is wel omdat wij een akte hebben en dus geregistreerd staan. Er is op dit moment zo'n ongelofelijk grote groep actief die zich niet houden aan de wet, en niet eens een akte hebben, maar deze mensen worden bijna niet opgespoord want, precies, staan nergens als dusdanig geregistreerd.
Dan zit daar een groot probleem. Bizar dat er niet strenger op gecontroleerd wordt op het moment ze in het veld gezien worden, want dan moeten ze hun akte kunnen laten zien.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:35

Is vanwege de bezuinigingen Grit, helaas, er is weinig controle, en als er een melding gedaan wordt, wordt hier niet meteen op ingesprongen of iets mee gedaan. Er is voornamelijk op meldingen van recreanten te weinig controle, en ook op onze eigen meldingen dat we dingen zien die niet kloppen, wordt weinig rekest gegeven, tot helemaal niet, of dagen later, dat ze niks hebben kunnen ontdekken. Nee duh, alsof die mensen die dingen doen die niet in de haak zijn lekker blijven hangen..

Upgrade1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:36

Ja er zijn "fatsoenlijke" jagers en en jagers die er op los knallen. Het basisprincipe dat de mens wel even moet reguleren dat er teveel van een bepaalde diersoort is staat me tegen. Je ziet o.h.a. nergens bospaden vol met reëen, herten, zwijnen, fazanten etc. Wanneer je in een bos rondloopt en je spot er es 1 dan is dat de highlight van de wandeling. Dat opdrijven naar een fuik vol met schutters, gewoon walgelijk. Als er es een diersoort succesvol is, bijv. de gans, moet dat meteen massaal afgeknald worden want er zijn er teveel..... Zielig voor de boeren want ze eten het gras etc. etc. Als er van 1 diersoort teveel rondloopt dan zijn wij het wel. Maar goed over tig jaar als de aarde leeg, kaalgeplukt etc is dan ben ik benieuwd wie er dan nog voor jagen is.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:38

Populatiebeheer... wat een grap!

Voor mijn werk (bioloog bij natuurorganisatie) komen wij ook bij jagers over de vloer. Immers zijn goede contacten en begrip langs beide kanten gewoon broodnodig.

Meermaals meegemaakt dat er lege schuren stonden waar duidelijk fazanten in opgefokt werden, die vervolgens losgelaten worden om af te knallen. Bij een rondleiding over het terrein struikelden we nog net niet over de half tamme fazanten. Die jagers hebben er ook geen enkel probleem mee dit met een grijns erbij toe te geven.

Dat je plezier kan halen uit het afmaken van een weerloos dier, daar kan ik met mijn verstand niet bij. Maar je dan nog verstoppen achter "populatiebeheer" en dan zelf de fazanten opfokken en uitzetten om vervolgens neer te knallen. Walgelijke praktijken.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:38

Overigens komt de KNJV net met een verklaring naar buiten over de ganzenjacht door buitenlandse jagers 8nnemiek, ik citeer het eventjes!

In de media is deze week aandacht voor buitenlandse jagers die in Nederland tegen betaling ganzen kunnen bejagen. De Partij van de Arbeid stelde hierover Kamervragen. Omdat ook de Jagersvereniging vragen van media en van haar leden ontving over de omvang en de werking van dit jachtaanbod zetten wij hieronder een en ander uiteen.

Alle jacht in Nederland, dus ook de ganzenjacht, is aan strenge regels gebonden. Deze regels gelden voor de Nederlandse jagers en voor iedereen uit het buitenland, die in Nederland gaat jagen. Voordat een jager uit het buitenland in Nederland mag en kan jagen, wordt hij of zij aan een strenge controle onderworpen. Die controle betreft de buitenlandse jachtakte inclusief het te gebruiken jachtgeweer. De buitenlandse jager kan alleen jagen onder begeleiding van een Nederlandse jager met een jachtakte. De Nederlandse jager die de buitenlandse jager begeleidt, is verantwoordelijk voor zijn of haar metgezel en ook diens handelen.

Naast de geldende Nederlandse wet- en regelgeving dient de buitenlandse jager zich ook te committeren aan het geldende Faunabeheerplan van de desbetreffende provincie en de gedragscode van de jagers waarin een respectvolle omgang met de omgeving en het dier centraal staat.

Jagen in Nederland dient altijd een doel: beschermen, beheren en/of benutten. Voor de bejaging van ganzen is dat veelal het beheren van de grootte van populaties dan wel het voorkomen van schade aan gewassen. Net als de andere (eetbare) wildsoorten wordt ook het vlees van de gans geconsumeerd in Nederland.

De Jagersvereniging is niet de instantie die registreert hoeveel buitenlandse jagers er in Nederland jagen.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:39

En waarom doe je dan geen aangifte Solleke? Dit is namelijk illegaal en verboden, en tegen dit soort praktijken die makkelijk controleerbaar zijn wordt hard opgetreden :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:44

ingeborg: Ik ben daar in functie van mijn werk, we proberen (proberen is het goede woord...) de banden en het vertrouwen te herstellen. Om hopelijk op lange termijn constructief samen te werken. Aangifte doen zal die missie geen goed doen ;)

Ik sta er ook niet neutraal tegen over, persoonlijk vind ik dat iedereen die plezier uit jacht haalt, onmiddellijk verboden zou moeten worden ooit nog te jagen. Het doden van een weerloos dier plezierig vinden.... Ik trek me dan ook verder terug uit deze discussie voor er harde woorden vallen :)

edit: toch nog een laatste toevoeging. Diezelfde jagers (en dit zijn er niet enkelen, maar verspreid over een grote regio) geven zelf toe dat ze zich niet aan de quota houden. Ik heb dan ook totaal geen vertrouwen in "strenge controle" en de quota.
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 18-12-15 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:46

Ik denk dat er een verkeerd beeld is van jagen juist omdat de rotte appels meer in beeld komen dan de mensen die het wel goed en veilig proberen te doen. De mensen die het goed willen doen, doen hun uiterste best om niemand lastig te vallen en in gevaar te brengen en vallen dus minder op. Mij zijn ook vooral rotte appels opgevallen, midden tussen een kudde van 75 drachtige schapen staan knallen en het aan niemand melden dat de kudde uitbreekt en de eigenaar door een buurman word gebeld dat hij zijn kudde 2 kilometer verder weg kon gaan terughalen. Nog wat lammetjes verworpen ook. Dit was trouwens zonder toestemming van de eigenaar van de grond. Schieten richting een wei met 4 pony's op een afstand van nog geen 40 meter. Schieten op het moment dat er net een 12 jarige op haar paard stapt, op nog geen 10 meter afstand. Meisje had ze niet gezien, ze zaten in de sloot. Dat soort mensen zie je. De mensen die uren in het bos zitten te wachten op dat ene moment dat ze dat ziekelijke ree in hun vizier hebben en ook nog eens veilig kunnen schieten niet.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:47

Hier bij ons in Wormer word je niet goed van de jagers. Het grote gros is te arrogant voor woorden. Het is niet de eerste keer dat ik ze op de dijk zie rijden, stilstaan, en vanuit de auto zie schieten. Paarden compleet over de fles omdat ze het niet konden plaatsen waar die knallen vandaan kwamen. Ik ben toen op deze 'goede' man afgestapt, en hem op zijn gedrag aangesproken. Ik heb geen problemen met de jacht, maar wel met dit soort ...emm.. kloothommels. Hij lachte me uit, toen ik hem vertelde dat hij beter moest kijken, en niet schieten vanuit de auto (wat volgens hem mocht, want hij werkte voor KLM?? Alsof dat wat uitmaakt) Hij had niet gezien dat de paarden erg waren geschrokken (Nee, dat kan ook niet als je vanuit de auto schiet domme zak die je er bent) Vervolgens was de hond van een stalgenoot er vandoor gegaan, die was zo geschrokken dat hij maar weg was gerent. De jager nam niet eens de moeite om te helpen, of überhaupt zijn excuus aan te bieden. Als hij nou even had gewaarschuwd, of niet als een lui stuk kak vanuit de auto op zijn dikke reet te blijven zitten en schieten, dan hadden wij geweten dat er een jager actief was, kon de hond vast. (Deze hond word hels van jagers, zelfs als ze in hun vrije-tijds kleding rond lopen. Te maf voor woorden, maar die hond moet ze niet, en is als de dood)

Tja, ben daar nog steeds echt woest over. We willen ze niet bij ons op het terrein hebben. Ze leggen hun buit op onze picknick tafel en staan gezellig foto's te maken. Ze melden zich niet als ze gaan schieten en voelen zich de koning te rijk. Dus nee, ik heb absoluut geen goeie ervaring met de jagers hier, van mij mogen ze kopje onder in de polder (gewoon zodat ze ruiken naar drek, thats it.. ). Populatie beheer voor de ganzen, ondertussen het al decennia lang bekend is dat schieten niet helpt, voor geen meter.. absoluut geen zin.

@ Ingeborg, Hypocriet om dan je vader te moeten bedreigen, en meen je dat nu dat mensen dreigde met het wat aandoen van kinderen?? Hoe simpel ben je dan? Ongelovelijk. Het is jammer dat boven gemeld soort jagers het moeilijker maken voor mensen als je vader (ik ga er vanuit dat hij een nette, eerlijke jager is). Ik vind het zelf dan ook jammer dat mijn haat-gevoel tegenover de jacht groeit door die rotte appels. En dat geld denk ik ook voor andere bokkers. Ik zou best een ochtendje mee willen met een jager, en de jacht vanuit hun oogpunt bekijken. Maar zoals eerder gezegd, heel veel rotte appels hier in de buurt.
Laatst bijgewerkt door Benfan op 18-12-15 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:47

Nou ik beleef er wel plezier aan, om mee te gaan op jacht, en in de lente het gespuis vrolijk te zien rennen en opbloeien en zich een nieuwe populatie vormt. Ik beleef plezier eraan om met mijn hond mee op jacht te gaan en haar in haar element te zien en stukken wild binnen te brengen.

En bovenal, ik beleef er plezier aan als ik mensen een goed stuk wild klaar maak of als ik er zelf van eet. En weet je, daar schaam ik me absoluut niet voor. Moeten we allemaal huilend ons stuk grond beheren? Waarom? Ik ben trots op ons mooie gebied, en hoe de populaties er daar voor staan. Een gezond veld is ons alles waard. En daar beleef ik een hoop plezier aan.

En jammer dat je het met harde woorden op wil lossen, dat bedoel ik :) Je hoeft van mij niet voor te zijn, maar waarom met in elke discussie meteen die hardheid naar voren komen? Dat vind ik onwijs jammer, en vooral jammer van het beperkte communicatie vermogen tegenwoordig bij veel mensen! Jammer maar helaas :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:51

Die buitenlandse jachtaktes, volgens mij krijg je ze in Amerika nog net niet bij de bakker :=
Ik vraag me echt af of ze zich aan die regeltjes houden, aangezien er wordt geadverteerd met onbeperkt ganzen schieten in Nederland..

Solleke, volgende keer een microfoontje aanzetten als bewijs? Maar natuurlijk een minder goed idee als je ze te vriend moet houden :=

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:52

Je woont wel in de buurt Benfan, als je er voor open staat kan ik het altijd aankaarten hier of je eens een ochtend mee kan en mag. Wellicht dat wij dan kunnen laten zien dat het wel op een fatsoenlijke manier kan.

En ja knallen vanuit een auto is inderdaad ook weer lekker handig. Maar goed, zolang de discussie gaande is, en dat zal altijd zo blijven alleen op dit moment lijkt het wat meer als vroeger, zullen wij altijd proberen mensen te woord te staan, te informeren en het fatsoenlijk te houden. Je leeft als jager niet alleen op de wereld, en je hebt als jager niet alleen interesse in de natuur, en je zal ook rekening moeten houden met de mensen om je heen.

Mijn vader is de eerlijkste man die ik ken, zeker op het gebied van natuurbeheer. Zoals ik eerder al beschreef, het gebied loopt vlak naast een route waar veel paardenliefhebbers rijden, en dan is het essentieel om de contacten goed te onderhouden! En niet voor je eigen gewin te gaan. Maar het is inderdaad spijtig dat er veel arrogante mensen tussen zitten, het stereotype ik heb veel geld en ik jaag loopt ook nog steeds rond. En dat is jammer, maar dat is zo. En dat soort verpesten het wel inderdaad.

En om even terug te komen op de bedreigingen jahoor, een vriend van ons heeft twee jonge kinderen, die heeft een periode post in de brievenbus gehad, als jij niet stop met afknallen wat ons dierbaar is, zullen we je laten voelen hoe het is om je kinderen die jouw dierbaar zijn te moeten verliezen. Lekker normaal ook, maar goed zulke dingen zijn tegenwoordig kennelijk toegestaan of worden gerechtvaardigd omdat je een dierenliefhebber bent.
Laatst bijgewerkt door ingeb0rg op 18-12-15 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:53

Nee, harde woorden lossen niks op. Die zouden vallen uit onmacht, machteloosheid. Mijn maag draait serieus om als ik jagers de velden op zie trekken.

Wees gerust, in mijn job blijf ik altijd rustig en begripvol in omgang met jagers :)

Ik ben trouwens ook heel trots op de natuurgebieden die onder mijn verantwoordelijkheid vallen. Ik beleef ook veel plezier aan de beheerswerken. Daarvoor hoef ik de bewoners van die gebieden niet af te knallen...
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 18-12-15 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:55

Ja het jachtseizoen is weer open. Nog even en dan is het weer voorbij. Hier wordt ook gejacht op stal. Gelukkig weet ik altijd wanneer want ik sta bij een jager op stal. Naast hun jacht wordt er ook wel gejaagd. Als ik weet dat ze aan het jagen zijn ga ik niet rijden of ik moet weten dat ze de andere kant op zijn en de schoten niet te dichtbij zijn. Paarden zijn heel wat gewend maar soms moet je je ook aanpassen aan een ander. En zoveel wordt er ook weer niet gejaagd hier dan toch. Het is namelijk niet de bedoeling om alles te schieten en dat is om verschillende redenen niet slim. Op een geven moment ben je dan uitgejaagd en dan snijd je toch jezelf in de vingers.
Daarnaast ga ik persoonlijk ook niet op buitenrit als ik vermoed dat ze ergens in die omgeving aan het jagen zijn. Kan nu eenmaal makkelijk voorkomen dat als je in het bos rijdt en ze daar aan het jagen zijn dat je over het hoofd gezien wordt.

Tja verder jagen of niet. Persoonlijk denk ik dat wild een heel stuk gezonder vlees is dan wat er hier gefokt wordt. En daarnaast heeft het wild een heel wat beter leven achter de rug dan de Nederlandse koe , varken en kip. Dus tegen jacht ben ik niet.