ingeb0rg schreef:Mag ik ook wat zeggen? Ik die al jaren mee op jacht ga, en wiens vader ook een jager is.
Ik word de laatste tijd zo moe van de discussie, en daarmee de doodsbedreigingen op ons adres. Het spijt mij heel erg om dit te moeten gaan vermelden. Wij beheren een eigen gepacht stuk grond, waar wij verantwoordelijk voor zijn. Vorig jaar kwamen wij om in de hazen, dit jaar niet meer, dus wordt er dan nog eentje geschoten? Nee natuurlijk niet. Volgend jaar zien we wel weer hoe de hazenpopulatie er voor staat. Fazanten worden al een tijd niet meer intensief bejaagd. Ook omdat de biotoop voor fazanten snel aan het verdwijnen is.
Mensen die hier roepen over plezierjacht, en het stelselmatig afknallen van dieren omdat we dat leuk vinden slaan de plank mis. Onlangs werd mijn vader zijn bed uitgebeld vanwege twee damherten op een auto, toevallig een kilometer uit elkaar, toen mocht hij het schot toepassen, beesten waren zwaar gewond. Is dit nodig? Nee, gewoon omdat er krankzinnig slecht beheerd wordt, maar als zo'n mooi damhert dan op een auto ligt te creperen mag mijn vader wel op komen draven.
Het ligt allemaal wat gecompliceerder, er zitten heus rotte appels tussen, en jagers zijn niet het meest vriendelijke volk altijd, vaak wat "boers" maar er is we degelijk met deze mensen te spreken. Bovendien niet iedereen in het groen is zomaar een jager, een geweer is makkelijk aan te komen, en zelfs wij hebben gespuis in het gebied gehad, gelukkig kennen wij de mensen goed in de omgeving, en die hebben ons gewaarschuwd, wij hebben de politie erbij gehaald.
Ik vind jagen een mooie manier om te oogsten uit de natuur, ik eet graag gans, haas en konijn. Ook eend laat ik mij goed smaken. Is dat nou zo erg? Het is meer als de natuur inlopen en enorm te gaan lopen knallen. Op het moment dat wij nu op jacht zijn, en er loopt een ruiterpad vlak naast, is er niemand die schiet. En dat kunnen heel veel paardeneigenaren waarderen. We hebben twee weken geleden enorme ruzie gehad, wisten niet dat er iemand op buitenrit was en er werd een gans geschoten, vervolgens vijf minuten later iemand op hoge poten naar ons toe, werden compleet verrot gescholden. Gelukkig is mijn vader een hele relaxte man die uitleg gaf en gezegd als hij wist dat zij zo dicht in de buurt was het schot nooit geplaatst was. Uiteindelijk een leuk gesprek gehad en dezelfde dame afgelopen weekend weer tegengekomen, netjes gewacht en even koffie gaan drinken. Ze zwaaide vanaf haar paard en we hebben er weer leuk contact bij.
Het hoeft allemaal niet zo te gaan, en ik vind het knap dat mijn vader en zijn collega's zo kalm en vriendelijk kunnen blijven. Terwijl wij ook de demonstranten met honkbalknuppels hebben gehad die ons kwamen intimideren, en mijn hond haar stuk wild af wilde pakken. En dan maar te zwijgen over de doodsbedreigingen.
Iedereen die meer over de jacht wil weten, of wellicht zelfs een keer meewil kan het gewoon zeggen. Wij zijn gewoon open en eerlijk over de manier waarop er beheerd wordt. Geen enkel probleem, ik zou alleen wel willen vragen om het serieus te doen, en niet zoals de vorige keer dat iemand op onze uitnodiging in ging, in een fel gekleurde outfit de hele dag ging staan schreeuwen, alleen maar om ons dwars te zitten.
Je hoeft van mij echt niet voor te zijn, en ik ben de eerste die toegeeft dat er wel degelijk rotte appels tussen zitten, maar ik ken een heleboel leuke lieve jagers, en ik hoop ook mijn jachtakte te gaan behalen.
En dan nog over de katten afschieten, mijn vader en zijn collega's doen hier niet aan mee, het mag wilde katten afschieten (en we zien ze regelmatig maar dit zijn echt geen huis tuin en keukenkatten en zelfs ik zonder akte zie dit verschil meteen) maar zij willen het risico niet lopen, om te voorkomen dat er een eigenaar misschien met een gebroken hart thuis zit. En zo ken ik er een heleboel die thuis gewoon katten hebben en kinderen, en die het idee niet kunnen verdragen als het toch een uit de klauwen gegroeide huiskat blijkt te zijn en er dus mensen op de kat thuis zitten te wachten.
Zo nou, ik hoop niet dat ik iemand tegen het verkeerde been heb aangeschopt nu, ik dacht alleen om de discussie wat te neutraliseren, het is allemaal niet zo zwart wit. Dit geldt voor de jagers, en voor de tegenstanders, wellicht kan iedereen elkaar een beetje tegemoet gaan komen, dat scheelt ook voor een hoop frustratie van allebei de kanten. En dit meen ik oprecht.
Ik vind het heel netjes gezegd. Schilt ook veel natuurlijk als je de jagers kent.
En soms moet je inderdaad even zeggen dat je er aan komt of dat ze even rekening met je paard moeten houden. Maar mij lijkt het als je het netjes brengt(zoals met alles) dat dit hoogstens een wat chagerijnig antwoord kan opleveren omdat ze misschien wat wild hebben gemist.
Maar ik ben wel van mening dat de rotte appels inderdaad hard aangepakt moeten worden. Dit zijn vaak ook de mensen die onredelijk reageren in mijn ogen. Maar daar kun je jn principe de politie voor inschakelen. Want ik dacht dat jagen wel op een veilige manier moet gebeuren zonder dat de mensen/dieren die ook in dat gebied lopen in gevaar gebracht worden.