VAE: 4 paarden overleden tijdens endurancewedstrijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Re: VAE: 4 paarden overleden tijdens endurancewedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:49

Hangt er wel vanaf. Als ik zie hoeveel lol mijn paard erin heeft. Die vertrekt na elke keuring + rustpauze stuiterend weer het terrein in. Ja ook op een 160km.
Mee eens dat bij veel mensen ambitie grenzen doet vervagen..

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:57

BMHP schreef:
Corine

Het ging in deze wedstrijden niet bepaald om een wereldtitel of extreem grote eer.
Ik vind het een beetje eng dat jij dat als een algemeen gegeven beschouwd zonder enige aanwijzing, bewijs of reden.
Het is jouw mening maar voor zover ik de sportwereld ken, is het heel vaak geroepen en zelden bewezen. Ik heb de ervaring dat afgunst jaloezie veel vaker het algemeen gegeven is wat echter nooit zo word uitgesproken.

Ik beweer niet dat het nooit is gebeurd en nooit zal gebeuren maar dit soort beweringen moeten op zijn minst met enig bewijs worden onderbouwd. Je mag dat als een uitdaging zien.

Sorry, maar dat vind ik zonde van mijn tijd en zo'n ontzettend en overduidelijk gegeven dat het me verbaasd wanneer mensen zoiets simpels niet inzien.
Gebeurd in alle takken van sport, of eigenlijk het hele leven...

Jammer in deze dat de dieren er onder lijden.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:18

Citaat:
Zo gauw als er geld en eer van de mens mee gemoeid zijn.....zo gauw worden de omstandigheden van de paarden slechter.

Denk dat je je beter eens zou verdiepen deze materie. Die paarden ginds zijn tiptop verzorgd en hebben stukken betere leefomstandigheden dan de vele sukkelaars die in een moederpoel langs de weg ziet staan in eigen land.

In andere diciplines gebeuren ook regelmatig ongevallen met tragische afloop en daar hoor je bitter weinig over.

Zoals eerder aangehaald de oorzaak van die stressfracturen is een gevolg van het toedienen van onstekingsremmers + overtraining en onvoldoende herstelrust geven. Hier en daar zal er gewoon een zwakker exemplaar tussen zitten dat zijn gestel het niet aankan.

Ondanks dat de paarden zoveel en best strenge controles hebben tussendoor blijft dit jammergenoeg gebeuren. In welke dicipline is er een veterinaire controle tussen de proeven en na einde? Moest men tussen en na de rondes in een springwedstrijd dergelijke controles doen als in de endurance dan zouden er ook heel veel afvallen.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 17:51

Gut Arun, lezen is ook een kunst. Ik heb het erover dat het zonde is van een prachtige sport(zo'n kwaad daglicht) , ik vind endurance de mooiste discipline.

Overigens dat ze goed verzorgd worden is een beetje een schrale troost wanneer ze daarna de dood in worden gereden.
Dat dat uitzonderingen zijn snap ik, maar daarom is het jammer dat er zoveel om geld cq eer draait, wanneer het puur hobby en liefhebberij is let je denk ik beter op je paard (aannemende dat je gelijk ook een dosis kennis hebt, anders haal je dat grote aantal kilometers niet eens).

Dus rustig maar...

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 17:54

arun schreef:
Citaat:
Zo gauw als er geld en eer van de mens mee gemoeid zijn.....zo gauw worden de omstandigheden van de paarden slechter.

Denk dat je je beter eens zou verdiepen deze materie. Die paarden ginds zijn tiptop verzorgd en hebben stukken betere leefomstandigheden dan de vele sukkelaars die in een moederpoel langs de weg ziet staan in eigen land.

Wat hebben sukkelaars in modderpoelen ermee te maken? Dat is gewoon een andere manier van slecht verzorgen, maar maakt een overleden paard niet ineens minder erg.
arun schreef:
In andere diciplines gebeuren ook regelmatig ongevallen met tragische afloop en daar hoor je bitter weinig over.

Misschien gebeurt dat helemaal niet zo regelmatig en anders mag je best voorbeelden noemen hoor.
arun schreef:
Zoals eerder aangehaald de oorzaak van die stressfracturen is een gevolg van het toedienen van onstekingsremmers + overtraining en onvoldoende herstelrust geven. Hier en daar zal er gewoon een zwakker exemplaar tussen zitten dat zijn gestel het niet aankan.

Een zwakker exemplaar dat er toevallig gewoon tussen zit? Hier moet je me even helpen, want ik dacht juist dat endurance zo'n uitgekiende sport was met tiptop verzorgde paarden die steeds heel streng gecontroleerd worden? Hoe kan er dan een toevallig slecht exemplaar doorheen glippen?
arun schreef:
Ondanks dat de paarden zoveel en best strenge controles hebben tussendoor blijft dit jammergenoeg gebeuren. In welke dicipline is er een veterinaire controle tussen de proeven en na einde? Moest men tussen en na de rondes in een springwedstrijd dergelijke controles doen als in de endurance dan zouden er ook heel veel afvallen.

Bij eventing worden paarden gecontroleerd na de cross. Bij springen en dressuur zijn op grote concoursen altijd veeartsen en hoefsmeden aanwezig en bovendien zien stewards toe op eerlijk losrijden en bij de proeven zijn jury's aanwezig. Een gemiddeld springparcours duurt minder dan 2 minuten en een dressuurproef ook maar een minuut of 7. Maar er gaan dus maar heel weinig spring- en dressuurpaarden dood vanwege het meedoen aan een wedstrijd, terwijl er veel en veel meer paarden ingezet worden voor springen en dressuur dan voor endurance.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:21

corine1981 schreef:
Gut Arun, lezen is ook een kunst. Ik heb het erover dat het zonde is van een prachtige sport(zo'n kwaad daglicht) , ik vind endurance de mooiste discipline.

Overigens dat ze goed verzorgd worden is een beetje een schrale troost wanneer ze daarna de dood in worden gereden.
Dat dat uitzonderingen zijn snap ik, maar daarom is het jammer dat er zoveel om geld cq eer draait, wanneer het puur hobby en liefhebberij is let je denk ik beter op je paard (aannemende dat je gelijk ook een dosis kennis hebt, anders haal je dat grote aantal kilometers niet eens).

Dus rustig maar...

Het is een stelling die niet verder onderbouwd wordt. En op basis van de problemen in de UAE wordt de gehele endurance wereld daar aan opgehangen.

voor geld en eerzucht wordt de gehele endurance sport gehekeld als het om jullie grenzen gaat. Als een voorbeeld wordt gevraagd is dat zonde van de tijd.
moraal en etiek zijn verantwoordelijk voor waar grenzen worden gelegd, niet een ambitie of geld.

Om je gelijk te halen stel je dat de dieren er onder lijden, ik mag aannemen dat bij elk ongeluk met een paard je deze stelling post, bij elke blessure, en ga zo maar door.
etisch vraag ik me af hoe jij dan nog zelf paarden kan houden.

Er is hier niemand die staat te juichen bij deze ongelukken. De cijfers en rapporten zijn er om de sport te verbeteren. Om het een mooie disipline te houden, maar daarbij hoort ook verschil van mening.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:41

Nee BMHP, misschien moet je leren om begrijpend te lezen want ik stel zeker niet dat endurance gehekeld moet worden.
Ik stel dat geld/eer in de sport dingen stuk maakt.
En ik stel bijv. ook niet dat elk ongeluk is terug te brengen op geld.

Wat ik wel denk is dat het minder gevaarlijk is voor een paard om bijv. een uurtje dressuur te moeten lopen in de krul (buiten wat dat met een paardenlijf doet op langere termijn) dan uitgeput en gedrogeerd 160 km af te moeten leggen.

En dus niet een hele discipline afschieten maar de mensen die koste wat kost dieren misbruiken om geld en of eer en of aanzien te verwittigen.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:16

corine1981 schreef:
maar de mensen die koste wat kost dieren misbruiken om geld en of eer en of aanzien te verwittigen.

jij hangt aan geld en eer, prima dat is een mening, in de bovenstaande zin kom je meer richting mijn mening: Mensen
Wij met zijn allen bepalen min of meer wat we etisch vinden, individuen rotte appels mensen die regels bewust aan de laars lappen zijn de oorzaak van een hoop ellende in de sport (en daar buiten).
Ik kijk niet naar hun beweeg redenen maar naar hun daden. mensen die bewust doping gebruiken, omkopen weg ermee voorgoed uit de sport.
Zaken die misschien spelen maar in de hier genoemde ongevallen helaas niet zijn bewezen.
Ook voor geld gerelateerd zie ik niet direkt een oorzaak naar deze ongevallen.

een uurtje in de krul versus een 160 km is hetzelfde als een wandelaar tegen een wedstrijd marathonloper?
Iedere sport heeft zijn eigen blessures, van jouw verwacht ik dat jij een peesblessure van het ene paard hetzelfde beoordeeld als van een ander paard.
Blessures van dressuur springpaarden of endurancepaarden verschillen, de gevolgen ook.
bij alle drie komen stressfacturen voor, bij endurance zijn de risico,s van deze blessure op fataal letsel groter. Van de betrokken paarden weten we niet of er een voorgeschiedenis is van blessures en waarschuwingen. In een recent engels geval waren er wel aanwijzingen van mogelijke blessures waarop geen acht is geslagen. Of dat de werkelijke oorzaak was is niet duidelijk. Dan de vraag in hoeverre de ruiter een kans heeft gehad om in te grijpen en te voorkomen.
Een misstap, een ongeluk of hier wegzetten als een gedrogeerd oververmoeid paard?

Jij hebt recht op je eigen mening, maar als er doping en geld genoemd wordt is het ook eerlijk om daarvoor iets te onderbouwen.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:46

Uiteraard draait het om de mens die beslist wat hij aanvaardbaar vindt, lijkt me nogal een inkopper. Het dier interesseert dat geen zier.
Moet ik dat allemaal letterlijk uittypen? Vermoeiend...

Het is zonde dat dit soort excessen voorkomen, in welke sport ook.
En mensen denken ervan wat ze ervan denken op basis van hun ervaringen.

biancaegypte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:07

4 is wel erg veel, is er geen extra informatie, over de doodsoorzaak, en doen ze een soort van autopsie, dat ze misschien ook al iets van een virus onder de leden hadden.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:33

Je mag ervan uitgaan dat het stressfracturen zijn. Hoef je geen autopsie voor te doen om vast te stellen.
Natuurlijk is dat veel te veel. Dat zoiets accidenteel gebeurt zou je eventueel nog kunnen aanvaarden doch gebeurt te vaak en altijd in de woestijn. Ik ken maar één geval dat dit gebeurt is in Europa vorig jaar ginds is het bijna elke wedstrijd prijs.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:38

Citaat:
Bij eventing worden paarden gecontroleerd na de cross. Bij springen en dressuur zijn op grote concoursen altijd veeartsen en hoefsmeden aanwezig en bovendien zien stewards toe op eerlijk losrijden en bij de proeven zijn jury's aanwezig. Een gemiddeld springparcours duurt minder dan 2 minuten en een dressuurproef ook maar een minuut of 7. Maar er gaan dus maar heel weinig spring- en dressuurpaarden dood vanwege het meedoen aan een wedstrijd, terwijl er veel en veel meer paarden ingezet worden voor springen en dressuur dan voor endurance.

Het gaat niet om dood gaan het gaat erom dat bij de endurance de paarden constant moeten tonen fit te zijn. Lanceer maar eens het voorstel in de springwereld dat ze telkens voor en na hun proef volledig gekeurd moeten worden cfr een endurance paard. Indien nok bevonden uitsluiting! Ik geef je op een blaadje dat hier zeeeer veel tegenstand voor zal zijn want velen halen die keuring niet na die 7'.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:29

arun schreef:
Het gaat niet om dood gaan het gaat erom dat bij de endurance de paarden constant moeten tonen fit te zijn. Lanceer maar eens het voorstel in de springwereld dat ze telkens voor en na hun proef volledig gekeurd moeten worden cfr een endurance paard. Indien nok bevonden uitsluiting! Ik geef je op een blaadje dat hier zeeeer veel tegenstand voor zal zijn want velen halen die keuring niet na die 7'.

Het heeft weinig zin Arun mensen willen de inhoudelijke discussie niet voeren maar voornamelijk kwijt wat hun niet zint. Op basis van de publicatie kan je ook niet zo veel zeggen.
Afgaande op de ongelukken is het enige dat je kan vermoeden dat de paarden te snel opgetraint zijn.

Endurance is relatief een jonge disipline. In de oude militry met meer onderdelen was de conditie en het loopvermogen van het paard ook belangrijker. Het aantal Engels Volbloeds was ook veel hoger.
Op grote wedstrijden werd regelmatig een paard getroffen door hartfalen. In de huidige eventing komt dat veel minder voor, door de doorgevoerde veranderingen

Endurance is in ontwikkeling

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 15:18

In de Endurance van het eerste uur gebeurden ook veel dodelijke ongevallen. Toen zijn de veterinaire controles en rusttijden gekomen. Tot dusver goed je zou hierin nog verder kunnen gaan maar je zal nooit alles kunnen voorspellen. Probleem dat zich nu stelt is dat er in één continent abnormaal veel CI (catastrofic injury) voorkomt terwijl dit zich niet voordoet elders. Het is dus niet de sport zelf die zich verder dient te ontwikkelen maar groep 7 moet een oplossing zoeken voor hun typisch probleem. De oorzaak is gekend dus het is aan hen om er iets aan te doen.

Hun typische autostrade parcours zijn ook deel van het probleem. Rechtdoor in de woestijn is het makkelijk om +20km/h gemiddeld te halen. Vergelijk het als volgt stel er is geen snelheidslimiet op de baan. Waar zal je zonder brokken het vlugste kunnen rijden? Op een small baantje in de bergen met veel haarspelbochten of een autostrade? Om op die autostrade 160 te rijden hoef je geen rallypiloot te zijn maar om aan 100 door bergpas te zoeven moet je een hele goede rallypiloot zijn. Concreet men moet in groep 7 meer technische parcours (maken) zodat de snelheid automatisch zakt en gevolg hiervan zal vermoedelijk zijn dat tig van hedendaagse problemen sterk verminderen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:17

arun schreef:
Citaat:

Zo volledig is die keuring van die endurance paarden niet, want er vallen dus al jare paarden dood bij neer. Na een dressuurproef van 7 minuten zijn de paarden die nationaal of internationaal lopen wel voldoende snel hersteld hoor. Tijdens de proef moeten ze ook fit tonen, anders worden ze direct door de jury de baan uit gestuurd. Voor springpaarden geldt dat net zo goed. Dus wat was nou het punt dat je wilde maken? Welke paarden denk jij dat een keuring niet zullen halen na hun proef? Kun je voorbeelden noemen bij je stelling?

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:30

Pipodipo schreef:
Zo volledig is die keuring van die endurance paarden niet, want er vallen dus al jare paarden dood bij neer. Na een dressuurproef van 7 minuten zijn de paarden die nationaal of internationaal lopen wel voldoende snel hersteld hoor. Tijdens de proef moeten ze ook fit tonen, anders worden ze direct door de jury de baan uit gestuurd. Voor springpaarden geldt dat net zo goed. Dus wat was nou het punt dat je wilde maken? Welke paarden denk jij dat een keuring niet zullen halen na hun proef? Kun je voorbeelden noemen bij je stelling?

Totilas

Er zijn meer dan genoeg vooebeelden dat combinaties door de jury uitgebeld zijn en dan is dit geen voorbeeld uit 2002
Laatst bijgewerkt door BMHP op 11-12-15 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:32

Jij hebt wel veel vertrouwen in de officials van de dressuur en springen 8-) Ik weet van een FEI arts dat springpaarden op een CSI die in draf niet rad waren gewoon door de keuring kwamen aangezien ze: "tijdens de proef alleen maar hoeven te galopperen en het maar een paar minuten duurt"
Dus daar geloof ik niet zo in dat bij andere disciplines zo streng zijn. Het is vooral anders :+
En in andere diciplines zijn er ook nog wel andere dingen die het bediscussiëren waard zijn, zoals die bitten ed. Maar goed, dat is lange termijn lijden :+

Dierenartsen kunnen geen 100% garantie geven. Zij hebben een momentopname, geen röntgenapparatuur, en de rest van de verantwoordelijkheid ligt bij de ruiter/trainer.
En als een endurancepaard rad loopt bij de keuring en alle metabole waardes kloppen, keurt een DA hem inderdaad goed. Die DA kan niet zien of dat paard evt gedrogeerd is en daardoor geen pijn voelt waardoor een blessure zichtbaar wordt vóór het eindigt in een stressfractuur in het veld...
Of dat door de soms erg harde ondergrond in de woestijn een heel klein iets, waar het paard nog niet kreupel op toont in de vetgate, in hele korte tijd door de hoge snelheid/zware belasting, alsnog ineens in een zeer ernstige blessure omslaat.

Het is in alle gevallen niet goed als een paard (dodelijk) geblesseerd raakt, welke discipline we het ook over hebben. En vergis je niet in het verborgen leed wat niet zichtbaar is, omdat het tijdens trainingen thuis gebeurt.

Er vallen vooral in groep 7 landen dus (heel erg helaas) regelmatig paarden (bijna) dood neer. En dat vinden we (de andere enduranceliefhebbers) vreselijk. Zoals al aangegeven, door vele stemmen vanuit de rest van de wereld heeft de FEI eindelijk de stap gemaakt om ze te schorsen. Helaas blijken ondanks toezeggingen op verbetering en strengere controles deze nare gebeurtenissen nog voor te komen.
Moet je daarom een hele discipline maar veroordelen?

Ik hou nog steeds van mijn sport en ik sta achter de manier waarop ik het doe. En nee, ik sta niet achter hoe het door sommige anderen wordt bedreven.
Ik verdedig dus niet wat er in groep 7 landen gebeurt, wel de endurance in het algemeen..

Wat mij betreft halen ze dus het WK endurance 2016 weg uit Dubai. Ze zo'n evenement gunnen terwijl de boel niet op orde is? Nah..

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:51

Pipodipo neem maar aan van mij dat ik heel goed weet wat ik hier neertokkel. Mocht je in de gelegenheid zijn eens met internationale ruiters uit de dicipline dressuur en springen te spreken en hen dit te vragen dan zal je best schrikken.

Regelmatig lopen is 100% regelmatig - 90% is out - game over!

Je hoort toch regelmatig eens op meerdaagse concours ... hij is niet fit meer we doen dag 3 niet. In jip en janneke taal paard is kreupel en we mogen geen behandeling doen hier tijdens de wedstrijd. En nee daarvan zal het paard niet doodvallen en ja ik werk ook verder als ik een pijntje hier of daar heb maar in de endurance moet je niet zeggen hij is niet fit de dierenartsen houden je tegen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:55

Wat ik zie is dat de duvel en zijn ouwe moer erbij gehaald wordt om maar vooral die doodgevallen paarden te vergoeilijken. Want in principe maakt de proef van Totilas helemaal niets anders aan het doodvallen van endurancepaarden. En als het met endurancepaarden nou een incidentje was, maar het lijkt meer een gewoonte te worden over de jaren gezien.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:57

Djilna schreef:
Jij hebt wel veel vertrouwen in de officials van de dressuur en springen 8-) Ik weet van een FEI arts dat springpaarden op een CSI die in draf niet rad waren gewoon door de keuring kwamen aangezien ze: "tijdens de proef alleen maar hoeven te galopperen en het maar een paar minuten duurt"
Dus daar geloof ik niet zo in dat bij andere disciplines zo streng zijn. Het is vooral anders :+
En in andere diciplines zijn er ook nog wel andere dingen die het bediscussiëren waard zijn, zoals die bitten ed. Maar goed, dat is lange termijn lijden :+

Dierenartsen kunnen geen 100% garantie geven. Zij hebben een momentopname, geen röntgenapparatuur, en de rest van de verantwoordelijkheid ligt bij de ruiter/trainer.

veel van die officials zijn geen DA. en dan nog is het bij endurance geen moment opname het paard heeft buiten de voor- en nakeuring bij een 160 km ook nog minimaal 4 maal een keuring bij de vetgate.

Het probleem is de impact van de blessure (stressfractuur op het parcours). bij een snelheid van van boven de 20 km.

Djilna ik ben het met je eens aangaande het WK, maar het wordt langzaam aan kort dag.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:06

Pipodipo schreef:
Wat ik zie is dat de duvel en zijn ouwe moer erbij gehaald wordt om maar vooral die doodgevallen paarden te vergoeilijken. Want in principe maakt de proef van Totilas helemaal niets anders aan het doodvallen van endurancepaarden. En als het met endurancepaarden nou een incidentje was, maar het lijkt meer een gewoonte te worden over de jaren gezien.

pipo je vraagt om een voorbeeld en je krijgt een recent voorbeeld, daar moet je niet over klagen met een beetje nadenken had je er zelf ook op kunnen komen.
Met dode paarden je non argumenten krachtbij zetten is een sterk staaltje van discuseren.

niemand hier heeft over de aangehaalde fatale ongelukken iets positiefs gezegd of ze vergoeilijkt.
hooguit omstandigheden aangegeven.
Totilas is een groot geval van blessureleed, en de lijst met probleem dresuurpaarden is niet kort maar het is appels met peren vergelijken.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:07

Klopt dat ze het paard meerdere keren op een dag zien, maar niet altijd dezelfde dierenarts en dan nog kan je door het hoofd op een bepaalde manier te houden een boel verbloemen. En deze paarden gebeurt vaak in de 1e tot 3e ronde al wat en niet na de finish ;)

Maar daarom zeg ik eigenlijk net als jij, doping en/of de ondergrond + snelheid zijn het grootste probleem hierin.
En nee, ook niet alle stallen in die regio werken zo met hun paarden. Maar wel teveel wel.

Het is erg lastig, het zet de hele sport in een kwaad daglicht. En het is juist zo'n gave discipline. Als ik zie hoeveel lol mijn paard erin heeft, vaak meer dan ik :')

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 19:05

Pipodipo schreef:
En als het met endurancepaarden nou een incidentje was, maar het lijkt meer een gewoonte te worden over de jaren gezien.

Aanvulling: in de VAE.
Er is een behoorlijk verschil in hoe daar met de paarden wordt omgegaan en hier.

Die praktijken en de gevolgen daarvan 1 op 1 doortrekken naar Europa is onredelijk en onjuist.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 19:42

Pipo die paarden vallen niet zomaar dood hoor. Ze krijgen een stressfractuur (bot versplintert) en moeten noodgedwongen een spuitje krijgen. Je kan het best vergelijken met een peesblessure. Door de belasting komen er microscheurtjes in en als je onvoldoende rust breekt de boel plots. Nu is een peesblessure geen reden tot einde verhaal en botbreuk wel maar in feite zijn het 2 perfect vergelijkbare blessures. Een dressuur of springpaard loopt een peesblessure op en een ren of endurance paard kan een stressfractuur oplopen.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 18:28

Sorry hoor Arun, maar een peesblessure en een stressfractuur zijn perfect vergelijkbare blessures??? Een endurancepaard is ook onderhevig aan peesblessures (ik ken er genoeg die op rust staan met een peesblessure), maar een stressfactuur is toch een ander paar mouwen. Een bot dat zomaar versplintert, dat is echt zware overbelasting, dan ben je ver, heel ver over de grenzen gegaan.

De uitdaging van een endurance wedstrijd vind ik juist het parcours, samen met je paard door schitterende landschappen een flink aantal kilometers afleggen en gezond eindigen, maar het parcours zou dan toch enige uitdaging moeten bieden. Die wedstrijden in de woestijn, dat is gewoon 160 km (of een andere afstand) rechtdoor galopperen (en hopen dat je paard het overleeft???). Het enige dat je moet doen is op je paard blijven zitten, maar wat is daar eigenlijk de uitdaging aan? Je moet er amper voor kunnen rijden, als ik zie hoe sommige van die Midden-Oosten mannen op hun paard hangen.

Ik ben het er mee eens dat een hele hoop dressuurpaarden niet eens zouden mogen starten op een endurance wedstrijd, omdat ze gewoon niet rad lopen. En dan spreek ik niet eens over de topsport, maar over de basissport. Ik ken er genoeg die in mijn ogen absoluut niet regelmatig lopen maar daar wordt gewoon mee verder gereden en ook wedstrijden gestart. Blijkbaar zien sommige dressuurruiters niet of een paard al dan niet regelmatig loopt?

Ik denk dat heel veel endurance mensen het verschrikkelijk vinden wat er in groep 7 gebeurd, al die dode paarden, het besmeurt de naam van deze mooie sport en het zou echt nooit mogen voorkomen. Ik denk niet dat iemand dit probeert goed te praten.

Is het eerlijk om van een paard te verlangen dat hij 160 km loopt aan snelheden van +20km/u?