Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
BMHP schreef:Corine
Het ging in deze wedstrijden niet bepaald om een wereldtitel of extreem grote eer.
Ik vind het een beetje eng dat jij dat als een algemeen gegeven beschouwd zonder enige aanwijzing, bewijs of reden.
Het is jouw mening maar voor zover ik de sportwereld ken, is het heel vaak geroepen en zelden bewezen. Ik heb de ervaring dat afgunst jaloezie veel vaker het algemeen gegeven is wat echter nooit zo word uitgesproken.
Ik beweer niet dat het nooit is gebeurd en nooit zal gebeuren maar dit soort beweringen moeten op zijn minst met enig bewijs worden onderbouwd. Je mag dat als een uitdaging zien.
Citaat:Zo gauw als er geld en eer van de mens mee gemoeid zijn.....zo gauw worden de omstandigheden van de paarden slechter.
arun schreef:Citaat:Zo gauw als er geld en eer van de mens mee gemoeid zijn.....zo gauw worden de omstandigheden van de paarden slechter.
Denk dat je je beter eens zou verdiepen deze materie. Die paarden ginds zijn tiptop verzorgd en hebben stukken betere leefomstandigheden dan de vele sukkelaars die in een moederpoel langs de weg ziet staan in eigen land.
arun schreef:In andere diciplines gebeuren ook regelmatig ongevallen met tragische afloop en daar hoor je bitter weinig over.
arun schreef:Zoals eerder aangehaald de oorzaak van die stressfracturen is een gevolg van het toedienen van onstekingsremmers + overtraining en onvoldoende herstelrust geven. Hier en daar zal er gewoon een zwakker exemplaar tussen zitten dat zijn gestel het niet aankan.
arun schreef:Ondanks dat de paarden zoveel en best strenge controles hebben tussendoor blijft dit jammergenoeg gebeuren. In welke dicipline is er een veterinaire controle tussen de proeven en na einde? Moest men tussen en na de rondes in een springwedstrijd dergelijke controles doen als in de endurance dan zouden er ook heel veel afvallen.
corine1981 schreef:Gut Arun, lezen is ook een kunst. Ik heb het erover dat het zonde is van een prachtige sport(zo'n kwaad daglicht) , ik vind endurance de mooiste discipline.
Overigens dat ze goed verzorgd worden is een beetje een schrale troost wanneer ze daarna de dood in worden gereden.
Dat dat uitzonderingen zijn snap ik, maar daarom is het jammer dat er zoveel om geld cq eer draait, wanneer het puur hobby en liefhebberij is let je denk ik beter op je paard (aannemende dat je gelijk ook een dosis kennis hebt, anders haal je dat grote aantal kilometers niet eens).
Dus rustig maar...
corine1981 schreef:maar de mensen die koste wat kost dieren misbruiken om geld en of eer en of aanzien te verwittigen.
Citaat:Bij eventing worden paarden gecontroleerd na de cross. Bij springen en dressuur zijn op grote concoursen altijd veeartsen en hoefsmeden aanwezig en bovendien zien stewards toe op eerlijk losrijden en bij de proeven zijn jury's aanwezig. Een gemiddeld springparcours duurt minder dan 2 minuten en een dressuurproef ook maar een minuut of 7. Maar er gaan dus maar heel weinig spring- en dressuurpaarden dood vanwege het meedoen aan een wedstrijd, terwijl er veel en veel meer paarden ingezet worden voor springen en dressuur dan voor endurance.
arun schreef:Het gaat niet om dood gaan het gaat erom dat bij de endurance de paarden constant moeten tonen fit te zijn. Lanceer maar eens het voorstel in de springwereld dat ze telkens voor en na hun proef volledig gekeurd moeten worden cfr een endurance paard. Indien nok bevonden uitsluiting! Ik geef je op een blaadje dat hier zeeeer veel tegenstand voor zal zijn want velen halen die keuring niet na die 7'.
arun schreef:Citaat:Bij eventing worden paarden gecontroleerd na de cross. Bij springen en dressuur zijn op grote concoursen altijd veeartsen en hoefsmeden aanwezig en bovendien zien stewards toe op eerlijk losrijden en bij de proeven zijn jury's aanwezig. Een gemiddeld springparcours duurt minder dan 2 minuten en een dressuurproef ook maar een minuut of 7. Maar er gaan dus maar heel weinig spring- en dressuurpaarden dood vanwege het meedoen aan een wedstrijd, terwijl er veel en veel meer paarden ingezet worden voor springen en dressuur dan voor endurance.
Het gaat niet om dood gaan het gaat erom dat bij de endurance de paarden constant moeten tonen fit te zijn. Lanceer maar eens het voorstel in de springwereld dat ze telkens voor en na hun proef volledig gekeurd moeten worden cfr een endurance paard. Indien nok bevonden uitsluiting! Ik geef je op een blaadje dat hier zeeeer veel tegenstand voor zal zijn want velen halen die keuring niet na die 7'.
Pipodipo schreef:Zo volledig is die keuring van die endurance paarden niet, want er vallen dus al jare paarden dood bij neer. Na een dressuurproef van 7 minuten zijn de paarden die nationaal of internationaal lopen wel voldoende snel hersteld hoor. Tijdens de proef moeten ze ook fit tonen, anders worden ze direct door de jury de baan uit gestuurd. Voor springpaarden geldt dat net zo goed. Dus wat was nou het punt dat je wilde maken? Welke paarden denk jij dat een keuring niet zullen halen na hun proef? Kun je voorbeelden noemen bij je stelling?
Djilna schreef:Jij hebt wel veel vertrouwen in de officials van de dressuur en springenIk weet van een FEI arts dat springpaarden op een CSI die in draf niet rad waren gewoon door de keuring kwamen aangezien ze: "tijdens de proef alleen maar hoeven te galopperen en het maar een paar minuten duurt"
Dus daar geloof ik niet zo in dat bij andere disciplines zo streng zijn. Het is vooral anders
En in andere diciplines zijn er ook nog wel andere dingen die het bediscussiëren waard zijn, zoals die bitten ed. Maar goed, dat is lange termijn lijden
Dierenartsen kunnen geen 100% garantie geven. Zij hebben een momentopname, geen röntgenapparatuur, en de rest van de verantwoordelijkheid ligt bij de ruiter/trainer.
Pipodipo schreef:Wat ik zie is dat de duvel en zijn ouwe moer erbij gehaald wordt om maar vooral die doodgevallen paarden te vergoeilijken. Want in principe maakt de proef van Totilas helemaal niets anders aan het doodvallen van endurancepaarden. En als het met endurancepaarden nou een incidentje was, maar het lijkt meer een gewoonte te worden over de jaren gezien.
Pipodipo schreef:En als het met endurancepaarden nou een incidentje was, maar het lijkt meer een gewoonte te worden over de jaren gezien.