Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
elenaMM77 schreef:vergelijk het eens met een gradatie waarbij een ledemaat ontbreekt of ernstig beperkt is (bijvoorbeeld nauwelijks kracht).. stel je voor dat men dan gaat bepalen dat iemand die nog wel een arm heeft, maar die matig tot niet functioneert, die dan maar op zijn rug moet binden, omdat de anderen ook geen arm hebben.. ook dan veranderd je manier van rijden, immers je rijd op basis van jarenlange training en gewoonte, als dat ineens aangepast moet worden, dan boet je enorm in op je prestatie. vaak veel meer dan het eventuele kleine voordeel dat je had omdat je balans van nature iets beter geregeld is met twee ledematen aan weerzijde van je lichaam, of omdat je de teugel met twee handen kon vast houden.. Het feit dat iets compleet veranderd, zorgt voor een enorm nadeel.
in principe, is de regel compleet overbodig, want de mensen zijn niet voor niet bij 'blind' ingedeeld..
Anders kun je immers de hele slechtziende divisie wel opheffen.. bind ze allemaal een blinddoek om?
oomens schreef:inowa schreef:Ik zag net op facebook een filmpje van deze vrouw,ze kan heel goed rijden maar met blinddoek had ze 2 begeleiders in de bak nodig en kon/durfde ze niet eens te draven.
Als dat écht zo'n verschil maakt voor haar, dan moet ze overwegen naar de gewone Olympische Spelen te gaan, want blijkbaar ziet ze te goed om op een eerlijke manier in de blindencategorie op de Paralympische Spelen uit te komen.
Dat terzijde, is het wel vreemd als zo'n blinddoekregel zo kort van tevoren wordt aangekondigd.
Ayasha schreef:elenaMM77 schreef:vergelijk het eens met een gradatie waarbij een ledemaat ontbreekt of ernstig beperkt is (bijvoorbeeld nauwelijks kracht).. stel je voor dat men dan gaat bepalen dat iemand die nog wel een arm heeft, maar die matig tot niet functioneert, die dan maar op zijn rug moet binden, omdat de anderen ook geen arm hebben.. ook dan veranderd je manier van rijden, immers je rijd op basis van jarenlange training en gewoonte, als dat ineens aangepast moet worden, dan boet je enorm in op je prestatie. vaak veel meer dan het eventuele kleine voordeel dat je had omdat je balans van nature iets beter geregeld is met twee ledematen aan weerzijde van je lichaam, of omdat je de teugel met twee handen kon vast houden.. Het feit dat iets compleet veranderd, zorgt voor een enorm nadeel.
in principe, is de regel compleet overbodig, want de mensen zijn niet voor niet bij 'blind' ingedeeld..
Anders kun je immers de hele slechtziende divisie wel opheffen.. bind ze allemaal een blinddoek om?
Och bullshit. Ik heb na 21 jaar volledig functioneren ineens zwaar kracht-, gevoels- en motoriek verlies in mijn gehele linkerkant incl verkrampingen. Dat duurt echt geen járen of zelfs máánden om je daaraan aan te passen.
elenaMM77 schreef:omdat je zelf aangaf erg dat er erg weinig functioneel verschil is tussen vrijwel niets zien, slechts licht en duister en slecht zien..
Citaat:immers 0-5% is blind.. 5-30 procent is zeer slechtziend, 30-50 procent is slechtziend, ..
Citaat:als ze al wat kan onderscheiden is het echt zo weinig dat ze in een grade hoger echt behoorlijk in het nadeel zou zijn..
Was verbazingwekkend hoe snel je lijf zich aan past. En wij waren allemaal goed zienden. Ik vind het echt een hoop gedramatiseer.
Ayasha schreef:Dat leer je gemiddeld genomen echt best snel.
Wij hebben met school ooit eens een dagje mogen meelopen met een volledig blinde en die zou ons leren 'functioneren' als blinden. Dus ook donkere bril op enz.Was verbazingwekkend hoe snel je lijf zich aan past. En wij waren allemaal goed zienden. Ik vind het echt een hoop gedramatiseer.