Paralympische amazone start petitie tegen blinddoekregel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Re: Paralympische amazone start petitie tegen blinddoekregel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:55

ik zeg niet dat het hetzelfde is..

ik merk dat mensen zich nauwelijks voor kunnen stellen als er iets afgenomen wordt waarmee je je hele leven werkt.. zij rijdt met licht, zonder echt zicht (anders zit ze sowieso verkeerd ingedeeld).

daarom geef ik een voorbeeld dat misschien makkelijker is om voor te stellen.

licht hebben, is heel wat anders dan zicht hebben..

ze heeft leren rijden en trainen met licht. neem dat weg en je moet gewoon opnieuw leren rijden.. net zo als iemand die van slechtziend naar blind gaat zijn leven aan moet passen omdat bepaalde dingen heel anders worden, niet je wijze van 'zien', want zicht was er al niet of nauwelijks. maar je zekerheid, je manier van bewegen, je balans.. je oriëntatie. Het lijkt een klein verschil, licht uit of licht aan, maar dat verschil is veel groter dan mensen lijken te denken.

zoals ik al aangaf.. het is niet zo dat ik haar per direct gelijk geef dat ze de blinddoek maar af moet laten.. Maar ik kan haar wel begrijpen als ze zegt dat ze eigenlijk dus een extra handicap erbij krijgt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 15:17

Kan zijn, elenaMM77, maar ze kan ook gewoon rijden tegen andere mensen die ook licht hebben, niet waar, maar die zien weer ietsje meer en dat wil ze niet.
Ze wil het voordeel van iets zien tegen die echt niks zien en dat is toch ook niet eerlijk?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 15:21

Wuut wat een bizarre regel zeg, zit daar een stagiar ofzo?
Alsof je je zicht nodig hebt bij paardrijden. Ze heeft helemaal gelijk, ik vind het ook gevaarlijk klinken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 17:04

elenaMM77 schreef:
vergelijk het eens met een gradatie waarbij een ledemaat ontbreekt of ernstig beperkt is (bijvoorbeeld nauwelijks kracht).. stel je voor dat men dan gaat bepalen dat iemand die nog wel een arm heeft, maar die matig tot niet functioneert, die dan maar op zijn rug moet binden, omdat de anderen ook geen arm hebben.. ook dan veranderd je manier van rijden, immers je rijd op basis van jarenlange training en gewoonte, als dat ineens aangepast moet worden, dan boet je enorm in op je prestatie. vaak veel meer dan het eventuele kleine voordeel dat je had omdat je balans van nature iets beter geregeld is met twee ledematen aan weerzijde van je lichaam, of omdat je de teugel met twee handen kon vast houden.. Het feit dat iets compleet veranderd, zorgt voor een enorm nadeel.

in principe, is de regel compleet overbodig, want de mensen zijn niet voor niet bij 'blind' ingedeeld..
Anders kun je immers de hele slechtziende divisie wel opheffen.. bind ze allemaal een blinddoek om?

Och bullshit. Ik heb na 21 jaar volledig functioneren ineens zwaar kracht-, gevoels- en motoriek verlies in mijn gehele linkerkant incl verkrampingen. Dat duurt echt geen járen of zelfs máánden om je daaraan aan te passen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 17:25

Ik zie het ook zo als Lusitana, als het tenminste mogelijk is dat ze wel in een andere categorie kan starten. Mocht dat niet zo zijn dan kan ze er beter werk van maken om dat wel te mogen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 18:47

oomens schreef:
inowa schreef:
Ik zag net op facebook een filmpje van deze vrouw,ze kan heel goed rijden maar met blinddoek had ze 2 begeleiders in de bak nodig en kon/durfde ze niet eens te draven.

Als dat écht zo'n verschil maakt voor haar, dan moet ze overwegen naar de gewone Olympische Spelen te gaan, want blijkbaar ziet ze te goed om op een eerlijke manier in de blindencategorie op de Paralympische Spelen uit te komen.

Dat terzijde, is het wel vreemd als zo'n blinddoekregel zo kort van tevoren wordt aangekondigd.

Ik heb vandaag mijn mooie 'santi blindmaske' eens opgedaan te paard. Uiteraard in de bak. Ik kan alle gangen rijden, heb een braaf paard dat op de hoefslag blijft. Uiteraard weet ik niet waar ik voltes moet rijden of hoe groot ik ze maak. Maar de 3 gangen lukten dus wel. De rest zal oefenen zijn.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 19:06

Ik heb het vandaag opgezocht en voor zover ik het begrepen heb: mensen met een visuele beperking starten in grade III en IV bij mensen met, dus de relatief 'lichtste' handicapclasses (mensen die korte stukken wel zonder rolstoel kunnen lopen etc). In de B1 categorie (blind tot onder 3% zicht) starten ze in grade III en moeten deze ruiters inderdaad met blinddoek of donkere zonnebril op rijden. Maar ruiters in de B2 category starten in grade VI, en hoeven geen blinddoek op. Deze mensen hebben vaak rond de 5% zicht.

Zij zou in die categorie kunnen starten, maar ze wil blijkbaar graag in grade III blijven. Is dat omdat het niveau daar anders is en ze in grade VI andere/moeilijkere oefeningen moet doen? Wie weet. Ik vond al wel aanzetten tot deze regel vanaf 2012, dus het zat er al een tijdje aan te komen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 21:12

ElenaMM77: piepen na een paar keer of 100 keer vind ik een wereld van verschil. Hoe dan ook, de regel gaat nu uit van eenzelfde uitgangswaarde, namelijk 100%blind. Dat is dan voor iedereen hetzelfde geworden. Lukt het je niet, dan is het jammer. Net zo goed voor iedereen zonder handicap. Wil je op het hoogste niveau presteren, dan moet je voldoen aan een minimum score. Haal je dat niet, dan hoor je daar op dat moment op dat ene paard niet thuis. Neemt niet weg dat je het niet nog een keer kan proberen, en nog een keer...en nog een keer...misschien probeer je het eens met een ander paard...probeer je het nog een keer...tot in het oneindige voor mijn part. Dat geldt in zekere mate ook voor de ruiters met een beperking. Mijn advies: geef niet op, train door met de nieuwe beperking tot het lukt of kijk of je het in een andere grade wel lukt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 22:43

Ayasha schreef:
elenaMM77 schreef:
vergelijk het eens met een gradatie waarbij een ledemaat ontbreekt of ernstig beperkt is (bijvoorbeeld nauwelijks kracht).. stel je voor dat men dan gaat bepalen dat iemand die nog wel een arm heeft, maar die matig tot niet functioneert, die dan maar op zijn rug moet binden, omdat de anderen ook geen arm hebben.. ook dan veranderd je manier van rijden, immers je rijd op basis van jarenlange training en gewoonte, als dat ineens aangepast moet worden, dan boet je enorm in op je prestatie. vaak veel meer dan het eventuele kleine voordeel dat je had omdat je balans van nature iets beter geregeld is met twee ledematen aan weerzijde van je lichaam, of omdat je de teugel met twee handen kon vast houden.. Het feit dat iets compleet veranderd, zorgt voor een enorm nadeel.

in principe, is de regel compleet overbodig, want de mensen zijn niet voor niet bij 'blind' ingedeeld..
Anders kun je immers de hele slechtziende divisie wel opheffen.. bind ze allemaal een blinddoek om?

Och bullshit. Ik heb na 21 jaar volledig functioneren ineens zwaar kracht-, gevoels- en motoriek verlies in mijn gehele linkerkant incl verkrampingen. Dat duurt echt geen járen of zelfs máánden om je daaraan aan te passen.

om weer op hetzelfde niveau te rijden?
of moet je op een hele andere manier rijden en hopen dat je weer in de buurt kunt komen zoals je reed voor de verandering?

idd karijn, de beperking.. is dit altijd zo geweest, dat men geblindoekt moest rijden (want ik lees het in de op alsof het een nieuwe regel is), of is het nieuw.. want is het nieuw.. dan zijn je kansen verkeken als je op een andere manier je voorbereid hebt.

Ygritte, als er al vanaf 2012 een aanduiding is dat in 2016 op deze manier gereden dient te worden dan heeft de ruiter idd geen recht van spreken.. je olympische voorbereiding start immers globaal genomen 2 jaar voor de spelen (bij de meeste sporters, ze gaan zich dan specifiek richten op het piekmoment).

ik vind overigens wel de 3% best vreemd, is dat wereldwijd het gemiddelde percentage? want in Nederland ben je officieel blind onder de 5%.. tot 30 % ben je daarboven zeer slecht ziend.

als de reden is dat ze het nivau niet aan kan, dan zeg ik hier.. pech, dan ben je gewoon niet goed genoeg. het artikel zelf gaf echter andere redenen aan en daar kan ik inkomen, als in begrijpen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 23:02

Ik reed na een goede maand weer op mijn niveau (let wel ik was volledig verlamd geweest dus moest ook weer conditie op bouwen) en inmiddels ben ik door fijne begeleiding gewoon door blijven groeien. Ik moest op zoek naar een lesgever die mijn beperking begreep en mee wilde denken. Mede omdat ik ze zelf nog niet goed begreep. Die begeleiding, Dat heeft deze ruiter al. Dus nee, zo'n drama is het echt niet IMO of ze rijdt in een verkeerde klasse en heeft te veel voordeel.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 00:15

ik vind het knap..
heb zelf op nationaal niveau gezwommen..
en ik moest een poosje een iets andere techniek aanwenden omdat ik een blessure had waar ik anders last van zou hebben.. ik kwam niet eens in de buurt van mijn persoonlijke records, ook niet na anderhalve maand flink trainen, als ik een paar jaar op die manier zo door had getraind dan had het waarschijnlijk wel weer prima gegaan.. maar niet alleen lag mijn opwaardse gang stil, ik ging nog flink achteruit ook. Ondanks een trainer van formaat die meedacht en op met een goede en effectieve aangepaste techniek kwam.

alle respect dat jij weer zo snel op niveau was ayasha, menigeen zal dat zeker niet lukken weet ik uit ervaring. ik slaagde er niet in, ondanks bovengemiddeld aantal trainingsuren en nog jong en flexibel. Pas toen ik weer op mijn normale wijze kon zwemmen gingen ook mijn prestaties weer omhoog.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 10:27

elenaMM77 schreef:
omdat je zelf aangaf erg dat er erg weinig functioneel verschil is tussen vrijwel niets zien, slechts licht en duister en slecht zien..

Ja, maar dus wel tussen helemaal niets zien en vrijwel niets zien. Dat is namelijk waarop het functioneel anders wordt: waarbij je je ineens puur moet orienteren op gehoor. Dat lijkt me essentieel anders. En in feite zegt ze dat zelf ook - juist omdat het voor haar zoveel uitmaakt, illustreert dat eigenlijk ook dat het echt een groot verschil is.

Citaat:
immers 0-5% is blind.. 5-30 procent is zeer slechtziend, 30-50 procent is slechtziend, ..

De meesten daarvan moeten in de gewone sport meerijden:

Uit de FEI-regels:
    cat 37 PARTIAL SIGHT. From visual acuity above 2/60 up to a visual acuity of 6/60 or visual field of less than 20 degrees

Dan heb je het echt nog wel over een wezenlijke beperking, maar als ruiter kom je dan niet meer in aanmerking voor parasport.

Citaat:
als ze al wat kan onderscheiden is het echt zo weinig dat ze in een grade hoger echt behoorlijk in het nadeel zou zijn..

Maar wat moet je onderscheiden als dressuurruiter? Welk enorm nadeel levert dat op?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 10:53

Ik vind het ook een vreemde regel, alsof het een spel is...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:28

Eh dat is het uiteindelijk toch ook....

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:31

Ja de wedstrijden zelf, maar niet de handicaps...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:33

Nee, maar als ze van deze regel zo inmens veel last heeft dan is er IMO gewoon sprake van oneerlijke concurrentie. Alsof

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:35

Schande.... Maak het de mens met een beperking nog moeilijker. Echt bedacht door iemand die zich overduidelijk niet in kan leven.

Moet een volledige blinde ook inleveren op een ander beter ontwikkeld zintuig? Omdat hij/zij die door blindheid beter heeft getraind? Dan iemand met 10% zicht? Ik zeg oordoppen en neus afplakken.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 06-12-15 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:36

Nee want iemand met een verlamming wordt ook niet z'n arm afgekapt omdat er ook mee rijden die geen arm hebben. :D

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:45

Een echte blinde heeft al z'n hele leven zo kunnen trainen en heeft al z'n andere zintuigen al verder ontwikkeld en de rest pas een jaar.
Op deze manier creëer je juist een gigantisch nadeel voor de de tweede groep ipv dat je ze gelijk zet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:58

Dat leer je gemiddeld genomen echt best snel.
Wij hebben met school ooit eens een dagje mogen meelopen met een volledig blinde en die zou ons leren 'functioneren' als blinden. Dus ook donkere bril op enz. :) Was verbazingwekkend hoe snel je lijf zich aan past. En wij waren allemaal goed zienden. Ik vind het echt een hoop gedramatiseer. :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 12:14

Ayasha schreef:
Dat leer je gemiddeld genomen echt best snel.
Wij hebben met school ooit eens een dagje mogen meelopen met een volledig blinde en die zou ons leren 'functioneren' als blinden. Dus ook donkere bril op enz. :) Was verbazingwekkend hoe snel je lijf zich aan past. En wij waren allemaal goed zienden. Ik vind het echt een hoop gedramatiseer. :)

Hoe snel je lijf zich aanpast? Ja met traplopen, lunchen en je docent aanhoren. Dat heb je vast niet alleen gedaan. Ga maar eens volledig blind een proef op hoog niveau rijden. Denk dat dat wel slikken is.

Mijn zus is zo goed als blind, aanpassen oké.... Maar er waren talloze hindernissen waarvan meerdere niet te nemen zijn. Dus dat valt vies tegen. Paardrijden heeft zij daardoor opgegeven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 12:20

Zij doen het toch ook niet alleen? Ik wil gerust een keer proberen. :)
En nee, zo simpel waren de oefeningen niet trouwens. :)

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 12:27

Wat een mallote nieuwe regel inderdaad -O-

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 15:23

Ayasha en Shadow..

inderdaad er is een wereld van verschil of je licht kunt ontvangen of dat je in totaal duister leeft,

dit wil echter niet direct zeggen dat er sprake is van oneerlijke concurentie. je beweegt alleen anders in je wereld zonder reeël zicht. de ene doet dat met name op gehoor en weerkaatsing, waarop zijn balans is ingesteld, zelfs warmte en warmte veranderingen zijn voor iemand die blind zijn een automatische aanduiding van waar ze zich in een ruimte bevinden.. Iemand die blind is, voelt aan zijn gezicht waar het raam is, omdat daar altijd de 'kou' vandaan komt, zelfs met dubbele beglazing.. Iemand die licht in de ogen heeft, je raad het al, zal geen automatische herkenning hebben van dat minale verschil in tempeatuur, maar weet door waar het licht het beste binnenkomt waar het raam is.. beiden zullen er feilloos heen kunnen lopen. Beiden hoeven daar geen echt zicht voor te hebben.

het is inderdaad een wereld van verschil in hoe je je beweegt en hoe je balans werkt. iemand met licht heeft niet persee een voordeel op iemand zonder licht.. iemand met zicht van meer dan alleen direct onder zijn neus, heeft wel een voordeel. Het licht ontnemen is oneerlijke concurentie, het zicht ontnemen is wel gelijk trekken. als men dus een manier zou vinden waarbij wel het zicht maar niet het licht geblokt wordt, dan hebben je het in beiden gevallen over stekeblind en is de situatie wel eerlijk.

Maar zoals ik eerder van iemand begreep die er in gedoken is, is de achterliggende reden met name omdat ze de proeven in de lichtere klasse niet beheerst.. En dan zeg ik gewoon jammer dan.. ik zwom ook geen nationale wedstrijden op individuele korte afstanden, gewoon omdat ik het limiet niet haalde.. waar ik in uitblonk was op die leeftijd geen nk, of internationale wedstrijden.. dikke vette pech, ik had dus geen limiet voor nationale en internationale wedstrijden, waar mijn directe concurente die ik op de lange afstanden in de pan hakte ze wel had. Dat is gewoon niet miepen en voorbereiden op dat wat je wel kunt bereieken of je trainingen omgooien en je oefeningen veranderen waardoor je wel op hoger niveau kunt presteren.. Of simpelweg accepteren dat de Olympische Spelen nu eenmaal niet voor iedereen is weggelegd, zo ook niet voor de para olympics.

Wat Karijn op pagina 1 zegt.. dat augustus 2016 wellicht te vroeg is om nu de beslissing erdoor te prikken.. Daar sta ik achter. Immers de mensen hebben zich al gekwalificeerd, op andere criteria dan er nu ineens gelden.. betekent dat plekken vergeven zijn aan mensen die niet bewezen hebben geblinddoekt te kunnen rondsturen.. Daarnaast zitten de mensen al volop in de voorbereiding, dit geeft de mensen die alsnog het roer moeten omgooien dus een behoorlijke achterstand in hun voorbereiding.. Het zou netter zijn geweest om dit in 2012- 2013 er door te drukken voor de OS in 2016, dat is ook gebruikelijk. Dat men de regel wil instellen, vind ik prima.. door dit ruim voor de voorbereidingen te doen, weet iedereen waar ze aan toe zijn en kwalificeren ze zich niet om daarna te ontdekken dat de situatie voor hen compleet veranderd, waar hij voor de concurrenten gelijk blijft.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 16:08

Ayasha schreef:
Zij doen het toch ook niet alleen? Ik wil gerust een keer proberen. :)
.... :)

Doen! Film het ook even. Wil wel eens zien wat voor een natuurtalent jij bent!