Petitie tegen veterinaire homeopathie in Groot-Brittannië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:17

safina schreef:
Ik vind dit zo'n weergaloze TEDtalk over dit onderwerp, van James Randi. Het moment dat hij die overdosis homeopathisch slaapmiddel neemt _O-

http://youtu.be/c0Z7KeNCi7g

En deze:

[ Afbeelding ]

Beeldschoon!

Is die schot die 'met baby's praat' niet keihard gezakt voor zijn challenge?
Moest gokken met welk speelgoed de kindjes speelden en dat kon hij niet.

Edit, dat was Derek Ogilvie en die is idd gezakt

Edit2: hier op bokt speelt natuurlijk precies hetzelfde met readers en healers.
Laatst bijgewerkt door troi op 03-12-15 23:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Withers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:18

Nogal verwarrend dat het artikel twee verschillende petities aanhaalt;
-een petitie om homeopathie door dierenartsen te verbannen hier
-een petitie die een duidelijk statement van het RVC vraagt over homeopathie. Dat statement wordt dan bij elk gebruik van homeopathie door een dierenarts aan de eigenaar overhandigd. hier

De hoofdboodschap in beide argumenten is dat het onethisch is om homeopathie te gebruiken in eerstelijns behandeling of in plaats van een behandeling gebaseerd op bewezen rationele wetenschappelijke principes. Dat lijkt me niet meer dan logisch; als er producten of methodes zijn die wél wetenschappelijk bewezen werken moeten die gewoon gebruikt worden.
Maar wanneer er binnen de reguliere geneeskunde geen middelen meer zijn en de eigenaar is heilig overtuigd van homeopathie staat het die eigenaar vrij homeopathie toe te passen. Het schaadt het paard niet, en de eigenaar geniet van het caregiver placebo effect.
Het verschil tussen beide standpunten is dan of een dierenarts die homeopathische middelen mag verstrekken. De dierenarts maakt geen gebruikt meer van bewezen of toch minstens rationele middelen en wordt zo evengoed een kwakzalver, maar met een ondertekend formulier van de eigenaar dat die hiermee instemt.

De problematiek is dan dat het geloof in de homeopathie vaak groter wordt dan het vertrouwen in de geneeskunde. En dat komt de gezondheid van het dier natuurlijk niet ten goede.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:26

Withers schreef:
De problematiek is dan dat het geloof in de homeopathie vaak groter wordt dan het vertrouwen in de geneeskunde. En dat komt de gezondheid van het dier natuurlijk niet ten goede.

mooie quote voor een eerste post op Bokt, welkom Withers en veel leesplezier :9

geloof is altijd groter dan vertrouwen bij de mens, bij een paard is het andersom geloof ik

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 00:04

BMHP schreef:
Withers schreef:

geloof is altijd groter dan vertrouwen bij de mens, bij een paard is het andersom geloof ik

Ik kan hierop alleen maar amen zeggen!

En een handig filmpje wat prachtig weer geeft waarom ik niet in homeopathie geloof:
http://m.youtube.com/watch?v=2KX8C3H4Oaw

Withers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 00:14

BMHP schreef:
Withers schreef:

Bedankt!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 01:07

Anoeska schreef:
Janneke2 schreef:

Nope.
Je mag geloven wat je wilt, maar dat "is gelijk teken" klopt van geen kanten.
D1 is 1 op 10 verdund, D2 is een op 100 verdund - en mijn logisch westers verstand vindt dat ook te "waterig" (=ik snap niet dat het kan werken, wat het doet) - maar dat het water is, is simpelweg niet waar.

Excuus, je hebt gelijk. Ik stel het te simpel voor. Klassieke homeopathie is geen water, alleen is de mogelijke eventueel werkzame stof zo verdund, dat er nagenoeg niks van is terug te vinden.

Je had gelijk hoor Anouska, de oplossing is zo verdund dat de statistische kans dat er 1 enkel molecuul van de opgeloste stof zich in de uiteindelijke oplossing bevindt naar 0 nadert.
Dit is gewoon puur water. Laat je niets anders wijsmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 07:04

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 08:54

Als ik het hierboven zo lees, dan betekent dat dus dat de tegenstanders van homeopatie hier voor het tekenen van deze petitie zijn. Dat diezelfde mensen er voor zijn dat (dieren) artsen dit niet meer mogen voorschrijven. Dat dus de vrijheid van voorschrijven door deskundigen door hen niet als positief goed ervaren wordt, enkel omdat men overtuigd is dat homeopathie niet werkt want het is niet bewezen.

Ik schrik daarvan en vraag me af, waar is toch die vrijheid gebleven? Het respect voor mensen die anders denken en doen? Overal op alle fronten kom je die onverdraagzaamheid het overtuigd zijn van het eigen gelijk, tegen in de huidige wereld. Vind dat zo naar. Het zijn nota bene mensen die zelf vaak jaren en jaren gestudeerd hebben die gebruik maken naast de regulieren medicijnen van homeopathische en andere alternatieven medicijnen.

Daarnaast heb ik op de vraag van Shadow geen antwoord gelezen. Wie wil daar antwoord op geven? Ter herinnering:

Citaat:
Kun jij een onderzoek noemen dat begroot hoeveel schade de homeopathie doet? Hoeveel dieren zijn erdoor gedood / hebben onnodig geleden door homeopathie? Cijfermatige onderbouwing lijkt me belangrijk, dus het is in elk geval belangrijk om aan te tonen dat dit iets is dat daadwerkelijk schadelijk zou zijn.

Een totaal andere discussie is en ik besef goed de off topicheid hiervan, dat in de regulieren sector rondom behandelingen, diagnoses en medicatie heel erg veel schort op het moment in de geneeskunde in NL, dat voor het gemak maar vergeten wordt. Onlangs weer schrijnend voorbeeld gehoord van een vriend van ons (uroloog) die me vertelde dat zonder hem en zijn vrouw (hoofd verpleegkundige) hun zoon gewoon overleden zou zijn daar er niet goed gehandeld werd op alle fronten (diagnose, hygiëne, achter de feiten aan lopen en medicatie :n ) Hij en zijn vrouw vragen zich oprecht zeer bezorgd af "hoe moet dat toch met al die leken die afhankelijk zijn van al die zorg en van toeten weten?" Het is net of regulier dus alles is, terwijl het dat gewoon niet is en men vaak ook niet weet hoe en wat te behandelen.

Het lijkt soms wel dat tegenstanders van alternatief liever willen dat we met zijn allen concluderen "jammer dan is niet meer behandelbaar, dus dat wordt overlijden" ipv "wat fijn dat de patiënt genezen is middels homeopathie. Want zodra de homeopathie in het spel komt en succes heeft, dat is dan: "het placebo effect, geluk, toeval of nee toch de andere medicatie". Wonderlijk dit, heb het te vaak gezien hoe alternatief die gered heeft dan als "dat kan niet dus dat is niet" aan de kant geschoven wordt. Treurige zaak.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 09:19

Citaat:
Je had gelijk hoor Anouska, de oplossing is zo verdund dat de statistische kans dat er 1 enkel molecuul van de opgeloste stof zich in de uiteindelijke oplossing bevindt naar 0 nadert.
Dit is gewoon puur water. Laat je niets anders wijsmaken.

Er zijn kleine leugens, grote leugens en er is het gebruik van statistiek.
Bij een flesje D12 heb je beslist gelijk - dan wordt het idd gokken of er een molecuul arnica in het flesje arnica D12 zit. (1 op 1000.000.000.000 verdund. Hoe dat zou moeten werken is westers niet te snappen, tenzij je over placebo begint.)

Maar helaas: bij D1 heb je absoluut ongelijk (1 op 10 verdund) en voor D2 ga je ook de mist in (1 op 100 verdund).
(Voor westerlingen ook vreemd.) Etc.
Zou je het statistisch juist willen doen, moet je ook nog het flesje zelf erbij betrekken.

Maar al weet je niet hoe homeopathie in elkaar steekt, (je gooit belangrijke parameters door elkaar alsof het niets is) je mag echt geloven dat het nonsens is.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 04-12-15 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 09:30

pien_2010 schreef:
Als ik het hierboven zo lees, dan betekent dat dus dat de tegenstanders van homeopatie hier voor het tekenen van deze petitie zijn. Dat diezelfde mensen er voor zijn dat (dieren) artsen dit niet meer mogen voorschrijven. Dat dus de vrijheid van voorschrijven door deskundigen door hen niet als positief goed ervaren wordt, enkel omdat men overtuigd is dat homeopathie niet werkt want het is niet bewezen.

Ik schrik daarvan en vraag me af, waar is toch die vrijheid gebleven? Het respect voor mensen die anders denken en doen? Overal op alle fronten kom je die onverdraagzaamheid het overtuigd zijn van het eigen gelijk, tegen in de huidige wereld. Vind dat zo naar. Het zijn nota bene mensen die zelf vaak jaren en jaren gestudeerd hebben die gebruik maken naast de regulieren medicijnen van homeopathische en andere alternatieven medicijnen.

Wat mij aanspreekt is de tweede alinea:

Citaat:
Een andere campagne die op dit moment loopt wil dat de RCVS een publiek statement maakt over veterinaire homeopathie. Zij willen geen totaal verbod, maar willen wel dat diereneigenaren een bewuste keus kunnen maken over wat homeopathie is en wat het bewijs omtrent de behandelingen is.

Er is bij mijn weten nog nooit een fatsoenlijke RCT (Randomized Controlled Trial) geweest die aantoonde dat homeopathie meer effect had dan placebo's, zowel op mensen als op dieren. Ik bedoel dus een onderzoek met een steekproef van aanzienlijke omvang, waarbij de mensen/dieren random worden ingedeeld in de groep die het middelen krijgt en de groep die het placebo krijgt.
Er is ook geen fatsoenlijk onderzoek geweest dat aantoont dan homeopathische verdunningen nog werkzame stoffen bevatten. En er is geen onderzoek geweest dat aantoont dat water een geheugen heeft.

Dat mensen ervan opknappen is waarschijnlijk te wijten aan het placebo-effect. Dieren knappen er niet van op. Bij dieren speelt het placeboeffect nauwelijks, tenzij gemeten wordt op basis van zelfrapportage van de eigenaar. En wie gelooft in homeopathie zal bewust of onbewust altijd blijven zoeken naar argumenten om die overtuiging te bevestigen (confirmation bias). En dus altijd zoeken naar verbeteringen.
Daarbij: er is altijd natuurlijk verloopt. Dieren worden ook vanzelf beter, ongeacht de behandeling. Ook als niemand dat nog verwacht. Dus als iemand roept: "mijn paard is ervan opgeknapt" dan is dat voor mij geen bewijs dat dat door dat middel kwam. Dat kan ook je eigen verachting zijn, toeval of natuurlijk verloop.

Of het kwaad kan? Ik heb dus wel iemand gekend die een hoefbevangen paard liet behandelen met homeopathische middelen, waaronder homeopathische 'pijnstillers'. Ze was er heilig van overtuigd dat het dier minder pijn had en die homeopaat ging daar natuurlijk helemaal in mee. In de ogen van mij (en die van de rest van haar omgeving) werd het alleen maar erger en heeft het dier onnodig godsgruwelijke pijn geleden. Stalgenoten hadden de dierenpolitie al gebeld toen het arme dier goddank uit z'n lijden werd verlost.
(Dat uit het lijden verlossen ging trouwens niet homeopatisch. Hoe knap die homeopaten zichzelf ook vinden, een homeopatisch middel om mee te euthanaseren hebben ze nog niet kunnen bedenken :') )

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 09:37

safina schreef:
Er is bij mijn weten nog nooit een fatsoenlijke RCT (Randomized Controlled Trial) geweest die aantoonde dat homeopathie meer effect had dan placebo's, zowel op mensen als op dieren. Ik bedoel dus een onderzoek met een steekproef van aanzienlijke omvang, waarbij de mensen/dieren random worden ingedeeld in de groep die het middelen krijgt en de groep die het placebo krijgt.
Er is ook geen fatsoenlijk onderzoek geweest dat aantoont dan homeopathische verdunningen nog werkzame stoffen bevatten. En er is geen onderzoek geweest dat aantoont dat water een geheugen heeft.

Over het geheugen van water doe ik geen uitspraak.
Dat een homeopathische verdunning van arnica bijvoorbeeld arnica bevat is een feit - dus dat hoef je niet te onderzoeken. (Tenzij je oplichting vermoed.)

En als gezegd: een echt correct dubbelblind placebo gecontroleerd onderzoek is practisch gezien vrijwel onmogelijk. (= Vindt maar eens duizend mensen die alle duizend hetzelfde miasma en dezelfde constitutie hebben en dezelfde klachten.

En homeopathie is een confrontatie therapie, dus minder geschikt voor pijnstilling dan bijvoorbeeld fytotherapie of essentiële olie.

En dit zijn gewoon de feitelijke zaken - dus het wordt op deze manier discussiëren over geloof.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 09:46

Er zijn zat planten waar je maar aan hoeft te likken of ruiken om een enorm effect te merken.. Dan is het toch logisch dat bepaalde stoffen 10x of zelfs 100x of 100x worden verdund?

Er zijn trouwens zat topics op bokt over rescue remedy, en hoe veel mensen daar enorm mee geholpen zijn.
Ik kreeg het zelf mee van de da voor de dieren die een maatje hadden verloren en niet meer wilde eten. Werkt elke keer binnen een dag, of dat nu één of zes dagen na het verlies was.. En ook al is het voor sommigen het placebo effect en kunnen ze er zelf beter door ontspannen.. als die mensen er mee geholpen zijn zie ik het probleem niet.
Maar ik heb genoeg bewijs gezien om te weten dat veel homeopathie wel degelijk werkt :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 09:58

Men moet niet homeopathie en fytotherapie door mekaar halen.

Fytotherapie is op basis van planten en kruiden, eeuwenoud gebruik en weldegelijk effectief. Ikzelf ben de eerste om arnica te smeren op pijnlijke plekken.

Maar homeopathie (het schudden en verdunnen) geloof ik niet in, hoort voor mij idd in de hoek van de believers. Als je er in gelooft en het je helpt (zelfs als het enkel maar placebo-effect is) is dat alleen maar fijn, baat het niet schaadt het niet.
Het gevaar is idd dat men soms blind in homeopathie gelooft en zich enkel daarmee behandeld.
Bij sommige aandoeningen is dat niet effectief (zoals de hoefbevangen pony hierboven vermeld) of zelfs gevaarlijk omdat een 'echte' behandeling niet meer in gang gezet wordt.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 10:08

Van mijn wetenschappelijk geschoolde veearts verwacht ik ook dat hij medicijnen voorschrijft die bewezen effectief zijn. Ik zou dus niet willen dat een veearts zich met homeopathie gaat bezighouden. Als een veearts zegt dat het goed is, zullen toch veel mensen denken dat dat ook bewezen zo is. "Als een arts het zegt, dan moet het wel kloppen". Daarom zou ik het ook niet wenselijk vinden als een veearts naar bewezen medicijnen ook gaat 'rommelen' met homeopathische middelen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 10:12

8nnemiek schreef:
Er zijn zat planten waar je maar aan hoeft te likken of ruiken om een enorm effect te merken.. Dan is het toch logisch dat bepaalde stoffen 10x of zelfs 100x of 100x worden verdund?

Er zijn trouwens zat topics op bokt over rescue remedy, en hoe veel mensen daar enorm mee geholpen zijn.
Ik kreeg het zelf mee van de da voor de dieren die een maatje hadden verloren en niet meer wilde eten. Werkt elke keer binnen een dag, of dat nu één of zes dagen na het verlies was.. En ook al is het voor sommigen het placebo effect en kunnen ze er zelf beter door ontspannen.. als die mensen er mee geholpen zijn zie ik het probleem niet.
Maar ik heb genoeg bewijs gezien om te weten dat veel homeopathie wel degelijk werkt :)

Zelf heb ik de Rescue Remedy opleiding gedaan (fytotherapie deel 1, 2 en 3), waardoor ik weet dat wat jij zegt klopt. De geneeskrachtige werking van een plantje kan zo sterk zijn, dat je het kunt verdunnen en daarmee meerdere mensen kunt helpen. Sommige planten of knoppen worden gekookt en de aftreksels daarvan worden verdund water om te voorkomen dat je onnodig veel uit de natuur haalt. Het wordt met een druppel alcohol in een flesje gedaan om het langer houdbaar te maken. Je kunt het ook zonder alchohol doen, maar dan moet je de volgende dag alweer een nieuwe hoeveelheid maken en dat is verspilling.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 10:15

Thioro schreef:
Men moet niet homeopathie en fytotherapie door mekaar halen.

Fytotherapie is op basis van planten en kruiden, eeuwenoud gebruik en weldegelijk effectief. Ikzelf ben de eerste om arnica te smeren op pijnlijke plekken.

Maar homeopathie (het schudden en verdunnen) geloof ik niet in, hoort voor mij idd in de hoek van de believers. Als je er in gelooft en het je helpt (zelfs als het enkel maar placebo-effect is) is dat alleen maar fijn, baat het niet schaadt het niet.
Het gevaar is idd dat men soms blind in homeopathie gelooft en zich enkel daarmee behandeld.
Bij sommige aandoeningen is dat niet effectief (zoals de hoefbevangen pony hierboven vermeld) of zelfs gevaarlijk omdat een 'echte' behandeling niet meer in gang gezet wordt.

Even een stukje tekst overgenomen (anders moest ik zoveel typen):

Eén van de gelijkenissen tussen homeopathie en fytotherapie is dat beide gebruik maken van het principe van verdunning om hun extracten te maken. Bij eerstgenoemde gaat men echter sterker gaan verdunnen dan bij fytotherapie. Ook de manier van verdunnen is anders. Bij De Bach Bloesem remedies (fytotherapie) bijvoorbeeld gaat men niet potentiëren, dit wil zeggen tussen iedere verdunning het flesje schudden.
Bij Bach Bloesem therapie gaat men enkel bloesems gebruiken van onschadelijke planten, struiken en bomen. Dit in tegenstelling tot homeopathie waar men zowel planten, mineralen en dierlijke substanties gebruikt om de homeopathische middelen te maken.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 10:23

Anoeska schreef:
Van mijn wetenschappelijk geschoolde veearts verwacht ik ook dat hij medicijnen voorschrijft die bewezen effectief zijn. Ik zou dus niet willen dat een veearts zich met homeopathie gaat bezighouden. Als een veearts zegt dat het goed is, zullen toch veel mensen denken dat dat ook bewezen zo is. "Als een arts het zegt, dan moet het wel kloppen". Daarom zou ik het ook niet wenselijk vinden als een veearts naar bewezen medicijnen ook gaat 'rommelen' met homeopathische middelen.

Eigenlijk spreek je jezelf een beetje tegen, want als een VA een gedegen onderzoek heeft gedaan naar homeopatische middelen en jou zegt dat het goed is? Er zijn genoeg VA-en die een chemisch middel voorschrijven dat helemaal niet nodig is. Dat heb ik zelf ooit ervaren met mijn eigen paardje. Later kwam er een doorgewinterde VA en zei gelijk dat ik die troep helemaal niet mocht geven. Het was voldoende om het op een andere manier op te lossen (natuurlijke) en prompt ging het opknappen heen. Onze vroegere hond gaf ik ook wel eens druppeltjes en die knapte ook zienderogen op. Hetzelfde geldt voor wondjes: daar smeer ik honing(zalf) op, zowel bij dier als mens. Wondjes verdwijnen als sneeuw voor de zon en genezen heel mooi.
Maar ook bij mijzelf: als ik geprikt ben door brandnetels, dan weet ik dat er in de buurt weegbree staat en daarmee kan ik de prikkel en jeuk verzachten en zelfs wegnemen. Of had ik er een agressief chemisch middel op moeten doen?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 10:29

Weegbree op je arm smeren als je jeuk hebt, is geen homeopathie.

Het is verder een keuze denk ik. Ik wil een veearts die wetenschappelijke bewijzen heeft voor de medicijnen die hij aan mijn paard geeft. Dat anderen dat minder belangrijk vinden, kan natuurlijk ook.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 10:41

Anoeska schreef:
Weegbree op je arm smeren als je jeuk hebt, is geen homeopathie.

Het is verder een keuze denk ik. Ik wil een veearts die wetenschappelijke bewijzen heeft voor de medicijnen die hij aan mijn paard geeft. Dat anderen dat minder belangrijk vinden, kan natuurlijk ook.

Diezelfde plantjes worden anders wel in de homeopathie en fytotherapie gebruikt, alleen gebruik ik het rechtstreeks in geval van 'nood'. ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 10:42

Maar stel nu dat een dierenarts een regulier medicijn geeft, maar het dier blijft last houden.. De eigenaren proberen een homeopatisch medicijn, en de klachten verdwijnen.. Stel dat dat 10x achter elkaar zo gebeurt, dat een homeopatisch medicijn beter blijkt te werken dan een regulier medicijn.. Zou je dan toch willen dat jij als elfde patiënt toch dat reguliere medicijn krijgt? Ik zou liever van de dierenarts horen dat hij goede ervaringen heeft met het homeopatische medicijn, en zelf de keuze kunnen maken.

Anoeska

Re: Petitie tegen veterinaire homeopathie in Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:05

Er is nog nooit bewezen dat homeopathie beter werkt dat 'regulier'. Dus dat argument gaat nergens over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:18

Ik denk toch dat het "verbroederen" geen goede zaak is. Of de betreffende arts moet heel duidelijk zijn naar klant toe en goed aangeven om wat voor soort geneesmiddel het nu precies gaat.

Kan ik alleen mijzelf maar als voorbeeld geven en ik wil gewoon precies weten wat er voorgeschreven word, of dit nu regulier is of niet. En dat blijkt vaak al een probleem bij veel artsen. Dan moet ik toch echt niet hebben dat ik ook nog eens moet gaan nazoeken, of dat het geschud water blijkt te zien, waar ik grof geld voor betalen mag...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:26

Janneke2 schreef:
safina schreef:

Over het geheugen van water doe ik geen uitspraak.
Dat een homeopathische verdunning van arnica bijvoorbeeld arnica bevat is een feit - dus dat hoef je niet te onderzoeken. (Tenzij je oplichting vermoed.)

Dat ligt er maar aan in welke verdunning je het koopt. Arnicaproducten zijn in heel veel verdunningen op de markt. Een d6 verdunning is een deeltje arnica op 1 miljoen deeltjes water. Dat is zo ongeveer tweeeneenhalve liter Wolverlei-plant (=arnica) in een zwembad gooien van olympisch formaat en dat nog steeds geloven dat als je daar een paar druppels uit inneemt, je iets van de werking van die plant merkt.

De meeste middelen die een klassieke homeopaat voorschrijft zijn echter in verdunning van d30 of meer. Dan ben je de constante van avogadro ruimschoots gepasseerd en mag je gevoegelijk aannemen dat er niets meer van het product terug te vinden is in de vloeistof. Je hebt het dan over een druppel in het IJsselmeer gooien of zelfs nog grotere verdunningen.

Citaat:
En als gezegd: een echt correct dubbelblind placebo gecontroleerd onderzoek is practisch gezien vrijwel onmogelijk. (= Vindt maar eens duizend mensen die alle duizend hetzelfde miasma en dezelfde constitutie hebben en dezelfde klachten.

Zo gek dat het de reguliere medische wetenschap wél lukt om met RCT's op te zetten en uit te voeren. (En ja, ook daar spelen belangen een rol en gaat lang niet alles perfect, voordat we daar weer gezeur over krijgen. ;) Aan geld en belangen zal het echt niet liggen hoor. Ook in de homeopatische industrie gaan wereldwijd miljarden om)

Citaat:
En homeopathie is een confrontatie therapie, dus minder geschikt voor pijnstilling dan bijvoorbeeld fytotherapie of essentiële olie.

Homeopatie werkt naar alle waarschijnlijkheid niet. (Ik hou die slag om de arm, omdat je feitelijk nooit wetenschappelijk kunt aantonen dat iets niet werkt. Je kunt iets duizenden keren onderzoeken en steeds weer vinden het het geen effect heeft. En op basis daarvan constateren dat het vrij aannemelijk is dat het niet werkt. Maar wetenschap zegt ook: er kan altijd een keer een experiment komen dat wel aantoont dat het werkt. Dat is het mooie van wetenschap: er bestaat geen "waarheid", wel waarschijnlijkheid )

Maar goed, het is dus vrij aannemelijk dat homeopatische middelen in hoge verdunningen niet werken. En daarom is het minder geschikt voor serieuze kwalen. (Daarom vind ik het altijd zo frappant dat mensen zo blij roepen dat het geen bijwerkingen heeft. Nee, logisch, het heeft geen bijwerkingen Omdat het zeer waarschijnlijk überhaupt niet werkt. Als ik een glas water drink, word ik er ook niet anders van)

Wat ik zo jammer vind is dat mensen die naar die middelen grijpen het juist vaak vreselijk goed voor hebben met hun dieren. Ze willen er alles voor doen om hun dier gezond en gelukkig te houden. Het komt uit een vreselijk goed hart en mensen sparen kosten nog moeite voor hun dier.

Zo ook een kennis van mij. Hij had een pony met zomereczeem en daar een homeopaat bij gehaald. Die verkocht hem een flesje druppels en dat moest hij aan de pony geven. Hij moest de deken eraf laten en het zou eerst erger worden, want alle "rommel moest uit het lichaam van de pony". Dus dat deed mijn goedgelovige kennis braaf. Dekens eraf en druppeltje geven. En hij was zo overtuigd van dit nieuwe medicijn, dat hij hij het overal aanprees.
De pony schuurde tot bloedens toe. Kreeg bulten en zwellingen. Maar mijn laaiend enthousiaste kennis riep alleen maar enthousiast: "kijk, het werkt! al die afvalstoffen komen eruit! Over een poosje moet het helemaal over zijn en dan is de pony er vanaf!"
Hij had gelijk hoor: het werd na verloop van tijd ook minder. De pony knapte opeens een heel stuk op. Hij schuurde minder en de plekken begonnen te genezen.....
Dat was in november. Zijn paard ging niet meer op de zomerwei en het had een paar keer flink gevroren. Maar dat had er natuurlijk niks mee te maken. :')
Hij is gedurende de winter braaf doorgegaan met de homeopatie. Maar sinds de pony in het daarop volgende voorjaar weer net zo hard begon te schuren als voorheen, zie ik hem weer steevast onder een deken staan en hoor ik mijn kennis nooit meer over zijn wonderdruppels. :D

Nu is een anekdote als deze natuurlijk geen bewijs dat homeopatie niet werkt. Net als dat een enkele positieve anekdote geen bewijs is dat het wel werkt. Maar ik denk wel dat dit verhaal illustreert dat dieren er wel degelijk behoorlijk onder kunnen lijden als hun baasjes geloven in iets dat niet werkt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-12-15 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:26

De alternatieve geneeskunde gaat er van uit dat geen enkele patiënt het zelfde is, keihard wetenschappelijk bewijs is dus niet mogelijk. Daar heb je namelijk groepen voor nodig die min of meer gelijk zijn.

Ik heb recent onderzoek gedaan naar bioresonantie en ben tot de conclusie gekomen dat ik het alleen maar hocuspocus vind. En dieren kunnen wel degelijk een placebo-effect krijgen, we zijn nu al zo ver dat een dier zich beter kan gaan voelen omdat zijn baas dit ook doet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:32

Riraito schreef:
En dieren kunnen wel degelijk een placebo-effect krijgen, we zijn nu al zo ver dat een dier zich beter kan gaan voelen omdat zijn baas dit ook doet...

Dat gevoel heb ik altijd bij de rescue remedy: De baas geeft het aan zijn dier en het idee dat dat helpt heeft vooral een kalmerend effect op de baas.

Wel heel fijn voor een dier, een rustigere baas. Worden ze ook rustig van. Dus lekker blijven gebruiken en erin blijven geloven, zou ik zeggen. ;)