pien_2010 schreef:Als ik het hierboven zo lees, dan betekent dat dus dat de tegenstanders van homeopatie hier voor het tekenen van deze petitie zijn. Dat diezelfde mensen er voor zijn dat (dieren) artsen dit niet meer mogen voorschrijven. Dat dus de vrijheid van voorschrijven door deskundigen door hen niet als positief goed ervaren wordt, enkel omdat men overtuigd is dat homeopathie niet werkt want het is niet bewezen.
Ik schrik daarvan en vraag me af, waar is toch die vrijheid gebleven? Het respect voor mensen die anders denken en doen? Overal op alle fronten kom je die onverdraagzaamheid het overtuigd zijn van het eigen gelijk, tegen in de huidige wereld. Vind dat zo naar. Het zijn nota bene mensen die zelf vaak jaren en jaren gestudeerd hebben die gebruik maken naast de regulieren medicijnen van homeopathische en andere alternatieven medicijnen.
Wat mij aanspreekt is de tweede alinea:
Citaat:
Een andere campagne die op dit moment loopt wil dat de RCVS een publiek statement maakt over veterinaire homeopathie. Zij willen geen totaal verbod, maar willen wel dat diereneigenaren een bewuste keus kunnen maken over wat homeopathie is en wat het bewijs omtrent de behandelingen is.
Er is bij mijn weten nog nooit een fatsoenlijke RCT (Randomized Controlled Trial) geweest die aantoonde dat homeopathie meer effect had dan placebo's, zowel op mensen als op dieren. Ik bedoel dus een onderzoek met een steekproef van aanzienlijke omvang, waarbij de mensen/dieren random worden ingedeeld in de groep die het middelen krijgt en de groep die het placebo krijgt.
Er is ook geen fatsoenlijk onderzoek geweest dat aantoont dan homeopathische verdunningen nog werkzame stoffen bevatten. En er is geen onderzoek geweest dat aantoont dat water een geheugen heeft.
Dat mensen ervan opknappen is waarschijnlijk te wijten aan het placebo-effect. Dieren knappen er niet van op. Bij dieren speelt het placeboeffect nauwelijks, tenzij gemeten wordt op basis van zelfrapportage van de eigenaar. En wie gelooft in homeopathie zal bewust of onbewust altijd blijven zoeken naar argumenten om die overtuiging te bevestigen (confirmation bias). En dus altijd zoeken naar verbeteringen.
Daarbij: er is altijd natuurlijk verloopt. Dieren worden ook vanzelf beter, ongeacht de behandeling. Ook als niemand dat nog verwacht. Dus als iemand roept: "mijn paard is ervan opgeknapt" dan is dat voor mij geen bewijs dat dat door dat middel kwam. Dat kan ook je eigen verachting zijn, toeval of natuurlijk verloop.
Of het kwaad kan? Ik heb dus wel iemand gekend die een hoefbevangen paard liet behandelen met homeopathische middelen, waaronder homeopathische 'pijnstillers'. Ze was er heilig van overtuigd dat het dier minder pijn had en die homeopaat ging daar natuurlijk helemaal in mee. In de ogen van mij (en die van de rest van haar omgeving) werd het alleen maar erger en heeft het dier onnodig godsgruwelijke pijn geleden. Stalgenoten hadden de dierenpolitie al gebeld toen het arme dier goddank uit z'n lijden werd verlost.
(Dat uit het lijden verlossen ging trouwens niet homeopatisch. Hoe knap die homeopaten zichzelf ook vinden, een homeopatisch middel om mee te euthanaseren hebben ze nog niet kunnen bedenken
)