Verbod blokstaarten bij trekpaarden nog steeds genegeerd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Roozzje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:34

misschien een mailtje richting Alberto? Het zal het probleem misschien niet oplossen maar het staat dan wel even vol in de spotlights. Net zo als toen met het couperen, nu inderdaad al weer een beetje naar de achtergrond verdwenen maar ik denk wel dat je behoorlijk wat mensen op hun teentjes trapt met het landelijk naar buiten brengen van deze praktijken. En als gevolg misschien ook dat er vanuit de politiek toch strenger naar word gekeken.

Ik ben het er wel mee eens dat gecoupeerde paarden niet meer zouden moeten worden opgenomen in het stamboek. Die 3??% wat daadwerkelijk medisch is heeft dan hard gezegd pech.. Daar help je dan ook mee dat dat soort "ongelukjes" minder vaak voor komt denk ik. (aanname) Ben zelf namelijk nog nooit een paard tegen gekomen zonder staart door medische gevolgen. Al weet ik uiteraard wel dat die er absoluut zijn.

Tinkers4ever

Re: Verbod blokstaarten bij trekpaarden nog steeds genegeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:42

Zolang de secretaris van het KVTH blijft volhouden dat een trekpaard zonder staart mooier is en de staat ook geen functie heeft wan hij is te zwaar om vliegen mee weg te slaan... Zijn veulens komen ook elk jaar keurig zónder staart op de keuring.

Zal er daar niet zoveel veranderen en al helemaal geen verbod op komen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:52

Wat een stelletje hypocrieten hier.
Geen staart is soms een beetje vervelend, maar heus niet onoverkomelijk. Deze paarden kunnen de vliegen nog prima verjagen door met een vel te trillen, te stampen/bijten of in de schaduw te gaan staan. Zo'n ramp is het niet. Hier in de omgeving houden fokkers hun paarden veel buiten, prima leventje.

Als ik dan op een dressuurwedstrijd paarden voorbij zie komen met open mond van protest, elke pas een spoor in je ribben, en baasje vrolijk opschept dat ze hem maar niet de wei oplaat omdat hij dan misschien een blessure oploopt, dan ben ik liever die belg zonder staart.

Gaan jullie nu allemaal ook actie voeren tegen dressuurwedstrijden? Want die maken ook dierenmishandeling mede-mogelijk.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:00

Stelletje hypocrieten?
En jij vindt het dus geen zinloze verminking?

Valt me erg van je tegen -O-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:02

Gypsy schreef:
Geen staart is soms een beetje vervelend, maar heus niet onoverkomelijk. Deze paarden kunnen de vliegen nog prima verjagen door met een vel te trillen, te stampen/bijten of in de schaduw te gaan staan. Zo'n ramp is het niet. Hier in de omgeving houden fokkers hun paarden veel buiten, prima leventje.

Als ik dan op een dressuurwedstrijd paarden voorbij zie komen met open mond van protest, elke pas een spoor in je ribben, en baasje vrolijk opschept dat ze hem maar niet de wei oplaat omdat hij dan misschien een blessure oploopt, dan ben ik liever die belg zonder staart.

Gaan jullie nu allemaal ook actie voeren tegen dressuurwedstrijden? Want die maken ook dierenmishandeling mede-mogelijk.

Ik wil geen van beide. Het is beide niet goed en tegen beide mag opgetreden worden.
Maar dat is tevens het punt. Ook die groep is zo flexibel als een betonpaal en blijft halsstarrig vasthouden aan hun opvattingen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:10

Shirley schreef:
Stelletje hypocrieten?

Het zal wel een beetje boers van mij zijn, maar ik vind het echt iets voor stadse mensen om je hier druk over te maken.
De radicale oplossingen die hier aangedragen worden door sommige mensen zouden het ras in zijn geheel laten verdwijnen, je bent wel afhankelijk van die fokkers.
Paarden met staart met meer punten belonen vind ik wel een prima idee. Moeten het verder wel echt paarden met een goede bouw zijn.

Er zijn voor een paard wel ergere dingen van geen staart, ik zie ze hier vaak genoeg staan en heb nooit het idee dat ze er last van hebben.
Verder word er hier ook nog echt met ze gewerkt, ploegwedstrijden, stroarieje, ringsteken, aangespannen werk, van alles. Wat ik gehoord heb is dat het levensgevaarlijk kan zijn als zo'n grote zware staart over het leidsel gegooid word. Zeker met ploegen kan ik me daar wel wat bij voorstellen.

Edit: Meer paarden met staart vind ik prima, ben ik het mee eens. Maar om het nou echt dierenmishandeling te noemen en te doen alsof die fokkers geen hart hebben voor hun dieren, dat vind ik echt te ver gaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:12

Niet zo'n ramp?
Een staart heeft echt niet alleen als functie de vliegen wegjagen. Het dient ook als bescherming tegen wind en regen. Zo sneu als die paarden allemaal tegen de wind in staan als het zo guur en koud is en het regent, en dan totaal geen bescherming van achteren hebben :(:) En niet alleen tegen regen, maar ook tegen zand en vuil, en wat dacht je van parasieten en vliegen? Heerlijke plek voor vliegen om eitjes te leggen.. Paardlief kan er niks tegen doen.
En dan heb je ook nog zoiets als fantoompijn..
Dat lijken me meer dan genoeg redenen om couperen tot dierenmishandeling te rekenen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:19

Als het regent of waait kunnen ze ook bomen/struiken/beschutting opzoeken.
Hier heb ik de fokkers nog nooit gehoord over problemen met parasieten. Fantoompijn, hoe vaak komt dat voor?

Ik zeg niet dat ze alles perfect doen, maar over het algemeen zijn deze mensen vol passie bezig, om het ras te redden. Zou met staart beter zijn? Ja, maar dat kan ook allemaal wat respectvoller. Alle harde maatregelen werken in zulke gevallen juist averechts.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:24

er zijn zat opties en ben niet stads maar de mensen die paarden moedwillig couperen mogen ze van mij best van keuringen weren. Er zijn vele andere opties tegen de staarten.

Mooiste voorbeeld zijn de shires, gewoon opscheren/kortknippen maar de wortel in takt laten.

Kijk voor de vele opties
[EV-ITP] Nationale Shire Show 2014

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:26

Er is een wet die het verbied, waarom zou je als paardeneigenaar bewust de wet negeren omdat je iets móóier vind want een doel heeft het allang niet meer.
Als je dan echt een kortere staart zou willen, knip dan de haren af tot aan de wortel

Het vergelijken met andere methode in de paardensport is ook wat nutteloos want er is altijd wat ernstigers te bedenken, zo kan je alles goed praten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:31

Inderdaad...zoals een moedwillig verminkt paard met een een verkeerd bit in dat ook nog eens op stal wordt gehouden?

Zo kun je inderdaad alles goedpraten.
Maar daar gaat het hier toch niet om?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:33

Is het een beetje het zelfde verhaal als met die allochtoon die niets uitvoert maar wel je baan steelt. Een trekpaard kan blijkbaar zijn staart niet bewegen om er vliegen mee weg te jaren of om te mesten maar slaat diezelfde staart dan ineens wel om het leidsel??
De meeste menners bandageren trouwens de staarten bijv in de maraton ed, volgens mij kan een paard de staart dan al praktisch niet meer over de leidsels slaan. Kort onder de staartwortel afknippen helpt ook al een hoop.

Dat gecoupeer houdt imo ook juist een boel mensen weg bij de trekpaarden, dat is niet echt in het voordeel van het behouden van het ras. Ik denk trouwens dat strengere regels voor het toelaten van paarden die allang gecoupeerd zijn niemand meer helpen en inderdaad alleen het ras om zeep helpen. Maar ze kunnen best gewon een keer die streep trekken, in de zin van paarden die na 2016 geboren zijn dienen gewoon een staart te hebben. Als er dan serieus mensen ophouden met fokken dan hebben ze wel erg weinig liefde voor het ras, alleen een of andere vage amputatie fetish ofzo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:38

Vroeger had couperen wel een functie bij Trekpaarden.
Het zorgde ervoor dat de staarten niet in de landbouw-werktuigen terrecht kwam en 'afscheurde'.
Het is dus eigenlijk een traditie en toen langzaam tractoren en machines alles overnamen, is er niet meer naar de traditie gekeken.
Of in ieder geval zonder voldoende resultaat.

Vroeger werden de staarten met een touwtje afgebonden en liepen de paarden net zolang met een afgeknelde staart tot deze eraf viel.
Hoe ze dat tegenwoordig doen, weet ik niet, maar ik hoop dat ze er een minder pijnlijke manier voor hebben gevonden.

Ik vind dat je iets essentieels van je paard afneemt als je hem voor traditie coupeert.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:49

Gypsy schreef:

Omdat er dingen zijn die ook erg zijn, maakt dit niet meteen goed. Ik rij/men bitloos, mn paarden staan 24/7 buiten, ik gebruik geen hoefijzers... En ook ík vind dit niet juist. En ik ben gewoon op het platteland geboren en opgegroeid. Dus geen stadsmens ;)

Als zo'n staart gevaarlijk kan zijn knip hem dan af of maak hem een stuk dunner.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 01-12-15 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:50

Ik zeg toch ook nergens dat het goed is? Maar dierenmishandeling vind ik er overdreven voor.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:54

Dat een zwaar paard zijn staart vanwege het gewicht niet op kan tillen is ook onzin.Heb jaren een Shire gereden en zij had werkelijk geen enkele moeite met haar staart.Sterker nog,als ze onderweg moest plassen gooide ze hem lekker over haar rug (en in mijn nek :+ ).Of vervelend vliegverkeer werd feilloos weggewappert.

Couperen is verboden,men lacht erom en veegt zijn derriére af met deze wet.Niet meer toestaan op keuringen vanaf een bepaald jaar.
Opbinden of afknippen onder de staartwortel kan ook.
Ze zouden de verenigingen hierop af moeten rekenen omdat ze illigale praktijken bevorderen en belonen en daardoor in stand houden.
Een dier verminken vanwege traditie en uiterlijk is "not done".

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:56

liedje89 schreef:
Thesserd schreef:
Vreemd dat de druk bij de dierenartsen worden neergelegd...

Bij de Rottweiler is staart couperen ook verboden. Dat verbod werkt wel, volgens mij is het ook zo dat als je hond uit Nederland komt en vanaf een bepaald geboortejaar is, de staart gewoon lang moet zijn, anders mag je de ring niet in? Zelfde geldt voor oren couperen o.a. bij de am. Staff geloof ik?

Misschien kan iemand dat bevestigen? Zouden ze bij deze paarden ook zo moeten oplossen. Deze mensen respecteren de wet helemaal niet, gewoon bull oliebol wat die voorzitter zegt.

Bij honden is de staart eraf op vakantie loophole niet mogelijk, ik denk dat dat veel verschil maakt. Bij de meeste verenigingen is het namelijk zo dat een hond alleen gecoupeerd mag zijn als hij ook een papier heeft uit een land waar couperen nog legaal is. Een hond met een Nederlands papier zonder staart is dus meestal uitgesloten van raskeuringen, sportexamens etc. ook als het couperen is gebeurt in een land waar het nog legaal is, die maas gebruikt men bij de paarden volgens mij nog erg vaak en is bij honden dus niet mogelijk.

Desondanks wordt er volgens mij nog best wat gecoupeerd, tenminste ik zie nog wel af en toe een hond zonder oren of staart rondlopen. Er zijn er ook die dus speciaal bemiddelen in honden uit het buitenland om er een zonder staart te hebben. Ik vind het allemaal wat omslagtig ik kan me niet voorstellen dat je nu daadwerkelijk meer of minder plezier beleeft omdat ie wel of geen staart heeft. Onze hond heeft haar staart een tijd terug gebroken en toen was er sprake van dat ie eraf moest als het niet verder zou herstellen, viel mee en staart is nu weer helemaal functioneel en pijnvrij, maar had ie eraf gemoeten dan was onze hond toch niet ineens minder leuk geworden?

Ik snap die eerste dikgedrukte zin niet helemaal... Maar hierin geef je dus aan dat die regelgeving bij paarden anders is? Dat is mijn punt juist :P

Er zal inderdaad vast nog wel gecoupeerd worden, maar jonge rottweilers zie ik tegenwoordig alleen nog maar met staart hoor. Kan me er zo geen 1 bedenken zonder staart. Sowieso ben ik het verder niet eens met je standpunt over het couperen van een hondenstaart. Deze staart heeft ook functie en deze ingreep lijkt me ook pijnlijk en vervelend, net als iedere andere operatie. Als het dan alleen om iets cosmetisch gaat is het natuurlijk onzin dat het gebeurt.

Dat zelfde geldt voor de paarden. Het is vast niet de grootste wereldramp dat het gebeurt, maar al met al is het gewoon een stomme traditie die anno 2015 geen nut meer heeft. Je gaat een operatieve ingreep bij zo'n paard doen, puur alleen met cosmetisch doeleinde. Niet beter voor het paard dus, alleen maar nadelen voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:57

Tinky12 schreef:
Dat een zwaar paard zijn staart vanwege het gewicht niet op kan tillen is ook onzin.
Dit is geen onzin.
Mijn merrie heeft er ook moeite mee gehad met als resultaat; hele staart onder de mest elke keer.
Ik heb de staart toen flink uitgedunt en dat heeft enorm geholpen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:17

Thesserd schreef:
Ik snap die eerste dikgedrukte zin niet helemaal... Maar hierin geef je dus aan dat die regelgeving bij paarden anders is? Dat is mijn punt juist :P

Er zal inderdaad vast nog wel gecoupeerd worden, maar jonge rottweilers zie ik tegenwoordig alleen nog maar met staart hoor. Kan me er zo geen 1 bedenken zonder staart. Sowieso ben ik het verder niet eens met je standpunt over het couperen van een hondenstaart. Deze staart heeft ook functie en deze ingreep lijkt me ook pijnlijk en vervelend, net als iedere andere operatie. Als het dan alleen om iets cosmetisch gaat is het natuurlijk onzin dat het gebeurt.

Dat zelfde geldt voor de paarden. Het is vast niet de grootste wereldramp dat het gebeurt, maar al met al is het gewoon een stomme traditie die anno 2015 geen nut meer heeft. Je gaat een operatieve ingreep bij zo'n paard doen, puur alleen met cosmetisch doeleinde. Niet beter voor het paard dus, alleen maar nadelen voor het paard.

Er stond een vraagteken achter je opmerking en bovendien klopt het dus niet volledig, honden uit het buitenland zonder staart mogen dus nog steeds wel gewoon de ring in. Dus ik dacht ik vul het even aan.

Volgens mij snap je helemaal niet wat ik bedoel? Ik snap niet dat mensen zoveel geven om het uiterlijk van hun hond dat ze daarvoor een deel van de hond afknippen. Dat ze serieus honden uit het buitenland halen om die staart of honden van rassen die ze leuk vinden niet meer nemen omdat ze er geen stukken mogen afknippen. Ik vind de staart van onze hond heel mooi maar als hij er af had gemoeten omdat het niet anders kon was dat toch vooral vervelend voor haar, het zou mij dan verder aan mijn reet roesten of de hond er nog wel mooi uitzag. Ik snap werkelijk niet dat mensen zich zo interesseren in het uiterlijk van hun hond of paard dat het wel hebben van een staart betekend dat je hem niet wilt? Of dat je dan het ras waar je van houdt laat uitsterven als fokkers.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 01-12-15 16:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:18

KoudbloedKim schreef:
Tinky12 schreef:
Dat een zwaar paard zijn staart vanwege het gewicht niet op kan tillen is ook onzin.
Dit is geen onzin.
Mijn merrie heeft er ook moeite mee gehad met als resultaat; hele staart onder de mest elke keer.
Ik heb de staart toen flink uitgedunt en dat heeft enorm geholpen.

Is dat niet gewoon luihuid? Mijn haf scheet ook haar staart onder maar kon m tegen de vliegen opeens wél optillen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:22

Tegen leidsel vangen, staart niet op kunnen tillen, etc kan je de staart ook net onder de staartwortel afknippen. (Alleen de haren dus)

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:22

Ik zag dit topic en was alweer bang voor de reacties..
Laat ik eerst mijn eigen mening hier over uiten en daarna wat ik om me heen zie betreft de kort en de langstaarten.

Ik zelf loop nu een aantal jaren mee in het trekpaarden wereldje, laten we voorop stellen.. dit is wat mij betreft het meest gezellige, open en eerlijke paardenvolk wat ik ooit ben tegen gekomen. Ik heb altijd een passie voor paarden gehad, maar me nooit thuis gevoeld in die wereld.. ik was altijd een soort buitenbeentje, omdat ik juist voor de lol samen met je knol ging en niet omdat de knol voor mij moet presteren, dat ik anders geen lol zou hebben.
Ik rij nu trekpaarden en vond ze in het begin echt foeilelijk met staart, heel de verhoudingen vielen weg naar mijn idee. Ik vind een kortstaart nog steeds mooier, maar begin aan het idee met staart te wennen.

Wat ik om me heen zie, als ik naar alle trekpaarden om me heen kijk.. en ze komen en gaan.. dan valt het mij echt op dat er steeds meer MET LANGE staart voorbij komen. Het is dus zeker wel dat er steeds minder staarten gecoupeerd worden, voor de verkoop al helemaal! Mensen willen geen kort staart..

Wat je op een keuring ziet is niet representatief voor wat er verder rondloopt, hier in Nederland in elk geval. Ook op de keuringen zie je er steeds meer met staart, vooral op de regio keuringen. Ik vind het daarom heel erg jammer dat er mensen zijn 1 foto of bericht zien en gelijk denken dat er nog het zelfde wordt gehandeld als pakweg 10 jaar geleden. Het gaat niet zo vlot als we hopen, maar het gebeurt wel..
Mijn idee is dat er kortstaarten op marktplaats staan, omdat deze niet verkocht worden. Juist de langstaarten gaan snel "over de toonbank", hier is vraag naar.

Trek ieder je eigen conclusie van mijn verhaal.. Er is verandering, maar het gaat niet snel.. Het is een eeuwen oude traditie. Voornamelijk bij de oude stempel fokkers, die een heel ander denkpatroon moeten aanleren.
Laatst bijgewerkt door Helene83 op 01-12-15 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:23

liedje89 schreef:
Thesserd schreef:

Er stond een vraagteken achter je opmerking en bovendien klopt het dus niet volledig, honden uit het buitenland zonder staart mogen dus nog steeds wel gewoon de ring in. Dus ik dacht ik vul het even aan.

Volgens mij snap je helemaal niet wat ik bedoel? Ik snap niet dat mensen zoveel geven om het uiterlijk van hun hond dat ze daarvoor een deel van de hond afknippen. Dat ze serieus honden uit het buitenland halen om die staart of honden van rassen die ze leuk vinden niet meer nemen omdat ze er geen stukken mogen afknippen. Ik vind de staart van onze hond heel mooi maar als hij er af had gemoeten omdat het niet anders kon was dat toch vooral vervelend voor haar, het zou mij dan verder aan mijn reet roesten of de hond er nog wel mooi uitzag. Ik snap werkelijk niet dat mensen zich zo interesseren in het uiterlijk van hun hond of paard dat het wel hebben van een staart betekend dat je hem niet wilt??

Ik snap em nu :')

En nee, ik vat ook niet waarom je dan perse een hond uit het buitenland gaat halen zodat hij wel gecoupeerd is. Zelfde geldt voor een paard.

Wel idioot dat je met een paard naar Frankrijk mag gaan om hem daar te laten couperen en vervolgens weer terug komen met dat paard naar Nederland of Belgie. Mocht dat paard nou geboren zijn in Frankrijk, dan sloeg het nog ergens op maar nu...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:26

Leffroi schreef:
s0173957 schreef:
Niet meer opnemen in het stamboek... als ze een geldig veterinair attest hebben?

Sta je wettelijk nergens mee.

Dat is een ander verhaal. Als het om medische reden gedaan is, helaas. Maar een gezonde staart afhakken...

Je snapt em niet... er is geen medische reden, wel een meewerkende dierenarts die een attest schrijft...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:31

Shirley schreef:
Stelletje hypocrieten?

Ik heb me wel eens plaatsvervangend geschaamd voor mijn couperende landgenoten, toen een Turkse kennis, net in Nederland, me geschokt vroeg "waarom dat was" terwijl hij naar een gecoupeerd paard wees... Nou, leg dat maar eens uit, dat er mensen zijn die dat mooier vinden. -O-

En dan staat Turkije niet bepaald bekend als een dierenknuffelvolk, maar ledematen afsnijden puur voor het mooi, dat doen ze niet. "Wij" wel. :\