België: vanaf 1 april kilometerheffing voor paardenvervoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: België: vanaf 1 april kilometerheffing voor paardenvervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 10:57

Inderdaad. Hier komt er ook een kleine vrachtwagen nu er meerdere paarden mee zullen gaan vanaf volgend jaar. Maar dankzij deze regel zullen we wel gaan kijken of we die als mobilhome gekwalificeerd krijgen.
Is ook ineens zo handig op meerdaagse wedstrijden.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 12:48

Kijk wel goed naar de voorwaarden, want dat is niet altijd zo eenvoudig, wij hebben wel wat aanpassingen moeten doen aan die van ons om hem van 'categorie' te kunnen veranderen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:17

We (mijn man) gaat m zelf op bouwen dus op voorhand kijken wat er in moet he. :)

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:20

Hoe krijgen jullie hem als mobil home op papier dan?

Wel heel erg debiel zeg... We betalen ook al het eurovignet, waarvoor betaal je dat dan nog als je voor steeds meer landen apart tol moet gaan betalen.

edit: Worden de wegen dan ook beter in België want dat is af en toe niet best. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:40

Die controles daarop moeten ook betaald worden San dus daar zou ik maar niet te veel op rekenen. :')

Als ie aan een aantal voorwaarden voldoet kan je hem inschrijven als mobilhome normaal gezien. :) En dan ook laten keuren als mobilhome.
Mijn personen wagen is na ombouw ook in geschreven als lichte vrachtwagen en dan laten keuren en als die goedkeuren dan is het in orde.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 14:43

je moet volgens mij zowieso doorloop van de cabine naar opbouw hebben om te kunnen inschrijven als mobilhome
betere wegen ..was het maar waar , wat een genot als je de grens oversteekt met Nederland :+

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 15:18

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:18

Ayasha schreef:
http://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit- ... april-2016

Volgens mij gaat "de vervuiler betaald'" niet op gezien ze nu er alleen voor gaan zorgen dat mensen meer de binnenwegen gaan pakken om de tolwegen te vermijden waardoor er om gereden wordt = meer vervuiling.

Ja of gaan buitenlanders België helemaal ontwijken, dan werkt het wel weer. Dan krijgt Duitsland meer uitstoot

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:19

besita schreef:
betere wegen ..was het maar waar , wat een genot als je de grens oversteekt met Nederland :+

Of Frankrijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 00:23

Ik heb sinds kort 2 paarden die ik rij van mezelf. Eentje rij ik al langer en neem ik mee op wedstrijd, de planning was om dat met de 2e in de loop van 2016 ook te doen. Mijn huidige camionette mag er maar 1 op, dus ik dacht "laten we toch maar het C-rijbewijs doen en hierna een vrachtwagen aanschaffen, geen gezeur meer met gewicht".

Vanaf volgende week heb ik gemiddeld 2x/week op verplaatsing en dan 1x/maand wedstrijdje. Vanaf het zomerseizoen wordt dat echter bijna wekelijks wedstrijd doorheen de hele provincie. Ik ben écht niet van plan om constant binnenwegen te zoeken. Dan maar een BE met geschikte auto en trailer aanschaffen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 00:44

Be is sowieso makkelijker volgens mijn instructeurs. Korter examen, geen theorie en makkelijker aan te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 00:49

Ik kan makkelijker en beter parkeren/manoeuvreren met mijn gedrocht van een camionette zonder sensoren dan met mijn gewone auto :+

Vooral het achterwaarts rijden/parkeren en dan tegensturen is iets wat ik waarschijnlijk echt niet vlot in de vingers zal krijgen volgens mijn gevoel. Afstanden en breedte inschatten dan weer wel, idem met draaipunt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 00:52

Manoeuvres is met de camion piece of cake. Maar op de baan en het schakelen is lang niet zo simpel. Ik rij met elke auto en bus makkelijk weg maar camion viel toch vies tegen. Camion examen is 45 min en BE 25. Manoeuvres zijn met de camion twee keer niks maar je baanproef.... En ze kunnen flink muggenziften ook.o
Onze wegen en bochten zijn ook echt niet voorzien op camions kwam ik achter... De extra breedte en dat je op je wiel zit ipv er achter miskijk je je flink op.

Mij maakt het verder niks uit maar ik dacht ook gelijk jij maar na een les heb ik al verzucht 'was ik toch voor BE gegaan'
Onderschat het gewoon niet. :) ik kwam van een heel kou kermis thuis en heb thuis zitten janken na les 1 :')
Ik wilde nie eens meer terug _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 09:49

Ik denk (maar ben niet zeker) dat ik ook boven mijn wiel zit maar heb wel iets meer neus dan een gewone camion.
En de wegen... spreek me er niet van. Zie combi BE soms ook wringen om ergens veilig Door te raken. Daarin zijn we algemeen een prutland :))

Hoe dan ook, ik verwacht dat het maar een kwestie van tijd is tot ze ook BE combinaties die taks gaan opleggen, net zoals camionettes en B-vrachtwagentjes. Alles waarin goederen vervoerd kunnen worden zeg maar.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 10:31

Dan is het officieel tijd om te emigreren!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 10:47

Mja de dag dat ze dat doen is het aftellen tot België in elkaar valt, wie heeft daar nog geld voor?
Eerlijk gezegd denk ik dat we al goed aan't aftellen zijn.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 10:51

Hoorde vanochtend weer een mooi verhaal over de turteltaks.
Taks op iets waar al taks op is... "ze legt het advies naast zich neer".

Negatieve rentes, nog zoiets dat er zit aan te komen.

De hele middengroep moet eruit, of je bent arm of je bent rijk.
Iets tussenin zal niet meer bestaan mi.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 10:56

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:03

Ik lees hier 'omzetten naar Mobilhome'.

Heb daar eens wat inlichtingen over ingewonnen...

De kosten dat dat met zich meebrengt kan je makkelijk enkele tienduizenden kiliometers rijden...

Alles bij mekaar makkelijk €3000 (gelijkvormigheidsattest, hier en daar nog wat aanpassingen etc etc)... als je dan telt aan €0,146 / km kom je snel aan 20 000 km voor je daar de kosten uit terug hebt en dat doe je als simpele wedstrijdruiter niet snel...

En dan heeft die van ons al een doorsteek van de cabine naar de bak, slaapgelegenheid, opbergruimte etc...

En net eens nagekeken, wij doen als simpele amateur amper een 1500 km per jaar, dus de kosten dat we er aan zouden doen zouden we pas op 13 jaar tijd terug hebben en dan hebben we hoogstwaarschijnlijk al een andere gekocht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:34

Dan ga je uit van een camion opnieuw inschrijven en verbouwen en niet vanuit opbouw he S017.....

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:04

En hoe denk je dat je dat moet doen?

Je moett eerst een gelijkvormigheidsattest krijgen van de constructeur (MAN, Mercedes, Daf,...) voor je überhaupt van een vrachtwagen een mobilhome mag maken.

Of het moet een eerste inschrijving zijn waarbij hij direct wordt ingeschreven als mobilhome.

De kosten van de doorsteek, van het woongedeelte, ... je ziet echt snel aan €5000 aan extra kosten die je doet om te voldoen aan alle normen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:22

Ik ga dat helemaal niet doen. Manlief heeft daar in tegenstelling tot mezelf, wel de benodigde kennis en kunde voor. :D
Het is de bedoeling dat ie niet omgezet moet worden voor zover ik het van mijn man begreep. Maar dat is verder zijn "probleem". Ik ga er van uit dat ie weet wat ie doet. :D

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:55

Als het nu een vrachtwagen is zal je dat nochtans moeten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:18

Gewoon te paard naar lokale wedstrijden! Zie ze dan nog een kaktaks heffen :))

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:02

s0173957 schreef:
Als het nu een vrachtwagen is zal je dat nochtans moeten ;)

Je leest niet zo heel goed geloof ik he. :) We hebben nog geen vrachtwagen. De "trekker" /het onderstel moet nog aangekocht worden. Dus we kunnen op ons duizendste gemak rond kijken voor iets dat ons al die kosten bespaard die jij noemt. ;)