Paarden in de blubber in Rijswijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: Paarden in de blubber in Rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 11:32

Maar dat zeg ik toch helemaal niet?

Meneer de dierenbescherming zegt dat de optie is om het paard dan beter in een stal op te sluiten, paard heeft dan geen keus om in een stal of buiten te staan.

Als je een inloopstal hebt dan kan het paard zelf beslissen of het paard liever in de droge stal staat of buiten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 11:37

Oh zo bedoel je. :)

Ik dacht dat je reageerde op mijn bericht dat je er vaak met alleen een stal mogen plaatsen niet bent.

Want droge stal en alleen maar modderige wei is naar mijn idee geen eerlijke keuze bieden.
Dat is voor mij niet beter dan een stal paard.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 11:44

Ik zou sowieso dan ook enige verharding maken. Maar soms moet je, zeker in ons natte nederland, roeien met de riemen die je hebt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 11:47

Of beseffen dat niet elk land geschikt is als winterweide.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 11:49

Maar als je niks anders hebt, of dat een heel gebied betreft, dan moet je het er toch mee doen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 11:49

Ik wou dat die inspecteur vorig jaar naar een plek was gegaan die ik aangemeld had.
Ik kreeg toen te horen van ja mevrouw het is winter en we hebben nu eenmaal niet allemaal de financiële middelen om een droge plek te maken voor paarden. Dat de paarden in de drek stonden en graat mager waren ach ja, ze kregen toch 2x per dag een plakje hooi...

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 12:01

Bij ons is de paddock ook één en al modder, maar er is een stuk met wit zand dat vrij droog blijft en ze hebben een schuilstal. Nu ze de keuze hebben om droog te staan of door de modder te lopen, ontwijken ze de modder des te meer.
Nu is een schuilstal inderdaad niet altijd een optie (al hebben wij geen problemen gehad met het plaatsen van een containerstal) maar er zijn vrij veel andere opties. Betonplaten bij eventuele schuilstal of de voederplekken... Dan staan ze zeker droog als ze aan het eten zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 12:10

Maartje1990 schreef:
Maar als je niks anders hebt, of dat een heel gebied betreft, dan moet je het er toch mee doen.

Dat ben ik dus niet met je eens.
Dan zoek je een oplossing. En dat is niet een paard in de modder laten staan en met geluk een stalletje. Dat is geen haar beter dan 24/7 stal.
Nooit is daar een goede smoes voor.
Ook niet de gemeente de schuld. Maar alleen die van de eigenaar.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:42

Ik weet niet waar jij woont maar in de meeste delen in nederland wordt het nu eenmaal een blubberzooi. En dan vind ik een schuilstal met verharding een goede oplossing.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:49

En nu heb je het alweer over verharding erbij.
En dat schreef ik dus eerder ook.
Alleen een schuilstal heeft geen zin in een modderbende.
Dan moet je op gaan hogen of verharden.
En zonder bouwblok ziet een gemeente dat niet zitten.
Daarom geven ze ook niet snel de vergunning voor die stal wetende dat het daar niet bij blijft. Of als het daar wel bij blijft een paard daar alleen niet mee geholpen is.
Maar optreden ook niet meer mogelijk is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:58

Ik had t al eerder over verharden en tevens dat de regeling wbt schuilstal bouwen versoepelt zou moeten worden want dit gaat ten koste van paarden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:07

Een keer eerder had je het over verharding. De rest alleen over schuilstal waarop ik reageer dat je er daar niet mee bent.

Maar we draaien cirkeltjes :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:21

Ja mijn nadruk lag indd op schuilstal maar ik denk dat de combi prima is in zo'n weilanden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:55

Maartje1990 schreef:

Nee hoor, je kunt ook kiezen om geen paard te nemen. Als je geen fatsoenlijke plek kunt regelen waar een paard droog en moddervrij kan staan en liggen, moet je gewoon geen paard willen hebben.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:29

bruintje123 schreef:
Precies tobbes.
Maar dat natte stukje grond zonder bouw mogelijkheden kost wel niets.

En pension plaatsen met wel alle luxe voor de ruiter maar niets voor het paard zouden eens aan regels gebonden moeten worden.
Het is toch idioot dat alle andere dieren zoals koeien of varkens precies volgens regels moeten staan maar de paardenhouderij kan alles maar.

nou, van die varkensstallen wordt je ook niet echt vrolijk hoor... Die fokzeugen liggen een groot deel van de tijd vast/klem tussen beugels...

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:14

In beslag genomen nog wel triest als ik kijk naar het leed in de oost vaarders plassen zoals dit.
Afbeelding
Dit mag dus wel zon arm mager diertje walgelijk,het regent nu eenmaal veel.
Dat paard een stuk verderop bij ons staat gewoon in de drek daar zijn ze al geweest,nee is goed zo. {:)-:(

En anders paarden ophokken zeker,de mijne staan droog in de kleine rijbak met een inloop stal.
Mogen ze zelf kiezen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:48

safina schreef:
Maartje1990 schreef:

Nee hoor, je kunt ook kiezen om geen paard te nemen. Als je geen fatsoenlijke plek kunt regelen waar een paard droog en moddervrij kan staan en liggen, moet je gewoon geen paard willen hebben.

Misschien even mn andere posts lezen?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:59

Lekker krom als alle beesten van de regering in de oostvaders plassen wel een hongersdood mogen sterven met geen enkele droge plek....

Regels voor schuilstallen/schuilschuttingen met betonplaten zouden ze inderdaad moeten versoepelen. Snap ook nooit goed waarom ze daar zo ontzettend moeilijk over doen. In sommige situaties oke, maar in de meeste gevallen is het gewoon onnodige muggenzifterij.

En idd, zet ze dan maar in een pensionstal, waar ze 24/7 op hun eigen toilet opgesloten staan. Nee dat is een oplossing XD

Prima opzich dat ze beter kijken naar dierwelzijn, maar kijk dan niet met zo'n kromme bril.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:20

Wat een slachtoffergedrag hier zeg. Niemand dwingt je om je paard op een stuk polder te zetten in de blubber, niemand dwingt je ook om je paard 24/7 op stal in pension te zetten.

Iedereen weet dat beide opties niet goed zijn voor een paard. Als je geen goede omstandigheden kan bieden in Nederland (iets wat je kan weten vóór je een stuk baggerwei aanschaft zonder bouwblok) dan is het heel simpel: dan moet je geen paard houden. Of verhuis naar Duitsland of Belgie waar het land hoger ligt.

Ik houd ook geen dolfijn in mijn badkuip en ga dan zeggen: "ja, dan moet de gemeente maar zorgen dat ik een dolfinarium in mijn tuin mag bouwen".

Ik kies er beust voor nu ik in de randstad woon om géén paard te houden, ik vind dit deel van het land gewoon ongeschikt. Komt wel weer als ik op een meer geschikte plek woon.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:25

@waves: ik zeg alleen dat de regeling versoepelt zou moeten worden. Dat er makkelijker schuilstal met een verharding gemaakt kan worden.

Ikzelf heb mijn paarden 24/7 buiten met schuilstal, verharding en mijn weiland heeft hogere delen plus is zandgrond dus de blubber is bij ons minimaal. Dus het is voor mij geen slachtoffer rol. Maar gewoon dat ik vind dat die regels soepeler worden. Komt alle paarden ten goede

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:09

Toydoll schreef:
Lekker krom als alle beesten van de regering in de oostvaders plassen wel een hongersdood mogen sterven met geen enkele droge plek....

Regels voor schuilstallen/schuilschuttingen met betonplaten zouden ze inderdaad moeten versoepelen. Snap ook nooit goed waarom ze daar zo ontzettend moeilijk over doen. In sommige situaties oke, maar in de meeste gevallen is het gewoon onnodige muggenzifterij.

En idd, zet ze dan maar in een pensionstal, waar ze 24/7 op hun eigen toilet opgesloten staan. Nee dat is een oplossing XD

Prima opzich dat ze beter kijken naar dierwelzijn, maar kijk dan niet met zo'n kromme bril.

Inderdaad ik vind dat echt afschuwelijk,en heb de dierenpolitie erop aan gesproken weet je wat ze zeiden,dat het politiek is. 8)7

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 00:34

Waves schreef:
Wat een slachtoffergedrag hier zeg. Niemand dwingt je om je paard op een stuk polder te zetten in de blubber, niemand dwingt je ook om je paard 24/7 op stal in pension te zetten.

Iedereen weet dat beide opties niet goed zijn voor een paard. Als je geen goede omstandigheden kan bieden in Nederland (iets wat je kan weten vóór je een stuk baggerwei aanschaft zonder bouwblok) dan is het heel simpel: dan moet je geen paard houden. Of verhuis naar Duitsland of Belgie waar het land hoger ligt.

Ik houd ook geen dolfijn in mijn badkuip en ga dan zeggen: "ja, dan moet de gemeente maar zorgen dat ik een dolfinarium in mijn tuin mag bouwen".

Ik kies er beust voor nu ik in de randstad woon om géén paard te houden, ik vind dit deel van het land gewoon ongeschikt. Komt wel weer als ik op een meer geschikte plek woon.

Dat is bokt ten voeten uit. Echt het is het een of ander en een gulden middenweg......nooit van gehoord. En verder is t altijd de schuld van een ander. Een bestemmingsplan die d'r zo ff wordt door gedrukt. Dat zo'n ding 6 weken ter inzage ligt en dat je een zienswijze in kan dienen, benoemen we gewoon niet. En tijdens de behandeling van de ingediende zienswijzen kan het bestemmingsplan niet door het college en de raad worden goedgekeurd, de bezwaren moeten eerst worden behandeld. Kortom dat is geen sneaky procedure.

In beslag name gaan ze maar zo niet naar over. Ik heb een aantal jaren 2 paarden op stal gekregen die onder bestuursdwang zijn gesteld ( dat is een minder hoge sanctie dan in beslagname). Beesten waren graat mager en onder de klodders droge stront. Ze hadden toen al 3 weken in de opvang gestaan dus t zal nog veel erger zijn geweest. Maar wat ik wil vertellen is dat hier maar zo niet tot over wordt gegaan. De eigenaar heeft meerdere keren waarschuwingen gehad vanwege misstanden en voordat de paarden bij mij of eigenlijk aan haar weer werden teruggeven werd de locatie eerst door de inspecteur beoordeeld. Overigens heeft ze duizenden euro's boete moeten betalen voordat ze haar paarden überhaupt weer terug kreeg. Igv in beslagname is er van eigenaarschap geen sprake meer.
Dus gezien mijn ervaring ga ik ervan uit dat er ook in deze situatie wel meer aan de hand was dan alleen dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 08:07

Alani schreef:
Waves schreef:

Dat is bokt ten voeten uit. Echt het is het een of ander en een gulden middenweg......nooit van gehoord. En verder is t altijd de schuld van een ander. Een bestemmingsplan die d'r zo ff wordt door gedrukt. Dat zo'n ding 6 weken ter inzage ligt en dat je een zienswijze in kan dienen, benoemen we gewoon niet. En tijdens de behandeling van de ingediende zienswijzen kan het bestemmingsplan niet door het college en de raad worden goedgekeurd, de bezwaren moeten eerst worden behandeld. Kortom dat is geen sneaky procedure.

Ja, precies, dat dus.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 09:04

Dat zeg ik ook al steeds.
Persoonlijk neem ik geen genoegen met een dagdeel buiten.
Maar ik denk dat veel paarden er blij mee zijn.

Zo ook met modder.
Daar hoort een paard niet in te staan.
Is dat wel zo zal er een oplossing moeten komen.
Mag dat niet met vergunningen had je dat vooraf al kunnen opvragen.
Daarna zeuren over de gemeente is eigen tekort koming.