Stal met buitenluik leidt tot meer frustratie en blessures

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:44

Iris82 schreef:
In het kader van: wat je niet ziet, mis je ook niet?

Ben erg benieuwd hoeveel de paarden uit het onderzoek feitelijk naar buiten mochten of dat ze 24/7 in stal stonden voor het onderzoek.

De oude Grieken noemden zoiets een tantalus kwelling

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:44

ikke schreef:
Leuk zo'n discussie :j :j hoe iedereen weer z'n eigen situatie "verdedigd" tegen het onderzoek en voor het gemak gaan we ook maar even voorbij aan een "aardige" conclusie:
het onderzoek schreef:
Poor riding technique has the greatest impact on the presence of injuries, and it also has an effect on stereotypy development.

Vandaar het woord "deels" in mijn reactie ;) .

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:48

Iris82 schreef:
In het kader van: wat je niet ziet, mis je ook niet?

Ben erg benieuwd hoeveel de paarden uit het onderzoek feitelijk naar buiten mochten of dat ze 24/7 in stal stonden voor het onderzoek.

Dat vroeg ik mij ook af. Ik weet wel dat je een paard op verplichte rust (medisch) beter helemaal niet meer uit de stal kan halen. Daar berusten ze zich uiteindelijk wel in. Kunnen ze steeds heel kort proeven van de vrijheid, dan wekt dat alleen maar frustratie op. Zoiets zou ook van invloed kunnen zijn op dit onderzoek.

Ik vind het wel verrassend. Ik zou voor mijn paard altijd een buitenluik kiezen. Misschien is dat dus helemaal niet goed.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:52

Ik zie vooral dat paarden met buitenluik meer op stal staan, wat uiteraard frustraties geeft. Daarbij volproppen met verkeerd voer en je hebt leuke resultaten.
Mensen moeten niet denken dat een paard met buitenluik een beter leven heeft en ook meer op stal kan.
Dat er dingen voor hu n neus gebeuren en ze kunnen niet vanuit hun natuurlijke gedrag reageren is ook frustrerend. Of lang zonder ruwvoer staan bijvoorbeeld.

Neemt niet weg dat paarden die een binnebstal hebben aan een gangpad in mijn ogen veel gefrustreerder zijn. De hele dag loopt van alles langs en zelfs paarden die voorheen nooit beten, gaan happen. Dat ligt niet aan de stal, maar aan veel teveel op stal staan, te weinig sociaal contact, te weinig goed hooi, slechte omgang met het paard en hardvoer.

uitzonderingen zullen genoemd worden, dat hou je toch....

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 12:05

Sammie schreef:
rapido schreef:
word een beetje moe van al die ,,wetenschappen,, rond het paard.

Ja stel je voor dat je wat leert over betere welzijn voor paarden.. :=

Ik vind het artikel wat warrig. Jammer dat The Horse niet een link naar het hele onderzoek heeft geplaatst. Ik kan nl. alleen zeggen dat ik paarden juist zie opknappen van het over de staldeur 'rond' kijken naar buiten.

Joh, nog even en een paard op de wei is ook al not done!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 12:21

• Een dieet wat voornamelijk bestaat uit hooi is een belangrijke factor in het verminderen van stalondeugden. Een dieet wat bestaat uit veel krachtvoer is geassocieerd met hogere kans op blessures

Goh, en paarden die alleen op hooi staan zijn vaker recreatie/pensioen-paarden, paarden op krachtvoer zijn vaker sportpaarden. Ben benieuwd of de statistiek achter deze uitspraak gecorrigeerd is voor het gebruiksdoel van het paard...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:32

Jasmijn159 schreef:
  • Een dieet wat voornamelijk bestaat uit hooi is een belangrijke factor in het verminderen van stalondeugden. Een dieet wat bestaat uit veel krachtvoer is geassocieerd met hogere kans op blessures

Goh, en paarden die alleen op hooi staan zijn vaker recreatie/pensioen-paarden, paarden op krachtvoer zijn vaker sportpaarden. Ben benieuwd of de statistiek achter deze uitspraak gecorrigeerd is voor het gebruiksdoel van het paard...

Dat zegt meer over de kortzichtigheid van die stalhouder dan over het onderzoek.

De basis voor een paard is gras, hooi en andere structuurrijke produkten. Dat kun je naar behoefte aanvullen met hardvoer. DAT moet de overweging zijn. Zeggen dat een sportpaard minder vezels nodig heeft is regelrechte onzin.

gerlindie

Re: Stal met buitenluik leidt tot meer frustratie en blessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:01

Bedoelen ze hier met een buitenluik ook daadwerkelijk een luik waardoor de paarden naar de buitenwereld kunnen kijken?

Of bedoelen ze ook een luik waardoor ze zeg maar het gangpad tussen twee stallen in kunnen kijken?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 08:16

Mijn paard heeft op een pensionstal gestaan en is ook effectief gewisseld van stal daarom. We begonnen met een stal met een buitenluik en een voorkant uitkijkend op de stalgang, kort bij de poort naar buiten. Beiden zicht op het erf. Hij was de hele dag onrustig van het rondkijken, kwam er een blaadje uit de boom vallen dan ging hij luchtzuigen.

De pensionhouder heeft hem toen aan een andere kant gezet. Geen buitenluik, wel zicht op het gangpad en de poort. Hier werd hij al duidelijk rustiger (minder luchtzuigen).
Uiteindelijk kwam hij pas echt tot rust in een hoekbox zonder passerende paarden. Het luchtzuigen bleef beperkt tot de voermomenten.
Dit in tegenstelling tot het algemene idee dat een paard zich dan gaat vervelen.

In alle gevallen was het voeren-uur in de stapmolen-wei of paddock-bij schemering binnen en voeren en soms tussendoor eruit of vroeger binnen ivm rijden.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 14:43

ikke schreef:
Jasmijn159 schreef:

Dat zegt meer over de kortzichtigheid van die stalhouder dan over het onderzoek.

De basis voor een paard is gras, hooi en andere structuurrijke produkten. Dat kun je naar behoefte aanvullen met hardvoer. DAT moet de overweging zijn. Zeggen dat een sportpaard minder vezels nodig heeft is regelrechte onzin.

Ik zeg toch nergens dat een sportpaard minder vezels nodig heeft?!

Ik geef alleen aan dat paarden die hard getraind worden vaak meer krachtvoer in hun rantsoen hebben, dan paarden die slechts recreatief/niet gewerkt worden. Ik vraag me na bovenstaande conclusie uit het onderzoek dus af, of paarden die meer krachtvoer krijgen daadwerkelijk meer stress hebben dan paarden die minder krachtvoer krijgen, of dat de paarden die veel krachtvoer krijgen, toevallig ook die paarden zijn die hard getraind worden en dat daar misschien de stress vandaan komt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 14:55

WildWings schreef:
Focussed schreef:
Uit onderzoek blijkt dat paarden beter buiten kunnen leven dan in een stal. Maar dag en nacht naar buiten is niet geschikt voor alle eigenaren en stallen.

Is dit nou ook een uitkomst van het onderzoek, of een vrije interpretatie, of een random opmerking, of een mening, of een feit, of? :o?

But 24-hour turnout isn’t an option for all owners and farms. If that’s your case, don’t worry: There are still many things you can do to improve horse welfare at your facility.

Zoals jij hem interpreteert. Zo in de context gelezen zou ik zeggen dat het volgende bedoeld wordt: als het voor jou (de eigenaar) of de stal waar je staat niet mogelijk is, om je paard 24/7 buiten te houden zijn er nog altijd veel dingen mogelijk om het welzijn van je paard te verbeteren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 15:01

gerlindie schreef:
Bedoelen ze hier met een buitenluik ook daadwerkelijk een luik waardoor de paarden naar de buitenwereld kunnen kijken?

Of bedoelen ze ook een luik waardoor ze zeg maar het gangpad tussen twee stallen in kunnen kijken?

Ik zou de onderzoeksvragen achter het onderzoek wel eens willen zien. Dat zegt namelijk veel over de uitkomsten.
Per paard verschillend of zo'n buitenluik fijn is en wat ze allemaal kunnen zien. Een sensibel en druk paard moet je rustig zetten. Teveel prikkels erom heen kan stereotyp gedrag uitlokken.
Maar sommige paarden kun je prima op zo'n plek zetten. Die kwijnen weer weg als ze al te rustig staan en niks te zien hebben. De mijne staat nu met buitenluik aan een pleintje waar veel gebeurt. Veel kindertjes lopen, paarden langs etc. Ook wel met rustige uren ertussen hoor, waar bijna niks gebeurt. Hij lijkt het erg leuk te vinden. Oortjes naar voren. Geen aandachttrekkerij.
Ik zou zeggen: kijk goed naar het gedrag van je paard.

Kan me trouwens ook best voorstellen dat een paard in een box met een buitenluik en weids uitzicht over de weilanden met paarden in zicht, dat nou niet echt leuk vindt.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 18:26

Precies, dat bedoel ik inderdaad ook. Mijn paard staat ca 8 uur per dag buiten in een flinke bospaddock waar hij zijn eigen rustige plekje met overzicht kan uitzoeken. 'sAvonds op stal fijn aan het einde van de rij zodat de prikkels niet van alle kanten komen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:32

Gem schreef:
Ik kan me deels wel vinden in dat onderzoek en heb mijn paard en voorheen pony dan ook het liefst aan het eind van de rij op de plek waar niemand meer langs komt.

Dat gold ook voor iones! Hoe minder verloop, hoe beter. Naar elk paard of naar elk persoon die voorbij kwam, daar hing hij met de tanden in de tralies, oren plat, een keer tegen de muur trappen.

Hij is helemaal veranderd sinds ik mijn paarden niet meer in pensionstalling heb maar aan huis. Er is niets meer van terug te zien.

1galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:01

Ik vind het wat onduidelijk eerlijk gezegd. het ene stuk gaat over paarden het andere over ponies...
en is het dan teveel prikkels waar ze last van hebben. terwijl er ook staat dat een gebrek aan sociaal contact ook weer minder goed is.

maar ik begrijp nu uit de andere posts dat het stressvol is om wel zaken te kunnen zien, maar er fysiek niet op te kunnen reageren als paard

groetjes,
1galop

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:31

Ik denk ook dat het artikel te eenzijdig is.
ALS mijn paarden op stal staan, is het buitenluik open.
Dit is een privestal, dus geen vreemde mensen en vreemde paarden, geen verloop voor de deur. Het uitzicht is daardoor altijd hetzelfde, de geiten en de kippen. Geen passerende paarden en mensen. Want ik denk dat dát hetgeen is wat stress oplevert.

cstok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:22

superpony schreef:
Ik zie vooral dat paarden met buitenluik meer op stal staan, wat uiteraard frustraties geeft. Daarbij volproppen met verkeerd voer en je hebt leuke resultaten.
Mensen moeten niet denken dat een paard met buitenluik een beter leven heeft en ook meer op stal kan.
Dat er dingen voor hu n neus gebeuren en ze kunnen niet vanuit hun natuurlijke gedrag reageren is ook frustrerend. Of lang zonder ruwvoer staan bijvoorbeeld.

Dus hier zeg je dat een paard met een buitenluik vaker op stal staat en daarmee ook meteen volgepropt wordt met verkeerd voer? Das wel een aparte conclusie. Ik zie namelijk vooral paarden met een buitenluik die net zo vaak buiten komen als hun collega's zonder buitenluik en daarnaast ook nog eens op een gezond rantsoen van wat brok en veel ruwvoer staan.

Mijn pony kan zich er blijkbaar prima tegen wapenen. Ze staat meestal met haar kont naar het luik als ze op stal staat.

Edit - typo

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:29

Ik kom inderdaad op veel stallen en ik hoor regelmatig mensen goedpraten dat hun paard minder buiten komt, MAAR wel een buitenluik heeft en naar buiten kan kijken.
Ook zie je een duidelijk beeld dat mensrn die hun paard nog veel op stal hebben, zij ook nog erg veel biks en of muesli voeren. Het zijn toch nog de achterhaalde ideeën.

Dat jij het anders doet of mensen kent die het beter doen is heel mooi. Maar het is ee beeld dat ik toch wel ruim 30jr zo zie en juist bij die groep nog niet verandert.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:26

liedjuh2 schreef:
Mijne is er juist van opgeknapt. Het is ook wel een vreemde vogel. Maar hij oogde vrolijker en was rustiger in de omgang toen hij een buitenluik kreeg.

Van het buitenluik of keer die ook andere stal, andere buren, etc?

De mijne hebben een buitenluik van 2x2 ze kunnen er zelfs doorheen lopen zo groot!