Paard&Recht onderneemt actie voor kuddegenoten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 07:51

bruintje123 schreef:
Nu komen alle uitzonderingen weer voorbij.
Maar de meeste zijn zo gemaakt.
Het merendeel staat zonder problemen in de opfok. En als ze dan gereden gaan worden. Baasje die paard als poppetje gaat behandelen en dan ineens zijn er problemen.

Ja ik weet dat er vast echte uitzonderingen zijn. Maar nooit zoveel als men hier wil doen geloven.

Misschien komen die problemen wel van de opfok. Alleen maar leeftijd genoten en geen gemêleerde kudde.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 07:54

Om de reden dat honden roedel dieren zijn hebben wij er inderdaad altijd 2 of meer gehad.

Ik wil als mens egoïstisch dieren.
Want dat is het. Puur uit eigen belang.
Dan ben ik van mening dat ik er voor zijn minst voor moet zorgen dat welzijn in orde is.
Kan dat door ruimte of financiën niet zal ik naar een andere oplossing moeten kijken.

bruintje123

Re: Paard&Recht onderneemt actie voor kuddegenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 07:56

Jenny. Ik vind inderdaad gemengde kuddes beter.
Toch heb ik nog nooit echte probleem paarden gezien door leeftijd genoten.
ZE spreken toch de paarden taal.

Het gaat mis bij alleen houden.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 08:10

Maar dat jij ze niet hebt gezien wil niet zeggen dat ze er niet zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 08:20

Klopt.
Maar ik kan zeggen dat ik al heel veel paarden in handen heb gehad.
Ik reed tot een paar jaar terug bij stallen waar paarden gecorrigeerd of zadelmak gemaakt werden.
Daar ging alles ook het land op.
En daar kwamen en gingen heel wat paarden op jaarbasis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 08:48

Wauw wat zijn sommige mensen toch lekker zwart/wit zeg!
Ik heb mijn paard ook jaren lang alleen gehad, ging regelmatig met anderen rijden etc maar de mijne reageerde enkel door haar oren naar achteren te doen en haar kont te draaien richting andere paarden, zo erg miste zij ze.

En wat een belachelijke reactie dat als je geen 2e paard kan betalen je eigen paard maar moet verkopen, sorry maar zogenaamde heilige boontjes....

En ja de mijne staat nu gewoon netjes in een gemengde kudde hoor dus wees maar niet bang.

Er kunnen altijd bepaalde redenen zijn waarom een paard alleen staat, weet je waar ze eens achteraan moeten gaan? Al die mensen (en dat zijn er veel) die de hele dag hun paard ophokken op hun paard anders een blessure oploopt of vieze voetjes krijgt!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 08:52

Nee geen heilige boontjes geen ikke ikke mensen.

Verkoop is een oplossing.
Maar ook op andere manieren kan een paard samen staan.
Zoals op pension zetten waar ze samen buiten komen.

En omdat er ophok paarden bestaan praat het dat ineens goed dat jij je paard jaren alleen hebt gehouden?
Zo kan je wel alles uitspoken met je paard. Want ergens op de wereld hebben ze het vast slechter.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 08:54

Mijn pony staat ook alleen en het bevalt prima, geen kapotte dekens en geen paard met wondjes. We hebben het geprobeerd op de pensionstal om hem met een ander in de wei te zetten maar hij schopt ze letterlijk het land uit. Nu kan hij over het draadje neuzen als hij zin heeft. Maar dat doet hij bijna niet. Gras is belangrijker.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:00

Heilloos initiatief dit. Opzet is duidelijk 'name and shame', maar dan onder het mom van 'informeren'. Leuk, maar er zijn imo maar verrekte weinig mensen voor wie dit echt nieuws is. Dus al die anderen kunnen niet anders of willen niet anders. Hou je 'name and shame' over, maar zonder wetgeving schiet je daar dus geen barst mee op.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:05

Dat is helaas zo ibbel.
Zonder wetgeving schiet het niet op.
Toch denk ik dat er nog steeds mensen bestaan die wel geïnformeerd moeten worden. Die echt niet beseffen dat ze een paard echt onrecht aandoen.
Menen dat een paard na jaren alkeen staan direct een ander paard gaat groomem omdat hij het zo gemist heeft.
Maar trapt hij juist van zich af direct in de verdediging schieten met zie je wel dat hij het niet gemist heeft.
Of erger nog hem direct weer alleen zet.

Name and shame vind ik het overigens niet.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 11-11-15 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:05

Ik hoop dat ze met hun voorlichting beginnen bij de hengstenhouders en de topruiters.
Lijkt me lachen :P

En ja mijn paard staat altijd samen en 24/7 buiten.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:06

Ik heb eens een pony gehad die altijd alleen had gestaan.
Resultaat: in de kudde bij ons was het een draak en kon niet normaal paard zijn.

Ik persoonlijk vind dat een paard ten alle tijde een maatje moet hebben. Toen mijn shet na een paar maanden eindelijk aansloot na 12331 pogingen bij een andere shet heb ik deze direct erbij genomen.

Vind wel dat er uitzonderingen zijn en zal niet direct mensen afkeuren als het paard alleen staat. Toch doet mijn hart pijn als ik hier om de hoek een haflinger hengst alleen zie staan die er praktisch Nooit uitkomt en altijd zielig in een hoekje staat. Dat hoort niet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:08

troi schreef:
Ik hoop dat ze met hun voorlichting beginnen bij de hengstenhouders en de topruiters.
Lijkt me lachen :P

En ja mijn paard staat altijd samen en 24/7 buiten.

Waarom daar beginnen?
Waarom niet overal?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:09

Je moet ergens beginnen toch? En deze mensen hebben een voorbeeldfunctie.

Ik zeg overigens niet dat je daar ook moet stoppen, das weer heel wat anders.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:12

Niet ergens beginnen maar overal beginnen :)

Paard van de hobby ruiter om de hoek heeft even veel last van alleen staan dan van de sport ruiter einde van de straat.

Gewoon overal beginnen zodat mensen niet kunnen wijzen met kinderachtig die doet het ook niet.
Die heeft het slechter.

Je eigen paard je eigen verantwoordelijkheid.

(je is algemeen voor elke paardenhouder)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:19

Ach... Ik heb dus zo een gezelschap shetje. Maar die kost mij op maandbasis tegenwoordig een flink stuk meer als mijn grote, met haar cushing, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om haar dan maar weg te doen. Zij is mij net zo dierbaar na jaren trouwe dienst. Maar begin er hierna niet doodleuk nog een keer aan. Dan gaat degene die overblijft of naar vrienden met meerdere paarden , of ik neem de kosten van 1 van hun ouwetjes wel over of zo iets dergelijks. Maar alleen is geen optie, ze zouden allebei wegkwijnen.

NienSCHaapJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:19

Mijn pony staat op het moment ook alleen in een weilandje. Bij ons op pension worden ze normaal ook gekoppeld met 1 of meer paarden.
Die van mij past nergens tussen zonder klappen te krijgen wat zoveel stress mee bracht dat ze door de draden vliegt om weg te komen.
Of bij de andere pony die daar veel te mans van werd en er alleen nog maar op sprong en al nog meer ellende.
Ze kan ze zien en ze komt zoveel in handen. Ik laat haar gecontroleerd los samen met de andere pony zodat ze kunnen spelen en doen.
Maar ze is nu een stuk makkelijker te hanteren (geen stress/paniek) dat ik dit wel prima vind.
Kijk als ze nou totaal geen andere paarden om zich heen had oké dan was het misschien een ander verhaal.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 10:20

Romy1234 schreef:
Ik heb mijn paard ook jaren lang alleen gehad, ging regelmatig met anderen rijden etc maar de mijne reageerde enkel door haar oren naar achteren te doen en haar kont te draaien richting andere paarden, zo erg miste zij ze.

Dat doet mijn merrie ook en als ik het toelaat slaat ze zelfs... maar ze is supergek met mijn Fjord.
Dus dat ze fel reageren op niet eigen kuddedieren, wil niet zeggen dat ze liever alleen staan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 10:25

Succes met die van mij. Toen ik mijn paard kocht stond hij al jaren alleen. Ik ben hem toen uiteraard gaan introduceren in kuddegedrag en dat vond hij opzich erg leuk. Vooral het nadoen van de jonkies om andere paarden in de achterpoten te bijten was een lolletje. Daarom een groter weiland, waar andere paarden hem konden ontlopen en daar zonderde hij zich af en ging buiten de kudde staan. De hele groep naar binnen halen, maar die van mij bleef lekker alleen achterin staan.

Uiteindelijk heeft het poten bijten hem bijna zijn leven gekost, waarschijnlijk heeft er eentje een keer naar achteren getrapt en ik heb een jaar met hem gerommeld omdat zijn voorhoofd kapot geschopt was. Daarna is hij lekker met pensioen gegaan, eerst met andere paarden aan de andere kant van de draad maar aangezien hij daar totaal geen interesse in had en de indeling van de wei handiger kon nu zonder contacten met soortgenoten. Samen in de wei is geen optie meer voor hem, op advies van de DA. Soms overweeg ik om er een kleintje bij te zetten, die kan immers niet zoveel schade aandoen, maar de pogingen die ik gedaan heb gingen ten kosten van hem (constant achter de pony aan blijven lopen, geen tel rust hebben en daardoor niet aan eten toe komen met een mager scharminkel als gevolg).

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 10:36

Een ieder die niet naar het individu kijkt maar zijn visie wil projecteren op een heel paardenbestand in NL neem ik niet serieus.

Paarden houden is elk paard bekijken en dan op maat huisvesting bieden.

Voor de een betekend dat een grote groep, voor de ander een dominant maatje, voor de ander een lieve shet en ja, sommigen zijn echt beter af alleen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:19

Maar die alleen beter af zijn zijn zo gemaakt door de mens.
Dat er dan niet altijd (wel vaak) een oplossing is kan gebeuren.
Maar er voor waken dat er niet nog meer van deze paarden gemaakt worden die de paarden taal niet meer begrijpen hoort toch wel een taak te zijn.
Want een paard maar alleen zetten die wel bij een ander kon staan omdat dat voor de eigenaar toevallig beter uitkomt is gewoon triest.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:35

Geen enkel paard wordt asociaal geboren. Ieder paard dat geboren wordt is een kuddedier, maar de mensen willen zo graag zoveel beslissen en aanpassen voor het paard dat het bij de basis vaak al mis gaat. Een merrie met veulen in de kudde? Stel je voor dat het veulen een keer een trap krijgt...
Nee dat is niet bij een ieder zo maar je ziet het helaas veel te vaak.
Paardenkuddes die dagelijks uit elkaar gehaald worden omdat ze op stal moeten of zelfs paarden die enkel contact hebben met soortgenoten via de tralies.

Paarden zijn kuddedieren die met bewegingen communiceren die wij mensen vaak niet eens zien of doorhebben en daar hoort regelmatig een boze blik of een trap ook bij.
Er wordt vaak panisch gereageerd omdat men bang is dat het paard wat gaat mankeren en dus niet meer bruikbaar is voor het rijden / mennen etc etc. Puur uit egoïstisch oogpunt dus en ik vind het dus prima dat daar eindelijk wat aan gedaan wordt (in hoeverre dit plan haalbaar is).

Als je niet kan zorgen voor de basis behoefte van je paard zorg je voor een oplossing.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:57

Kijk, ik ben het echt met bovenstaande post eens.

Maar stellen dat er geen asociale paarden geboren worden is net zoiets als zeggen dat de mens van nature goed geboren wordt. Het is de vraag of dat echt zo is?

Ik ben er van overtuigd dat er paarden zijn die wel associaal geboren worden, die ze niet allemaal op een rijtje hebben zo te zeggen.

Met als enige verschil dat die in de natuur binnen een jaar opgegeten zijn als ze zich niet leren aan te passen. Natuurlijke selectie.

En wij juist fokken met paarden die ze niet op een rijtje hebben en daardoor steeds meer paarden creeeren die onnatuurlijk gedrag laten zien :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:14

bruintje123 schreef:
Nee geen heilige boontjes geen ikke ikke mensen.

Verkoop is een oplossing.
Maar ook op andere manieren kan een paard samen staan.
Zoals op pension zetten waar ze samen buiten komen.

En omdat er ophok paarden bestaan praat het dat ineens goed dat jij je paard jaren alleen hebt gehouden?
Zo kan je wel alles uitspoken met je paard. Want ergens op de wereld hebben ze het vast slechter.

Waar trek jij in ene het verband tussen ophok paarden en dat voor mij een excuus is om mijn paard alleen te zetten? Dat zijn 2 totaal verschillende dingen, ik verzin helemaal nergens een smoes voor.
Ik had zo mijn redenen waarom mijn paard alleen stond, niet dat die jou wat aangaan, maar ik zie geen enkel verschil tussen mijn paard zijn gedrag toen en nu.

Zo kan jij niet bepalen voor een ander dat diegene zijn of haar paard maar op een pensionstal moet zetten, maar goed dat is lekker makkelijk praten vanaf je schermpje natuurlijk ;)

Brainless schreef:
Romy1234 schreef:

Dat doet mijn merrie ook en als ik het toelaat slaat ze zelfs... maar ze is supergek met mijn Fjord.
Dus dat ze fel reageren op niet eigen kuddedieren, wil niet zeggen dat ze liever alleen staan.

Ik merk geen enkel verschil in het gedrag van mijn paard toen ze alleen stond en nu, behalve dat ze nu iets onrustiger en meer op haar hoede is in de wei, omdat ze vaak bangig is voor andere paarden, terwijl het een stabiele, rustige kudde is met ruimte zat om elkaar te ontwijken.

Veel erger vind ik het om al die paarden te zien die amper de stal uitkomen en beperkt worden in hun beweging, maar dat zal niet zo snel een discussie punt zijn hier aangezien andere mensen dat niet zien dat zo een beest staat te verpieteren.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:43

Jij bent die gene die schrijft dat ze maar eens achter de ophok paarden moeten gaan. Daar kwam jezelf mee.
Jij vind dat erg en bagatelliseert daarmee jou eigen gedrag als niet erg.

Beide is gewoon schandalig.
Niet het een beter of erger.

Je koopt er dier en daar horen nu eenmaal verantwoordelijkheden bij.
En hoe je die oplost is inderdaad niet aan mij.
Maar jij schreeuwde over verkoop.
Maar nu schreeuw je weer dat een andere stalling ook geen oplossing is.

En zo houden mensen smoezen om hun gedrag goed te praten.