Man op scooter glijdt uit over paardenpoep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:22

Degene die de weg vervuilt waardoor een ander een ongeval krijgt is daarvoor in beginsel aansprakelijk. Dat geldt voor een boer die modder op de weg achterlaat, iemand wiens auto een ruime hoeveelheid olie lekt op de weg en ook voor een ruiter die poep op de weg achterlaat. Zo simpel is het. Het is dus niet alleen asociaal om poep op het fietspad of de weg te laten liggen, maar ook dom. Als iemand ten val komt door die poep heb je een probleem. Pas na de rit de boel gaan opruimen is ook niet handig, in de tussentijd kan er van alles gebeuren.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:33

cobiie schreef:
Dat paardenpoep niet op de weg/fietspad/stoep hoort ben ik helemaal mee eens, maar dat dit voorpagina nieuws moet zijn vind ik behoorlijk overdreven.

Vind het een mooi iets om ruiters bewust te maken van dit "probleem".

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:35

beatje schreef:
Ik vraag me af of je wel scooter moet rijden als je een paardenstront al niet ziet liggen,voor het zelfde geld is het een egel een kat of wat anders.
Buiten het feit dat ik het ook netter vind dat je de stront even in de berm schopt.

Ik rijd dagelijks langs dit fietspad, je ziet het niet liggen want er zit een bocht in met bosjes er langs.
Als je het ziet, zie je het vrij laat en ik kan mij ook voorstellen dat de beste man dacht hier over heen te kunnen rijden.

@KoudbloedKim
Scooters met blauw kenteken horen op het fietspad, dus dit zal ook wel een blauw kenteken zijn geweest.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:42

petraaken schreef:
Wie zegt er dat die ruiter naderhand niet is langsgeweest om het op te ruimen? Mensen roepen tegenwoordig wel erg snel. Niet ieder paard is geschikt om zomaar even af te stappen.

Op zo´n paard hoor je dus niet thuis in het verkeer.

petraaken

Re: Man op scooter glijdt uit over paardenpoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:01

Dat is de grootste dooddoener die je kan plaatsen. Dan horen asoicale fietsers, brommers en auto's ook niet in het verkeer maar ze zijn er wel.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:04

helemaal mee eens petra, dat zijn ook nog eens gevaarlijke wapens als iemand aso rijd.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:07

Even ter verduidelijking, het tankstation waar het hier over gaat zit tegenover een manege/rijvereniging. Je kunt niet op de weg rijden want die weg mag je 50 en is vrij druk met vrachtwagens. Naast het fietspad zit een voetpad, kun je als ruiter ook niet op. Pas naast het voetpad zit de berm, daar reden mensen op weg naar de vereniging eerst maar daar zijn ze op bekeurd dus dan blijven er weinig opties over helaas.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:08

petraaken schreef:
Dat is de grootste dooddoener die je kan plaatsen. Dan horen asoicale fietsers, brommers en auto's ook niet in het verkeer maar ze zijn er wel.

Hoezo? Asociale fietsers, bromfietsers en automobilisten zijn dan wel asociaal, maar als het nodig is kunnen ze gewoon af- of uitstappen. Sterker nog, hoe asocialer, des te makkelijker stappen ze uit.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:08

Sababber schreef:
Ik geef les aan vmbo kinderen en die weten zelfs dat als een ander iets verkeerd doet dat jij het dan zelf niet hoeft te doen. Wij ruiters hebben last van andere weg gebruikers dus mogen wij de rest ook hinderen ondanks dat het niet hoeft?
Bijzondere denkwijze, verbeterde de wereld begin bij jezelf ruiters..

Dat zeg ik niet ;) Ik zeg alleen dat iedereen rekening met elkaar moet houden. Paarden zijn ook verkeer. Die verliezen soms ook lading, net als bv. een boer (modder) of groenwerker (bladeren) weleens doet. Soms worden andere weggebruikers (onbedoeld) gehinderd. Fietsers die met 2 of 3 naast elkaar fietsen. Jonge kinderen die slingeren omdat ze nog niet goed kunnen fietsen. Een overstekende kat waardoor je voorligger ineens moet remmen. Een paard dat niet langs de weg stil kan staan. Dat is de realiteit. Niets meer, niets minder. Maar daar moet je dan wel rekening mee houden. En dat leert iedereen als het goed is ook tijdens verkeerslessen.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:15

Dan weet je als ruiter ook dat je de poep van je paard kunt opruimen..
Is het nou echt teveel gevraagd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:19

Ik ben ook wel van mening dat je op een fietspad je paardenmest op ruimt. De mijne mest gelukkig bijna nooit op een buitenrit en hij kan best wel blijven staan (enfin, kon, ik ga met hem niet meer buiten), maar owv mijn zere rug is opstijgen zonder opstapje niet zo simpel meer voor mij. Ik zou de mest dus laten liggen tot na de rit.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:20

Kuggur schreef:
petraaken schreef:
Wie zegt er dat die ruiter naderhand niet is langsgeweest om het op te ruimen? Mensen roepen tegenwoordig wel erg snel. Niet ieder paard is geschikt om zomaar even af te stappen.

Op zo´n paard hoor je dus niet thuis in het verkeer.

Dan kan je dus uiteindelijk met geen enkel paard meer naar buiten. Geen enkel paard word verkeersmak geboren, geen enkel paard is vanaf dag 1 bomproof buiten. Dus dit vind ik maar een rare mening.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:31

Vind je dat echt zo´n rare mening, of zelfs zoals een mod hierboven van zich geeft "dooddoender"?
Een voertuig waarmee je puur recreatief onderweg bent, en waarvan je zelf aangeeft dat het intrinsiek gevaarlijk is (niet te stoppen niet verkeersmak, niet af te stappen indien nodig)...?
Laat het de wetgever maar niet horen.

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:38

mysa schreef:
Dat is heel sneu. Ik vind ook dat je het op moet ruimen. Maar aan de andere kant: honderden fietspaden liggen momenteel vol met gevallen blad, daar zullen heel wat meer mensen door onderuit gaan, lijkt me.

Daarom is het ook niet altijd mogelijk om ergens langs te rijden.. door de blaadjes glij je veel sneller uit omdat je moet uitwijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:42

Dat afstappen zal mij ook niet lukken, paard is te groot om dat nog op te komen... :')
Ik moet 20 minuten door het dorp rijden voor ik op het ruiterpad ben. Nu mest mijn paard (zeker op de heenweg) nooit, maar dan mijn tweede probleem, er zit niet eens een berm om het in te schuiven... Wat dan? ;) Ik KAN het dus niet eens in een berm stappen, en kan ook niet anders rijden. Als ik 3/4 uur weg ben kan ik het daarna pas opruimen, in de tussentijd kan dan ook wat gebeuren, en dan zijn we weer "asociale ruiters die de zooi van hun paard niet opruimen". Ehh nee, ik was gewoon nog niet terug...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:54

Het wordt wel erg lastig om een paard verkeersmak te maken/ aan het verkeer te laten wennen als je er niet mee op de weg mag tot ie er thuis hoort. Beetje paradoxaal..

Ik vind het vervelend dat de man is gevallen, maar ik vraag mij af of die hoop nu zo groot was dat je er alleen maar doorheen kan (want uitglijden over poep moet dan wel een flinke verse hoop zijn waar je in beland) en niet er langs danwel diezelfde hoop lag er en het was al donker..

Hoe dan ook.. Mensen houdt gewoon rekening met elkaar! Das wel zo fijn.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:55

Kesje schreef:
Die man is dus ten val gekomen doordat hij moest uitwijken voor een fietser die een onverwachte beweging maakte. Dat kan door allerlei redenen komen; er kan ook een kat oversteken, een bal of kind de weg op komen, de fietser kan zelf wiebelig zijn vanwege boodschappentassen, verzin maar wat. In dit geval lag er dus paardenmest. Dat je dan als scooterrijder ten val komt, ligt er dan toch echt aan dat je zelf niet anticipeert op het overig verkeer of de omstandigheden (afstand, snelheid). Zo ben ik zelf een keer bijna op mijn muil gegaan toen ik net een fietser voorbij wilde op de brommer, toen die ineens, zonder reden, begon te zigzaggen over het fietspad. Gelukkig had ik genoeg afstand op dat moment.
Stel dat die man wel daadwerkelijk was uitgegleden op de mest zelf: dat kan inderdaad ook gebeuren als er water/bladeren/troep ligt. Mijn broer is met de brommer ook weleens onderuit gegaan door bladeren, en een keer textiel op de weg. Had hij voorzichtiger mee om moeten gaan: ontwijken of afremmen., het ligt er nu eenmaal, of het nog opgeruimd gaat worden of niet.
Dan dat laatste; stel dat je als 'schuldige ruiter' inderdaad later nog terug komt om de mest op te ruimen, in de tussentijd ligt die mest er dan nog wel. Dus zal het verkeer er nog steeds rekening mee moeten houden. Niet elk paard kan even goed stil blijven staan, en het zorgt voor meer overlast als er een paard stil staat midden op de weg zodat je even wat drollen weg kan trappen, dan die hoop zelf.

Alleen maar roepen dat het zielig is en dat de ruiter de mest maar moet opruimen is net zo ongenuanceerd als 'oliebol happens'. Rekening houden met elkaar gaat beide kanten op. Zo hebben ruiters ook weleens last van andere weggebruikers, inclusief ongelukken en gewonden.

Ik denk niet dat het eerlijk is om te verwachten dat men anticipeert op dingen die op de weg liggen die er eigenlijk niet zouden moeten liggen.

Ik probeer mijn paard toch altijd zoveel mogelijk in de berm te laten poepen, vind het op de weg ook wel lullig. Maar ik heb het gemakkelijk. Ik woon in buitengebied met berm en kan over zandpaden. Maar er zijn van die stallen die helemaal `ingebouwd` zijn geraakt en die krijgen het behoorlijk moeilijk zo. Groepen worden op die manier tegen elkaar uit gespeeld. Mensen die last hebben van wat ruiters met hun paarden achter laten op de openbare weg, versus ruiters die eigenlijk geen kant meer op kunnen als ze een keer buiten willen rijden.
Niemand kan hier iets aan doen. Maar de kleinste groep krijgt de schuld, en dat zijn de ruiters. Die zijn in de minderheid en de massa krijgt het gewoonlijk voor het zeggen.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:55

Ik zag dit gebeuren, ik stapte uit bij de bushalte en stond te wachten op een vriedin. waarom hij er niet langs ging weet ik niet. Wel fijn dat er zo snel hulp was, ik kon niet te hulp schieten

Bij ons in Bunschoten is het verplicht binnen 10 de mest op te ruimen. Erg jammer dat dit niet is gedaan.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:03

Kuggur schreef:
Vind je dat echt zo´n rare mening, of zelfs zoals een mod hierboven van zich geeft "dooddoender"?
Een voertuig waarmee je puur recreatief onderweg bent, en waarvan je zelf aangeeft dat het intrinsiek gevaarlijk is (niet te stoppen niet verkeersmak, niet af te stappen indien nodig)...?
Laat het de wetgever maar niet horen.

Ja, anders zou ik dat niet zeggen. Ik zeg niet dat je meteen met een groen paard maar langs een enorm drukke weg moet gaan rijden/lopen, maar vind wel dat je met je paard de weg op moet kunnen. Zonder de mogelijkheid dit te doen, raakt geen enkel paard gewend aan drukkere wegen. En dat is dan meteen het stukje wederzijds respect. Als men jou, als ruiter, of laat ik het zo zeggen, bestuurder van een paard de ruimte geeft, zodat mocht het paard iets onverwachts doen, er niet meteen ernstige ongelukken gebeuren, geef je de 'bestuurder' de kans het paard te laten wennen, en ondervind niemand daar op een latere termijn last van. Een paard dat wel al wat gewend is maar het spannend vind buiten, mest vaak meer. Een beetje begrip daarvoor mag best op zn plaats zijn. Helemaal als de ruiter daarna besluit nog een rondje te doen om de mest op te ruimen.

Daarnaast hebben ze voor ruiters regels waar ze op Veel plekken in Nederland niet eens rekening mee houden. Zo hoort een paard officieel op de weg, maar accepteren ze het als we met ons paard op het fietspad stappen.

Zelfde geld voor honden trouwens. Een puppy is buiten vaak wat angstig, gaat zitten, loopt niet door.. Een oudere angstige hond, wil nog wel eens uithalen, en bijten. Mogen honden dan ook niet meer buiten komen omdat ze iemand bijten uit angst? Of geef je mensen de gelegenheid iets af of aan te leren zodat de hond in het vervolg niet meer bijt uit angst?

Ik vind gewoon dat iedereen rekening moet houden met elkaar. Ruiter moet de kans krijgen zijn/haar paard verkeersmak te krijgen, een fietser moet daardoor geen gevaar lopen. Maar als ik zie wat er gebeurd wanneer ik met mijn bomproof maatje de weg op ga, vraag ik me af waar dat respect is. Fietsers die je op een haar na inhalen. Hij hoeft maar een stapje opzij te doen en ze liggen eronder. Nu weet ik dat hij dit niet doet, maar wat als? Als ik op de weg met hem stap, dan word ik al helemaal aan alle kanten in een bloedvaart voorbij gereden. Dus waar is dan het stukje respect voor je mede weggebruikers? Ik probeer rekening te houden met de veiligheid van mijzelf, mijn paard, en andere weggebruikers, maar er zijn er een hoop die mijn paard, maar vooral zichzelf in gevaar brengen.

Dus ja, ik vind dat het moet kunnen. En ik vind ook dat het moet kunnen om daarna nog een rondje te doen om de mest op te ruimen. Ik zelf heb enkel de mogelijkheid over fietspaden en een woonwijk om door te stappen. Hij krijgt het altijd voor elkaar te mesten in de wijk. Maar zodra ik klaar ben op stal rijd ik terug om dit op te ruimen. Die afspraak is wat dat betreft ook met een aantal bewoners gemaakt.

De weg gebruik je niet alleen. Dus iedereen dient rekening te houden met elkaar. Te voet, met de auto, te fiets of te paard, moet daarin niet uitmaken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:11

Ik ben het helemaal met Loveuggs eens, maar ik ben bang dat mensen niet meer geleerd wordt om rekening met elkaar te houden.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:21

Hoe moeilijk is het om even af te stappen en de mest aan de kant te schuiven, of voor de mensen met "levensgevaarlijke bloedpaardjes" even terug te fietsen en het dan aan de kant te schuiven.

Wij hebben er hier ook vaak last van, onder een tunneltje liggen vaak grote hopen die je in het donker echt niet altijd makkelijk ziet.

EsConnor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:25

Gewoon opruimen, ongeacht wat voor paard je bij je hebt, er zijn genoeg mogelijkheden alleen is het makkelijker een reden te bedenken waarom t niet kan of hoeft.Hondenpoep is ook vies en moet worden opgeruimd, dat van n paard is nogal n berg.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:25

Wat vervelend dit ongeluk over paarden poep. Sterkte voor de man met de scooter. Ik hoop dat hij snel geen last meer heeft van zijn klachten.
Wij stapten en stappen altijd af als een van onze paarden heeft gemest op de weg of fietspad en schuiven de troep met onze voet, goed ver in de berm zodat niemand er meer last van heeft.
Lijkt me niet meer dan normaal en fatsoenlijk gedrag in het verkeer. Als je zelf niet van je paard kunt stappen neem dan iemand mee die het voor je kan opruimen, is ook nog een idee.
Zeker in het donker kunnen brommers, fietsers etc. een behoorlijk flinke smak maken over paarden kak. Dat moet je niet op je geweten willen hebben. Als je niet kunt afstappen of spoedig kunt opruimen kun je beter een route doen waar de paarden kak gelijk in de berm of zo valt en anderen er geen ongelukken door kunnen krijgen.
Ruim zelf altijd andermans paardenkak op als ik het zie liggen uit een soort plaatsvervangende schaamte en met het oog op veiligheid.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:27

Wake up call! Paardenmest veroorzaakt overlast.

Goeie oefening dan om je paard te leren dat je tijdens een buitenrit ook gewoon op en af kan stappen.

Mijn paard altijd in de berm gezet als die moest mesten en nu loopt hij al automatisch van het pad af om te mesten, ideaal! Gaat het een keertje fout dan schuif ik het even in de berm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:36

Ik kom zonder krukje niet op mijn paard, zo groot is zij en zo stijf ben ik :o
Maar dat betekent wel dat ik altijd terug ga, als ze mest bij ons in de straat, ik neem het zelfs mee naar de mesthoop, kleine moeite, groot plezier.