Esaqar schreef:Gimmick11 schreef:Verbod; nee.
Meer toezicht en boetes/sancties tijdens de markt uitdelen: ja!
Dit ja.
Kwelling voor de dieren opgelost?
Nee!
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Gimmick11 schreef:Er loopt een volgtopic over Bambi, sterk vermagerd met een hoofdwond op de paardenmarkt gekocht door een bokker. Dat soort pony's kunnen echt niet! de verantwoordelijkheid ligt ook/juist bij de organisatie van de markt. Ik snap dit niet...
funnyhorses schreef:Ik ben 3X in mn leven geweest en het was 3x teveel!!!
Niks dan stress en elende voor de dieren.
Liet me steeds overhalen om te gaan maar ik kan er niet aan wennen.
Voor mij geen markten meer.
Hele dag staan die paardjes aangebonden in de drukte en stress.
Touwen die veelste straks om die koppies zitten gesnoerd. Paarden die of platgespoten zijn of om zich heen aant slaan zijn.
Gewonde dieren,veelste jonge dieren en veelste oude dieren.
Veulens die terplekke gespeend worden in alle stress!!
Dat is toch niet normaal!!
Van mij mag het per direkt afgeschaft worden!!
liedje89 schreef:Gimmick11 schreef:Er loopt een volgtopic over Bambi, sterk vermagerd met een hoofdwond op de paardenmarkt gekocht door een bokker. Dat soort pony's kunnen echt niet! de verantwoordelijkheid ligt ook/juist bij de organisatie van de markt. Ik snap dit niet...
Vogens mij ligt een groot deel van die verantwoordelijkheid toch ook bij de goedwillende idioten die dergelijke paarden dan kopen. Hoe vaak lees je weer niet dat iemand speciaal naar de markt gaat om een kneus te kopen. Als het voor handelaren vooral loont om hun kneuzen mee te nemen. Zulke paarden zouden niet verkocht maar ook juist niet gekocht moeten worden, je bent daar dan beide schuldig aan.
Wat mij betreft hoeven markten ed niet verboden, je ziet wat er in amerika gebeurt als je paardenhandel en slacht in een verdomhoekje schuift, daar zijn de paarden alleen maar op achteruit gegaan. Hou het juist in het zicht en geeft iedereen die zich niet te gedragen gewoon op hun flikker, verkopers, organisaties maar ook kopers!
. Misschien was ie dan inderdaad al lang en breed dood geweest maar alle paarden gaan dood en ze kunnen geen van alle op de kalender kijken, ze kunnen beter dood gaan voor ze als stumpert in de handel komen... jessdaniels schreef:Hier ben ik het zeker mee eens! Bambi komt van de paardenmarkt in Elst, Gelderland. Ik woon zelf in Elst en ken de mensen die alle pony's controleren etc. Maar ze kunnen niet álles in de gaten houden, er wordt echt wel eens een pony naar binnen gesmokkeld zonder controle, erg sneu maar het is niet anders. Dat sommige pony's er zo slecht aan toe zijn is niet aan de markt te wijten maar aan de eigenaar van de pony.Gimmick11 schreef:Er loopt een volgtopic over Bambi, sterk vermagerd met een hoofdwond op de paardenmarkt gekocht door een bokker. Dat soort pony's kunnen echt niet! de verantwoordelijkheid ligt ook/juist bij de organisatie van de markt. Ik snap dit niet...
Bambi is nou niet echt representatief voor paarden en pony's die op de markt staan hoor. Datsoort pony's zijn ook niet aan de markt te wijten maar aan de eigenaar
StalNollie schreef:maar waarom zouden de handelaren hun paarden verwaarlozen vaak kopen hun deze paarden op en ja ook van particulieren.
ik geloof dat het er alleen maar slechter van word als het word verboden. en gisteren op hedel echt me petje af voor alles en iedereen, paarden stonden er keurig bij.
overigens kun je dan een handelaar toch vergelijken met een asiel voor honden en katten? asiels doen toch hetzelfde ( al is de verzorging vaak net wat beter inderdaad) maar hun houden het fokken ook maar in stand door alles op te vangen.
Maakt me ook niet uit of je dat paard zelf in die staat hebt gekregen of je een tussenhandelaar bent die nog gauw 50,- euro probeert te verdienen over de rug van zo'n beestje. Zo'n tussenhandelaar heeft dat paard ook weer gekocht van iemand die er niet voor wilde zorgen en je blijft slecht gedrag sponsoren.
) . Maar heb het voorbeeld van bambi even opgezocht, zulke dieren (en evt handelaren als iemand er een handje van heeft) zou je gewoon van je markt moeten weren dat is veel beter voor het imago en op termijn beter voor de dieren
. Maar dat is niet alleen aan de officiele marktorganisatie maar iedereen die deelneemt imo om zulke situaties niet te tolereren, er heeft ook een handelaar naast gestaan die dat beest gezien heeft er zijn ook een boel kopers langs af gelopen, iemand heeft hem gewoon gekocht etc.
als de deelnemers aan de markt niet laten blijken dat dat niet normaal is hoe moeten buitenstaanders dat dan weten
...
. Die mensen houden wel een keer op als het niets oplevert om met zulke dieren te leuren
.Met hobby fokkers heb ik niet zo'n probleem, De meeste mensen die ik ken die echt voor de leuk wat fokken fokken ook wat leuks. Als mensen 1000 in een dozijn shetlanders of andere gedrochten fokken zou ik dat meestal eerder desinteresse noemen als hobby.

8nnemiek schreef:Er zijn ook zat handelaren die een kudde shetlanders hebben lopen, hengst erbij en laat maar gaan die handel.. Paar keer per jaar op de trailer naar de markt.. Niks geen doordacht fokken, en het levert schijnbaar genoeg op.. Dat soort broodfok kun je denk ik al redelijk indammen door de markten gewoon te stoppen.
Sammyoo schreef:8nnemiek schreef:Er zijn ook zat handelaren die een kudde shetlanders hebben lopen, hengst erbij en laat maar gaan die handel.. Paar keer per jaar op de trailer naar de markt.. Niks geen doordacht fokken, en het levert schijnbaar genoeg op.. Dat soort broodfok kun je denk ik al redelijk indammen door de markten gewoon te stoppen.
Nog een argument om te stoppen met paardenmarkten!
Sammyoo schreef:8nnemiek schreef:Er zijn ook zat handelaren die een kudde shetlanders hebben lopen, hengst erbij en laat maar gaan die handel.. Paar keer per jaar op de trailer naar de markt.. Niks geen doordacht fokken, en het levert schijnbaar genoeg op.. Dat soort broodfok kun je denk ik al redelijk indammen door de markten gewoon te stoppen.
Nog een argument om te stoppen met paardenmarkten!
funnyhorses schreef:Hobbyfok per direct verbieden, fokken is enkel voor de echte professionals.(scheelt een hoop zielige kneusjes)
Handelaren nog strenger controleren en flink beboeten bij overtredingen, moet je eens zien hoeveel rotte appels er gaan verdwijnen als je ze aan de beurs komt.
Denk dat de markten opeens nog maar half zo druk zouden zijn.