Dierenbescherming wil verbod op paardenmarkten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:35

Esaqar schreef:
Gimmick11 schreef:
Verbod; nee.
Meer toezicht en boetes/sancties tijdens de markt uitdelen: ja!

Dit ja.

Kwelling voor de dieren opgelost?
Nee! -O-

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:40

Gimmick11 schreef:
Er loopt een volgtopic over Bambi, sterk vermagerd met een hoofdwond op de paardenmarkt gekocht door een bokker. Dat soort pony's kunnen echt niet! de verantwoordelijkheid ligt ook/juist bij de organisatie van de markt. Ik snap dit niet...

Vogens mij ligt een groot deel van die verantwoordelijkheid toch ook bij de goedwillende idioten die dergelijke paarden dan kopen. Hoe vaak lees je weer niet dat iemand speciaal naar de markt gaat om een kneus te kopen. Als het voor handelaren vooral loont om hun kneuzen mee te nemen. Zulke paarden zouden niet verkocht maar ook juist niet gekocht moeten worden, je bent daar dan beide schuldig aan.

Wat mij betreft hoeven markten ed niet verboden, je ziet wat er in amerika gebeurt als je paardenhandel en slacht in een verdomhoekje schuift, daar zijn de paarden alleen maar op achteruit gegaan. Hou het juist in het zicht en geeft iedereen die zich niet weet te gedragen gewoon op hun flikker, verkopers, organisaties maar ook kopers!
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 03-11-15 14:10, in het totaal 2 keer bewerkt

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:41

Laten we stoppen met paardrijden, stoppen met het fokken van papierloze en niet te vergeten het in boxen houden van paarden dus alles wat stress oplevert.
Even zonder dollen laten we voortaan alle paarden verplicht laten keuren voor ze te koop worden aangeboden en toezicht op paspoorten en vervoer want ik denk dat er dan een heleboel handelaren mee zullen stoppen het nadeel daarvan is dan weer dat de handel achter de schermen gewoon door gaat en het eigenlijk niets oplost.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:41

funnyhorses schreef:
Ik ben 3X in mn leven geweest en het was 3x teveel!!!
Niks dan stress en elende voor de dieren.
Liet me steeds overhalen om te gaan maar ik kan er niet aan wennen.
Voor mij geen markten meer.

Hele dag staan die paardjes aangebonden in de drukte en stress.
Touwen die veelste straks om die koppies zitten gesnoerd. Paarden die of platgespoten zijn of om zich heen aant slaan zijn.

Gewonde dieren,veelste jonge dieren en veelste oude dieren.
Veulens die terplekke gespeend worden in alle stress!!
Dat is toch niet normaal!!
Van mij mag het per direkt afgeschaft worden!!

Ík ben meerdere malen geweest in Zuidlaren en Hedel.
Zo dramatisch als jij het nu beschrijft heb ik het niet meegemaakt hoor....
Paarden staan over het algemeen vrij rustig, en halsters zijn passend, maar vaak niet luxe. Een handelaar heeft niks aan paarden met wonden aan het hoofd, die worden niet verkocht of brengen minder op, dus die kijken vaak wel uit.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:52

liedje89 schreef:
Gimmick11 schreef:
Er loopt een volgtopic over Bambi, sterk vermagerd met een hoofdwond op de paardenmarkt gekocht door een bokker. Dat soort pony's kunnen echt niet! de verantwoordelijkheid ligt ook/juist bij de organisatie van de markt. Ik snap dit niet...

Vogens mij ligt een groot deel van die verantwoordelijkheid toch ook bij de goedwillende idioten die dergelijke paarden dan kopen. Hoe vaak lees je weer niet dat iemand speciaal naar de markt gaat om een kneus te kopen. Als het voor handelaren vooral loont om hun kneuzen mee te nemen. Zulke paarden zouden niet verkocht maar ook juist niet gekocht moeten worden, je bent daar dan beide schuldig aan.

Wat mij betreft hoeven markten ed niet verboden, je ziet wat er in amerika gebeurt als je paardenhandel en slacht in een verdomhoekje schuift, daar zijn de paarden alleen maar op achteruit gegaan. Hou het juist in het zicht en geeft iedereen die zich niet te gedragen gewoon op hun flikker, verkopers, organisaties maar ook kopers!

moet je er ook bij vermelden dat dit ponytje cushing heeft , en als deze niet op de markt stond er zo nu nog mager bij stond of gewoon al dood was naar de slacht.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 14:02

Met een paard dat ziek en gewond is zou gewoon niet verhandeld moeten worden, imo zijn kopers van dergelijke dieren daar ook schuldig aan niet zo erg als verkopers misschien maar het is wel gewoon dom en draagt bij aan he probleem om dergelijke paarden te kopen.
Wellicht is dit paard nu beter af nadat hij verkocht is maar als er geen markt was geweest voor zo'n kneus was het arme ding misschien helemaal niet opgekocht door een handelaar die hem best kon laten verrotten omdat ie wist dat ie er toch wel geld voor kon vangen |o . Misschien was ie dan inderdaad al lang en breed dood geweest maar alle paarden gaan dood en ze kunnen geen van alle op de kalender kijken, ze kunnen beter dood gaan voor ze als stumpert in de handel komen...

StalNollie

Re: Dierenbescherming wil verbod op paardenmarkten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 15:00

dan zou dus niemand meer paarden kunnen houden of koper/verkopen.
ik ben zeker niet tegen slacht en weg is weg, maar als je de kans hebt om er 1 een goed tehuis te bieden way not!. zo zwart wit qua verbieden en fokverbod is gewoon niet iets wat ooits zal en kan gebeuren.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 15:14

Hoezo niet?? Er zijn toch voldoende paarden die niet verwaarloosd, ziek en gewond zijn waar je gewoon in kan handelen?
Ik ben opzich best voor het geven van een tweede kans, maar niet door een paard te kopen van een verwaarlozer die voor dat geld weer twee paarden koopt of fokt om te verwaarlozen, geld in dat systeem pompen houdt het alleen maar in stand. Mensen die in verwaarloosde paarden handelen (aankoop of verkoop) zouden imo beiden gestraft moeten worden en geweerd van markten.
Dat is net als een sneue hond van een broodfokker kopen dat helpt niet, als je zo'n hond nadat ie in beslag is genomen uit een opvang/asiel haalt vind ik dat uiteraard alleen maar goed.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 15:29

maar waarom zouden de handelaren hun paarden verwaarlozen vaak kopen hun deze paarden op en ja ook van particulieren.
ik geloof dat het er alleen maar slechter van word als het word verboden. en gisteren op hedel echt me petje af voor alles en iedereen, paarden stonden er keurig bij.

overigens kun je dan een handelaar toch vergelijken met een asiel voor honden en katten? asiels doen toch hetzelfde ( al is de verzorging vaak net wat beter inderdaad) maar hun houden het fokken ook maar in stand door alles op te vangen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 15:34

Er zijn ook zat handelaren die een kudde shetlanders hebben lopen, hengst erbij en laat maar gaan die handel.. Paar keer per jaar op de trailer naar de markt.. Niks geen doordacht fokken, en het levert schijnbaar genoeg op.. Dat soort broodfok kun je denk ik al redelijk indammen door de markten gewoon te stoppen.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:38

Ik weet niet of je paardenmarkten moet afschaffen...

Strenger controleren: JA (Vooral bij laden en lossen zou ik zeggen)

Zo'n 30 jaar geleden kocht ik via een handelaar mijn eerste shet via paardenmarkt Hedel.
Deze shet verongelukte 2 jaar later maar .... had ik deze shet niet gekocht zou ik nooit haar zuster gevonden hebben.
Deze zus was door toeval niet via de markt verkocht en kwam zo bij mij terecht.
Ze is zeer oud geworden!

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:44

jessdaniels schreef:
Gimmick11 schreef:

Bambi is nou niet echt representatief voor paarden en pony's die op de markt staan hoor. Datsoort pony's zijn ook niet aan de markt te wijten maar aan de eigenaar ;)
Hier ben ik het zeker mee eens! Bambi komt van de paardenmarkt in Elst, Gelderland. Ik woon zelf in Elst en ken de mensen die alle pony's controleren etc. Maar ze kunnen niet álles in de gaten houden, er wordt echt wel eens een pony naar binnen gesmokkeld zonder controle, erg sneu maar het is niet anders. Dat sommige pony's er zo slecht aan toe zijn is niet aan de markt te wijten maar aan de eigenaar van de pony.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 17:08

StalNollie schreef:
maar waarom zouden de handelaren hun paarden verwaarlozen vaak kopen hun deze paarden op en ja ook van particulieren.
ik geloof dat het er alleen maar slechter van word als het word verboden. en gisteren op hedel echt me petje af voor alles en iedereen, paarden stonden er keurig bij.

overigens kun je dan een handelaar toch vergelijken met een asiel voor honden en katten? asiels doen toch hetzelfde ( al is de verzorging vaak net wat beter inderdaad) maar hun houden het fokken ook maar in stand door alles op te vangen.

Waarom zou die handelaar die met een ziek, verwaarloost en/of gewond paard naar de markt is gekomen en dat zonder consequenties heeft kunnen verkopen ineens wel voldoende zorg besteden aan het volgende paard? :$ Maakt me ook niet uit of je dat paard zelf in die staat hebt gekregen of je een tussenhandelaar bent die nog gauw 50,- euro probeert te verdienen over de rug van zo'n beestje. Zo'n tussenhandelaar heeft dat paard ook weer gekocht van iemand die er niet voor wilde zorgen en je blijft slecht gedrag sponsoren.
Een gezond paard kan imo prima op een markt staat, ik zie het verschil niet zo met bijv een keuringsterrein kwa speakers en standjes ed (ook niet kwa verkoop trouwens :P ) . Maar heb het voorbeeld van bambi even opgezocht, zulke dieren (en evt handelaren als iemand er een handje van heeft) zou je gewoon van je markt moeten weren dat is veel beter voor het imago en op termijn beter voor de dieren :)* . Maar dat is niet alleen aan de officiele marktorganisatie maar iedereen die deelneemt imo om zulke situaties niet te tolereren, er heeft ook een handelaar naast gestaan die dat beest gezien heeft er zijn ook een boel kopers langs af gelopen, iemand heeft hem gewoon gekocht etc. :o? als de deelnemers aan de markt niet laten blijken dat dat niet normaal is hoe moeten buitenstaanders dat dan weten :? ...

Handelaren en fokkers die geld willen verdienen verdienen niets als hun dieren als die in het asiel komen. Dan moet je ze dumpen, worden ze in beslag genomen (hopelijk met bij behorende geld boete) of moet je betalen om ze in het asiel te krijgen :\ . Die mensen houden wel een keer op als het niets oplevert om met zulke dieren te leuren :$ .Met hobby fokkers heb ik niet zo'n probleem, De meeste mensen die ik ken die echt voor de leuk wat fokken fokken ook wat leuks. Als mensen 1000 in een dozijn shetlanders of andere gedrochten fokken zou ik dat meestal eerder desinteresse noemen als hobby.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 17:33

Paar jaar terug naar een paardenmarkt geweest, weet niet meer precies waar.
Maar dit is me echt reuze meegevallen, wij waren eigenlijk op zoek naar een sneu gevalletje wat we op konden knappen en een beter thuis geven. Echter was dit best lastig :+
Paarden die er goed uitzagen, daar werd ook echt de hoofdprijs voor betaald. Maar deze werden (voor het grootste deel) uiteindelijk wel verkocht.
De handelaren weten zelf donders goed dat hoe beter het paard er uit ziet hoe meer ze er voor kunnen vangen, vele zorgen er dan ook voor dat ze er goed uit zien.
Heb geen knellende halsters gezien, enige wat mij irriteerde was dat er een aantal (lees niet meer 3) handelaren rondliepen met een stok en die soms ook durfde te gebruiken.

Verhaal over de shetlanders.. Denk je echt dat dat ophoudt als de markt weg is? :')
Deze shets worden veelal opgekocht door de slachter op de markt. Gebeurd dit niet op de markt, dan kan de handelaar ze altijd zelf nog in een overvolle trailer naar het slachthuis brengen, interesseert ze echt niet zo veel hoor.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:26

Vreemd dat je alleen een mening mag hebben als je er zelf geweest bent. Dus jullie vormen jullie mening over de nieuwsberichten op tv of in de krant over politiek en oorlogen ook pas als je er geweest bent?
Dat er veel dingen goed gaan, betekent niet dat je die maar tegen de verkeerde kunt wegstrepen.
Ik zou wel graag willen dat sommige mensen gewoon helemaal geen dieren meer mogen houden en dat met flinke boetes handhaven. Als ze er niet meer aan verdienen en het ze geld kost, houdt het vanzelf op.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:41

Natuurlijk mag je niet alleen maar een mening vormen als je er bent geweest, maar hou dan met het vormen van die mening wel rekening met de media. De media laat voornamelijk de opvallende dingen zien, dus in dit geval de sneue gevallen, of de extreem mooie natuurlijk. Dus het is dan heel makkelijk om de paardenmarkt te beoordelen als je inderdaad 5 gevallen voorbij hebt zien komen in het paardenmerkt topic die niet door de beugel kunnen. Maar dan vergeet je de 1000 andere paarden op de markt waar niks mee aan de hand is.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:52

ik ben dit jaar naar Zuidlaardermarkt geweest, en na alle rampsenario's die ik op bokt gelezen had dacht ik graadmagere paarden, ziek zwak en misselijk, bijna dood en op van de stress tegen te komen.. geen water, geen eten, slechte staplaatsen.

Echter viel mij het 100 % mee. Op de grond lag vrijwel overal hooi of stro. Er was eten zat voor de beesten en ook water kon je krijgen. Ik heb rete mn best gedaan om een ziek zwak en misselijk paardje te vinden, en heb zegge en schrijve 1 gezien waarvan ik denk, mwa daar zou ik de DA toch eens bij halen...

en Stress bij die paarden? mwa ze stonden er bijna allemaal rustig bij, zommigen lekker op rust. en heb eigenlijk geen paarden gezien die helemaal op waren van de stress..

Dus ik weet niet waar jullie naar depaardenmarkten gaan, maar ik vond het goed verzorgt.

Frosti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:06

Laat ze de focus leggen op de oostvaardesplassen waar tig tal dieren lopen in een gesloten "natuurgebied" Daar gaat flink wat mis. Er is meer leed dan alleen op paardenmarkten. *zucht*

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:12

Nu legt de dierenbescherming de focus op paardenmarkten. What's next? Wedstrijden? Keuringen? Strenge controles voor welzijn ben ik voor. Afschaffen zal voor de paarden geen verschil maken. We slepen ze tenslotte ook naar andere evenementen dus ter voorkoming van stress maakt dat geen verschil uit en de handel blijft toch. Dan liever zoveel mogelijk op een markt waar er nog controle over is.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:32

In dat geval Inoterry, zouden ze beter de dierenbescherming af kunnen schaffen *\o/*

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:34

8nnemiek schreef:
Er zijn ook zat handelaren die een kudde shetlanders hebben lopen, hengst erbij en laat maar gaan die handel.. Paar keer per jaar op de trailer naar de markt.. Niks geen doordacht fokken, en het levert schijnbaar genoeg op.. Dat soort broodfok kun je denk ik al redelijk indammen door de markten gewoon te stoppen.

Nog een argument om te stoppen met paardenmarkten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:44

Sammyoo schreef:
8nnemiek schreef:

Nee joh. Die laten ze dan gewoon thuis ophalen. Er zijn er nu al zat die dat zo doen. Is ook veel makkelijker dan naar de markt gaan: Je belt een handelaar en die haalt t spul op, met als eindbestemming de salami. Afrekenen en klaar.

En dan is het nog veel lastiger controleren op dierenwelzijn dan wanneer het via een paardenmarkt gaat.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:28

Ik vind het echt heel raar dat sommige mensen ervan overtuigd zijn dat als paarden niet meer op de markt verkocht mogen worden, dat er dan geen slecht verzorgde paarden meer zullen zijn.
Mij lijkt het tegendeel waar: zolang deze handelaren en broodfokkers met deze paarden en pony's naar de markt kunnen gaan, weten ze dat de hele wereld meekijkt en de dierenbescherming en politie controleert, dus zal er beter voor de dieren gezorgd worden in de wetenschap dat ze daar naartoe moeten, dan dat ze anoniem thuis verhandelt worden via marktplaats of de slager.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:33

Sammyoo schreef:
8nnemiek schreef:

een argument wat niet gebaseerd is op feiten, en ook niet waar is. handelaren gooien heus bij die shetlanders geen hengst in de wei. joh dat brengt geen knoop op. dat gebeurd juist vaker zo bij mensen in de achtertuin. (geen handelaren. )

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:36

funnyhorses schreef:
Hobbyfok per direct verbieden, fokken is enkel voor de echte professionals.(scheelt een hoop zielige kneusjes)
Handelaren nog strenger controleren en flink beboeten bij overtredingen, moet je eens zien hoeveel rotte appels er gaan verdwijnen als je ze aan de beurs komt.
Denk dat de markten opeens nog maar half zo druk zouden zijn.

Rasfok, want dat is het resultaat, is absoluut niet zaligmakend. Voorbeelden zat in de rashondenfok.

Handelaar zal ook dieren bij geschoven krijgen als hij een wel gezond dier gaat ophalen. Dat kan ook op weg naar de markt zijn, plus dat het voor zo'n handelaar niet rendabel of mogelijk is om 1 dier fors extra aandacht/zorg te geven zonder de andere dieren tekort te doen. Dan maar meteen verkopen aan iemand die dat wel kan. Niet netjes, maar dat was het al zeker niet van de veroorzaker die iemand anders met de ellende opzadelde ipv zelf netjes voor het dier te zorgen of te kiezen voor inslapen.