Video's endurancepaarden met geamputeerde benen opgedoken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 07:29

Toydoll schreef:
BTW, hoe missen die dieren benen? Zo ernstig gebroken? what the fiets hebben ze ermee gedaan dan?

Eeen poos geleden doken er filmpjes op van paarden die tijdens een endurance race een been braken in volle galop. Je zag het gebeuren; echt heel misselijkmakend %) De paarden werden aan de kant geduwd, want de race moest wel gewoon doorgaan. Ze moesten op hun kapotte benen naar de kant van de weg strompelen.
Gewoon door het vele en overmatige gebruik (van het paard) denk ik? Haarscheurtjes in de botten; door blessures die niet de tijd krijgen om te herstellen, op een gegeven moment worden die botten zo broos dat ze gewoon knappen...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 07:33

Moderatoropmerking:
Ik ga beginnen met het verwijderen van enkele offtopic berichten.
Hoewel ik begrijp dat dit soort heftige filmpjes en onderwerpen emotionele reacties oproepen: Blijf ontopic, blijf correct en respectvol reageren en bedenk dat hoe vreemd wij tegen andere culturen aankijken, andere culturen op dezelfde manier naar ons kijken.
Berichten die zich kwetsend, denigrerend of beledigend uitlaten over andere mensen of bevolkingsgroepen worden op Bokt niet getolereerd.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 07:40

Dat ze wegens hun geloof niet willen euthanaseren, tot daar aan toe. Maar een paard met een gebroken been dat moet je dan gewoon slachten, pin/kogel door het hoofd en doen alsof je nog iets met het vlees gaat doen mag toch wel?

Filmpjes op zich zijn proper, niet heel schokkend, maar het is wel echt geen manier om met een vluchtdier om te gaan.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 07:48

Wat het geloof betrefd, hier even een quote uit de Koran:
Citaat:
Het mishandelen van dieren is ongeoorloofd
Abdullah Ibn Omar, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: "De Profeet Sallalahu 'alaihi wasalam heeft gezegd: 'Een vrouw werd bestraft omdat zij een kat had opgesloten totdat deze dood ging. De vrouw kwam in de hel terecht omdat zij de kat niet te eten en te drinken had gegeven tijdens de opsluiting en omdat zij de kat ook niet liet weggaan om zelf voor eten te zorgen'." [De uiteindelijke overlevering door Boekhaarie en Moesliem]

De uitleg van de hadith: In deze hadith wordt men aangeraden alle dieren en alle soorten vogels met rust te laten; huisvogels maar ook duiven en konijnen en andere soorten dieren. Men wordt ook aangeraden deze dieren niet op te sluiten of voedsel te ontzeggen. De vrouw in de Hadith is in de hel terechtgekomen vanwege haar gedrag naar de kat en dit is van toepassing op alle dieren. Het verhaal van Abdullah Ibn Omar gaat, zoals bekend, als volgt verder. Hij zag een jongen een touw om de nek van een kip doen en deze voortslepen. Abdullah Ibn Omar zei tegen dat jongen: 'Vervloekt is degene die een vogel of een dier mishandelt'.

Gevonden op http://www.risallah.com/index.php

Waarom zouden ze naar de regels van de FEI luisteren als ze hun eigen geloof niet eens nakomen??? Mensen zijn de enigste zoogdier op aarde die zo weinig tederheid kennen naar anderen dieren, blegh
Laatst bijgewerkt door Urielle op 30-10-15 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: filmpje verwijderd, niet geschikt voor jeudige of gevoelige kijkers.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 07:52

Die arabier van hier boven.. Haalt mij ook de woorden uit de mond bah.. Arm, arm beest, je ziet hem verreken van de pijn...
Ik vindt dit absoluut geen djerwaardige praktijken, mij niet gezien, die mensen zien de dieren als een voorwerp en niet als een levend wezen met gevoel en pijn.

Ibbel

Re: Video's endurancepaarden met geamputeerde benen opgedoken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 08:05

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 08:20

Poeh dat eerste filmpje. Arm, arm dier. :n

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 08:25

Echt verschrikkelijk. Zou het verschrikkelijk vinden om bijvoorbeeld m'n paarden in te moeten laten slapen, maar zou ze ook zo geen leven gunnen met die pijn!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 08:28

Ibbel schreef:
Negen jaar geleden stond dit al op de voorpagina:
Cayenne @ [VN] Twee maanden oud veulen krijgt nieuwe kans door prothese

What's the difference?

Het verschil is dat de eigenaar van het veulen geen afscheid wilde nemen en daardoor het dier heeft laten oplappen en dat de eigenaars uit dit bericht vanuit een geloofsovertuiging geen afscheid mogen nemen. Het heeft dus niks te maken met een eventuele band die men heeft met zo'n dier. In beide gevallen heeft het dier niet zoveel aan deze consequentie van menselijk handelen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 08:33

Euthaniseren willen ze niet maar ritueel slachten mag wel?

Heel bijzonder.. Arme paarden.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 08:51

Die taferelen die zich daar afspelen zijn walgelijk..ik kijk nooit naar die filmpjes want ik krijg ze dan niet meer uit mijn hoofd.

Bizar!!

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 09:11

Jilletje schreef:
Ik vind het kwa shok wel mee vallen om te zien maar ik vind het wel paard onterend.

Als ze vanwegen cultuur,geloof en fokwaarde van het paard het niet willen afmaken zouden ze op zn minst kunnen investeren in degelijke protheses,de techniek lijkt me ver genoeg ontwikkeld hier voor

Dit inderdaad. Ze zouden dan voorop moeten lopen voor dieren/paarden protheses en niet een oud bijna roestig te noemen wieltje gebruiken.

En vooral de vraag waarom? Deze paarden worden ergens gedumpt (ik hoop bij alles dat ze niet meer gereden gaan worden) en wie weet wat er mee gaat gebeuren.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 09:22

S_en_Z schreef:
Euthaniseren willen ze niet maar ritueel slachten mag wel?

Zullen we hier op bokt ook even kijken? Een paard laten slachten vind het gros sielugh, en dat schrijft men met een stuk speklap in de mond?

Jammer dat ze die diertjes niet uit het lijden verlossen. Ook dat valt in mijn ogen onder "goed voor je dieren zorgen".

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 09:28

Even voor de duidelijkheid deze endurance paarden worden eerst gebruikt om te racen over afstanden tot 160km met hoge snelheden, en het paardenwelzijn wordt dan al niet heel nauw genomen! De paarden worden stuk gereden en als ze het niet meer doen worden er dus ledematen geamputeerd en vervolgens mogen ze op eigen houtje doodgaan want dan word Allah niet boos op ons! Dit heeft echt niks te maken met dierenwelzijn of ik hoop dat mn paard oud word met prothese!!!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 09:40

Rest ook gelezen maar desondanks één van de eerste reacties gequote:
wortelsussie schreef:
Je haalt de woorden uit mn mond... Bizar, zoon paard is dood toch veel beter af? Waarom levend houden....

Afbeelding
Afbeelding
Bizar, zo'n paard hond is dood toch veel beter af? Waarom levend houden....

zoekwoorden "rolstoel hond", bewust Nederlandstalig!

"rolstoel kat" levert katten, honden en een pony op.
Afbeelding

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 09:52

Rex Rolfo, ligt jouw prooidier (lees paard) net als jouw roofdier (lees hond / kat) ook bij jou in/naast/onder je bed? En als jouw prooidier (lees paard) lekker thuis is, gaat ie dan ook lekker op zijn kussentje liggen (!) slapen?

Daarnaast, zo kat/hond weegt een stuk minder dan een paard, dus er zit veel minder gewicht op zo'n prothese. Daarnaast de prostheses / amputaties die ik tot nog toe bij paarden heb gezien (filmpje van schimmel niet gezien overigens) betroffen allemaal de voorvoet.

Ik vind het humaner om een prooidier zoals een paard uit het lijden te verlossen indien een amputatie moet worden uitgevoerd. Imo kun je een paard en een kat/hond in dit geval niet vergelijken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:10

Ik zou mijn hond/kat dat ook absoluut niet aandoen, nog steeds dier onterend. :n

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:15

Moderatoropmerking:
Nogmaals het verzoek om ontopic te blijven en respectvol te posten.
Met ontopic bedoel ik dat het artikel gaat over prothesen gebruiken in plaats van slachten op basis van het geloof. De vluchtelingenproblematiek of geloofsrituelen als halal slachten kunnen jullie in andere topics bespreken.

Met respectvol bedoel ik respectvol naar je discussiepartner maar ook naar andere culturen. Discriminatie en rascisme zijn niet toegestaan dus let op bij je woordkeuze.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:20

Ik twijfel of ik nu een hele uiteenzetting ga neerkalken over het verschil tussen cultuur en geloof of dat ik het kort houdt.
Korte versie; er zit een groot verschil tussen de Islam en de Islamitische cultuur. Het geloof schrijft voor dat je dieren goed moet behandelen, de cultuur draagt dat niet uit.
Niet iedereen die in het MO woont is Moslim, en niet iedere moslim woont in het MO. Al met al voel ik mij enigszins aangevallen omdat het in deze afgeschoven wordt op het geloof wat mi niet terecht is.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:36

S_en_Z schreef:
Met slachten is niets mis.. Maar strot doorsnijden en wachten tot t dier doodgaat omdat ie leegbloed/geen zuurstof krijgt vind ik ook wel zielig.

Maar dat vind ik toch nog minder zielig dan een dier laten leven terwijl het eigenlijk geen leven heeft zo.

Ik denk dat je de essentie van mijn opmerking niet snapte.

Je geeft aan dat "men" daar tegen euthanaseren is, maar niet tegen ritueel slachten en dat dat krom is. Daarop gaf ik aan dat heel veel mensen het slachten van paarden barbaars vinden, dat mag niet. Maar ondertussen wel lekker een kippenkluifje eten of een lamskoteletje afknagen. Met andere woorden, ook "wij hier in Nederland" kunnen zo lekker hypokriet zijn.

Maar ben het met je eens hoor. Bij mij zou zo'n dier gaan hemelen. Die hoeft niet onnodig te lijden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:38

Ik denk wel dat ik je snap :j

Een gewone nette prothese wel humaan hoor ik hier gezegd worden...

Vanaf ong 1.40 stukje film. Wat een belasting zeg voor dat ene voorbeen. Einde ook nog een stukje slowmotion met een prothese.

Echt rennen enz kan zon dier er eigenlijk niet mee. Terwijl dr vriendjes wel sprintjes trekken. Paard gaat aan t eind paar passen draven maar gaat al snel weer stappen.

I dunno.. Ik vind t sneu.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:16

Ik vind het heel sneu en dat vind ik vaak ook met die honden en katten. Dier onterend.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:30

ach dat filmpje hier boven. Arm dier |(
Filmpje is ook nog eens bewijs dat een prothese bij een paard niet werkt (of toch in ieder geval niet bij dit paard, maar mijn mening is bij geen 1); aan het eind blijkt het andere voorbeen zware problemen ontwikkeld te hebben, ongetwijfeld veroorzaakt door zware overbelasting.
Mijn hart brak toen bij de volgende foto bleek dat zelfs dat niet eens genoeg is om het arme dier uit zn lijden te verlossen, gezien hun vraag om donaties om dat been op te kunnen lappen.

De op zelf is natuurlijk nog triester. Die bruine merrie; arm, arm dier...en nog een trailer opgezet worden ook nog |(
Wat een dierenleed en alleen om cultuur (de op) en emoties (laatste filmpje) -O-

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:48

Rocamor schreef:
S_en_Z schreef:
Ik denk dat je de essentie van mijn opmerking niet snapte.
.....Met andere woorden, ook "wij hier in Nederland" kunnen zo lekker hypokriet zijn.

Maar ben het met je eens hoor. Bij mij zou zo'n dier gaan hemelen. Die hoeft niet onnodig te lijden.

Ik kan gewoon jouw tekst herhalen ;)

Hoewel ik het verschil tussen prooidier en roofdier erken is de essentie van mijn opmerking dat wijzelf ook de nodige boter op ons hoofd hebben. We zoeken de argumenten die ons gedrag goedpraten en argumenten die het gedrag van anderen onbegrijpelijk laten lijken. Heel menselijk. En niet vergeten, voor iedereen buiten NL/B horen "wij" bij "de anderen".

Ook hier ongeacht diersoort: bij dergelijke ernstige kwetsuren zouden we het dier laten euthanaseren.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:55

Wbt filmpje dat k plaatste op vorige pag.

Ik snap ook wel dat ze écht van dat dier houden.. En zo graag wil dat ze t goed heeft.. Maar het is idd om te janken hoe t andere been er aan t eind er aan toe is en dan nog vragen om donaties.. Ik snap het niet.. Houden van is loslaten zeggen we altijd..

De OP is ook erger.. Maar wat k globaal bedoel te zeggen.. Of t nu cultuur is of uit liefde.. Het is gewoon niet gezond/eerlijk. :n
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 30-10-15 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt