Nieuw soort hoefijzer ontworpen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jennifuur

Re: Nieuw soort hoefijzer ontworpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:13

Zo, daar had ik overheen gelezen ja, sorry je hebt gelijk!
Verder houd ik me buiten de discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:16

Jennifuur schreef:
Zo, daar had ik overheen gelezen ja, sorry je hebt gelijk!
Verder houd ik me buiten de discussie.

Ow sorry, het was niet jouw paard :o
Foonscherm staat hier op donkere spaarstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:37

Ja zo hebben wij hier een merrie staan, altijd blootvoets gelopen, in de wei 24/7 buiten en die heeft ernstige artrose. Zo kunnen we allemaal met modder gooien.

Oh en nooit een pas kreupel gelopen en spijkerharde benen. Tja, shit happens!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:53

Ben geen ijzerfan, zolang je paard zonder kan, laat ze dan maar zonder. Daar heeft paardlief wél een stel gezonde harde klikken voor nodig, paarden met zachter hoefmateriaal of het merendeel van de menpaarden, die merendeels over het asfalt/straat gaan, redden dat gewoonweg niet zonder overmatige slijting/schade.

Ik ben ook niet tégen hoefbeslag, overigens.

Ik zie echter ook niet echt wat dit "nieuwe"beslag voor revolutionairs zou toevoegen aan alle btsaande methodes. Ieder ijzer (ieder, dus ook dit) beperkt - hoe dan ook - enigzins de wijze waarop de hoef van nature uitzet en weer terug inkrimpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:07

Partyflappel schreef:
Ja zo hebben wij hier een merrie staan, altijd blootvoets gelopen, in de wei 24/7 buiten en die heeft ernstige artrose. Zo kunnen we allemaal met modder gooien.

Oh en nooit een pas kreupel gelopen en spijkerharde benen. Tja, shit happens!

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
Foute voeding, fout gebruik, misschien bij vorige eigenaar...enz enz.
Ik weet niet waar het bij jouw paard mis ging? Zal vast wel een factor voor zijn geweest.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:20

Ik ben voor blootvoets. Mijn paard heeft deze zomer wegens wedstrijden voor de bijrijder 3 maanden op ijzers gestaan. Resultaat: een scheur tot in de kroonrand. Dus nu ijzerloos en proberen het met natuurlijk bekappen eruit te krijgen. Niet kreupel gelukkig, maar ijzers zijn echt niet goed.

scoris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:42

Beste mensen hier allemaal op bokt.nl,
Ik zou graag mijn verhaal eens doen over het beslag waar het hier om gaat.
Ik had 2 jaar geleden een paard die meerdere malen behandeld werd voor chronische rugpijnen ,maar zonder enig blijvend resultaat.
Hij liep zowel heel kort vooraan zonder of met beslag, van op verharde wegen te rijden was totaal geen sprake.
Hij was in omgang geen doetje ,en zelf een paard waar je altijd moest alert zijn.
Dit paard kreeg gedrags training en alle mogelijke medische oorzaken werden bekeken.
De rugpijn en zijn problemen met het kort lopen bleven echter.
Hij loopt nu reeds 2 jaar op dit beslag waar u het hier over heeft.
Met als resultaat dat zijn problemen met het lopen op verharde wegen onmiddellijk weg waren ,hij stap en draaft nu over straat met ruime passen om U tegen te zeggen.
2 dagen na elkaar meer dan 30 km op straat draven is nu geen enkel probleem.
Rugpijn volledig verdwenen, na het eerste beslag nooit nog iets van gemerkt.
Wat zijn gedrag betreft, hij heef deze zomer kinderkampen meegelopen!!!!

Dit is mijn ervaring met dit "nieuw" beslag waar mijn paard al 2 jaar mee loopt ,het is voor mij gewoon weg super.

Conclusie dit ijzer heeft ervoor gezorgd dat mijn paard terug comfortabel kon lopen waardoor hij zijn rug kon loslaten en de rugpijn verdween.
en door pijnloos te zijn is zijn gedrag ook volledig veranderd in de goede zin.
En ik heb de max van een paard sedert hij op dit beslag loopt.

Ik zal mijn paard nooit meer van een ander beslag voorzien!!!!!!!!
Met mijn ervaring kan ik alleen maar inzien dat het dit beslag is waar veel paarden beter zullen op lopen.
Maar ik weet natuurlijk 100% hoe het werkt en eruit ziet ,voor sommigen zal dat pas na 6 november zijn.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:46

Ik vind ijzers een fijn hulpmiddel als ze verstandig gebruikt worden...

Hier gaan ze blootsvoets tenzij het niet anders kan, liever een paard op ijzers dan een kreupel paard. Als je met de wagen rijdt slijten de hoefjes nu eenmaal wat sneller, en dan moet je wat natuurlijk.

Hoefschoenen heb ik geprobeerd, maar daar kan je echt geen samengestelde menwedstrijden mee rijden. Als ze door waterbakken moeten of kniehoog in de bagger lopen blijft geen enkele hoefschoen goed zitten.

Mensen die hun paarden zomaar op ijzers zetten omdat het zo hoort begrijp ik echter niet goed, echt zonde als je paard gewoon goede hoeven heeft.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:49

Wat jammer dat dit bericht aanleiding is voor een discussie pro of contra ijzers :n

Ik ben erg benieuwd naar dit nieuwe hoefijzer! Heel goed dat de ontwikkelingen op dit gebied niet stilstaan en dat er wetenschappelijk onderzoek is geweest naar dit nieuwe hoefijzer.

scoris, wat fijn dat jouw paard er zo mee is opgeknapt!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:54

NathalietjeB schreef:
En t is klinkklare onzin dat mensen zeggen dat er paarden zijn die niet zonder ijzers kunnen, want elk paard kan zonder ijzers enkel heeft een paard er wel tijd voor nodig om zich te kunnen aanpassen.

Is twee JAAR proberen genoeg voor je? Want dat is de tijd die mijn paard gekregen heeft om aan blootsvoets te wennen. Na die tijd nog steeds onder de zoolkneuzingen en moeilijk lopen. Zelfs een goed bekend staande natuurlijk bekapper was van mening dat dit paard niet gebaat is bij ijzer/hoefschoenloos. Op elke regel bestaat een uitzondering!
Dat gemoraalridder van de doorgeslagen ijzerloosbrigade ook altijd. }:0

Het nieuwsbericht an sich vind ik een behoorlijke reclamestunt, waar is de achtergrondinfo over het nieuwe ijzer? Het daadwerkelijke nieuws ervan?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:56

Nee is niet genoeg Vientje want dan ligt het aan je voerbeleid of iets anders.

Mooi om een gebruikservaring te lezen, ik ben zeer benieuwd naar dit ijzer.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:56

NathalietjeB schreef:
Als men echt graag t hoefmechanisme wil verbeteren, moet men eens leren dat een paard geen hoefijzers nodig heeft..

Elk hoefijzer verslechterd het hoef mechanisme

:j want ieder paard is hetzelfde en ieder paard kan zonder ijzer . zelfs paarden met atrose enz enz. +:)+

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:59

Pantykous schreef:

24/7 buiten op 8 hectare goed paardengrasland :+

Een paard 2 jaar pijn aan zijn voeten laten hebben omdat "elk paard aan blootsvoets kan wennen" vind ik grenzen aan dierenmishandeling....maar idd, ik verwacht dat argument wel :P
Laatst bijgewerkt door Vientje op 29-10-15 19:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:59

Misschien een idee om over wel of geen ijzers een apart topic te openen en hier on-topic te blijven? Ik ben geinteresseerd naar reacties over dit nieuwe ijzer, de discussie die hier door een aantal mensen wordt gevoerd vind ik enorm storend.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:01

Vraag me eigenlijk af of al die mensen ook op blote voeten lopen, want ook dit kan gewoon, kwestie van wennen.
Schoenen dragen is toch ook onzin? In het stenen tijdperk liepen we tenslotte ook allemaal op blote voeten.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:03

Vientje schreef:
Pantykous schreef:

Een paard 2 jaar pijn aan zijn voeten laten hebben omdat "elk paard aan blootsvoets kan wennen" vind ik grenzen aan dierenmishandeling....maar idd, ik verwacht dat argument wel :P

Was sarcastisch bedoeld he :D

Zal mij een biet zijn, met of zonder iets. Ik ben iig zeer benieuwd naar dit nieuwe ijzer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:04

Ik timmer geen stukken metaal onder mijn voeten hoor. Mijn paarden hebben net als ik schoenen, easyboot epics en smitjes.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:05

Pantykous schreef:
Vientje schreef:

Was sarcastisch bedoeld he :D

Zal mij een biet zijn, met of zonder iets. Ik ben iig zeer benieuwd naar dit nieuwe ijzer.

Ik las je sarcasme nèt te laat :D Verkeerde brilletje op B-)

Ik ben ook wel erg benieuwd hoor, vandaar dat het me ook stoorde dat het bericht vooral non-informatie bevat.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:07

Mijn paard heeft blote voeten en ook mooie voeten maar er zal volgend jaar toch iets onder moeten waar stiften in kunnen. Dat kan bij kunststof niet helaas en hoefschoenen zijn dan ook niet geschikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:10

scoris schreef:
Beste mensen hier allemaal op bokt.nl,
Ik zou graag mijn verhaal eens doen over het beslag waar het hier om gaat.
Ik had 2 jaar geleden een paard die meerdere malen behandeld werd voor chronische rugpijnen ,maar zonder enig blijvend resultaat.
Hij liep zowel heel kort vooraan zonder of met beslag, van op verharde wegen te rijden was totaal geen sprake.
Hij was in omgang geen doetje ,en zelf een paard waar je altijd moest alert zijn.
Dit paard kreeg gedrags training en alle mogelijke medische oorzaken werden bekeken.
De rugpijn en zijn problemen met het kort lopen bleven echter.
Hij loopt nu reeds 2 jaar op dit beslag waar u het hier over heeft.
Met als resultaat dat zijn problemen met het lopen op verharde wegen onmiddellijk weg waren ,hij stap en draaft nu over straat met ruime passen om U tegen te zeggen.
2 dagen na elkaar meer dan 30 km op straat draven is nu geen enkel probleem.
Rugpijn volledig verdwenen, na het eerste beslag nooit nog iets van gemerkt.
Wat zijn gedrag betreft, hij heef deze zomer kinderkampen meegelopen!!!!

Dit is mijn ervaring met dit "nieuw" beslag waar mijn paard al 2 jaar mee loopt ,het is voor mij gewoon weg super.

Conclusie dit ijzer heeft ervoor gezorgd dat mijn paard terug comfortabel kon lopen waardoor hij zijn rug kon loslaten en de rugpijn verdween.
en door pijnloos te zijn is zijn gedrag ook volledig veranderd in de goede zin.
En ik heb de max van een paard sedert hij op dit beslag loopt.

Ik zal mijn paard nooit meer van een ander beslag voorzien!!!!!!!!
Met mijn ervaring kan ik alleen maar inzien dat het dit beslag is waar veel paarden beter zullen op lopen.
Maar ik weet natuurlijk 100% hoe het werkt en eruit ziet ,voor sommigen zal dat pas na 6 november zijn.

Wat was de exacte oorzaak van de rugpijn en is die oorzaak nu opgelost dan?

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:22

Moderatoropmerking:
Dit nieuwsbericht is niet bedoeld om een discussie over de voor of nadelen van hoefijzers te houden. Wij willen jullie dan ook vragen om ontopic te blijven reageren. Het gaat hier dus alleen over het bericht dat er 6 Nov. nieuw soort ijzers op de markt zullen komen

NienSCHaapJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:44

Fehu schreef:
Jammer dat er meteen weer een pro/contra discussie over ijzers opgang komt :x

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het nieuwe ijzer. Misschien dat m'n smidje me er vanmiddag al iets over kan vertellen.

Dat dat ik nu ook precies :') altijd dat gekibbel over het wel of niet doen van ijzers..
Laat lekker iedereen in hun eigen waarde, volgens mij heeft iedereen daar meer baat bij.

Ik ben ook wel benieuwd naar het ijzer of het daadwerkelijk wat toe gaat voegen in wat er eigenlijks al bestaat en alles, ga mijn hoefsmid er ook eens naar vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:54

Pantykous schreef:
Mijn paard heeft blote voeten en ook mooie voeten maar er zal volgend jaar toch iets onder moeten waar stiften in kunnen. Dat kan bij kunststof niet helaas en hoefschoenen zijn dan ook niet geschikt.

Er zijn wel kunststof ijzers waar je stiften in kan draaien hoor :j Mijn smid doet dit type beslag sinds kort. De kern is een metalen plaatje met daar een fikse laag kunststof omheen. De stift draai je in dat plaatje als ik me niet vergis, dus die zit goed vast. Maar er zit wel meer dan genoeg kunststof omheen zodat de trillingen opgevangen worden. Dit beslag wordt genageld en niet geplakt.

Zelf heb ik er (nog) geen ervaring mee, maar ik overweeg het wel serieus om over te stappen. Mijn paard blootsvoets resulteert in een verdunde, zielige hoefwand en voeten die vertragen met groeien en bijgevolg te snel slijten. Daarnaast is het eentje die graag maait met de voorbenen, dus hij slijt te teen teveel af. Ook gewoon in het weiland ja.
Op verharde ondergrond met kiezels of steengruis loopt hij gevoelig, met ijzers loopt hij veel vlotter MAAR in draf of galop nog steeds een tikje op eieren. Op gras en zand daarentegen loopt ie super. De smid vermoedt dat hij last heeft van de schokken en trillingen, vandaar de overstap waarschijnlijk naar kunststof. Vijsgaten zijn voor mij belangrijk aangezien ik volgend jaar best vaak op gras ga starten in springen en misschien ook cross.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:55

Volgens mij was er al zo'n ijzer bekend vroeger, dat uit twee delen bestond. Maar al mijn paarden (hoeven) boeken zitten nog in een verhuisdoos. Ik meen dat een keer gezien te hebben in een super oud boekje.

Edit; taalkundige fout eruit gehaald

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:35

Anoniem schreef:
Het blijft van ijzer dus het blijft hoge frequentie trillingen veroorzaken in de benen, dus blijft het de kans op artrose vergroten.

Ik heb er hier net een nieuw aangekochte van de ijzers af gehaald, wat een drama!
Versmalde hoefjes, samengeknepen hoefballen, amper ruimte om de hoevenkrabber door de straalgroeven te halen, afbrokkelende hoefwand door verzwakking van de nagelgaten. En een pijn dat dat arme dier had, hij kon amper lopen de eerste 2 weken.
Maar we zijn nu 3 maanden verder en hij draaft al over asfalt. De nagelgaten zijn verdwenen en de straalgroeven worden steeds ruimer.
En dat was dan nog alleen maar de zichtbare schade ;(

Als er dan toch ijzers onder zouden moeten... Dan de kunststof plakijzers van Klaas

http://hoefgezondheid.nl/nl/diensten/orthopedisch/

Ik speel even advocaat van de duivel nu maar de problemen die je net aangekochte ondervond lijkt mij het resultaat van een hoefsmid die zijn vak niet verstaat en niet het gevolg van het ijzer zelf...
En ik denk dat hier veelal de kern van het probleem ligt: hoe goed is je smid? Een goede smid weet hoe hij het ijzer eronder moet klappen zonder dat het paard er nadeel aan ondervindt en prima zijn rondje kan blijven lopen.
Dat geldt ook voor de smid die het paard enkel bekapt. Kapt hij slecht, dan loopt je paard ook niet goed. Dus wat is beter??? Met of zonder ijzer of een hoefsmid die zijn vak bestaat?