Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Partyflappel schreef:Ja zo hebben wij hier een merrie staan, altijd blootvoets gelopen, in de wei 24/7 buiten en die heeft ernstige artrose. Zo kunnen we allemaal met modder gooien.
Oh en nooit een pas kreupel gelopen en spijkerharde benen. Tja, shit happens!
NathalietjeB schreef:En t is klinkklare onzin dat mensen zeggen dat er paarden zijn die niet zonder ijzers kunnen, want elk paard kan zonder ijzers enkel heeft een paard er wel tijd voor nodig om zich te kunnen aanpassen.
Pantykous schreef:Nee is niet genoeg Vientje want dan ligt het aan je voerbeleid of iets anders.
Vientje schreef:Pantykous schreef:Nee is niet genoeg Vientje want dan ligt het aan je voerbeleid of iets anders.
24/7 buiten op 8 hectare goed paardengrasland![]()
Een paard 2 jaar pijn aan zijn voeten laten hebben omdat "elk paard aan blootsvoets kan wennen" vind ik grenzen aan dierenmishandeling....maar idd, ik verwacht dat argument wel

Pantykous schreef:Vientje schreef:24/7 buiten op 8 hectare goed paardengrasland![]()
Een paard 2 jaar pijn aan zijn voeten laten hebben omdat "elk paard aan blootsvoets kan wennen" vind ik grenzen aan dierenmishandeling....maar idd, ik verwacht dat argument wel
Was sarcastisch bedoeld he
Zal mij een biet zijn, met of zonder iets. Ik ben iig zeer benieuwd naar dit nieuwe ijzer.
Verkeerde brilletje op
scoris schreef:Beste mensen hier allemaal op bokt.nl,
Ik zou graag mijn verhaal eens doen over het beslag waar het hier om gaat.
Ik had 2 jaar geleden een paard die meerdere malen behandeld werd voor chronische rugpijnen ,maar zonder enig blijvend resultaat.
Hij liep zowel heel kort vooraan zonder of met beslag, van op verharde wegen te rijden was totaal geen sprake.
Hij was in omgang geen doetje ,en zelf een paard waar je altijd moest alert zijn.
Dit paard kreeg gedrags training en alle mogelijke medische oorzaken werden bekeken.
De rugpijn en zijn problemen met het kort lopen bleven echter.
Hij loopt nu reeds 2 jaar op dit beslag waar u het hier over heeft.
Met als resultaat dat zijn problemen met het lopen op verharde wegen onmiddellijk weg waren ,hij stap en draaft nu over straat met ruime passen om U tegen te zeggen.
2 dagen na elkaar meer dan 30 km op straat draven is nu geen enkel probleem.
Rugpijn volledig verdwenen, na het eerste beslag nooit nog iets van gemerkt.
Wat zijn gedrag betreft, hij heef deze zomer kinderkampen meegelopen!!!!
Dit is mijn ervaring met dit "nieuw" beslag waar mijn paard al 2 jaar mee loopt ,het is voor mij gewoon weg super.
Conclusie dit ijzer heeft ervoor gezorgd dat mijn paard terug comfortabel kon lopen waardoor hij zijn rug kon loslaten en de rugpijn verdween.
en door pijnloos te zijn is zijn gedrag ook volledig veranderd in de goede zin.
En ik heb de max van een paard sedert hij op dit beslag loopt.
Ik zal mijn paard nooit meer van een ander beslag voorzien!!!!!!!!
Met mijn ervaring kan ik alleen maar inzien dat het dit beslag is waar veel paarden beter zullen op lopen.
Maar ik weet natuurlijk 100% hoe het werkt en eruit ziet ,voor sommigen zal dat pas na 6 november zijn.
Fehu schreef:Jammer dat er meteen weer een pro/contra discussie over ijzers opgang komt![]()
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het nieuwe ijzer. Misschien dat m'n smidje me er vanmiddag al iets over kan vertellen.
altijd dat gekibbel over het wel of niet doen van ijzers..Pantykous schreef:Mijn paard heeft blote voeten en ook mooie voeten maar er zal volgend jaar toch iets onder moeten waar stiften in kunnen. Dat kan bij kunststof niet helaas en hoefschoenen zijn dan ook niet geschikt.
Mijn smid doet dit type beslag sinds kort. De kern is een metalen plaatje met daar een fikse laag kunststof omheen. De stift draai je in dat plaatje als ik me niet vergis, dus die zit goed vast. Maar er zit wel meer dan genoeg kunststof omheen zodat de trillingen opgevangen worden. Dit beslag wordt genageld en niet geplakt.Anoniem schreef:Het blijft van ijzer dus het blijft hoge frequentie trillingen veroorzaken in de benen, dus blijft het de kans op artrose vergroten.
Ik heb er hier net een nieuw aangekochte van de ijzers af gehaald, wat een drama!
Versmalde hoefjes, samengeknepen hoefballen, amper ruimte om de hoevenkrabber door de straalgroeven te halen, afbrokkelende hoefwand door verzwakking van de nagelgaten. En een pijn dat dat arme dier had, hij kon amper lopen de eerste 2 weken.
Maar we zijn nu 3 maanden verder en hij draaft al over asfalt. De nagelgaten zijn verdwenen en de straalgroeven worden steeds ruimer.
En dat was dan nog alleen maar de zichtbare schade![]()
Als er dan toch ijzers onder zouden moeten... Dan de kunststof plakijzers van Klaas
http://hoefgezondheid.nl/nl/diensten/orthopedisch/