Zuidlaren: handelaars bedreigen inspecteurs en cameraploeg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:21

troi schreef:
Tja, ik vind het boven op iemands neus staan filmen ook knap agressief eigenlijk. Weliswaar passief agressief maar nog steeds knap agressief.

Niet dat het ok is dat de heren boos werden maar ik kan me hun irritatie goed voorstellen!

Waren ze echt boos? Dat viel toch wel mee... Een logische reactie vond ik het. Knap geïrriteerd dat die k*tpenny d'r camera thuis moet houden.
En inderdaad dat is de goede verwoording, passief agressief.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:00

Janine1990 schreef:
Inoterry schreef:
Ben ik nu de werkelijk de enige die wel degelijk iets heel erg fouts ziet in dit filmpje? Ja, de cameravrouw staat te filmen en ja, dat mag op de openbare weg. De houding van de handelaar is van het begin af aan alles behalve vriendelijk en vervolgens word de vrouw door meerdere personen tegelijk belaagd. Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat dat een behoorlijk nare ervaring is en dan gingen de heren bij mij niet eens zo ver als bij deze cameravrouw. Vind het ook getuigen van vies agressief en laf gedrag wat de handelaren in kwestie doen :r

En het komt niet in je op om te bedenken dat mevrouw de heren al flink een poosje loopt te irriteren?
Wat doe jij als je ergens mee bezig bent en iemand je op je neus staat te kijken op een vervelende manier? Ik neem aan dat jij dan ook niet aardig blijft.
Ze heeft het gewoon opgezocht, er zijn geen klappen uitgedeeld er is alleen gezegd dat ze moet oprotten met haar camera. En op het moment dat ze dat niet doet komen ze even naar haar toe. En dan wordt ze ineens bang. Maar oooo wat kan ze stoer blijven praten. :r Nou, ik snap die heren wel!
Als ze daar niet had gestaan met een camera en gewoon geïnteresseerd was geweest of had geholpen hadden die heren echt niets gedaan hoor...

Als ze daar gewoon staat te filmen met een camera hoef je nog steeds niet iemand met meerdere mensen zo weg te duwen en te proberen de camera af te pakken. En dat de heren zich schijnbaar irriteren aan het feit dat ze gefilmd worden zegt meer over het geduld van de heren dan over de cameravrouw. Ze kunnen het namelijk ook anders aanpakken door gewoon netjes met de dieren om te gaan zodat het bewijs is vastgelegd dat er niks aan de hand is.
Verder ben ik in mijn functie al meerdere malen gefilmd door mensen die vonden dat ik mijn werk niet goed doe. Als ik zo reageren zoals de heren zou ik niet meer in mijn functie zitten. Ik word juist alleen nog maar vriendelijker en probeer er nog beter over na te denken dat ik geen fouten maak. Ze mogen gewoon filmen, ze mogen alleen het beeldmatriaal niet zonder toestemming gebruiken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:14

Inoterry schreef:
Als ze daar gewoon staat te filmen met een camera hoef je nog steeds niet iemand met meerdere mensen zo weg te duwen en te proberen de camera af te pakken. En dat de heren zich schijnbaar irriteren aan het feit dat ze gefilmd worden zegt meer over het geduld van de heren dan over de cameravrouw. Ze kunnen het namelijk ook anders aanpakken door gewoon netjes met de dieren om te gaan zodat het bewijs is vastgelegd dat er niks aan de hand is.
Verder ben ik in mijn functie al meerdere malen gefilmd door mensen die vonden dat ik mijn werk niet goed doe. Als ik zo reageren zoals de heren zou ik niet meer in mijn functie zitten. Ik word juist alleen nog maar vriendelijker en probeer er nog beter over na te denken dat ik geen fouten maak. Ze mogen gewoon filmen, ze mogen alleen het beeldmatriaal niet zonder toestemming gebruiken.

Wat gaat hier niet netjes met de dieren? Ze kunnen simpelweg nog niet meelopen en omdat het kleintjes zijn sleep je ze nu eenmaal makkelijker dan de wat grotere veulens. Dat gaat per ongeluk.
Dus is er nog steeds niets vastgelegd waarvan je kan zeggen dat er iets aan de hand is. Ik neem voor het gemak aan dat jij nog nooit een veulen op de trailer hebt gezet?

De reden dat jij in je functie gefilmd wordt is waarschijnlijk een heel andere reden dan de reden dat deze heren gefilmd worden. Daarbij heeft een conducteur wel een heel ander imago dan een paardenhandelaar. Welke is het makkelijkst zwart te maken? Dat lijkt me nummer twee.
Daarbij wordt hier een groep mensen gefilmd en wordt jij alleen gefilmd. Een groep grijpt eerder in dan een zelfstandig persoon. Wat ook geheel terecht is gezien de positie van een conducteur, ik zou in jouw positie ook beslist niet gaan duwen. Er staat zo een groep op die terug duwt.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:44

Als er niks aan de hand is, is er ook geen reden om zo te reageren. En conducteurs hebben bij veel mensen ook niet echt een fijn een fijn imago, vooral bij de mensen die het nodig vinden om te gaan filmen.
Al met al snap ik het gewoon niet dat er mensen het goed proberen te praten dat er iemand op een dergelijke wijze word belaagd. Dat ze in een groep zijn vind ik ook echt geen goede reden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:52

Inoterry schreef:
Als er niks aan de hand is, is er ook geen reden om zo te reageren. En conducteurs hebben bij veel mensen ook niet echt een fijn een fijn imago, vooral bij de mensen die het nodig vinden om te gaan filmen.
Al met al snap ik het gewoon niet dat er mensen het goed proberen te praten dat er iemand op een dergelijke wijze word belaagd. Dat ze in een groep zijn vind ik ook echt geen goede reden.

Niemand praat het goed. Degenen die het volgens jou goed praten, begrijpen de actie gewoon.
Zo heeft neem ik aan iedereen wel eens iets gedaan wat niet goed te praten valt, maar wel te begrijpen is.

Conducteurs hebben geen fijn imago bij wanbetalers nee. Paardenhandelaars hebben een slecht imago bij praktisch 90% van de paardenmensen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:06

Ik kan het ook niet begrijpen dat volwassen mannen, met meerdere tegelijk, op een dergelijke wijze 1 persoon belagen. Als je niks te verbergen hebt gedraag je je ook niet zo.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:09

ik zou ook niet amused zijn van een film ploeg boven me snotterd, ook heb ik niks te verbergen maar ik zou het niet willen. het is niet goed te prakken dat de handelaren bedreigen maar volgens mijn waren ze toch ook wel duidelijk van te voren dat ze er niet van gediend waren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:12

Inoterry schreef:
Ik kan het ook niet begrijpen dat volwassen mannen, met meerdere tegelijk, op een dergelijke wijze 1 persoon belagen. Als je niks te verbergen hebt gedraag je je ook niet zo.

Nou wat is er nu gefilmd dan dat niet door de beugel kon? Hadden ze iets te verbergen? Wat mij betreft niet. Noem nu eens concreet iets dat niet door de beugel kon in dat filmpje?

Hadden ze echt wat te verbergen?
Wat ging er aan het filmpje vooraf? Want dat meisje heeft langer staan te filmen, dat is wel duidelijk. Waarschijnlijk niets ernstigs, anders had ze het wel gepubliceerd. Dus of er inderdaad zoveel pony's in één trailer stonden betwijfel ik.
In de tussentijd heeft ze de irritatiegrens gewoon ver opgezocht met het filmen en staat ze er met haar neus bovenop. En nu janken om zoiets... Dat is hetzelfde als 60 rijden waar je 50 mag en dan gaan janken om je boete.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:17

Het gedrag van de handelaren tegenover de cameravrouw kan niet door de beugel!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:18

Inoterry schreef:
Het gedrag van de handelaren tegenover de cameravrouw kan niet door de beugel!

En wat heeft het gedrag van de handelaren getriggerd?
Juist: Het camerameisje.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:22

Die gewoon stond te filmen wat gewoon mag in Nederland en wat geen enkel probleem is als de heren handelaar gewoon dingen doen die gewoon mogen. Er is dus werkelijk geen enkele aanleiding voor hun gedrag, als ze niks te verbergen hebben. Dat de heren door de cameravrouw worden getriggerd zegt heel veel over het lontje van de heren en niks over de cameravrouw.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:25

rensju schreef:
Misschien moeten jullie even beter lezen, het ging om teveel ponys in een trailer niet om mishandeling.
Het incident ging om het kwaad worden en duwen van de handelaar.

Overigens vind ik het filmen zo dichtbij ook wel wat apart, had ook van een afstand gekund.

ze gebruiken dus een incident dat ze zelf veroorzaken
-eerst 'liegen' door te insinueren dat ze van het 'nieuws' zijn (waarmee ze dus de indruk wekken van een echte reguliere nieuwszender of krant te zijn)
-vervolgens wordt er gevraagd om zich op die manier te kunnen legitimeren door middel van een kaartje
-Ze doen net alsof zo'n kaartje niet 'hoeft'
- handelaren krijgen dus niet direct duidelijkheid waar het om gaat en wie ze nu zijn.
- hiermee wekken de filmers de indruk dat ze er dus op uit zijn om op een indirecte manier misstanden aan de kaak te stellen, met beelden die geen misstanden zijn..

En de handelaren hadden helemaal gelijk hier..
Immers deze beelden worden nu gebruikt om 'misstanden' op de markt 'aan te tonen'.
We krijgen nu een verhaal dat er teveel paarden in een trailer zouden hebben gestaan..
ondersteund door dit materiaal..

Ze hebben zelf de handelaren hier boos gemaakt, ze gebruiken beelden waarop geen misstanden te zien zijn.. En het nieuwsitem is 'misstanden op de mark, zoals teveel paarden in een trailer'.

Nee, dit had moeten zijn 'paardenmeisjes die misstanden willen aantonen, worden weggestuurd, weigeren te gaan en krijgen het aan de stok met handaleren'.. De hele opmerking over teveel paarden in een trailer zijn stemmingmakerij, er is daarvan niets te zien op het hele materiaal.

Dat maakt duwen en trekken niet goed natuurlijk, maar om te zeggen dat dat begon toen ze weg wilden lopen nee.. Ze ging niet weg toen het verzocht werd, pas toen er teveel mensen zich ermee gingen bemoeien, wilde ze weglopen uit een opstootje dat ze zelf hebben veroorzaakt.. dan is het niet raar dat er getrokken en geduwd wordt.. om dat dan tegen de handelaren te gaan gebruiken vind ik ook niet helemaal correct.. Immers het is dan al duidelijk voor wat ze filmopnames hebben gemaakt en ik vind het eigenlijk ook wel logisch dat men dit niet neemt.. De handelaren wilden de politie erbij hebben, de meiden wilden toen weglopen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:27

Inoterry schreef:
Die gewoon stond te filmen wat gewoon mag in Nederland en wat geen enkel probleem is als de heren handelaar gewoon dingen doen die gewoon mogen. Er is dus werkelijk geen enkele aanleiding voor hun gedrag, als ze niks te verbergen hebben. Dat de heren door de cameravrouw worden getriggerd zegt heel veel over het lontje van de heren en niks over de cameravrouw.

je mag in Nederland niet zondermeer een ander of andermans werk filmen als daar geen toestemming voor is.. tenzij het iets illegaals is of van waarde om iets aan de kaak te stellen.. Dat is hier niet het geval.. zoals mensen al zeggen, het is geen dierenmishandeling..

de handelaren vragen eerst (wel geirriteerd, maar ja wat doe jij als je een camara in je snufferd krijgt als je aan het werk bent), wie ze zijn en met welk doel ze filmen..

als de meiden daar omheen draaien, wordt er medewerking geweigerd, heel duidelijk.. De meisjes mogen het filmen dan helemaal niet voortzetten, noch gebruiken.

Als je die confrontatie niet wilt.. dan moet je vanuit de verte gaan staan filmen zoals iemand al opmerkte.. niet je er tussen wrikken en een camara vrijwel midden in het gedrang wrotten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:34

Inoterry schreef:

Als conducteur zou je toch moeten weten dat de manier van communicatie ook niet je van het is. Jij bent een vrouw, een vrouw kan daar beter mee omgaan dan een man.
Dit camerameisje, of irritante huppelkut zoals ik d'r liever zou noemen, reageert vreselijk uit de hoogte en pesterig op vragen. En blijft ondanks herhaaldelijke verzoeken vrolijk door filmen.

Als ze gewoon was gestopt en weggelopen, dan hadden de heren verder geen acht op d'r gegeven. Maar omdat men er in Nederland van overtuigd is zich overal in te moeten mengen en overal mee te mogen bemoeien, krijg je dit soort dingen.
De nieuwswaarde van dit filmpje is 0,0 als je het geluid weg haalt. Dus wat viel er te filmen? Zeker als het niet op prijs gesteld wordt.

Ik zeg nergens dat het oké is, maar wees nu eens eerlijk. Is het niet hartstikke logisch dat er zo gereageerd wordt?

geerke

Re: Zuidlaren: handelaars bedreigen inspecteurs en cameraploeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:39

handelaren die zo reageren op iemand die filmt zegt denk ik genoeg...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:42

Moet iedereen dan een cursus 'politiek correct regeageren' volgen wanneer ze naar de markt komen? Niet iedereen kan dat en wil dat of ziet daar het nut van in.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:46

Starbreeze schreef:
Moet iedereen dan een cursus 'politiek correct regeageren' volgen wanneer ze naar de markt komen? Niet iedereen kan dat en wil dat of ziet daar het nut van in.

Ik dacht eerder een cursus 'niet bemoeien' :P

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:57

geerke schreef:

Als ik met mijn paard ga wandelen maken mensen ook wel eens plots een foto van (mij en) mijn paard en dat vind ik al apart maar als iemand me zou volgen en blijven filmen dan zou ik hem denk ik ook iets minder vriendelijk vragen of ze eens op willen rotten. Ik hoef mijn paard echt niet te mishandelen om hem een rondje achter me aan door het bos te laten sjokken en ik neem hem ook niet stiekem mee dus iets te verbergen hebben is het probleem niet. Het is gewoon raar als mensen die je niet kent en zich niet bekend willen maken je staan te filmen :? Zeker als ze dat midden in de nacht doen en verschrikkelijk in de weg gaan lopen >;)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:58

elenaMM77 schreef:
Inoterry schreef:

je mag in Nederland niet zondermeer een ander of andermans werk filmen als daar geen toestemming voor is.. tenzij het iets illegaals is of van waarde om iets aan de kaak te stellen.. Dat is hier niet het geval.. zoals mensen al zeggen, het is geen dierenmishandeling..

de handelaren vragen eerst (wel geirriteerd, maar ja wat doe jij als je een camara in je snufferd krijgt als je aan het werk bent), wie ze zijn en met welk doel ze filmen..

als de meiden daar omheen draaien, wordt er medewerking geweigerd, heel duidelijk.. De meisjes mogen het filmen dan helemaal niet voortzetten, noch gebruiken.

Als je die confrontatie niet wilt.. dan moet je vanuit de verte gaan staan filmen zoals iemand al opmerkte.. niet je er tussen wrikken en een camara vrijwel midden in het gedrang wrotten.

jawel dat mag dus wel, heb het zelfs eens nagevragen ( fijn een rare buurman hebben). maar zolang er niks mee gedaan word mag dit dus wel, maar in dit geval hebben ze het gepubliceerd en dan word het verhaal anders. en ik denk dat de handelaren hier zelfs nu iets mee kunnen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:06

liedje89 schreef:
geerke schreef:

Als ik met mijn paard ga wandelen maken mensen ook wel eens plots een foto van (mij en) mijn paard en dat vind ik al apart maar als iemand me zou volgen en blijven filmen dan zou ik hem denk ik ook iets minder vriendelijk vragen of ze eens op willen rotten. Ik hoef mijn paard echt niet te mishandelen om hem een rondje achter me aan door het bos te laten sjokken en ik neem hem ook niet stiekem mee dus iets te verbergen hebben is het probleem niet. Het is gewoon raar als mensen die je niet kent en zich niet bekend willen maken je staan te filmen :? Zeker als ze dat midden in de nacht doen en verschrikkelijk in de weg gaan lopen >;)

Met het huidige beeld wat mensen hebben van paardenmarkten kan je het juist daar verwachten. Het is dan aan de handelaren om te bewijzen dat ze niks te verbergen hebben. Dan hoeven ze zich er ook niet druk over te maken als ze gefilmd worden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:10

Deze discussie doet mij lichtelijk denken aan een uitzending van Rambam.. Werd ook zo gedacht door de ‘volgertjes’ en de poeha-makers.. Ach wat maakt dat filmen en volgen nou toch uit.. Moeten ze maar tegen kunnen.. Dat ‘weet’ je toch in die business... Tot dat.. juist..het hen overkwam.. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:20

Janine1990 schreef:
Zo had ik afgelopen zomer les, instructrice komt aan huis en ik wilde graag in de wei rijden. Gewoon om eens een keertje op gras te trainen om eventuele problemen die ik op wedstrijd kan tegenkomen te voorkomen of zo snel mogelijk te kunnen oplossen.
Weiland ligt open aan de weg. Op den duur kwam er een echtpaar (?) langs fietsen, die stopten. Ze hadden een hele flinke camera mee (spiegelreflex denk ik). Ik herkende ze niet, maar ging er vanuit dat ze me voor een ander aan zagen of de eigenaar kenden. Dus misschien zou ik er nog wel van horen. Ze hebben er zeker een kwartier gestaan, foto's gemaakt. Maar ik heb er nooit weer iets over gehoord. Eigenaar ook niet...

Maar vind ze maar eens??? Ik ga maar uit van het leuke tafereel.... :+

Ik heb aan de weide ooit een koppel gehad dat foto's maakte, ze mogen om dat stuk sowieso al niet komen (privé eigendom) dus daar heb ik ze toen ook op aan gesproken. :)
En mijn paarden zijn prima in orde. Maar ik zie niet in waarom iemand daar foto's van moet maken enz. Sowieso was bij mij doorslaggevend dat ze daar niet eens mochten zijn. (geen openbare plek.)
Snap de handelaars wel. De journalisten waren gewoon fout, zorg dat je een kaartje bij hebt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:39

Inoterry schreef:
Met het huidige beeld wat mensen hebben van paardenmarkten kan je het juist daar verwachten. Het is dan aan de handelaren om te bewijzen dat ze niks te verbergen hebben. Dan hoeven ze zich er ook niet druk over te maken als ze gefilmd worden.

Dus er moet gefilmd mogen worden op het moment dat er niets aan de hand is, om maar af te wachten tot er zich een incident voordoet? Echt vet raar...

Ayasha schreef:
Ik heb aan de weide ooit een koppel gehad dat foto's maakte, ze mogen om dat stuk sowieso al niet komen (privé eigendom) dus daar heb ik ze toen ook op aan gesproken. :)
En mijn paarden zijn prima in orde. Maar ik zie niet in waarom iemand daar foto's van moet maken enz. Sowieso was bij mij doorslaggevend dat ze daar niet eens mochten zijn. (geen openbare plek.)
Snap de handelaars wel. De journalisten waren gewoon fout, zorg dat je een kaartje bij hebt.

Nouja een volgende keer laat ik het ook niet weer gebeuren, tenzij ze me de foto's willen mailen. En ik vraag dan naar de bedoeling. Ik ging er oprecht vanuit dat ze de eigenaar kenden aangezien die daar gewoon goed bekend staat. Hier in Groningen is het natuurlijk ook iets anders dan in België (vermoed ik, van de keren dat ik in België ben geweest), er is weinig boom te bekennen bij ons. Dus ze komen niet echt op privé eigendom zolang ze op de openbare weg staan.
Maar achteraf is het wel een vet rare ervaring dat mensen foto's van je hebben gemaakt.

Zo was hier overigens een man (55+) in het dorp, die constant foto's maakte van alles en iedereen. Het ging op den duur zo ver dat hij zijn dochtertje (groep 1/2, dus een jaar of 4/5) naar haar schoolreisje bracht en later in de bus stapte om van alle kinderen foto's te maken (ondanks herhaaldelijk verbieden en vragen op te houden), dit deed hij ook op de ijsbaan. Hij is op den duur opgesloten vanwege diverse redenen. Maar in zo'n geval (met name kinderen!) is het ineens normaal dat er niet gefilmd mag worden e.d. Terwijl het op zo'n paardenmarkt maar wel moet mogen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:42

Inderdaad.
In Belgie hangt het van provinvcie tot provincie af (en van dorp tot dorp) mijn paarden staan letterlijk in het midden van een bos en de weg er heen is in theorie privé en mag enkel betreden worden door de eigenaren van de stukken grond waar de weg heen leidt. :)
Ik vond het een erg onaangename ervaring dat ze daar toen foto's stonden te maken. Wellicht is het ook door de hetze en social media vervolgingen van nu... Als je iets juist (of net verkeerd) in beeld brengt kan een prima situatie er een stuk slechter uit zien. Ik had ook nog een verwaarloosde opknapper net staan op dat moment dus nog een reden dat ik er niet van gediend was dat van hem foto's geplaatst zouden worden zonder de juiste context er bij te vermelden. :)
"vroegah" moest je je daar allemaal niet zo druk om maken... Toen bleef het in het dorp en "men" wist vaak wel ongeveer hoe het zat maar nu kan het op zo'n grote schaal dat je mensen kan wijsmaken wat je wil.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:45

Jammer dat bokt mee werkt aan deze onzin door het op vn te plaatsen....