Zwitserland: verbod op slofteugel op springwedstrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:03

Wendy schreef:
Ik begrijp niet dat zoveel mensen vallen over de reden die opgegeven wordt voor het verbod.
Een regel die ikzelf hanteer, is dat je iets pas écht begrijpt als je het aan een leek kunt uitleggen.
Maar als een redenering dan blijkbaar niet aan een leek uit te leggen is, klopt het dan eigenlijk wel? Vaak is het antwoord daarop dus "nee", dan klopt de redenering vaak dus niet.

Wie moet de slofteugel dan uitleggen aan de leken die graag willen kijken naar de paardensport?
Wie moet de hele sport eigenlijk uitleggen aan leken? Als ze graag willen zeuren, moeten ze zich er toch in verdiepen?

Niet dat ik de regel niet snap, maar de redenering is niet zo mooi. Dit soort redeneringen zijn überhaupt niet goed voor de sport. Zoals iemand anders al zei: Paarden straks zonder de ruiter de ring in.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:08

Janine1990 schreef:
Wendy schreef:
Ik begrijp niet dat zoveel mensen vallen over de reden die opgegeven wordt voor het verbod.
Een regel die ikzelf hanteer, is dat je iets pas écht begrijpt als je het aan een leek kunt uitleggen.
Maar als een redenering dan blijkbaar niet aan een leek uit te leggen is, klopt het dan eigenlijk wel? Vaak is het antwoord daarop dus "nee", dan klopt de redenering vaak dus niet.

Wie moet de slofteugel dan uitleggen aan de leken die graag willen kijken naar de paardensport?
Wie moet de hele sport eigenlijk uitleggen aan leken? Als ze graag willen zeuren, moeten ze zich er toch in verdiepen?

Niet dat ik de regel niet snap, maar de redenering is niet zo mooi. Dit soort redeneringen zijn überhaupt niet goed voor de sport. Zoals iemand anders al zei: Paarden straks zonder de ruiter de ring in.

Dat is het dus juist, als je je moet verdiepen voordat je iets zou kunnen begrijpen, dan is er meestal van alles mis met de redeneringen die de 'ingewijden' er op na houden.
Een slof ziet er uit als een dwangmiddel en ís ook gewoon een dwangmiddel. Immers, het paard kan met een slof geen kant meer op.
Dat de paardenwereld dit goed wil praten, maakt nog niet dat het ook echt goed is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:16

Wendy schreef:
Dat is het dus juist, als je je moet verdiepen voordat je iets zou kunnen begrijpen, dan is er meestal van alles mis met de redeneringen die de 'ingewijden' er op na houden.
Een slof ziet er uit als een dwangmiddel en ís ook gewoon een dwangmiddel. Immers, het paard kan met een slof geen kant meer op.
Dat de paardenwereld dit goed wil praten, maakt nog niet dat het ook echt goed is.

Een dwangmiddel is nogal relatief. Met flinke knuisten kan je van een bit ook een dwangmiddel maken. Maar het dwangmiddel an sich zit feitelijk gewoon op het paard.
Op grote concoursen kunnen stewards prima ruiters uitsluiten als ze een slof misbruiken bij het losrijden. Moeten dan de mensen die het wel correct gebruiken (als mentale steun voor het paard) ook maar meegerekend worden?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:18

hoogendroog schreef:
Toen ik nog een klein Hoogendroogje was, had je de DE ringmeester. En dan bedoel ik niet EEN ringmeester. Nee, DEZE ringmeester had het lef om je aan te spreken en je weg te sturen als je paard niet rad was, hij zei er wat van als je je paard een onnodige tik gaf of als je een ander hinderlijk in de weg zat. Ik vraag me altijd af, waar DE ringmeesters zijn gebleven... degene die nu die naam dragen roepen alleen je naam als je ring in moet.... links en rechts voorbijgereden door paarden die echt niet helemaal rad zijn, of waarbij de slof op ingenieuze wijze op allerlei manieren aan het hoofdstel is geknoopt (we hebben hier in de buurt zo'n ontzettend creatieve ruiter/handelaar rondspringen, ik wist niet dat een slof op zoveel verschillende manieren een paard kon uh hinderen). Met een slof is niets mis, gaat erom hoe je 'm gebruikt.

Misschien wordt het weer eens tijd voor echte ringmeesters, die je verbieden verder te rijden als je bijv. de slof niet correct gebruikt, in plaats van iedereen op wedstrijd verbieden met slof te rijden. Zo lijden de goeden niet onder de kwaden.

Daar is de ringmeester helemaal niet voor. Die roept om en houdt alles bij. De KNHS federatievertegenwoordiger die op elke wedstrijd aanwezig is houdt het losrijden in de gaten en die grijpt op de wedstrijden waar wij komen wel degelijk in als hij misstanden ziet en hij controleert ook regelmatig de bitten. Zie ze overigens wel alleen maar bij de spring- en eventingwedstrijden, nooit bij de dressuur maar daar is ook een ringmeester ver te zoeken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:19

Percy schreef:
Daar is de ringmeester helemaal niet voor. Die roept om en houdt alles bij. De KNHS federatievertegenwoordiger die op elke wedstrijd aanwezig is houdt het losrijden in de gaten en die grijpt op de wedstrijden waar wij komen wel degelijk in als hij misstanden ziet en hij controleert ook regelmatig de bitten. Zie ze overigens wel alleen maar bij de spring- en eventingwedstrijden, nooit bij de dressuur maar daar is ook een ringmeester ver te zoeken.

Volgens mij wordt op een dressuurwedstrijd een jury meteen aangewezen als federatievertegenwoordiger.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:22

Naast de ringmeester hoort er een jurylid bij het inrijden te zijn, maar dit is volgens mij vaker niet dan wel het geval.
Ik ben ooit een keer aangesproken omdat ik met een te lange zweep los reed ( had de eerste keer geen idee dat dat niet mocht, regelement slecht gelezen), dus soms wordt het wel in de gaten gehouden.

Maar ja heb ook wel eens zelf de jury erop moeten attenderen dat er een dame complete gaten in dr paard had geprikt met dr sporen, bloed liep eruit. Dus de controle kan zeker beter idd.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:25

Janine1990 schreef:
Wendy schreef:

Een dwangmiddel is nogal relatief. Met flinke knuisten kan je van een bit ook een dwangmiddel maken. Maar het dwangmiddel an sich zit feitelijk gewoon op het paard.
Op grote concoursen kunnen stewards prima ruiters uitsluiten als ze een slof misbruiken bij het losrijden. Moeten dan de mensen die het wel correct gebruiken (als mentale steun voor het paard) ook maar meegerekend worden?

Een slof als mentale steun -O-
Kom op zeg, gekker moet het niet worden. Dat kun je mij ook niet uitleggen en ik loop toch echt al een tijd in de paarden mee.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:32

Lara_Silver schreef:
Goed initiatief, maar ik ben benieuwd of je het niet meer ziet hier op de regionale wedstrijden. (Zwitserland) Er komt hier op regionaal B niveau meer ijzerwerk en hulpteugels voorbij dan aan de internationale top. Ondanks de vage rede goed initiatief maar ik zie een ruiter nog niet zo snel ook daadwerkelijk gecorrigeerd worden. Maar het zal zeker enige golven veroorzaken. Als ik alleen al de meiden van de plaatselijke pensionstal naar buiten zie gaan, zonder cap, sporen om de gympen, zweep en met slofteugel, dan voorspel ik voor enigen wel wat afkickverschijnselen op wedstrijden. :') Maargoed dat laatste is niet ontopic.

Jammer dat zo weinig mensen deze post gelezen hebben. Ik vind deze taferelen wel een goede reden. Degenen die afhankelijk zijn van zo'n ding op wedstrijd komen dan iig in de knel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:33

Wendy schreef:
Kom op zeg, gekker moet het niet worden. Dat kun je mij ook niet uitleggen en ik loop toch echt al een tijd in de paarden mee.

Maar toegestane kalmeringsmiddelen zijn wel uit te leggen zeg maar?
Het is niet zo dat het in de ring wel toegestaan was in Zwitserland?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:38

Janine1990 schreef:
Wendy schreef:

Maar toegestane kalmeringsmiddelen zijn wel uit te leggen zeg maar?
Het is niet zo dat het in de ring wel toegestaan was in Zwitserland?

Nee, dat kun je ook niet uitleggen :n

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:39

ik snap de slof sowieso niet, want wat je overal leest is dat al die gebruikte sloffen altijd heel los hangen :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:41

Kinke schreef:
ik snap de slof sowieso niet, want wat je overal leest is dat al die gebruikte sloffen altijd heel los hangen :D

Precies, en dan doet ie toch niks?
Of is het vooral mentale ondersteuning voor de ruiter?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:58

Wendy schreef:
Kinke schreef:

Precies, en dan doet ie toch niks?
Of is het vooral mentale ondersteuning voor de ruiter?

Op lager niveau zie ik dit soort dingen inderdaad als ondersteuning van de ruiter. Maar op topsportniveau heb je toch met een ander slag paarden te maken.
Denk je een talent in dat zich bedreigd voelt als het in één ring is met meerdere paarden en dan sok zet. Die slof hoeft dan maar één of twee keer in te werken om daarna het steuntje te zijn, mentaal.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:14

Liselot schreef:
Dus omdat een leek een slofteugel niet snapt moet het maar verboden worden, in wat voor kromme wereld leven we eigenlijk :?

Een leek kan er idd beter afblijven en een ruiter die weet wat hij doet heeft hem niet nodig, dus ja dat verbod is dan een goed idee vind ik

magda_90

Re: Zwitserland: verbod op slofteugel op springwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:22

Ik heb er vanmiddag over na zitten denken. Maar wat in mijn hoofd blijft sporen, whats next? Sporen? Bitten? Zijn immers ook dwangmiddelen.

Ik ben sowieso niet op de hoogte van de regels maar als het in Nederland ook zo is, zullen ze daar mogelijk een voorbeeld aan gehad hebben?

Al met al blijf ik mee lezen.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:43

magda_90 schreef:
Ik heb er vanmiddag over na zitten denken. Maar wat in mijn hoofd blijft sporen, whats next? Sporen? Bitten? Zijn immers ook dwangmiddelen.

Ik ben sowieso niet op de hoogte van de regels maar als het in Nederland ook zo is, zullen ze daar mogelijk een voorbeeld aan gehad hebben?

Al met al blijf ik mee lezen.

Bepaalde bitten zijn natuurlijk al verboden.
Verder vind ik het verschil tussen sporen en slof nog wel groot. Met sporen verfijn je hulpen, een slof vind ik persoonlijk weinig verfijnd.
Er moet inderdaad ergens een grens getrokken worden. Maar het nu ook al zo dat ruiters die sporen of zweep ongeoorloofd gebruiken ook al uitgesloten kunnen worden op wedstrijd. Prima.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:46

Je zegt het al wat mij wat dwars zit: sporen mogen maar gebruik je ze ongeoorloofd ga je dr uit. Waarom kan dat niet ook met de slof?
Vandaar dat ik verder dacht, nu de slof, straks de sporen? Snap je?

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:38

Snap ik zeker. Denk dat het te maken heeft met het stellen van een grens, maar ik ben niet degene die daar over beslist. Een slof heeft naar mijn idee weinig meer functie dan je paard naar beneden dwingen, terwijl dat iets zou moeten zijn wat voor elkaar is voor je wedstrijden rijdt.
Zeg ook maar wat in me opkomt hoor, geen idee of dat ook werkelijk zo is.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:42

Shalimar schreef:
Ooit een heel goed gezegde gehoord: Waar de hulpmiddelen beginnen, stopt de Rijkunst. Meer heb ik er niet over te zeggen...

juist. Ik hoorde hem altijd zo:"daar waar de rijkunst eindigt, begint de zadelkamer.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:46

Lijkt me niet zo'n probleem toch dat de slof verboden word op springwedstrijden, neem aan dat wanneer je wedstrijden rijdt je je paard zonder ook wel rond kunt sturen.

Ik ken het gezegde dan weer net anders :D :
"Waar de kunde van de ruiter ophoudt komen de hulpteugels te voorschijn"

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:00

Janine1990 schreef:
Percy schreef:

Volgens mij wordt op een dressuurwedstrijd een jury meteen aangewezen als federatievertegenwoordiger.

Dat zou kunnen, dat weet ik eigenlijk niet maar die jury heeft dan natuurlijk zelden of nooit oog op het inrijden als het indoor wedstrijden zijn. Heb het met outdoor wel eens meegemaakt dat een deelnemer gediskwalificeerd werd vanwege wreedheid naar haar paard.

Een slof is trouwens echt geen martel werktuig mits goed gebruikt tijdens de training. Dan kan het wel degelijk iets toevoegen. Als je hem al bij het losrijden nodig hebt is er wel iets mis naar mijn mening. Dan zal je alleen wel heel goed moeten weten wat een slof doet en kan doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:01

madelein schreef:
Snap ik zeker. Denk dat het te maken heeft met het stellen van een grens, maar ik ben niet degene die daar over beslist. Een slof heeft naar mijn idee weinig meer functie dan je paard naar beneden dwingen, terwijl dat iets zou moeten zijn wat voor elkaar is voor je wedstrijden rijdt.

Een slof is volgens mij van oorsprong ook niet bedoeld om het hoofd omlaag te dwingen :P Dat werd er later van gemaakt. Want ja, zo kon je natuurlijk wel meer kracht uitoefenen. :P

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:09

Janine1990 schreef:
madelein schreef:

Een slof is volgens mij van oorsprong ook niet bedoeld om het hoofd omlaag te dwingen :P Dat werd er later van gemaakt. Want ja, zo kon je natuurlijk wel meer kracht uitoefenen. :P

Waar is het dan oorspronkelijk voor bedoeld? Ik kan namelijk ook geen andere werking bedenken...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:14

Liselot schreef:
Dus omdat een leek een slofteugel niet snapt moet het maar verboden worden, in wat voor kromme wereld leven we eigenlijk :?

Die slofteugel wordt natuurlijk gewoon nog in de achtertuin gebruikt, dus een nutteloze maatregel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:20

madelein schreef:

Waar is het dan oorspronkelijk voor bedoeld? Ik kan namelijk ook geen andere werking bedenken...[/quote]

Zoals een martingaal ongeveer. Alleen levert een martingaal volgens mij in verhouding minder kracht dan wanneer het paard tegen een slof aan loopt, omdat bij een slof het bit als een soort katrol werkt.
Dus alleen inwerking als het paard tegen de slof aan loopt.