Sammie schreef:Om het probleem om te schuiven naar de klasse zzl?
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
lucifertje schreef:Moet je dan ook halsstrekkend doorzitten? Lijkt mij nou ook weer niet zo fijn.
Ik heb het idee dat ze de proeven makkelijker maken en er op hopen dat de paarden het ZZZwaar niveau niet aankunnen. Zo houd je de basis aantrekkelijk!
Relaxed schreef:Sommige veranderingen zijn prima, zoals de kledingvoorschriften, die waren wel erg ouderwets.. Maar verder inderdaad met je eens. Ik zit er ook steeds sterker aan te denken om ermee op te houden.
Suzanne F. schreef:Relaxed schreef:Sommige veranderingen zijn prima, zoals de kledingvoorschriften, die waren wel erg ouderwets.. Maar verder inderdaad met je eens. Ik zit er ook steeds sterker aan te denken om ermee op te houden.
Kledingvoorschriften ouderwets? Misschien wel, maar het ouderwetse zat hem vooral in de stoffen waar het van gemaakt was. Er is niks mis met verplicht zwart of donkerblauw en wit en beige. Dat roze en bling bling haalt de hele sport naar beneden. Dressuur hoort stijl en klasse te hebben en daar horen hoedjes bij en zwarte/donkerblauwe rijjassen. Ik vind de dressuursport gewoon niet meer zoals ze geweest is en kan me daar niet in vinden.
En echt niet alleen door de kledingvoorschriften hoor. Ook door de veranderde proeven maar ook door de veranderde houding van deelnemers op wedstrijden. Ook door de juryopleidingen en bijscholingen die nergens op slaan. En ook door de bureaucratische houding van de KNHS.
Suzanne F. schreef:Kledingvoorschriften ouderwets? Misschien wel, maar het ouderwetse zat hem vooral in de stoffen waar het van gemaakt was. Er is niks mis met verplicht zwart of donkerblauw en wit en beige. Dat roze en bling bling haalt de hele sport naar beneden. Dressuur hoort stijl en klasse te hebben en daar horen hoedjes bij en zwarte/donkerblauwe rijjassen. Ik vind de dressuursport gewoon niet meer zoals ze geweest is en kan me daar niet in vinden.
En echt niet alleen door de kledingvoorschriften hoor. Ook door de veranderde proeven maar ook door de veranderde houding van deelnemers op wedstrijden. Ook door de juryopleidingen en bijscholingen die nergens op slaan. En ook door de bureaucratische houding van de KNHS.
) Daantjuh88 schreef:Dat halstrekken gaat echt een aanfluiting worden. Ik heb vorig weekend bij het Z2 en ZZ licht zitten kijken, denk dat 75% van die ruiters de teugels echt niet los laten. Staan ze aan de andere kant van de bak met een snurkend paard! (het gehalte opgefokte dressuurpaarden was zeer hoog op deze wedstrijd, incl. longeren op voorterrein en vasthouden tot aan de ring)
Tendance schreef:Ik vind, dat de proeven hierdoor veel diervriendelijker worden.
Halsstrekken in de hogere klassen is sowieso top en geeft ontspanning en gehoorzaamheid weer. Dit is ook een punt wat ik als jury zelf had ingebracht.
Verder zitten er steeds meer jonge paarden in de M en ik zie dan deelnemers, die een keurige M2 proef rijden, maar in de rug bonken met de uitgestrekte draf. Nu mag je lichtrijden en voorkom je schade. Vooral voor de jongere paarden is dit natuurlijk voor het behoud van die dieren top!
Verder vind ik, dat in de basissport het voorwaartse van belang moet zijn. Waarom dan beginnen met een onderdeel als halthouden en groeten?
Ga eerst maar eens lekker voorwaarts de baan in. Dat halthouden komt halverwege en met afgroeten dan wel aan de orde.
Aanspringen doe je vaak maar 2 keer, een middendraf ook, dus waarom halthouden dan 3x.
Ik vind het voor de ontspanning en de rust een hele goede.
Het niveau gaat hiermee niet omlaag. We laten zien dat we vanuit het voorwaarts gaan denken ipv het eeuwige geluk aan de voorkant.
Ik ben voor!!!
Daantjuh88 schreef:Dat halstrekken gaat echt een aanfluiting worden. Ik heb vorig weekend bij het Z2 en ZZ licht zitten kijken, denk dat 75% van die ruiters de teugels echt niet los laten. Staan ze aan de andere kant van de bak met een snurkend paard! (het gehalte opgefokte dressuurpaarden was zeer hoog op deze wedstrijd, incl. longeren op voorterrein en vasthouden tot aan de ring)