Nieuw proevenboekje: A-X binnenkomen en groeten afgeschaft

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:12

Sammie schreef:
Om het probleem om te schuiven naar de klasse zzl?

_/-\o_

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:13

Relaxed, niet alles ligt aan de ruiter. Sommige paarden hebben gewoon heel veel innerlijke spanning! Het is dan gewoon veel km's maken en misschien er een keer een proef aan wagen. En zo denkt iedereen er anders over. :j

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:18

Moet je dan ook halsstrekkend doorzitten? Lijkt mij nou ook weer niet zo fijn.
Ik heb het idee dat ze de proeven makkelijker maken en er op hopen dat de paarden het ZZZwaar niveau niet aankunnen. Zo houd je de basis aantrekkelijk!

jesss_amigo

Re: Nieuw proevenboekje: A-X binnenkomen en groeten afgeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:19

Ik lees veel ophef over het ´niet halthouden/groeten', maar er staat bij het BINNENkomen niet meer halthouden. Ik neem aan dat er dan aan het einde van de proef wel gewoon wordt afgegroet hoor.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:20

lucifertje schreef:
Moet je dan ook halsstrekkend doorzitten? Lijkt mij nou ook weer niet zo fijn.
Ik heb het idee dat ze de proeven makkelijker maken en er op hopen dat de paarden het ZZZwaar niveau niet aankunnen. Zo houd je de basis aantrekkelijk!

Bingo, jij mag door naar de volgende ronde vermoed ik zo. Al ben ik bang dat het magische Z verplaatst wordt naar het ZZ-Zwaar. Als dat in middels niet al is gebeurd.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:28

Iedereen zegt versimpeling, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Wie weet was juist het halthouden wel een makkelijke puntenpakker, dan wordt het er juist moeilijker van. Ik vind het wel logisch dat de jury er maar 1x om vraagt, waarom zouden ze twee het twee keer willen zien? Daar kunnen ze weer een ander onderdeel voor invoegen. Halsstrekken is een hele goede! Kaf van het koren direcht te scheiden :)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:31

Dat laatste vind ik wel relatief, al zou je een 1 halen ervoor dan kun je nog steeds dikke winst scoren, dus feitelijk zegt het weinig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:37

Relaxed schreef:
Sommige veranderingen zijn prima, zoals de kledingvoorschriften, die waren wel erg ouderwets.. Maar verder inderdaad met je eens. Ik zit er ook steeds sterker aan te denken om ermee op te houden.

Kledingvoorschriften ouderwets? Misschien wel, maar het ouderwetse zat hem vooral in de stoffen waar het van gemaakt was. Er is niks mis met verplicht zwart of donkerblauw en wit en beige. Dat roze en bling bling haalt de hele sport naar beneden. Dressuur hoort stijl en klasse te hebben en daar horen hoedjes bij en zwarte/donkerblauwe rijjassen. Ik vind de dressuursport gewoon niet meer zoals ze geweest is en kan me daar niet in vinden.
En echt niet alleen door de kledingvoorschriften hoor. Ook door de veranderde proeven maar ook door de veranderde houding van deelnemers op wedstrijden. Ook door de juryopleidingen en bijscholingen die nergens op slaan. En ook door de bureaucratische houding van de KNHS.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:45

Kromme titel. Nu is het net alsof de lijn A-X afgeschaft is en dat is niet zo

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:56

Suzanne F. schreef:
Relaxed schreef:
Sommige veranderingen zijn prima, zoals de kledingvoorschriften, die waren wel erg ouderwets.. Maar verder inderdaad met je eens. Ik zit er ook steeds sterker aan te denken om ermee op te houden.

Kledingvoorschriften ouderwets? Misschien wel, maar het ouderwetse zat hem vooral in de stoffen waar het van gemaakt was. Er is niks mis met verplicht zwart of donkerblauw en wit en beige. Dat roze en bling bling haalt de hele sport naar beneden. Dressuur hoort stijl en klasse te hebben en daar horen hoedjes bij en zwarte/donkerblauwe rijjassen. Ik vind de dressuursport gewoon niet meer zoals ze geweest is en kan me daar niet in vinden.
En echt niet alleen door de kledingvoorschriften hoor. Ook door de veranderde proeven maar ook door de veranderde houding van deelnemers op wedstrijden. Ook door de juryopleidingen en bijscholingen die nergens op slaan. En ook door de bureaucratische houding van de KNHS.

Ik kan niet anders dan me daarbij aansluiten. Ik ben ruim 20 jaar actief in de wedstrijdsport en was al een paar maanden aan het overwegen of ik er wel mee door wil gaan door de veranderingen van de laatste jaren, maar ik denk er nu zeker over om geheel te stoppen met de wedstrijdsport.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:07

Ik vind, dat de proeven hierdoor veel diervriendelijker worden.

Halsstrekken in de hogere klassen is sowieso top en geeft ontspanning en gehoorzaamheid weer. Dit is ook een punt wat ik als jury zelf had ingebracht.

Verder zitten er steeds meer jonge paarden in de M en ik zie dan deelnemers, die een keurige M2 proef rijden, maar in de rug bonken met de uitgestrekte draf. Nu mag je lichtrijden en voorkom je schade. Vooral voor de jongere paarden is dit natuurlijk voor het behoud van die dieren top!

Verder vind ik, dat in de basissport het voorwaartse van belang moet zijn. Waarom dan beginnen met een onderdeel als halthouden en groeten?
Ga eerst maar eens lekker voorwaarts de baan in. Dat halthouden komt halverwege en met afgroeten dan wel aan de orde.
Aanspringen doe je vaak maar 2 keer, een middendraf ook, dus waarom halthouden dan 3x.
Ik vind het voor de ontspanning en de rust een hele goede.

Het niveau gaat hiermee niet omlaag. We laten zien dat we vanuit het voorwaarts gaan denken ipv het eeuwige geluk aan de voorkant.
Ik ben voor!!!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:09

Suzanne F. Ik zie jou graag het examen van de springjuryopleiding doen. Die viel echt niet mee hoor dit jaar!
En vervolgens 10 dagen stage.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:15

Als dressuur buitenstaander zie ik juist positieve veranderingen!
Alle veranderingen zijn gericht op de ontspanning van Paard en ruiter.

Halthouden op X kan spanning geven, niet fijn als je daar de proef mee begint. Beter een ontspannen gereden proef en aan het einde afgerekend worden op het slechte halthouden en afgroeten.

Hetzelfde voor doorzitten in midden/uitgestrekte draf. Als je niet fijn kunt doorzitten dan hinder of zelfs pijnigen je je paard daarmee. Het L is simpel genoeg te doorstromen qua oefeningen, iemand die niet fijn zit, kan dus simpel genoeg naar het M. Daar zullen ze uiteindelijk toch door de mand vallen en niet makkelijk verder komen, maar dat butsen in de uitgestrekte draf kunnen ze dan in ieder geval achterwege laten.

En halsstrekken hoef ik denk ik niet uit te leggen. Mogen ze wat mij betreft nog verder doorvoeren. Soms lijkt het wel dat hoe hoger het dressuurniveau is, hoe meer moeite er is om de voorkant eens los te laten.

Edit: ik zie dat ik bijna hetzelfde antwoord als Tendance heb gegeven. Zie ik het als buitenstaander nog niet zo verkeerd dus ;)

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:21

Suzanne F. schreef:

Ik kan me hier goed in vinden.

Ondanks dat ik ook wel van de setjes kleurtjes en bling ben.

Dressuur hoort netjes te zijn.
En daar kun je best wat bling aan toevoegen.
Maar al die kleuren etc nee dankje.
Gewoon zo als het was.
Zwart,blauw,wit of beige.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:26

ik sluit me helemaal bij schoentje aan, ik vind dit super aanpassingen. Toetsen het ruitergevoel meer, en veel paardvriendelijker.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:28

Spanning bij het eerste halthouden moet je rijtechnisch maar oplossen. Daar hoef je in het Zzz niet meer mee te beginnen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:29

Lielle schreef:
ik sluit me helemaal bij schoentje aan, ik vind dit super aanpassingen. Toetsen het ruitergevoel meer, en veel paardvriendelijker.

Niet bij mij??? ;(

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:29

Ik vond het al belachelijk dat halthouden en groeten uit de lagere klasse werd gehaald.
Nu hoger eruit is echt te kinderachtig.
Net als het doorzitten bij middendraf.
Kun je dat niet zonder stuiteren tijd voor meer oefenen. Niet voor schrappen.

Enige positieve is het hals strekken terug. Die dat niet kunnen zullen vast ook wel de midden draf licht rijders zijn.

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:34

Vind het halthouden in het begin nieteens zo erg, maar waarom de proeven korter? Zo lang waren ze al niet, het hoeft toch geen springwedstrijd te zijn die in 90 seconden klaar is...

Je betaald er genoeg voor en bent al lang bezig met voorbereiden, vind dat we dan toch wel 2x 5,5 minuut mogen rijden..

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:36

Bullshit aanpassingen imo...

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:40

Dat halstrekken gaat echt een aanfluiting worden. Ik heb vorig weekend bij het Z2 en ZZ licht zitten kijken, denk dat 75% van die ruiters de teugels echt niet los laten. Staan ze aan de andere kant van de bak met een snurkend paard! (het gehalte opgefokte dressuurpaarden was zeer hoog op deze wedstrijd, incl. longeren op voorterrein en vasthouden tot aan de ring :') )

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:43

Tendance schreef:
Lielle schreef:

Niet bij mij??? ;(

sorry, vergeet je helemaal. Ook bij jpu hoor ;-) :(:)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:43

Daantjuh88 schreef:
Dat halstrekken gaat echt een aanfluiting worden. Ik heb vorig weekend bij het Z2 en ZZ licht zitten kijken, denk dat 75% van die ruiters de teugels echt niet los laten. Staan ze aan de andere kant van de bak met een snurkend paard! (het gehalte opgefokte dressuurpaarden was zeer hoog op deze wedstrijd, incl. longeren op voorterrein en vasthouden tot aan de ring :') )

Dat ze dan maar mooi een nul krijgen.
Als je er paard niet over de rug kunt laten lopen hoort hij niet in het Z.
En loslaten van de teugels is natuurlijk ook niet nodig. Je blijft contact houden :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:45

Tendance schreef:
Ik vind, dat de proeven hierdoor veel diervriendelijker worden.

Halsstrekken in de hogere klassen is sowieso top en geeft ontspanning en gehoorzaamheid weer. Dit is ook een punt wat ik als jury zelf had ingebracht.

Verder zitten er steeds meer jonge paarden in de M en ik zie dan deelnemers, die een keurige M2 proef rijden, maar in de rug bonken met de uitgestrekte draf. Nu mag je lichtrijden en voorkom je schade. Vooral voor de jongere paarden is dit natuurlijk voor het behoud van die dieren top!

Verder vind ik, dat in de basissport het voorwaartse van belang moet zijn. Waarom dan beginnen met een onderdeel als halthouden en groeten?
Ga eerst maar eens lekker voorwaarts de baan in. Dat halthouden komt halverwege en met afgroeten dan wel aan de orde.
Aanspringen doe je vaak maar 2 keer, een middendraf ook, dus waarom halthouden dan 3x.
Ik vind het voor de ontspanning en de rust een hele goede.

Het niveau gaat hiermee niet omlaag. We laten zien dat we vanuit het voorwaarts gaan denken ipv het eeuwige geluk aan de voorkant.
Ik ben voor!!!

Hier sluit ik mij bij aan. Halverwege de proeven wordt nogmaals halthouden, in combinatie vaak met achterwaarts, gevraagd. Dus dat wordt dan 2 x halthouden ipv 3 X. Prima toch.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:47

Daantjuh88 schreef:

Daar laten we ons niet door uit het veld slaan! :')
Hier ook zo'n heet kijkerig en gek dressuurpaard, gelukkig ontspant dat paard wel als zij even kan hals strekken. _/-\o_ *\o/*

En verder vind ik de veranderingen goed en paardvriendelijker.