"Geen geld meer voor paarden op Prinsjesdag"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:33

Goed plan kwita!

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:35

Neh, ik kan het missen als kiespijn.
120.000 eu voor een ceremonie lijkt me echt nutteloos besteed geld, lekker zonder paarden doen wat mij betreft.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:37

Ben ook benieuwd wat het oplevert; trekt onwijs veel mensen aan namelijk en die mensen geven ook geld weer uit. Zou dan haast naar de gemeente kijken dat zij een bijdrage leveren, omdat ze er ook profijt van hebben.

Om nou Wim-Lex op een stalen ros te laten gaan.... :')

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:46

Sizzle schreef:
janderegelaa schreef:
In dat bedrag zit ook tent, tent voor personeel, salaris personeel, eten voor personeel, eten voor de paarden, beveiliging, verzekeringen etc.

Valt nog wel mee dus.

Waarom betaal je dan geen 1500 euro startgeld voor een meerdaags basisconcours met stalling?
Ik geloof echt niet dat zo'n bedrag nodig is.

Hoeveel personeel heb je nodig voor 70 paarden: 4-5 man hooguit. Paard vreet inkl bodembedekking echt niet meer dan 15 euro per dag.

Dan zou de tent zelf mega duur zijn.
Kwestie van een loods of schuur afhuren en boxen plaatsen.

De huisvesting en salaris + eten komen er ook bij. Dat zit allemaal in dat bedrag. No offence maar jullie hebben geen besef wat een kosten een organisatie als dit met zich meebrengt. Het is makkelijk om te zeggen een paard eet zoveel, blabla. Bij een organisatie als dit lopen er ook hoefsmeden, dierenartsen en noem maar op.

Een meerdaags concours kan zichzelf ook niet bedruipen maar heb je wel eens opgelet wat een sponsoring daar is? Daarom kunnen die stallen laag in prijs.

Misschien moet Pavo prinsjesdag maar gaan sponsoren ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:48

fargo schreef:
Janine1990 schreef:
Wie moeten dan de gouden koets trekken na restauratie? Rare afbeeldingen er af en mensen er voor?? Om dan maar op die manier te 'herinneren' aan slavernij?

Het gaat echt niet om de paarden die de koets trekken, die zijn gewoon van de koninklijke stallen zelf hoor.. en die gaan ook echt niet weg. Je ziet deze paarden regelmatig met rijtuigen door Den Haag gaan.

Het gaat om de colonnes met extra paarden in de stoet, daar worden paarden voor geleend en ingezet

Oooooh dat begreep ik niet :') Oeps :')
Bedankt voor de verduidelijking!

palousa_boy

Re: "Geen geld meer voor paarden op Prinsjesdag"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:51

Misschien moet wimpie het zelf gaan betalen, dat kan er toch wel vanaf?

Hoorde gisteren nog dat er €1000000 (dus 1 miljoen) per dag op gaat aan bommen gooien bijvoorbeeld. Oorlogje spelen is nog veel duurder.

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:09

Ze hebben geen geld meer voor de paarden, maar wel voor die vluchtelingen :?

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:11

Laten we die discussie hier buiten houden alsjeblieft :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:49

BaileyMix schreef:
Gooi dan heel Prinsjesdag er maar uit. Of schrap de enorme loonsverhogingen voor heel de koninklijke familie, want dat is pas écht van de zotte.

Prima voorstel, helemaal mee eens! :j

LarissaKas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:52

inderdaad mee eens!

het is een traditie.
de paarden en de koets horen bij prinsjesdag.
het brengt het oude nederland eventjes weer terug in zicht.
dus misschien minder geld besteden aan de paarden maar zorgen dat ze blijven op Prinsjesdag!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:59

mwah .... inkomen van 8 ton (onze koning alleen tikt dat aan, excl de rest van de familie) is toch heel wat hoger dan dat van een mp hoor :+

Volgens mij kan onze Willem dus heel goed die kosten voor de paarden zelf betalen :P

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 18:09

Europa wil de cijfers voor nederland eigenlijk ook al eerder hebben. Dus binnenkort moet prinsjesdag toch op een heel andere dag. Dan kunnen we het vast wel anders inrichten.

Maar paarden horen er wel bij hoor...

Ihashe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 18:24

jammer maarja.... ik zal het niet missen :o
Al hou ik wel ontzettend van paarden /3 <3

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 18:29

Woest kan ik er van worden, het gesmijt met gemeenschapsgeld. En waarvoor? Om een beetje aandacht en de dag op te leuken. Ze gooien hun eigen glazen in door alles zo overdreven te doen. Nu de paarden weg uit de optocht en vervolgens heel Prinsjesdag eruit. Want eerlijk is eerlijk, deze traditie kost ook tonnen denk ik aan beveiliging, vreterijen en dikdoenerij. Laat al die ministers lekker aan het werk gaan die dag. De troonrede kunnen ze ook wel in een tv studio opnemen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 18:32

VanHuisUit schreef:
mwah .... inkomen van 8 ton (onze koning alleen tikt dat aan, excl de rest van de familie) is toch heel wat hoger dan dat van een mp hoor :+

Volgens mij kan onze Willem dus heel goed die kosten voor de paarden zelf betalen :P

Willem Alexander is maar een onderdeel van de traditie en wordt daar primair als voorlezer gebruikt.

WA heeft misschien een mooi inkomen maar heeft daar alles voor moeten inleveren, privacy, gewoon even winkelen, dagje strand. Als hij of zijn gezinsleden iets mankeren staat het gelijk in alle bladen.

Daarnaast, niet geheel onbelangrijk, is aangetoond dat de koning mee op handelsmissie vele deuren opent die anders gesloten bleven. En daar wordt meer mee verdiend dan die 8 ton.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 18:39

VanHuisUit schreef:

En nu even heel eerlijk... Zou je voor zijn inkomen met hem willen ruilen? Echt alles er op en er aan dus he...

Vind het altijd zo makkelijk geoordeeld. Prima dat je tegen een monarchie bent, maar de kosten (of inkomen koningshuis) als argument vind ik best wel slecht.
Eigenlijk precies hetzelfde met minister president zijn. Gok zomaar dat er ook niemand is die daarmee wil ruilen.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:27

Prinsjesdag is de dag van de democratie, waar de volksvertegenwoordiging Staten Generaal (Eerste en Tweede Kamer) de regering inclusief Koning uitnodigt om te vertellen wat ze volgend jaar voor plannen hebben, die daarna beoordeeld worden door de Staten Generaal.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:40

fargo schreef:
purny schreef:
De paarden mogen van mij afgeschaft worden. Laat Lex maar met z'n tijd meegaan en per auto naar de Ridderzaal gaan. Alleen prinsjesdag zelf zou jammer zijn gezien die omzet die men draait in de horeca en winkels

Het gaat toch echt niet om Wim Lex zijn paarden maar om de paarden van de colonne. De koetsen zullen echt nog wel een tijd blijven hoor, worden bij speciale gelegenheden en ontvangsten echt ingezet en gebruikt.

Ik denk dat als je de paarden enzo weglaat er een stuk minder mensen komen kijken

AngelHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:47

Paarden van mijn manege lopen ook mee maar volgend jaar dus niet meer :-(

AngelHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:48

Paarden van mijn manege lopen ook mee maar volgend jaar dus niet meer :-(

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:56

Het is een prachtige traditie wat doodzonde zou zijn als het verloren gaat. Prinsjesdag met al zijn glorie hoort bij de traditie. De kosten van 120.000 klinken heel hoog alleen dat valt wel mee. Denk aan al het personeel wat rondloopt, huur machines, huur tenten, plaatsen van tenten etc. Dit moet allemaal geregeld worden en uitgewerkt.

Het gemiddelde concours kost ook klauwen met geld maar sponsoren betalen dit voor een groot gedeelte. Een tafeltje tijdens een indoorevenement met vrijkaarten kost al vloot 1000-2000 euro. En er zitten heel wat tafeltjes vol. Dat gebruiken ze allemaal voor het concours, en anders voor de volgende keer.

De koning en zijn familie kosten ons inderdaad geld. Het is niet zo dat wanneer wij zouden stoppen met het koningshuis de kosten 0 zijn. Het onderhouden van gebouwen etc kost dan nog steeds klauwen vol geld want die ga je echt niet in verval laten raken. In het buitenland is er nog heel veel respect voor een monarchie en daarom opent het ook vele deuren voor handelsmissies wat weer een hoop oplevert.
Per saldo zal het geld opleveren in plaats van kosten maar het is net wat je wil zien....

hettyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:14

Ben het met janderegelaa eens. Er komt enorm veel bij kijken. Vervoer heen/terug, voer, hooi, stro, hoefsmid en dierenarts die er alle dagen lopen, huisvesten paarden, huisvesten ruiters, huisvesten militairen die daar helpen, mest opslag en afvoer, eten voor ruiters en zo zal ik best nog wel wat vergeten. De ministers zullen deze dag wel gewoon betaald krijgen. Bij de ruiters zijn er diversen die een aantal vrije dagen van hun dagelijkse werk opnemen om daar te kunnen zijn puur omdat het met de groep enorm gezellig is. Die krijgen die dagen dus niet!!! betaald. Mijn paard loopt al een aantal jaartjes mee en iedere x weer als ik daar kom is het super verzorgd. En als je daar op DE dinsdag langs de route staat ben je toch trots. Denk dat de ruiters dit gevoel nog meer hebben!!!! Denk als je de paarden wegbezuinigd dat er weinig van de stoet overblijft. Ga duimen dat er een oplossing komt, want ik vindt dat ze moeten blijven!!!!!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:02

De eigenaren kunnen ook eten meegeven en ze zelf verzorgen, in ploegen dienst.
Als de ministers nu eens allemaal een uurtje loon afstaan voor de paardentent? dan is dat toch ook gered, hun zitten toch ook lekker warm binnen (en dat ene uurtje missen ze echt niet met zo een loon en levert best veel op) en je zou er zelfs nog een promotie aan kunnen koppelen van bv defentie of paardenvoer etc

Als we willen kunnen we samen veel berijken, en wat mbt een bijdrage van een cultuurfonds ,oranjefonds etc

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:29

hettyss schreef:
Ben het met janderegelaa eens. Er komt enorm veel bij kijken. Vervoer heen/terug, voer, hooi, stro, hoefsmid en dierenarts die er alle dagen lopen, huisvesten paarden, huisvesten ruiters, huisvesten militairen die daar helpen, mest opslag en afvoer, eten voor ruiters en zo zal ik best nog wel wat vergeten. De ministers zullen deze dag wel gewoon betaald krijgen. Bij de ruiters zijn er diversen die een aantal vrije dagen van hun dagelijkse werk opnemen om daar te kunnen zijn puur omdat het met de groep enorm gezellig is. Die krijgen die dagen dus niet!!! betaald. Mijn paard loopt al een aantal jaartjes mee en iedere x weer als ik daar kom is het super verzorgd. En als je daar op DE dinsdag langs de route staat ben je toch trots. Denk dat de ruiters dit gevoel nog meer hebben!!!! Denk als je de paarden wegbezuinigd dat er weinig van de stoet overblijft. Ga duimen dat er een oplossing komt, want ik vindt dat ze moeten blijven!!!!!

Respect! *\o/* _/-\o_

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 08:16

Ariannee schreef:
Ze hebben geen geld meer voor de paarden, maar wel voor die vluchtelingen :?

Helemaal off-topic (sorry), maar wat een misselijke opmerking.. Ook al vind ik de situatie ook uit de hand lopen en zullen er rotte appels tussen zitten, vergeet niet dat deze mensen verschrikkelijke dingen hebben meegemaakt. Stel dat jij je huis en alles moet achterlaten omdat er hier oorlog uitbreekt. Je weet niet eens waarheen en onderweg raak je ook nog je familie kwijt of moet je ze achterlaten. Dit zijn ook gewoon mensen, net als jij en ik.

Zonde van zo'n prachtige traditie maar helaas zijn er ook andere dringende zaken waar geld voor nodig is. Hopelijk vinden ze een tussenoplossing!