Demonstratie tegen Gouden Koets

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 18:07

Oh weer wat geleerd over de gouden koets, nooit geweten dat er zo'n afbeelding op stond

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 18:13

Free2 schreef:
Wij zouden ook beledigd zijn als de donkere mensen met dit soort afbeeldingen - maar dan omgedraaid - zouden rondrijden. Jammer dat ik dan gelijk een zeikerd zou zijn.

Spreek voor jezelf, want ik zou absoluut niet beledigd zijn als er ook geschiedenis afbeeldingen van blanke slaven op zouden staan.
Laten we wel even eerlijk zijn, ook al hoor je er niet vaak wat over, ook blanken waren slaven in die tijd. Probleem is alleen dat dat ook slaven waren van andere blanken en 'wij' dus niet over racisme kunnen blaten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 18:18

Een kunstwerk waarbij de vrouw onderdanig is aan de man zal ik ook gewoon zien als kunst. Heb niet gelijk de neiging hebben mijn bh te verbranden dan op de Dam := De platen op de koets vind ik ook gewoon kunst

Waren er ook Indonesiërs bij de demonstratie?

Monchou

Re: Demonstratie tegen Gouden Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 18:28

Amen Drifter en vuurneon.

Juliette61

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 18:30

Ergens snap ik het wel, maar ergens vind ik het ook echt gezeik. Niet leuk nee, maar deel van onze geschiedenis, hoe rot het ook was. Als we het gewoon vergeten zal het nog een keer kunnen gebeuren, mensen zijn koppig, daarom vind ik dat we eraan moeten blijven denken. En dan kan je echt overal wel wat op bedenken. Kweek eens wat ruggengraat!
zoals vuurneon al zei, dat soort schilderijen is kunst, zo was het toen, zolang het nu maar anders is! :=

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 18:37

gekvanfleur schreef:
Ik voel ene filmpje van lucky tv en koning Willy en Max opkomen.. :')

Vergeet Quincy niet, daar zijn ze bij in de leer geweest.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 19:52

Ik heb begrepen dat de Friezen nu ook in opstand komen..
Ze eisen dat het product antivries uit de handel wordt genomen

ze voelen zich behoorlijk gediscrimineerd, een regelrecht Anti Fries uiting waar wij iedere winter mee geconfronteerd worden, aldus een raszuivere diepfries.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 19:54

Wat een gezeur weer dit. -O-

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 19:56

elenaMM77 schreef:

ze voelen zich behoorlijk gediscrimineerd, een regelrecht Anti Fries uiting waar wij iedere winter mee geconfronteerd worden, aldus een raszuivere diepfries.

Ja, zo heb je het over Friezen, en voor je het weet over dooien :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:04

elenaMM77 schreef:

:')

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:09

lieveli schreef:
M_D_H schreef:
Wij zijn niet de bedenkers geweest van het vervolgen van de joden.
Dát is een nuance verschil en daardoor niet van toepassing op Nederland.

Overigens zijn er genoeg joden geweest die mee hebben geholpen aan de vervolging van de joden. Vooral advocaten, die hielpen met het in orde te maken van de papieren...
Maar dat is weer een andere discussie (een die ook vaak vergeten wordt)

Nee, niet de bedenkers. Maar de meeste Duitsers waren ook niet de bedenkers. En als je refereert aan de Joodse raad, dat was een heel bekend iets. En niet vrijwillig. Ik laat het er maar bij.

Ik sta perplex hoe sommigen de geschiedenis interpreteren. Walgelijk om te suggeren dat de joden elkaar maar even "weggaven".

Zeeuwsemeid

Re: Demonstratie tegen Gouden Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:17

Sodemieter toch eens ff een eind op zeg. Jezus dat gezeik hier telkens maar weer, schijtbeu ben ik het. Die koest is een paar eeuwen oud, gewoon laten zoals ie is en vooral gewoon mee blijven rijden. Niks geen panelen eruit halen of vervangen, of de koets achter slot en grendel zetten. 't is een prachtig stuk geschiedenis die koets dus gewoon in ere houden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:18

Ik als hagenees wil ook in opstand komen. Ik heb geen maatje 36, cup C en voel me zeer gediscrimineerd dat er nog steeds Haagse hopjes worden verkocht :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:19

Zeeuwsemeid schreef:
Sodemieter toch eens ff een eind op zeg. Jezus dat gezeik hier telkens maar weer, schijtbeu ben ik het. Die koest is een paar eeuwen oud, gewoon laten zoals ie is en vooral gewoon mee blijven rijden. Niks geen panelen eruit halen of vervangen, of de koets achter slot en grendel zetten. 't is een prachtig stuk geschiedenis die koets dus gewoon in ere houden.

Hoogstens zit er een beetje kaarsvet op wegens de waxinelichtgooier

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:23

F_Orumster schreef:
lieveli schreef:

Nee, niet de bedenkers. Maar de meeste Duitsers waren ook niet de bedenkers. En als je refereert aan de Joodse raad, dat was een heel bekend iets. En niet vrijwillig. Ik laat het er maar bij.

Ik sta perplex hoe sommigen de geschiedenis interpreteren. Walgelijk om te suggeren dat de joden elkaar maar even "weggaven".

Dat is geen suggestie dat is gewoon een feit hoor...
Ze werden er niet bepaald slechter van... Sterker nog, er zijn heel wat mensen onder die 'verraders' (want dat is wat ze eigenlijk waren) die er zelfs beter van werden...

En tjah, wat is vrijwillig...
Sommige deden dit wel degelijk op vrijwillige basis...
Maar, ieder land of bevolkingsgroep heeft zijn rotte appels er tussen zitten.

Maar nogmaals, dat is een andere discussie.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:39

vuurneon schreef:
Tja, dan moet je ook alle musea af om te kijken of er niet iets ongepast tussen zit. T is immers ook kunst. Mensen snappen ook wel dat dit geen promotiestunt is om meer zwarte slaven aan te nemen :')

Had ik nu net gepland om de derde woensdag van september met mijn grote net op pad te gaan om een paar slaven te vangen -O- . Wat is dat nu eerst de slavernij een beetje promoten op je eeuwenoude rijtuig en het dan niet eens legaliseren :o?

Ik vind het ook een beetje een raar protest juist groepen die klagen over racisme wat nog steeds bestaat ed roepen toch net zo vaak dat we het niet genoeg hebben over "de" slavernij en we het er meer over zouden moeten hebben. Komt er dan eens een kunstwerk van die periode in het openbaar voorbij moeten we dat maar zo gauw mogelijk naar een stoffig museum verbannen. Imo is dat dan toch juist een moment om het wel eens over slavernij te hebben?
Nu moet ik ook zeggen dat ik prinsjesdag niet zozeer als feestdag beschouw, het is imo toch meer een dag van saai officieel geneuzel als je prinsjesdag echt als een feest ziet kan ik me voorstellen dat je het minder pas vind. Maar persoonlijk lijkt prinsjesdag me juist een goede mogelijkheid om het er wel eens over te hebben, als we toch saai aan het neuzelen zijn dan neuzelen we toch nog gewoon even verder.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:42

Lalidan schreef:
Misschien niet meer van deze tijd, maar desondanks een deel van onze geschiedenis. Die kan je niet veranderen door alles wat er aan doet denken maar te verwijderen. Beter kan je het zien als een wijze les: Zoals het toen was, nooit weer. Maar nee, liever zeuren we erover.

Helemaal mee eens. Verwijderen lost niets op. Stuisvogelpolitiek! Nu blijft de discussie levend....

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:43

purny schreef:
Ik als hagenees wil ook in opstand komen. Ik heb geen maatje 36, cup C en voel me zeer gediscrimineerd dat er nog steeds Haagse hopjes worden verkocht :+

Tsssssss.....schande!

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:54

delvira schreef:
[quote="puppy1128

ach ja en ik ben niet de dunste en pigmentaal zwakbegaafd zeg maar, zullen we de "dikke bleek" dan ook maar gelijk schrappen

_/-\o_ you made my day

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:59

vuurneon schreef:
Een kunstwerk waarbij de vrouw onderdanig is aan de man zal ik ook gewoon zien als kunst. Heb niet gelijk de neiging hebben mijn bh te verbranden dan op de Dam := De platen op de koets vind ik ook gewoon kunst

Waren er ook Indonesiërs bij de demonstratie?

Inderdaad. Laat die mensen werk zoeken ipv te gaan mieren neuken. Oh ja dat is trouwens ook een vorm van racisme.. Een mier verkrachten.. Ik denk dat ik partij van de dieren even ga inlichten :=

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:41

git schreef:
delvira schreef:
[quote="puppy1128

ach ja en ik ben niet de dunste en pigmentaal zwakbegaafd zeg maar, zullen we de "dikke bleek" dan ook maar gelijk schrappen

_/-\o_ you made my day

Hahahaha! Wil iemand mij even oprapen?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:50

Free2 schreef:
Overigens vind ik wel dat er in dit topic erg kort door de bocht wordt gereageerd op de voorstanders van deze stelling. Ze zijn meteen zeikerds en kortzichtig en hebben geen respect voor de Nederlandse cultuur. Nou geloof me, ik ben ook vóór Zwarte Piet en als het paneel op de koets blijft zal ik daar zeker niet wakker van liggen. Ik ben overigens gewoon 100% Nederlands en blank. Maar ik zou zeggen bekijk het eens van de andere kant. Wij zouden ook beledigd zijn als de donkere mensen met dit soort afbeeldingen - maar dan omgedraaid - zouden rondrijden. Jammer dat ik dan gelijk een zeikerd zou zijn.

Als je naar een museum gaat zie je toch ook links en rechts werken van allerlei blanke mensen die op de knieën gaan voor een of andere autoriteitsfiguur? Alleen omdat die autoriteitsfiguur toevallig ook blank is is het natuurlijk veel minder makkelijk om dan gewoon direct aan te wijzen wie er dan vandaag de dag de slechterik is. Maar eigenlijk maakt het toch niet uit of je voorouders zijn onderworpen door iemand met dezelfde of een andere huidskleur?
Als er morgen een dictator aan de macht komt die gewoon iedereen af maakt die het niet met hem eens is of zich niet dood wil werken dan is het toch ook niet van belang of die dictator wel het zelfde kleurtje heeft als jij?

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 22:55

liedje89 schreef:
Free2 schreef:
Overigens vind ik wel dat er in dit topic erg kort door de bocht wordt gereageerd op de voorstanders van deze stelling. Ze zijn meteen zeikerds en kortzichtig en hebben geen respect voor de Nederlandse cultuur. Nou geloof me, ik ben ook vóór Zwarte Piet en als het paneel op de koets blijft zal ik daar zeker niet wakker van liggen. Ik ben overigens gewoon 100% Nederlands en blank. Maar ik zou zeggen bekijk het eens van de andere kant. Wij zouden ook beledigd zijn als de donkere mensen met dit soort afbeeldingen - maar dan omgedraaid - zouden rondrijden. Jammer dat ik dan gelijk een zeikerd zou zijn.

Als je naar een museum gaat zie je toch ook links en rechts werken van allerlei blanke mensen die op de knieën gaan voor een of andere autoriteitsfiguur? Alleen omdat die autoriteitsfiguur toevallig ook blank is is het natuurlijk veel minder makkelijk om dan gewoon direct aan te wijzen wie er dan vandaag de dag de slechterik is. Maar eigenlijk maakt het toch niet uit of je voorouders zijn onderworpen door iemand met dezelfde of een andere huidskleur?
Als er morgen een dictator aan de macht komt die gewoon iedereen af maakt die het niet met hem eens is of zich niet dood wil werken dan is het toch ook niet van belang of die dictator wel het zelfde kleurtje heeft als jij?

Nee klopt, natuurlijk is er ook ongelijkheid tussen mensen van dezelfde huidskleur. Als mensen het daarmee niet mee eens zijn mag dat natuurlijk ook gezegd worden. Ik zeg alleen dat ik de donkere mensen wel zou snappen als ze tegen dit paneel protesteren.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 23:49

Je kunt de afbeelding ook zien als een 'mede mogelijk gemaakt door'-bord. Het goud is toch mede verdiend over de rug van die mensen, en dan met name de Indonesiërs. Als het eerder over was geschilderd dan was er nu commentaar geweest dat we zijn vergeten hoe we aan die rijkdom gekomen zijn.

Ergens is het de ultieme erkenning voor de uitbuiting van die volken. Het wordt in ieder geval niet onder het tapijt geveegd. Door in deze koets te rijden erkent de koning, namens ons allemaal, dat onze rijkdom deels vergaard is over de rug van anderen.

Dat is juist een hele goede reminder op een dag als Prinsjesdag, onze nationale geld-teldag.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:15

Geloof niet dat de demonstranten het zullen waarderen als erboven komt te staan
'Gesponserd door.... '

_O-

Lijkt mij wel een geniaal persbericht worden :D