Showprogramma Glock afgelast wegens vluchtelingendrama

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 22:54

Sammie schreef:
Nou lees t topic ff door ;) dan zie je dat t toch een aantal reacties oplevert. Als jij daar verder niet aan mee wil discussiëren staat het je vrij om dit topic weg te klikken. :) t staat je ook vrij om te blijven, trouwens maar de vraag wat valt hier over te discussiëren is iig beantwoord. Genoeg dus.

Okee, ik moet bekennen dat je gelijk hebt en ik overigens zelf volop mee discussieer :o .

Maar doelde meer op de actie van Glock. Dat zie ik niet als een statement omtrent vluchtelingen, maar meer als een reactie op een maatschappelijke tragedie. Natuurlijk hoeven ze het niet te doen, maar omdat nu te bekritiseren vind ik raar. Als het 15 Oostenrijkers waren geweest had iedereen het waarschijnlijk begrepen.. dus mijns inziens toont een discussie over de 'zin' ervan aan dat het leven van vluchteling in de ogen van sommigen aanzienlijk minder waard is dan dat van iemand die in betere omstandigheden is geboren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 06:55

kimmie1 schreef:
Wapens doden geen mensen, mensen doen dat.

Ja en met de wapens van Glock kunnen ze dat sneller, beter en effectiever dan met hun blote handen.

Het is een mooie actie maar ik krijg er ook de kriebels van.

R12312 schreef:
Bij het bericht krijg ik gelijk het gevoel: Och weer een marketingstunt om positief in het nieuws te komen. Geld doneren zonder dat je er iets over zegt zou veel chiquer staan.

Dat is exact mijn gevoel inderdaad.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 07:27

R12312 schreef:
Sammie, die opmerking over zwerfhonden waar jij op reageert, gaat daadwerkelijk over honden, de dieren dus, Geerke geeft aan dat ze liever zwerfhonden opvangt dan menselijke vluchtelingen.

Bij het bericht krijg ik gelijk het gevoel: Och weer een marketingstunt om positief in het nieuws te komen. Geld doneren zonder dat je er iets over zegt zou veel chiquer staan.

ik kreeg hetzelfde gevoel erbij, waarom dit PR bericht?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:20

purkie schreef:
R12312 schreef:
Sammie, die opmerking over zwerfhonden waar jij op reageert, gaat daadwerkelijk over honden, de dieren dus, Geerke geeft aan dat ze liever zwerfhonden opvangt dan menselijke vluchtelingen.

ik kreeg hetzelfde gevoel erbij, waarom dit PR bericht?

ik heb nergens geschreven dat ik liever zwerfhonden opvang dan asielszoekers/vluchtelingen.
Ik kom vaker een hond tegen op de weg dan een vluchteling...En ik probeer op mijn manier iets te doen aan een ''probleem''...en natuurlijk valt dat totaal in het niet bij mensen die dood gaan of vluchten omdat ze niets meer hebben.Maar ik DOE tenminste iets.

Ik word een beetje draaierig van al die betrokken mensen die zelf ook niets doen...behalve dan op FB lopen te huilen dat het allemaal zo erg is.Als je echt wilt helpen neem je zo een gezin in huis,maar dat doet ook niemand.Wees dan niet hyprcriet.

kimmie1

Re: Showprogramma Glock afgelast wegens vluchtelingendrama

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:22

Tja en als iemand dan iets doet wordt er meteen een berg stront over uitgestort.

blokje

Re: Showprogramma Glock afgelast wegens vluchtelingendrama

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:25

Het is ook niet ff iemand in huis halen. Naast dat we er domweg geen ruimte voor hebben. (Je legt ze ook niet op een rommel zolder)

Je haalt een andere cultuur in huis, taal barrière, mensen met een verhaal/verleden/trauma. En je moet ze met veel papier werk helpen. Zou ik met liefde doen. Maar zwanger en met 2 kleine kindjes zie ik dat in deze fase van mijn leven niet zitten.

Er was laatst een intressant debat op tv over een vrouw met jong gezin die vluchtelingen woi opvangen. Daar sprak ook eem vrouw die het al jaren deed en nu even een periode rust nam omdat het best pittig is.

Maat er zijn zeker nederlanders die mensen in huis nemen. Helemaal super.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:54

Gianti schreef:
Over algemeen heeft nl mensen met een betere opleiding dan mensen van daar bijvoorbeeld :) ik zou gewoon aan werk kunnen etc.

Dat is maar de vraag...
Ik heb een Irakese collega die jaren geleden uit Irak is gevlucht. Hij had in Irak een dierenartsenpraktijk.
Hij kon tijdens zijn vlucht zijn diploma's niet meenemen, en al had het wel gekund, dan was dat dierenartsdiploma in Nederland geen stuiver waard geweest.
De beste man heeft van nul af aan in Nederland opnieuw diergeneeskunde kunnen studeren (ondertussen de Nederlandse taal lerend en wekelijks voldoen aan de meldplicht van vreemdelingendienst). Hij heeft dat gered en is een zeer gewaardeerd collega geworden (werkzaam voor de Nederlandse overheid).

Enige jaren geleden is hij een Irakese vrouw in Nederland tegengekomen, in haar eigen land had ze een universitaire graad in bouwkunde/architectuur.
Wederom niks om te kunnen bewijzen/of diploma is hier niks waard. Zij heeft laaggeschoolde baantjes kunnen doen, omdat ze het geld niet had om hier te studeren.
Dankzij mijn collega (ze zijn getrouwd) heeft zij ook opnieuw HBO bouwkunde kunnen studeren, ze is een jaar geleden afgestudeerd.

Wat wil ik hiermee zeggen?

Je kunt hier in tijden van vrede prima hoger opgeleid zijn.
Maar de zekerheid dat je met die opleiding ten tijde van oorlog en vluchten daadwerkelijk wat kunt, zou ik maar niet als zekerheid aannemen.

Mijn collega's ene broer (die toevallig ook in NL terecht is gekomen (toevallig ja, een andere broer zit in de USA en een zus zit in Denemarken) is minder goed terecht gekomen. Hij is arbeidsongeschikt geraakt tijdens een van zijn eerste baantjes hier.
Die kan niet werken, maar dat maakt hem echt niet meteen een profiteur! Het was voor deze familie echt onveilig in Irak, ze hebben immers ook allemaal een vaste verblijfsvergunning gekregen van de immogratiedienst.
En tja, pech met de gezondheid kunnen we allemaal overkomen.
Maar ik zou never nooit met hen willen ruilen.
'Gratis geld', de prijs die zij daarvoor hebben moeten betalen is mij véél te hoog!

Ik prijs mij gelukkig en voel me rijk dat ik in Nederland geboren ben en hoop met heel mijn hart dat ik niet voor de uitzichtsloze keuzr hoef komen te staan tussen blijven en waarschijnlijk gevangen genomen en gemarteld/gedood te worden, of vluchten met grote kans om het einddoel van die vlucht - een veilige leefomgeving waar ik weer tot rust zou kunnen komen en evt weer aan het werk zou kunnen - nooit te bereiken...

Sorrie, een volledig offtopic reactie op het nieuwsbericht over Glock.
Ondanks dat het aan die 70 vluchtelingen die dood zijn, niks meer kan bijdragen, vind ik het toch een sympathieke actie :j

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 16:27

Ik denk niet dat Europa te beroerd is om vluchtelingen op te vangen. En ik weet zeker dat als er een grote stroom opgevangen moet worden dat iedereen hiervoor klaar zou staan.
Kritiek ontstaat doordat de afhandeling denk ik niet oke is. En die fout ligt bij de overheid.

Op het moment dat er asielzoekers binnen komen is de situatie als volgt:

Ze mogen niet werken en ze zitten met ze`n alle in onzekerheid te wachten of dat ze kunnen blijven ja of de nee. Die onzekerheid maakt je als mens gek. Vervolgens krijgen ze een vaste verblijfs-vergunning (soms na jaren) of moeten ze toch opeens het land uit. In die tijd kunnen ze amper re-integreren.

Ze moeten veel sneller beslissen. Is het daadwerkelijk zo onveilig? Oke, je mag blijven voor 2 jaar.
In die 2 jaar pas jij je aan en probeer je het beste er van te maken met hulp.
Na 2 jaar word opnieuw gekeken. Hoe is de situatie nu in het land van herkomst? Is het oke, dan ga je terug.
Maar je hebt die 2 jaar wel positief benuttigd. Zodat je bij thuiskomst kan helpen bij de wederopbouw.
Is het na die 2 jaar nog niet veilig. Word hij eventueel verlengt.
Daarnaast word er ook gekeken naar het gedrag tijdens het verblijf. Bij geen goed gedrag, vlieg je er zoizo uit. Als je echt niet terug kan en je hebt goed gedrag laten zien. Dan bestaat de kans op een vaste verblijfs- vergunning. Maar dit is bijvoorbeeld pas van kracht na de derde verlenging.

Zo geef je ook weer nieuwe asiel zoekers een kans.

Een ander verhaal:

Mijn broer heeft een vriend. Deze jonge is hier gekomen met zijn zus en moeder nadat hun vader hun voor ging. Die vader had inmiddels een andere relatie hier in Nederland. Maar het gezin kon wel overkomen. Die moeder is hier dood ongelukkig. Ieder jaar gaat ze terug op vakantie in het land van herkomst. (Er is dus geen gevaar meer). Ze spreekt na al die jaren geen woord Nederlands ondanks alle hulp. Die zus wil ook graag terug. Maar ze blijven hier vanwege de goede zorg en het gemak. De vriend van mijn broer is een aardige knul, netjes en werkt hard. Maar thuis in het land van herkomst is het veilig, zal hij goed kunnen mee werken aan wederopbouw door zijn behaalde diploma`s hier in Nederland. Hij heeft daarmee al voor sprong op zijn land genoten die niet konden vluchten. Ik vind het zijn taak, om die mensen te helpen.

Ik baalde ook dat ik maar 2 jaar kon blijven in Australie. Maar ik wist dit vanaf het begin. En het heeft mij uiteindelijk meer gebracht. Ik kan hier meer met de kennis van daar. En ik leg een brug voor handel tussen daar en hier. Nu krijgt iemand anders de kans die ervaringen op te doen. Ik was geen vluchteling. Maar het idee blijft het zelfde als we het hebben over grenzen open leggen.