Eigenaar oude pony plaatst bord voor bezorgde omstanders

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:56

elenaMM77 schreef:
ik vind het wel lachwekkend soms op bokt hier..

wie weet geeft deze man de pony nog een mooie zomer.. we doen net alsof hij zelf niet zou merken dat zijn pony hard achteruitgaat.. Dus wie zegt dat dit dier in de winter nog zal leven? voor het zelfde geld mag het dier verwend worden tot en met tot het einde van het weideseizoen en laat hij hem dan gaan..

waarom lachwekkend?
want anderzijds lees je hier op bokt met regelmaat over een paard dat iemand wil laten gaan op jonge eeftijd omdat het een blessure heeft en niet meer met goed fatsoen zijn dagen kan slijten.. Dan ineens moet het dier vol pijnstillers gepompt worden en tenminste 1 mooie zomer nog krijgen.. alleen omdat het dier dan jong is, moet het persee een grasmaaier worden tot het van ouderdom een keer het loodje legt, dan ben je pas een dierenliefhebber, zo lijkt het hier soms..

Nu zie je hier een goed voorbeeld van een paard dat zijn leven als grasmaaier mag slijten.. maar als het einde dan nabij komt dan oordelen we met zijn allen weer hard dat het paard maar direct moet worden afgemaakt, of dat je er een vermogen aan voeding in moet pompen die het dier vermoedelijk niet meer opneemt (anders had hij wel dikker gestaan)..

In mijn ogen is dit een dier dat gewoon nog een mooie laatste periode krijgt van zijn baas, die waarschijnlijk buiten dat hij vermagert en inteert er nog redelijk goed bij staat.. Ja, oud worden is niet altijd fraai. Niet bij mensen, niet bij dieren.. De een sterft moddervet, dan ander houdt geen vet meer over op zijn lijf als het einde in zicht is.

Helemaal mee eens!

elenaMM77

Re: Eigenaar oude pony plaatst bord voor bezorgde omstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:59

vraag mij wel af waarom het dier ineens van Friesland naar Limburg is verhuisd,
of heb ik iets gemist?

Nyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:59

Eens met Elena

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:01

gohya schreef:
Als je iets verder leest staat het er wel Molenhoek.

Quote:Dat zal ik je vertellen.Geef dat paardje Masters Senioren Slobber! dus geen ander merk,maar echt van Masters.Zal je zien dat ze na 2 weken al dikker begint te worden,mits ze niet ziek is!

Ja, die heb ik gelezen, op jouw woorden terug komen nadat je eerst verkondigd dat het jou zeker lukt is niet moeilijk.

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:02

Ik snap wel dat voorbijgangers schrikken, deels door de onwetendheid, de eigenaar geeft deze pony vast genoeg.

Ze zou heus goed voer krijgen, tuurlijk, er zou vast qua eten wel het een en ander aangepast kunnen worden zodat ze beter op gewicht blijft. Denk eingelijk, hoe lullig ook, dat het bij deze pony wachten is tot ze dood gaat en ze al dat dure voer misschien geen eens meer 'waard' is.

Trouwens, zelf zie ik hier gewoon een pony met doorgezakte rug waardoor de massa die ze heeft onder de ribben hangt, zie je meer bij de oudjes vind ik persoonlijk niet schokkend :o

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:03

elenaMM77 schreef:
vraag mij wel af waarom het dier ineens van Friesland naar Limburg is verhuisd,
of heb ik iets gemist?

Ik las dat de pony bovenin Groningen stond. Blijkbaar zit het hele land vol met dit soort scharminkels.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:03

Ik denk dat als ze gecontroleerd door de goede instanties het wel goed zit.
En dat mensen daar genoegen mee moeten nemen,het paard is niet van jou en de situatie is gecontroleerd.
En wie weet mankeert ze wat,waar niemand van weet .

En komop je ziet de pony maar half en maar 1 foto daar kan je niet op oordelen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:05

Ik heb ook een bordje gehad in de wei gelukkig nooit negatieve reacties op gekregen. paardje wat hier gestald stond was ook erg mager en ondanks veel dierenarts bezoekjes kwam hij nergens vanaan. Van veel soorten mueslies en slobbers kreeg hij juist jeuk. Alleen op bietenpulp en zemelen deed hij het beter en kreeg hij geen jeuk, en natuurlijk gras en hooi/ voordroog. Niks mis met zijn tanden, bloedonderzoeken waren uiteindelijk weer goed maar altijd te mager geweest

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:06

gohya schreef:
Daantjuh88 schreef:
Dan mogen jullie eens vertellen hoe je zo'n beestje dik krijgt. Mijn schoonouders hebben een welshje van 36 in de wei, beessie staat hele dagen in een mooi groen weiland. Krijgt 's avonds een emmer vol met mais of zemelen wat ze zo weg kan slobberen, onbeperkt hooi etc. maar er komt geen grammetje op. Madame trekt nog geregeld een sprintje door de wei en als ze met binnen halen ertussen uit kan piepen is ze hem gevlogen. Dus die laten we ook nog rustig rond hobbelen, ook al ziet ze er niet al te florissant uit.

Dat zal ik je vertellen.Geef dat paardje Masters Senioren Slobber! dus geen ander merk,maar echt van Masters.Zal je zien dat ze na 2 weken al dikker begint te worden,mits ze niet ziek is!

Dat is niet altijd zo ons oude paard van 36 kreeg master senioren slobber met lucerne enz. Extra viatamine. Maar haar lichaam nam gewoon geen voedingstoffen meer op.. niet goed genoeg iig. En onze paarden Ijn altijd te vet dan te mager. En madam sloeg nog echt het licht uit je ogen als ze de kolder in de koo kreeg aan t touwtje (uit joligheid).
Sorry maar je bent geen wonder.. soms krijg je ze echt niet dik.

murie21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:07

Wat een discussie punt zeg. Het ene paard is het ander niet. We hebben een pony van 38 gehad en die was ook graatmager simpelweg omdat z'n spijsvertering niet optimaal meer was en de voeding niet goed meer verteerde en ruwvoer er in niet verteerde toestand er weer uitkwam. Dan kun je voeren wat je wilt en wat ook gedaan werd met allerlei oude paarden voedertjes en supplementjes. Hij is uiteindelijk aan koliek overleden.
Momenteel staat er bij ons een rijpaard van 25 met een dikke buik van het gras maar op z,n ribben, rug en bekkenpartij niks geen vet te vinden ondanks de oude paarden slobber, veel gras, onbebeperkt ruwvoer, brok, mais pulp etc. Maar hij doet het nog goed. Hij is vrolijk, stuitert nog de wei in.
Je zou jezelf de vraag kunnen stellen waarom ze zo oud worden...Waarschijnlijk niet als ze een slecht kosthuis zouden hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:10

saffire schreef:
Ik denk dat als ze gecontroleerd door de goede instanties het wel goed zit.
En dat mensen daar genoegen mee moeten nemen,het paard is niet van jou en de situatie is gecontroleerd.
En wie weet mankeert ze wat,waar niemand van weet .

En komop je ziet de pony maar half en maar 1 foto daar kan je niet op oordelen

Druk onder de foto op knopje met 2 en je ziet het hele zijaanzicht. En dat valt in de categorie 1 (op schaal van 1-5 bodyscore), normaal zie je zulke dieren op filmpjes van opvang bij zwaar verwaarloosd en in beslag genomen. 1e actie bij mij zou een vliegendeken zijn, minder energie verbranden door geen vliegen te hoeven wegjagen, maar ook veel minder reacties van passanten. Afgaande op de 2e foto betwijfel ik het trouwens ook of dit dier nog een winter gaat halen, zeker bij beetje vorst/nattigheid.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:14

De meeste echte oude mensen hebben ook geen vet en bespiering meer.
Als mensen of dieren echt ouder worden gaat dat niet zonder slag of stoot en dat is aan ze te zien.
Oude mensen worden "uit het zicht gehouden'' en de oudjes die we wel zien schuifelen worden gewoon gevonden.
Hoe er op oude dieren gereageerd wordt is goed te lezen op bokt..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:14

Wat een commentaar weer. Ik heb een pony van 27 jaar, waarvan je ook de ribben ziet. Ik krijg haar met geen mogelijkheid meer dik! Want waar je allemaal rekening mee moet houden als je voer kiest; ze heeft cushing, is snel hoefbevangen en een zeeeer kieskeurige eter. Wie weet heeft deze pony ook wel cushing en dan valt heel veel voer gewoon af, omdat je met heel veel dingen die er in zitten rekening moet houden.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:19

Dat andere oudere paarden minder dun zijn zegt natuurlijk niks..
Oh hij moet meer bijgevoerd worden... je hebt toch geen idee wat gevoerd wordt.. soms neemt het lichaam gewoon niks meer op. Of zijn andere organen op..

Niks over te zeggen vanaf achter de computer
En hij moet een deken om is wel het meest belachelijke.. laat dat paard lekker paard zijn de laatste dagen van haar leven..
Laatst bijgewerkt door _Lucy op 24-08-15 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:21

Kom geregeld langs deze pony met de auto. Weiland bevat echt voldoende gras word zelfs geregeld gemaaid omdat de pony het niet op kan. Staat vaak een een bak met voedsel in het land. Pony kan zelf bepalen of hij in de stal wil staan of in het land. De eigenaren hebben een super plekje voor hem.
Pony staat echt in prov Groningen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:28

Met cushing moet je suikerarm voeren, dat is best heel goed mogelijk met veel kcal. Zeker omdat ze juist wel eiwitrijk en vetrijk gevoerd mogen worden. Dus melassevrije bietenpulp, melassevrije luzerne, zemelen, olie. Op de zemelen na bevat het allemaal minder suiker dan hooi per kg droge stof. Eigenlijk vallen alleen granen af qua bijvoederen, maar dat zou ik voor een paard dat eten toch al lastig verteerd sowieso beperkt houden.
Kieskeurige eters zijn uiteraard lastiger, maar dat heeft niets met cushing te maken.

Magere oude katten hebben, als het geen ziekte is (nieren of schildklier), vaak een tekort aan eiwitten. Magere honden idem dito. Ook bij oudere mensen zie je vaak dat het voedingspatroon erg eenzijdig wordt met weinig eiwitten (en er zijn best een hoop oude mensen van wie het eigenlijk niet meer hoeft, maar bij mensen ligt euthenasie nou eenmaal heel lastig).

Ik zeg niet per definitie dat het zo is bij dit paard, maar het plaatje toont wel zo. Veel mensen gooien het al snel op dat het paard oud is, nog voordat het echt goed bekeken is. Er zijn nog ontzettend veel misstanden met voeren bij (alle) paarden. Bij oude paarden toont het alleen sneller omdat ze minder mogelijkheden hebben om de suboptimale omstandigheden op te vangen.

Voldoende voer is niet altijd voldoende, het moet voldoende passend zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:32

_Lucy schreef:
Oh hij moet meer bijgevoerd worden... je hebt toch geen idee wat gevoerd wordt.. soms neemt het lichaam gewoon niks meer op. Of zijn andere organen op..

En hij moet een deken om is wel het meest belachelijke.. laat dat paard lekker paard zijn de laatste dagen van haar leven..

Want? Dan maar constant vliegen verjagen en staan te stampen ipv relaxed eten of staan te soezen in de zon? Deken geeft in zo'n geval een stuk rust en comfort.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:37

elenaMM77 schreef:
ik vind het wel lachwekkend soms op bokt hier..

wie weet geeft deze man de pony nog een mooie zomer.. we doen net alsof hij zelf niet zou merken dat zijn pony hard achteruitgaat.. Dus wie zegt dat dit dier in de winter nog zal leven? voor het zelfde geld mag het dier verwend worden tot en met tot het einde van het weideseizoen en laat hij hem dan gaan..

waarom lachwekkend?
want anderzijds lees je hier op bokt met regelmaat over een paard dat iemand wil laten gaan op jonge eeftijd omdat het een blessure heeft en niet meer met goed fatsoen zijn dagen kan slijten.. Dan ineens moet het dier vol pijnstillers gepompt worden en tenminste 1 mooie zomer nog krijgen.. alleen omdat het dier dan jong is, moet het persee een grasmaaier worden tot het van ouderdom een keer het loodje legt, dan ben je pas een dierenliefhebber, zo lijkt het hier soms..

Nu zie je hier een goed voorbeeld van een paard dat zijn leven als grasmaaier mag slijten.. maar als het einde dan nabij komt dan oordelen we met zijn allen weer hard dat het paard maar direct moet worden afgemaakt, of dat je er een vermogen aan voeding in moet pompen die het dier vermoedelijk niet meer opneemt (anders had hij wel dikker gestaan)..

In mijn ogen is dit een dier dat gewoon nog een mooie laatste periode krijgt van zijn baas, die waarschijnlijk buiten dat hij vermagert en inteert er nog redelijk goed bij staat.. Ja, oud worden is niet altijd fraai. Niet bij mensen, niet bij dieren.. De een sterft moddervet, dan ander houdt geen vet meer over op zijn lijf als het einde in zicht is.

ook mee eens, wij weten niks over t paard. Behalve nu de leeftijd en dat jan de eigenaar is.

Wie weet is t paard ziek? krijgt hij ze laatste seizoen op de weide bij jan? Wie weet is er al een lange lijst van dingen geprobeerd om t paardje aan te laten komen maar werkte het niet ? Wij weten tenslotte eigenlijk helemaal niks, vooroordelen is natuurlijk heel makkelijk. Misschien dat iemand eens langs kan/moet gaan en kan vragen wat er is. Ik vind 36 jaar een hele leeftijd !

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:38

Toen bij ons het oudje nog leefde (38) kregen we ook geregeld de dierenbescherming. Niet omdat ie zo mager was (ruggegraat wel zichtbaar door weggaan vd bespiering) maar omdat haar vacht er niet mooi op zat. Ook geen tanden meer en elke dageen aantal keren slobber en een giga weiland.
En mijn DA heeft 2 zinnen gezegd wat mij altijd bij zou blijven:

De pony mag blij zijn dat ie zo mooi oud MAG worden. De meeste paarden MOGEN dat niet meer. (als in; tegenwoordig worden ze afgedankt als ze in de sport niet meer kunnen, blessures hebben of ouder worden)

Denk daar maar eens over na....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:41

quintusgl schreef:
Toen bij ons het oudje nog leefde (38) kregen we ook geregeld de dierenbescherming. Niet omdat ie zo mager was (ruggegraat wel zichtbaar door weggaan vd bespiering) maar omdat haar vacht er niet mooi op zat. Ook geen tanden meer en elke dageen aantal keren slobber en een giga weiland.
En mijn DA heeft 2 zinnen gezegd wat mij altijd bij zou blijven:

De pony mag blij zijn dat ie zo mooi oud MAG worden. De meeste paarden MOGEN dat niet meer. (als in; tegenwoordig worden ze afgedankt als ze in de sport niet meer kunnen, blessures hebben of ouder worden)

Denk daar maar eens over na....

Precies dit ja. Weggooimentaliteit van tegenwoordig, bah bah bah. Oude mensen die mager zijn gaan we toch ook niet afmaken?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:43

Daarom vind ik ook dat oordelen zo makkelijk is, zeker in t dit geval.
Je ziet een mager paard, maar je ziet niet wat t paard heeft of heeft gehad. Misschien heb die beste man t paard al vanaf jong, en heb die momenteel wel helemaal geen pijn misschien? Maar wil die beste man die bijvoorbeeld t paard al 30 jaar heeft hem niet zomaar laten in slapen maar zolang t pijnvrij is nog lekkere tijd op t land geven. Vind juist super dat t paardje van 36 jaar niet zomaar word ingeslapen maar lekker op t land mag rond lopen en genieten...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:48

We kunnen wel vanaf de foto zien dat die pony mager is, maar we kunnen toch niet van de foto beoordelen hoe t beestje zich voelt?

Misschien is ie wel graatmager maar gezien zijn leeftijd nog fit en tevreden en goed te pas. Zoals hierboven al staat, oude mensen teren soms ook sterk in, maar zon oud mensje kan nog verrassend kwiek zijn hoor.

Zal vast geen 10 jaar meer duren, eerder 1 nachtvorstje.... Maar die mensen zorgen er waarschijnlijk al langer voor, dan de meeste bokkers hun paard hebben....

Leven en laten leven, tot de eigenaar zelf zijn beslissing neemt. ;)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:08

tamary schreef:
_Lucy schreef:

Want? Dan maar constant vliegen verjagen en staan te stampen ipv relaxed eten of staan te soezen in de zon? Deken geeft in zo'n geval een stuk rust en comfort.
en dan maar staan zweten onder een vliegendeken???heb er hier jonger paard ook onder vliegendeken zeik nat van het zweet... dan maar stampen.. kost denk ik minder energie

Hier ook pony van 29 in volle wei maar niks te dik en gaat ondanks extra voer ja meerdere soorten ook niet dik worden maar denk je klein stukje te gaan wandelen gaat ze toch echt fanatiek op de sjouw... ze is happy volgens ons zonder pijn 2 x per jaar tandarts er bijliksteen en extra voer en nog niet dik te krijgen... oh in winter of hele dagen regen nachts op stal en echte kou krijgt ze deken op..

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:13

Het is wel heul makkelijk (ver)oordelen op basis van 2 foto's, hè.
Tja, het paardje is 36 dan kan het lichaam wel eens op raken. Dan kan je de meest fancy slobbertjes erin gooien maar dat zet gewoon zoden geen meer aan de dijk.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:20

Maar juist mensen die er geen verstand van hebben zegt dat bord hun ook niks..die zien een gratendun paard en dat in combinatie met leeftijd zegt hun dat niks...

Dat bord legt niks uit...