Merk er niks van dat hij zo objectief is en ik vraag mij ook af in hoeverre deze meneer echt zijn feiten op een rijtje heeft... maar dat ter zijde.
Verder, alle leuk en aardig hoor, maar wie sport er hier wel eens in de sport school, danst er, loopt hard oid?
Ik heb op hoog niveau gedanst en momenteel loop ik hard en werk ik met de fitnessbal en geloof mij, er is niks zaligers dan je spieren goed op druk zetten en daarna volledige strechten. Daar geniet ik volledig van. En nadat ik dat heb gedaan hebben mijn spieren altijd veel meer veerkracht. Het is niet voor niets dat wij, mijn dansgroep, voor een optreden net zo lang strechte tot wij volledig in een spagaat of split lagen of Tot wij onze benen in onze nek konden leggen. Maar daarvoor moesten wij wel eerst volledig onder spieren op druk zetten en dus verkorten voor we ze volledig konden uitrekken.
Wat wil ik hier mee zeggen? Het is goed voor een lichaam, mens of dier, om de spieren te verkorten of te verlengen. Dat is wat de Rollkür (of LDR, een term die ik toch fijner vind klinken) ook doet. Echter doe je dit natuurlijk niet de hele training door, bouw je op naar dit punt en zijn het korte 'intervals' waardoor je een fijn en soepel lichaam krijgt.
Immers, strecht je de ene spier, verkort de andere spier en anders om. Wij trainen vaak maar 1 spiergroep (no offence, maar als sportmasseur kan ik vaak vertellen welke discipline je start voor je het me verteld hebt) omdat we de rest voor onze discipline niet nodig hebben. Maar het is niet verkeerd km die andere spiergroepen ook in de training op te nemen.
Overigens gebruik ik geen rollkür of LDR omdat ik mijzelf daar niet cababel genoeg voor vind. Maar ook dat terzijde.
Verder, ik vind het beeld wat er met Totilas is geschept schandalig en hoewel ik liever niet oordeel over trainers die bewezen hebben dat hun methode werkt... vind ik het wel bizar dat Totilas heeft mogen rijden... en dat MAR daarna ook nog zo de hand boven het hoofd gehouden wordt door te zeggen dat er bij het inrijden niks aan de hand was. Er was wel wat aan de hand en dat laten filmpjes etc wel zien. Zelfs een blinde kan dat nog zien.
Verder vind ik dat de eigenaar ook had kunnen zeggen dat er niet gestart mag worden met dat paard.
Feitelijk valt het mij gewoon allemaal vies tegen. Ik had meer van MAR, Linsenhoff, Shockemohle, Janssen, Duitsland en de Jury's verwacht...
En ja, de paarden wereld is commercie, want laten we wel wezen... Het is niet alleen de sport. Het zijn ook de hengsten houders, de stamboeken, de stoeterijen, de handelsstallen en ga zo maar door...
Sterker nog... in de tijd dat ik nog werkzaam was in de paarden wereld heb ik serieus op de topsport stallen minder mishandeling gezien dan op de handelsstallen, africhtingsstallen of trainingstallen...
De echte topsport paarden hebben het zelfs beter dan de subtopsport paarden... die laatste zullen namelijk nooit goed genoeg zijn voor de topsport, maar wel over de toppen van hun kunnen gedwongen worden.