Paardensport: commercie en eerzucht spelen hoofdrol

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:15

Allereerst, wat een super gekleurd artikel... Geef de Nederlanders maar weer de schuld hoor, als of wij de Rollkür verzonnen hebben :roll:
Merk er niks van dat hij zo objectief is en ik vraag mij ook af in hoeverre deze meneer echt zijn feiten op een rijtje heeft... maar dat ter zijde.

Verder, alle leuk en aardig hoor, maar wie sport er hier wel eens in de sport school, danst er, loopt hard oid?
Ik heb op hoog niveau gedanst en momenteel loop ik hard en werk ik met de fitnessbal en geloof mij, er is niks zaligers dan je spieren goed op druk zetten en daarna volledige strechten. Daar geniet ik volledig van. En nadat ik dat heb gedaan hebben mijn spieren altijd veel meer veerkracht. Het is niet voor niets dat wij, mijn dansgroep, voor een optreden net zo lang strechte tot wij volledig in een spagaat of split lagen of Tot wij onze benen in onze nek konden leggen. Maar daarvoor moesten wij wel eerst volledig onder spieren op druk zetten en dus verkorten voor we ze volledig konden uitrekken.

Wat wil ik hier mee zeggen? Het is goed voor een lichaam, mens of dier, om de spieren te verkorten of te verlengen. Dat is wat de Rollkür (of LDR, een term die ik toch fijner vind klinken) ook doet. Echter doe je dit natuurlijk niet de hele training door, bouw je op naar dit punt en zijn het korte 'intervals' waardoor je een fijn en soepel lichaam krijgt.

Immers, strecht je de ene spier, verkort de andere spier en anders om. Wij trainen vaak maar 1 spiergroep (no offence, maar als sportmasseur kan ik vaak vertellen welke discipline je start voor je het me verteld hebt) omdat we de rest voor onze discipline niet nodig hebben. Maar het is niet verkeerd km die andere spiergroepen ook in de training op te nemen.

Overigens gebruik ik geen rollkür of LDR omdat ik mijzelf daar niet cababel genoeg voor vind. Maar ook dat terzijde.

Verder, ik vind het beeld wat er met Totilas is geschept schandalig en hoewel ik liever niet oordeel over trainers die bewezen hebben dat hun methode werkt... vind ik het wel bizar dat Totilas heeft mogen rijden... en dat MAR daarna ook nog zo de hand boven het hoofd gehouden wordt door te zeggen dat er bij het inrijden niks aan de hand was. Er was wel wat aan de hand en dat laten filmpjes etc wel zien. Zelfs een blinde kan dat nog zien.

Verder vind ik dat de eigenaar ook had kunnen zeggen dat er niet gestart mag worden met dat paard.

Feitelijk valt het mij gewoon allemaal vies tegen. Ik had meer van MAR, Linsenhoff, Shockemohle, Janssen, Duitsland en de Jury's verwacht...

En ja, de paarden wereld is commercie, want laten we wel wezen... Het is niet alleen de sport. Het zijn ook de hengsten houders, de stamboeken, de stoeterijen, de handelsstallen en ga zo maar door...

Sterker nog... in de tijd dat ik nog werkzaam was in de paarden wereld heb ik serieus op de topsport stallen minder mishandeling gezien dan op de handelsstallen, africhtingsstallen of trainingstallen...
De echte topsport paarden hebben het zelfs beter dan de subtopsport paarden... die laatste zullen namelijk nooit goed genoeg zijn voor de topsport, maar wel over de toppen van hun kunnen gedwongen worden.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:20

Citaat:
Zoals ik net schreef; Bokt is geen forum voor dierenliefhebsters maar van paardrijliefhebsters.

En Huertecilla, wat doe jij hier dan als ik vragen mag?

Het artikel zelf vind ik persoonlijk wat onsamenhangend en daardoor niet overtuigend, maar het idee erachter is goed.
In een ideale wereld is paardrijden, en zelfs topsport met paarden, mogelijk op een wijze die paarden niet schaadt. Een paard kan namelijk als het fysiek en mentaal in balans is, in principe wel degelijk op de top van zijn kunnen presteren zonder daarvan schade te ondervinden.

In de praktijk is er, behalve dat velen om commerciële redenen bewust de kop in het zand steken voor misstanden, vaak sprake van een bedroevend kennisniveau wat betreft hoe een paard werkelijk fysiek en mentaal functioneert. Er is ook geen drive om out of the box te denken en bestaande trainingsmethodes, wedstrijdvormen, wijze van jurering etc. kritisch onder de loep te nemen door deze wetenschappelijk door te lichten (en dan bedoel ik geen 'wetenschappers' die zich in laten huren om bepaalde trainingsmethoden 'wetenschappelijk' te onderbouwen). Veel trainers, instructeurs en ruiters zijn bedrijfsblind en hebben een enorm bord voor hun kop. Zij doen het goed, de rest is fout bezig. Zij presteren, dus hebben ze gelijk. Zelfkritiek of zelfreflectie, ho maar.

Persoonlijk ben ik niet per definitie tegen topsport met paarden, maar wat mij betreft zou de paardensport (en dan heb ik het over alle sectoren, want er is geen hippische discipline zonder misstanden) veel strenger gereguleerd moge worden. Hoe, dat is natuurlijk vraag twee. Het zou in ieder geval een goed begin zijn als de grote hippische organisaties officieel zouden erkennen dat er sprake is van structurele misstanden, en niet van incidenten.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:27

Joolien schreef:
Op alle grote stallen worden er dagelijks paarden mishandeld op wat voor manier dan ook, daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken. Zolang organisaties als de KNHS en de FEI daar niks aan durven te doen omdat anders de sport kapot gaat, zal er weinig veranderen.

Inderdaad! Is het niet vanwege de trainingsmethodes, dan is het wel vanwege de huisvesting :(

Ondertussen wijst de sector in de discussie over welzijn met een beschuldigende vinger naar de recreant.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:34

listiglistje schreef:
Tja maar dom kuddegedrag tref je overal, niet alleen in de paardensport!

Dieren zijn nu eenmaal niet gemaakt voor ons plezier en vermaak, dus eigenlijk zijn we allemaal fout bezig....

Typisch de mens :7

Maar is al deze heisa nu ook geen kudde gedrag? Begrijp mij niet verkeerd... Ze hadden Totilas moeten uitbellen maar om dan onmiddellijk van alle paarden mishandelde sukkels te maken vind ik toch heel kort door de bocht. Laten we eerst beginnen met kritisch te zijn naar onszelf en onze paarden. Wil ik paard bij mezelf zijn? Ik zeg volmondig JA! Mishandel ik hem dan? Ik weet het niet. In de ogen van sommigen misschien wel want ik rij dressuur. Ik ben tegen hulpteugels en dagelijks staan mijn paarden 8u buiten.Alles is mijn inziens voor interpretatie vatbaar. En wat nu de goede methode is zal binnen 10 jaar ook achterhaald zijn en als mishandeling beschouwd worden. Laten we hier ook realistisch in zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:36

De "rolkur" is geen in Nederland bedachte methode.

Afbeelding

Nicole Uphoff met Rembrandt....tweevoudig Olympisch kampioen voor Anky.

Edit,...en in de jaren 70 heb ik menig Duitse springruiter een paard in "opgerolde" toestand de ring in zien rijden.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 18-08-15 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:39

maralyn schreef:
Het wordt tijd, dat het vanuit de hogere klassen eens anders wordt getoond.
En dat gaat gebeuren, want steeds meer mensen, komen in opstand tegen geweld.

En daarin is een groep doorgeslagen naar de andere kant. Niet slaan (en zeker niet uit woede/frustratie/ruzie met vriendje) dûh, maar dat ontslaat je niet van de verantwoordelijkheid om je dier/kind op te voeden, grenzen te stellen en dat ook in het openbaar te kunnen doen zonder voor een noodingreep of correctie wegens mishandeling voor de rechter gesleept te worden. Paard/pony moet een gedegen basisopvoeding krijgen enkel al om de noodzakelijke basisverzorging (smid, ontwormen, algehele controle op wondjes, blessures en ongemakken + behandeling ervan) veilig en zonder stress te kunnen krijgen. Maar ook daar schort het in de topsport aan, verdoven voor scheren, etc. bv ipv leren omgaan met trillingen en herrie scheerapparaat, ook daar worden al stukken training overgeslagen omdat dat tijd kost. Het is niet enkel de training waar naar de korte methodes, supplementen en hulpmiddelen gegrepen wordt, het begint al voordat het paard de box uit is. Het hele engelse systeem van rijden en omgang staat mij op dit punt giga tegen. Heel erg alles wat eng en anders is vermijden, beweren dat neurotisch zijn niet door training op te lossen/verminderen is en het paard eigenlijk niet weerbaar maken voor de omgeving waar die in moet werken. Ja een paard dat in topconditie is en hoog in het voer staat zal meer bewegingsdrang hebben en dus sneller iets zoeken om "raar" te doen, maar dat is geen excuus om zo'n dier bang te laten blijven van zijn eigen schaduw. Tussen wat er qua type gefokt wordt en er aan voer in gaat is die expressie er toch wel ook met een paard dat tegen rariteiten op de tribune, etc. kan.

Topsport hoeft geen tobsport te zijn, maar dan is er een houdingsverandering nodig in hoe snel je iets wil bereiken en dat is in de huidige "ik wil alles nu meteen" maatschappij afwezig. Niet gek dat je dit in de paardensport terug ziet, het zou mooi zijn als vanuit de paardensport die verandering naar het geven van de tijd die iets nodig heeft zou komen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:59

Askja schreef:
Citaat:
Zoals ik net schreef; Bokt is geen forum voor dierenliefhebsters maar van paardrijliefhebsters.

En Huertecilla, wat doe jij hier dan als ik vragen mag?

net als een paar anderen een lichtje in de duisternis proberen te laten branden :)*

Daarom ook is inmiddels al weer 10 jaar de inhoud van ´mijn´ website gratis beschikbaar onder de vingertoppen van ruiters in drie taalgebieden.
Opdat er heel laagdrempelig een weg is voor wie wil.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:00

tamary schreef:
het zou mooi zijn als vanuit de paardensport die verandering naar het geven van de tijd die iets nodig heeft zou komen.

_O- _O-
Hilárisch!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:08

gaat topsport uberhaupt samen met paardvriendelijkheid?
Op de drafbaan,racen,springen,dressuur?Je wilt niet weten hoe het er daar aan toegaat achter de gesloten deuren.
Ik ben op het moment zo ver dat ik er nieteens meer op ga zitten,ik wandel er wel naast.Ik ga ook niet op mijn honden zitten :+
En om mij te verplaatsen pak ik de auto wel.

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:16

Zodra er geld een rol speelt in de sport, gelden er (kennelijk) andere regels, andere prioriteiten en worden er andere keuzes gemaakt.

Als we iets van Totilas geleerd hebben, gaat het in de paardensport om de chemie tussen ruiter en paard!!!
Laat het niet voor niets zijn geweest.....
Maar laat dat het begin zijn van een gezond kritische discussie over onze sport en hoe we met onze geliefde viervoeters omgaan.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:19

Ben blij dat er steeds meer aandacht aan dit onderwerp wordt gegeven..Wordt tijd dat paarden niet meer mishandeld worden alleen maar voor de ego en vermaak van de mens -:(-

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:26

geerke schreef:
gaat topsport uberhaupt samen met paardvriendelijkheid?
Op de drafbaan,racen,springen,dressuur?Je wilt niet weten hoe het er daar aan toegaat achter de gesloten deuren.
Ik ben op het moment zo ver dat ik er nieteens meer op ga zitten,ik wandel er wel naast.Ik ga ook niet op mijn honden zitten :+
En om mij te verplaatsen pak ik de auto wel.

Ik weet niet of topsport samen gaat met paardvriendelijkheid, want ik weet niet hoe het er aan toe gaat achter gesloten deuren.
Ik ben daar nooit bij geweest dus kan daar niet over oordelen.

Paarden 23/7 op stal, dat vind ik dierenmishandeling.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 17:30

Anne_GTI schreef:
Het afscheid van PIB op 18 jarige leeftijd terwijl die altijd in de rollkur losgereden is lijkt mij dan weer een goed voorbeeld dat mits op de juiste manier toegepast het juist bijdraagt aan langere houdbaarheid van een grandprix paard.

Zo bedoel je...??

Het preparen voor het grote Aken optreden.

ruim 30 foto's gaan de gehele wereld over. ;(

Afbeelding

Afbeelding

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 17:56

Apochewinta schreef:
Zodra er geld een rol speelt in de sport, gelden er (kennelijk) andere regels, andere prioriteiten en worden er andere keuzes gemaakt.

Als we iets van Totilas geleerd hebben, gaat het in de paardensport om de chemie tussen ruiter en paard!!!
Laat het niet voor niets zijn geweest.....
Maar laat dat het begin zijn van een gezond kritische discussie over onze sport en hoe we met onze geliefde viervoeters omgaan.

Wat ik van Totilas heb 'geleerd' is dat het juist niet om de chemie gaat maar om de centen.
als het om chemie was gegaan hadden ze dat paard nooit verkocht. Was het bij zijn ruiter gebleven en had iedereen er van kunnen genieten.

Verder heb ik ook al een tijdje wat geerke zegt dat ik er gewoon niet meer op wil. Dat kan bij mij ook niet en ik mis het zeer zeker maar als ik om mij heen kijk sta ik soms van binnen heel hard te huilen en wil ik daar niks mee te maken hebben. Dan kijk ik liever naar de groep merries met veulen s die al spelend door de wei gaan.
Niet alleen rijden maar de algehele huisvesting en verzorging van de paarden is zo triest.
Ik voel mij soms vervreemd van de paardensport omdat ik anders denk en doe.

Er is nog zoveel fout in de hele paardensport/houderij ongeacht dicipline.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:17

Joolien schreef:
Topsport is dierenmishandeling, dat is toch wel de juiste uitspraak vind ik zelf.

Maar dat hoeft het niet te zijn.

Ik kan me voorstellen dat het lastig is om de juiste balans te vinden tussen dierenwelzijn en geld. Bij de vee-industrie interesseert het 'de massa' geen reet hoe het er met het dierenwelzijn aan toe is, enkele hier komt alles onder een vergrootglas. Het met een vingertje wijzen naar Rath etc vind ik dan ook jammer. Typisch media...

Maar ben het verder wel eens met Peter Jegen wat betreft het rollkur gedeelte, kwantiteit ipv échte kwaliteit (snelle opleiden) e.d.. Jammer dat 'we' dat allemaal zo normaal vinden. Zelfs velen op Bokt hier. Ik snap dat echt niet. Het hele verhaal van het ontspannen vanuit achteren rijden, over de rug, niet achter de loodlijn etc etc is opeens niet meer belangrijk :')

De foto's die ceasario plaatst ook hierboven. Zeker geen moment opname, want dit is ook prima te zien op inrijden-filmpjes. Waarom keurt half Bokt dit goed? Waarom mag dit als je hoog in de dressuur rijdt en er veel geld bij komt kijken?

@M_D_H het verschil tussen het spieren strekken/rekken met jouw dansen en die van een paard met zijn rollkur, is dat jij weet wat er gebeurt, waar je mee bezig bent en het juiste doel wat je er mee wil berijken. Een paard echter voelt alleen maar pijn en van pijn komt volgens mij stress. Best logische redenering toch :P een paard denkt niet: och het is nu even pijnlijk zo in mijn nek, maar hier kan ik straks lekker soepel van lopen.
Ach en dan zie je hoe 'gemaakt' zo'n Totilas uiteindelijk loopt en dan denk ik niet, wauw wat een fijn resultaat.

Maarja, wie ben ik :+ iedereen heeft hier zijn eigen mening over om verschillende redenen en dat is op zich prima. Ik denk alleen wel dat het eerlijk zou zijn om het vanuit het paard te bekijken. Desnoods met een groot onafhankelijk onderzoek. Volgen wat een rollkur wel of niet met een paard doet en wat de klassieke dressuur met een paard doet. Misschien zijn de anti-rollkur mensen inderdaad wel een stel Wakker Dier zeikerts, maar misschien ook niet.

BMHP

Re: Paardensport: commercie en eerzuchtigheid spelen hoofdrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:28

Populistisch geschreven, alsof de waarheid op facebook staat.
tevens oud nieuws over de rug van Totilas, jammer want er zijn zaken die beter onder de aandacht kunnen worden gebracht.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:40

BMHP schreef:
tevens oud nieuws over de rug van Totilas, jammer want er zijn zaken die beter onder de aandacht kunnen worden gebracht.

Drie dooddoeners die tot niets leiden.

Ze dronken een glas,
deden een plas
en lieten de zaak zoals die was.

De ruiterij ís al een halve eeuw achter bij dierenwelzijn.
Dat terwijl er vanuit diezelfde ruiterij van uit liefde voor het paard eind 18de eeuw juist dáárvandaan het eerste inituatief tot georganiseerde verbetering van het lot van gedomesticeerde dieren kwam. Helaas een initiatief wat tot niets leidde en vergeten is. Gelukkig ook door de marketeers van de sector zodat ze daar niet nóg weer eens een serie vertragende onwaarheden mee kunnen verkopen.

De ruiterij zou zich collectief diep moeten schamen voor de regelgeving ontduikende vertragingsacties welke al 20 jaar zelfs ministeriele vragen en opdrachten defacto naast zich neer doen leggen.

Ik begrijp daar allemaal niets van. Lobby, lobby, lobby en de politici gaan door de draaideur. Dát is helder, doch niet waarom de samenleving pikt dat alle sectoren, zelfs huisdieren aan allerlei wetgeving onderhevig zijn en de ruiterij niet.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:13

Thesserd schreef:
Joolien schreef:
Topsport is dierenmishandeling, dat is toch wel de juiste uitspraak vind ik zelf.

Ik kan me voorstellen dat het lastig is om de juiste balans te vinden tussen dierenwelzijn en geld. Bij de vee-industrie interesseert het 'de massa' geen reet hoe het er met het dierenwelzijn aan toe is, enkele hier komt alles onder een vergrootglas. Het met een vingertje wijzen naar Rath etc vind ik dan ook jammer. Typisch media...

Maar ben het verder wel eens met Peter Jegen wat betreft het rollkur gedeelte, kwantiteit ipv échte kwaliteit (snelle opleiden) e.d.. Jammer dat 'we' dat allemaal zo normaal vinden. Zelfs velen op Bokt hier. Ik snap dat echt niet. Het hele verhaal van het ontspannen vanuit achteren rijden, over de rug, niet achter de loodlijn etc etc is opeens niet meer belangrijk :')

De foto's die ceasario plaatst ook hierboven. Zeker geen moment opname, want dit is ook prima te zien op inrijden-filmpjes. Waarom keurt half Bokt dit goed? Waarom mag dit als je hoog in de dressuur rijdt en er veel geld bij komt kijken?

@M_D_H het verschil tussen het spieren strekken/rekken met jouw dansen en die van een paard met zijn rollkur, is dat jij weet wat er gebeurt, waar je mee bezig bent en het juiste doel wat je er mee wil berijken. Een paard echter voelt alleen maar pijn en van pijn komt volgens mij stress. Best logische redenering toch :P een paard denkt niet: och het is nu even pijnlijk zo in mijn nek, maar hier kan ik straks lekker soepel van lopen.
Ach en dan zie je hoe 'gemaakt' zo'n Totilas uiteindelijk loopt en dan denk ik niet, wauw wat een fijn resultaat.

Maarja, wie ben ik :+ iedereen heeft hier zijn eigen mening over om verschillende redenen en dat is op zich prima. Ik denk alleen wel dat het eerlijk zou zijn om het vanuit het paard te bekijken. Desnoods met een groot onafhankelijk onderzoek. Volgen wat een rollkur wel of niet met een paard doet en wat de klassieke dressuur met een paard doet. Misschien zijn de anti-rollkur mensen inderdaad wel een stel Wakker Dier zeikerts, maar misschien ook niet.

Ik weet inderdaad (tegenwoordig ) waarom ik dat doe...
Maar als 4 jarige wist ik dat nog niet hoor :n
En dat is toch echt de leeftijd dat ik begon met Wedstrijd gericht te trainen bij het dansen :)
En toch deed ik het en leerde ik dat het gevoel fijn is.

Op dezelfde manier als een paard leert aan te geven waar een knoopje zit als ik hem masseer...

En zo zal een paard wat richting de LDR (ik blijf die term verliezen boven de Rollkür) wordt getraind ook leren dat het een fijn gevoel is...
Let wel... kort, voor een mensen lichaam een minuut of 2 op druk voor een paarden lichaam met die grote spieren maximaal 5 minuten op druk.

Ook paarden leren immers en als je langzaam richting die LDR traint dan zal het paard ook leren dat het een fijn gevoel geeft als de spieren verkort en verlengt worden.
Let wel, sleutelwoord is hierbij langzaam... De vraag is natuurlijk Hoe langzaam de ruiters richting de LDR trainen.
Te snel geeft blessures en pijn. Langzaam geeft goede getrainde spieren waarbij het paard leert dat oprekken van kan zijn.

Zo heb ik mijn eigen draakje geleerd om de spieren te verkorten en te verlengen vanaf de grond.
Langzaam naar een steeds diepere positie en uiteraard maar heel kort en ik kan aan hem zien dat hij het lekker vind...
Zo fijn zelfs dat hij, als ik opzadel uit zich zelf soms die posities op zoekt.

Dus ik geloof echt dat een paard kan leren dat het fijn is om te strechten...

Maar... Het is daarbij wel belangrijk te weten hoe dat getraind wordt en hoe snel. Als het afgedwongen wordt en het doel is binnen een week in de LDR te lopen, dan gaat het gepaard met pijn en stress...
Maar als het langzaam aan getraind wordt, geloof ik wel dat het dier kan voelen dat het fijn is.

Onafhankelijk onderzoek ben ik wel voor :).

Maar dan naar alle trainingsmethode, b.v. ook die van pat parelli...
Ik ben namelijk van het principe: wat ik goed vind gebruik ik en wat ik niet fijn vind verwerp ik.
En zo maak ik gebruik van heel wat verschillende methodes.
ik ben wel benieuwd welke methode het fijnste zou zijn voor het paard :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:18

BMHP schreef:

Precies .....en dan die Bokkertjes die over elkaar heen struikelen om al dit leed te beamen en te vertellen wat ze wel niet gezien en gehoord hebben op grote stallen. :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:40

Daks schreef:
:z :z :z

Wat anky in 1994 hier mee te maken heeft in mij ook een raadsel.

De journalist wilt hiermee aangeven dat de snelle training en de niet zo bijzonder gereden kür van Anky het gewonnen heeft toen van de klassieke in zijn ogen goed gereden proef van Balkenhol. Daarmee geeft hij aan dat er in zijn ogen een nieuw tijdperk aanbrak waarin niet meer het welzijn van het paard en de rustige trainingsmethode centraal stond maar het commerciële belang.

Met deze uitleg probeer ik uit te leggen hoe ik denk dat de journalist het bedoeld en schrijf ik dus niet dat ik het hiermee eens zou zijn (of oneens). *D

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:49

Citaat:
Let wel, sleutelwoord is hierbij langzaam... De vraag is natuurlijk Hoe langzaam de ruiters richting de LDR trainen.
Te snel geeft blessures en pijn. Langzaam geeft goede getrainde spieren waarbij het paard leert dat oprekken van kan zijn.

Wat is het nut van het oprekken van spieren die beweging moeten stabiliseren? Zijn die moderne dressuurpaarden niet al los genoeg van zichzelf?

Persoonlijk zie ik dat hele stretch-verhaal als een excuus voor het verkrijgen van meer controle over het paard. Biomechanisch gezien lijkt LDR mij namelijk volstrekt onnodig en zelfs schadelijk omdat de halsligamenten overrekt worden en er te veel trekkracht komt op de voorste halswervels. Het paard heeft niet meer de beschikking over zijn eigen hoofd, dit wordt vastgezet, terwijl het in vrije beweging zijn hoofd mede gebruikt voor het vinden van zijn balans. Dit nog los van verstoorde ademhaling, beperkt gezichtsvermogen e.d. door LDR.

Controle over een paard door middel van LDR is i.m.o. overigens puur mechanische controle. Wat dat voor mentale impact heeft op een paard, tja zeg het maar. Het geeft in ieder geval eerder een indruk van onderwerping dan van samenwerking.

Hoe schadelijk LDR is, zal wel erg afhangen van de wijze waarop en mate waarin het wordt toegepast, de letterlijke schade kan misschien in sommige gevallen nog wel meevallen, maar de intentie achter dit soort trainingsmethodes vind ik zo fout: het verkrijgen van ultieme controle over een paard, in plaats van het paard zien en benaderen als een samenwerkingspartner en hem in staat stellen zich ook als zodanig te ontwikkelen, in plaats van als een geconditioneerde marionet.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:35

M_D_H schreef:
Thesserd schreef:

Ik weet inderdaad (tegenwoordig ) waarom ik dat doe...
Maar als 4 jarige wist ik dat nog niet hoor :n
En dat is toch echt de leeftijd dat ik begon met Wedstrijd gericht te trainen bij het dansen :)
En toch deed ik het en leerde ik dat het gevoel fijn is.

Op dezelfde manier als een paard leert aan te geven waar een knoopje zit als ik hem masseer...

En zo zal een paard wat richting de LDR (ik blijf die term verliezen boven de Rollkür) wordt getraind ook leren dat het een fijn gevoel is...
Let wel... kort, voor een mensen lichaam een minuut of 2 op druk voor een paarden lichaam met die grote spieren maximaal 5 minuten op druk.

Ook paarden leren immers en als je langzaam richting die LDR traint dan zal het paard ook leren dat het een fijn gevoel geeft als de spieren verkort en verlengt worden.

Zo heb ik mijn eigen draakje geleerd om de spieren te verkorten en te verlengen vanaf de grond.
Langzaam naar een steeds diepere positie en uiteraard maar heel kort en ik kan aan hem zien dat hij het lekker vind...
Zo fijn zelfs dat hij, als ik opzadel uit zich zelf soms die posities op zoekt.

Dus ik geloof echt dat een paard kan leren dat het fijn is om te strechten...

Maar... Het is daarbij wel belangrijk te weten hoe dat getraind wordt en hoe snel. Als het afgedwongen wordt en het doel is binnen een week in de LDR te lopen, dan gaat het gepaard met pijn en stress...
Maar als het langzaam aan getraind wordt, geloof ik wel dat het dier kan voelen dat het fijn is.

Onafhankelijk onderzoek ben ik wel voor :).

Maar dan naar alle trainingsmethode, b.v. ook die van pat parelli...
Ik ben namelijk van het principe: wat ik goed vind gebruik ik en wat ik niet fijn vind verwerp ik.
En zo maak ik gebruik van heel wat verschillende methodes.
ik ben wel benieuwd welke methode het fijnste zou zijn voor het paard :)

Hoe is in een houding getrokken worden op gevoelige drukpunten, slecht adem kunnen halen en niet meer kunnen zien waar je loopt prettig dan?

Werd jij ook tijdens het dansen in die positie's getrokken door een ander? Nee he, dus niet echt te vergelijken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:50

Zoals ik al schreef; gewoon verbieden.

Toon eerst maar aan dat het níet schadelijk is voor het welzijn, wat je wil uitspoken met dat dier.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:01

Het is goed dat je leest...
Want dan zou je zien dat ik het nergens over in een houding getrokken heb... dan lees je dat ik het over ergens naar toe trainen heb... dat is toch echt iets heel anders...
Maar fijn dat je zo goed leest en er je eigen verhaaltje van maakt :roll:.

Sowieso ziet een paard bij de gehele aanleuning in zowel oprichting als in de lage aanleuning niks behalve de grond... Dus overdrijven is natuurlijk een vak.
Hetzelfde voor het geen lucht meer krijgen.
Als die paarden slecht adem zouden kunnen halen tijdens het trainen dan zouden ze niet zo ver/hoog in de sport komen zonder problemen.
Spieren hebben zuurstof nodig om te groeien.
Dat weet iedereen :).

Maar... Het heeft geen zin om met jou hier over te praten, want jij trekt mijn woorden uit zijn verband en bent behoorlijk agressief in je manier van schrijven.

No offence, maar dat vind ik niet tof, lijkt mij beter als jij en ik dus niet verder discussiëren over dit onderwerp.

Askje, als het hoofd wordt vast gezet en er te veel trekkracht komt op de voorste hals werfels, dan train je niet ergens naar toe, dan dwing je het paard te lopen in een houding.
Dat zijn grote verschillen. Als je traint dan wordt het hoofd niet vast gehouden op 1 plaats, immers het hoofd is zoals je zelf al zegt een balans punt. Dat moet niet vast gezet worden.

Het is niet bewezen dat een paard verminderd lucht krijgt tijdens de LDR (er zijn studies naar gedaan, maar geen 1 was objectief of goed uitgevoerd). En verminderd zicht is helaas verbonden aan het 'aan de teugel rijden'. Dat is al jaren bekend.
Ik zeg niet dat het daardoor goed is... maar als we het accepteren bij de klassieke dressuur als een paard in oprichting is... kunnen en mogen we er geen punt van mijn bij de LDR als het zicht net zo beperkt is.

Ik weet niet of de gedachte achter LDR is de ultieme controle te krijgen over je paard.
Ik denk nog altijd het beste van de mens/de trainer en ik hoop dan ook dat dat niet het geval is.
Ik hoop echt dat de gedachte er achter eerder is de verbeterde stabiliteit (meer spierkracht en veer in die spieren geeft meer stabiliteit ) flexibelere paarden en meer veerkracht waardoor sommige blessures voorkomen kunnen worden.
Ik hoop echt dat laatste.
Als het het eerste is, dan ben ik het absoluut met je eens dat dat niet best is... eerder zelfs zwaar k*t.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:10

Als ik naar de foto's en filmpjes van de rollkur kijk komt er overal kracht aan te pas. Gaat het allemaal over een geforceerde houding.

Het verschil met jouw dansen is dat jij het zelf deed, precies kon voelen tot waar je moest gaan, dat er geen druk uitgevoerd werd op hele gevoelige delen van jouw lijf door een ander. Waar je wel te maken hebt gehad met iemand anders die meehielp was er feedback en was dat niet tijdens het dansen, wat wel bij paarden zo is.

Als jij streched kan je gewoon ademen, hoef je niet te bewegen, zware oefeningen te doen terwijl je gestreched wordt, had je niet het probleem dat je amper meer wat kon zien. Het is gewoon niet te vergelijken met jouw strechen voor het dansen.

Dit beeld is gewoon normaal:

Afbeelding

Afbeelding

Het is gewoon een geforceerde houding