Wim Ernes: "Oplossingen zoeken voor stress bij Undercover"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 16:33

Helemaal met je eens heidy_wilco

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 16:34

ER zijn al veel meer dressuur ruiters die achter de schermen al even wat lessen hebben gevolgd van western trainers, dus zo raar is het niet. Het gaat niet per se om de oefeningen, maar wel om het rijden, paard begrijpen etc.

Op dit EK reden in de reining niet alleen heel ervaren ruiters en paarden. Maar doorgaans schrikken paarden niet veel en blijft het vaak bij een kleine stap/sprong opzij.
Je ziet bijv ook niet veel ruiters van hun paard vallen.

Ik zou het Edward in het algemeen eens aanraden om te voelen en te begrijpen. Je kan altijd en overal iets meepikken wat je kan gebruiken.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 16:35

janouk schreef:
Volgens mij moeten Undercover en Edward Gal eens gaan trainen met Tristan Tucker: die weet vast wel raad met de stress van Undercover.

nou... die kennen ze mss nog niet. Goede suggestie!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 16:36

Degenen die ogen in hun hoofd hebben hebben kunnen zien hoe hij de spanning al tijdens de proef een heel eind af liet vloeien, helaas was toen het kwaad al geschiedt en verscheen het roze schuim. Waanzinnig goede ruiter, de huis tuin en keuken bokker was er al fataal het veld mee over gevlogen.
Laatst bijgewerkt door Vala op 17-08-15 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 16:37

Vala schreef:
Degenen die ogen in hun hoofd hebben hebben kunnen zien hoe hij de spanning al tijdens de proef een heel eind af liet vloeien, helaas wat toen het kwaad al geschiedt en verscheen het roze schuim. Waanzinnig goede ruiter, de huis tuin en keuken bokker was er al fataal het veld mee over gevlogen.

Ben het met je eens hoor, maar ik hoop toch dat je finaal bedoelt :+

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 16:38

Nou, eigenlijk beide want dat paard was werkelijk een bom :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 16:39

Vala schreef:
Degenen die ogen in hun hoofd hebben hebben kunnen zien hoe hij de spanning al tijdens de proef een heel eind af liet vloeien, helaas wat toen het kwaad al geschiedt en verscheen het roze schuim. Waanzinnig goede ruiter, de huis tuin en keuken bokker was er al fataal het veld mee over gevlogen.

Die komt er waarschijnlijk niet eens op en tja. Het kwpn zet in op top paarden maar als ze maar doorgaan met dit soort paarden te fokken dan sterft de dressuur nog wel een keer uit. En wat betreft undercover, Edje, gooi en een pot extra magnesium in, bach rescue remedie mee en rijd hem op wedstrijden geen 35 minuten met de neus tussen de voorbenen, kan die nog wat om zich heen kijken(sarcasme knopje uit)

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 16:39

Was die Vingino van Tommie ook niet zo gestrest enzo? Gingen hun toen niet trainen bij Ricky?

superpony

Re: Wim Ernes: "Oplossingen zoeken voor stress bij Undercover"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 16:52

Als ik het zo lees, wordt het ook maar normaal gevonden allemaal.

Het gaat niet om de oefeningen. Je hoeft geen GP ruiter te zijn om een paard in de basis goed rond en ontspannen te rijden.

Ik heb jaren dressuur gereden en gesprongen voor we 20jr geleden de overstap maakten naar western. Ik vond de engelse sport altijd nog mooi, maar het wordt steeds minder. Het wordt geaccepteerd en nagedaan.

Er zijn ook ''hetere'' quarters. Maar er wordt in oplossingen gedacht om er were rust in te krijgen. Fijn dat Edward het nog een paar rondjes heeft volgehouden, maar ik zie hem nergens ontspanning terug krijgen, sorry. En eerlijk zie ik ook nergens dat dat zijn doel is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 16:57

Wat een onzin word er hier veel geschreven zeg....ieder GP paard is anders en Undercover is gewoon een heel heet en sensibel paard. Edward kan dat prima managen, ik ben geen rollkur fan maar als er een iemand is die veel gevoel heeft en daar mee om kan gaan dan is dat wel Edward in mijn ogen.

Bij de prijsuitreiking heeft dit paard gewoon veel spanning opgebouwd, en is hij wat vertrouwen kwijt geraakt in de ring. Tel daar het geklap van het publiek bij op en je hebt je ingredienten.

Tristan kan veel en wellicht kan hij met dit stukje helpen, maar anders gewoon in vervolg een ander paard bij de prijsuitreiking gebruiken.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:02

Ik vind het stiekem belachelijk dat je je eigen paard niet kan rijden bij de prijsuitreiking. Vind dan dat de sport wel doorslaat hoor :o

Zou zo snel geen oplossing weten behalve hierop trainen, kan me niet indenken dat dit niet te trainen valt. Maar vind het wel heel frappant dat je paard zo gespannen is dat het geen doen is.. geen positieve ontwikkeling naar mijn inziens.

Givisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:07

Hopelijk vinden ze een passende training voor hem.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:07

Het zijn "sport"paarden, geen politie paarden...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:10

En niet elk paard of pony kan je trainen op publiek. Die kunnen bomproef zijn en toch over de zeik raken van applaudiserende mensen, muziek, de spanning van een wedstrijd. Niks aan de doen helaas behalve platgooien maar da mag weer niet want is doping.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:16

Ik geloof best dat deze paarden heter dan gemiddeld zijn maar als ze niet eens te bestijgen zijn door een "gewone" ruiter dan doen ze toch wat mis vrees ik. :D

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:20

Tristan zou zeker een goeie zijn. Rieky ook, maar dan moet ie zijn rijden omgooien en zijn benen eraan houden ipv eraf. Ik weet niet of hij dat wil. Undercover zal zeker heet en sensibel zijn, maar verder ook gewoon paard. Dus het zou op zijn minst te verbeteren moeten zijn of misschien wel op te lossen. Het is maar wat je er voor wilt doen en hoever je out of the box wil denken. Denk ik zo. ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:22

Ayasha schreef:
Ik geloof best dat deze paarden heter dan gemiddeld zijn maar als ze niet eens te bestijgen zijn door een "gewone" ruiter dan doen ze toch wat mis vrees ik. :D

Waarom zouden ze niet te bestijgen zijn door een gewone ruiter?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:25

bigone schreef:
Vala schreef:

Die komt er waarschijnlijk niet eens op en tja. Het kwpn zet in op top paarden maar als ze maar doorgaan met dit soort paarden te fokken dan sterft de dressuur nog wel een keer uit. En wat betreft undercover, Edje, gooi en een pot extra magnesium in, bach rescue remedie mee en rijd hem op wedstrijden geen 35 minuten met de neus tussen de voorbenen, kan die nog wat om zich heen kijken(sarcasme knopje uit)

Dan gaat er gewoon iets heel erg mis in de training. Mag je hem de beste ruiter ter wereld vinden van mijn part.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:29

vur schreef:
Tristan zou zeker een goeie zijn. Rieky ook, maar dan moet ie zijn rijden omgooien en zijn benen eraan houden ipv eraf.

Je benen eraan houden is het eerste wat ik van mijn instructrice moest doen bij mijn sensibele IJslander.
Hij moest leren dat kuitdruk niet perse altijd maar sneller gaan betekende.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:30

Ayasha:

Ik snap je...teveel druk en van daaruit spanning doel je op.

Ja..ik heb hem niet zien losrijden en wil niet over dingen speculeren waar ik niet bij ben geweest. Het kan inderdaad een rol spelen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:33

'men' doet zo nu en dan in dit soort topics alsof het monsters zijn waar geen land mee te bezeilen is tenzij je een griekse halfgod bent. (op zijn minst) maar tsja, gaat er dan niet iets grondig mis? (en dit is even in het algemeen bedoelt en niet op Gal of UC alleen)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:44

Ik vind het steeds weer opvallend dat er zoveel paarden van de Nederlandse ruiters heel heet en sensibel zijn, en ben er ook van overtuigd dat de manier van trainen daar een grote invloed op heeft.

Vind het ook apart dat hij stelt dat het niet te trainen is. Als dat zo was dan zou je het toch überhaupt al niet gaan proberen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:48

Ayasha schreef:
'men' doet zo nu en dan in dit soort topics alsof het monsters zijn waar geen land mee te bezeilen is tenzij je een griekse halfgod bent. (op zijn minst) maar tsja, gaat er dan niet iets grondig mis? (en dit is even in het algemeen bedoelt en niet op Gal of UC alleen)

Dat bedoelde ik dus met het fokken van sommige stamboeken, kwpners staan nu eenmaal niet echt bekend als zijnde koel in de kop. Ik heb dat de afgelopen decennia ook vaak genoeg gezien. Ik ben niet voor niets fan van een aantal duitse stamboeken, overal zitten sensible paarden bij die vaak op het randje balanceren maar over het algemeen hebben de duitsers een stuk meer rittigkeit.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:51

De engelse paarden blijven trouwens heel erg kalm eronder, stappen rustig door.

En wat betreft de traning, mijn oude wedstrijdpony was super bomproef, keek nergens van op in het gewone dagelijkse leven. Op het wedstrijdterrein veranderde hij in een brok met opgefoktheid. Defile rijden ging gewoon niet. Als de muziek startte en we in formatie het hoofdterrein opdraaide was het poef -O- en niet meer te kalmeren, dribbelen, galopperen op de plaats, om zich heen meppen. Ook heel grote en veel oudere ruiters hebben het met hem geprobeert en gefaald.

Zat gewoon in hem en wilde er niet uit. :n Bij de ponyclub geoefend met de muziek, geen probleem. Hebben het toen maar opgegeven en geen defile, prijsuitreikingen of wat ook gereden.

Kan me voorstellen als dat bij Undercover ook het geval is, dat er weinig aan te doen is. Hooguit ietsje verbetering na veel trainen maar het zal nooit een relaxed kalm paard worden,

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:58

bigone schreef:
Ayasha schreef:

Dat bedoelde ik dus met het fokken van sommige stamboeken, kwpners staan nu eenmaal niet echt bekend als zijnde koel in de kop. Ik heb dat de afgelopen decennia ook vaak genoeg gezien. Ik ben niet voor niets fan van een aantal duitse stamboeken, overal zitten sensible paarden bij die vaak op het randje balanceren maar over het algemeen hebben de duitsers een stuk meer rittigkeit.

Tja een beetje sensibiliteit heb je wel nodig voor de topsport..maar ik ken ook de dressuurpaarden die inderdaad niet geschikt zijn voor de amateur.
Tja..in de goede professionele handen kun je daar echt ontzettend goede paarden aan hebben. Maar daar gaat het vaak al mis...en sommige trainingspraktijken kun je natuurlijk ook je vraagtekens bij hebben. Dat geldt zowel voor de amateur als voor de topsport.