EK Aken: unieke bronzen medaille voor Nederlands reiningteam

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:02

rapido schreef:
Geryon schreef:
Waar zijn alle bokkers nu dat anky veel te slecht zou zijn?? ;)

Nou, hier ben ik :D

Anky haar runs waren netjes gezegd ,,matig,, en dat NL brons heeft is vooral aan Jurgen, Olivier en Rieky te danken die eigenlijk haast niet door pers genoemd worden.

Anky komt alsnog gewoon netjes mee in het EK dus is het gewoon een feit dat ze niet te slecht is voor het EK.

Tendance

Re: EK Aken: unieke bronzen medaille voor Nederlands reiningteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:15

Dat probeer ik ook steeds te zeggen Geryon, maar blijkbaar mag dat niet ofzo.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:33

Tendance schreef:
Dat probeer ik ook steeds te zeggen Geryon, maar blijkbaar mag dat niet ofzo.

Die discussie heb ik ook geprobeerd te voeren. Bij de dressuur landenteams is voor alle vier de Nederlandse deelnemers respect en waardering. En terecht !

Equisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 18:04

Het valt gewoon niet uit te leggen aan niet-westernruiters. Het zit veel gecompliceerder in elkaar dan jullie denken en is niet te vergelijken met dressuur of springen. Als alle westernruiters hier hetzelfde zeggen en er door de niet-westernruiters niet geloofd of begrepen wordt of alleen als afgunst gezien wordt dan houd het op. We hebben ons best gedaan om het uit te leggen maar dat lukt helaas niet.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:08

Sorry hoor Narobi, maar het bewijs ligt er toch in de cijfers en de punten, dat ze gewoon mee kan komen.
Ik wil het best begrijpen, maar de feiten spreken het tegen.

Nee, ze maakt absoluut nog geen kans op individueel een medaille, maar voor alle starts is er enkel 1x goud, 1x zilver en 1x brons en de rest wint niets. Er winnen er veel meer niets, dan iets.
De vraag is dus, mag je enkel meedoen als je individueel kans maakt op een medaille?

Overigens heb ik nog niemand hoor ik van jullie niemand een standpunt innemen en een uitleg geven. Het enige wat ik hoor is...... "Nee, ze is niet goed genoeg om mee te doen aan het EK"
Een uitleg geven jullie namelijk echt niet, dus zeggen, dat het ons wordt uitgelegd is niet de werkelijkheid van wat er gebeurt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:21

Tendence, dat is ons al in een vorig topic uitgelegd. :D
Deze reining-wedstrijd stelt niet veel voor, de beste ruiters gaan naar de grote geld-wedstrijden van een andere bond. De andere ruiters hebben een te jong paard, geen geschikt paard of geen geld. Kortom er wilde of kon niemand anders als 4e ruiter mee. Sterker nog, men had liever dat men met maar 3 ruiters was gegaan dan Anky mee. Immers nu lijkt het net, of reining niets voorstelt en iedere dressuurprikker zo mee kan draaien op Europees niveau ;) .

Ik heb begrepen, dat na de drie ruiters van Nederland de bronzen medaille al was veilig gesteld, dus mede door Anky. Rieky hoefde geen punten meer te rijden. :D :D

Tot zover mijn samenvatting van een discussie in een ander topic.
:wave:

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:25

Ja, maar hier werd gezegd, dat ze niet goed genoeg was om mee te doen aan een EK, maar er blijkt dus dat het prima kan. Boeit mij het wat, dat andere combinaties beter zijn, hihi.

En inderdaad (ik kan rekenen, hihi) Anky's score was voldoende.

Dat zij haar liever niet in hun sport zien, dat is niet heel verstandig. De PR, die de sport hiermee krijgt, die zou je anders nooooooooit gehad hebben.

Equisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:15

Elektra je verdraaid de boel weer net als in het andere topic. Je vergeet een heel belangrijk punt: de bondscoach heeft Anky zelf meegevraagd, zoals ze zelf ook aangeeft in een interview. En niet alleen omdat de rest niet kon of wilde, de redenen hebben we in het vorige topic al opgenoemd.

Tendance lees het andere topic eens door en dan wat de westernruiters te vertellen hebben.

Nogmaals voor de 100ste keer, het is niet zo dat wij Anky niet in 'onze' sport willen zien. De PR die ze brengt is natuurlijk super, vandaar dat ze ook meegenomen is naar het EK, niet als toegevoegde waarde voor het team omdat ze niet goed genoeg is zoals ze zelf ook zegt. Ze zegt het overigens ook zelf he dat ze niet goed genoeg is en daarom ook erg twijfelde om mee te gaan, waarom blijven jullie er dan op hameren dat ze wel goed genoeg is? Ze zegt zelf dat ze mee is gegaan om het team te ondersteunen en voor de promotie van de reining en ze hoopt dat in de toekomst meer betere ruiters mee zullen doen zodat zij mee kan om aan te moedigen (en niet om zelf te rijden, want die ambitie heeft ze niet). Dan zal er overigens eerst eea moeten veranderen bij de KNHS om deze FEI wedstrijd aantrekkelijker en mogelijk te maken voor de andere goede reiningruiters in NL.

Ik vind het wel typisch dat alle dressuurfans hier zeggen dat ze wel goed genoeg moet zijn gezien haar prestatie dit EK (met een score op amateurniveau) terwijl Anky zelf zegt in elk interview dat ze echt niet goed genoeg is in de reining. Dat er 7 ruiters zijn die nog onder haar geeindigd zijn wil dus zeggen dat die ook niet goed genoeg waren. En dat komt waarschijnlijk omdat ook in die landen deze dure FEI wedstrijd minder populair is dan de het NRHA EK wat in juli is geweest. (De NRHA is de wereldwijde reiningbond)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:29

Ze is niet goed genoeg voor een medaille nee, maar de scores wijzen uit, dat ook haar score met daaraan 2 anderen toegevoegd, voldoende waren voor brons. Misschien waren we met betere combinaties wel nog hoger geeindigd, maar dat is koffiedik kijken, want die wilden, konden of gingen niet mee.
Een bronzen medaille heeft zij op het EK en dat kan niemand haar afnemen en zullen velen van jullie (ik sowieso want ik rijd geen reining) haar niet na kunnen doen.

En sorry, maar ik zie de meeste amateurs haar dit niet nadoen hoor. Dus om zo'n score op een EK een amateurscore te noemen, trap je dan je sport zelf niet wat te veel de grond in?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:40

Op het 'echte' EK van de andere bond worden veel hogere scores verreden, maar op de een of andere manier lijken jullie daar overheen te lezen :?
En hoe moeilijk is het om te begrijpen dat een score onder de 70 (wat betekent dat je geen fouten hebt gemaakt, maar ook niets uitzonderlijks hebt gedaan) gewoon geen score is waar je als pro trots op moet zijn bij een EK?
Dus nee, de cijfers wijzen zeker niet uit dat Anky 'goed genoeg' is voor het EK, ze wijzen vooral uit dat het niveau op dit EK sowieso te wensen over laat, uitzonderingen daargelaten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:42

Narobi, ik maakte een korte samenvatting. In ieder geval is de sport in Nederland nog niet echt volwassen.
Ik vind het leuk dat Anky meedeed en heb respect voor de prestaties van alle deelnemers.

Equisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:46

Nog even als toevoeging Tendance en Elektra, de puntentelling in de reining is heel anders dan in de dressuur (het puntensysteem is eerlijker, werkt met plussen en minnen en niet met cijfers van 1 tot 10). Wat een paar punten verschil lijkt, is juist een heel groot verschil. De score die Anky gereden heeft is een score die normaal gesproken in de lagere klasses van de reining gereden wordt (zelfs in de beginnersklasses bij de NRHA zijn er ruiters die deze score kunnen rijden). Er zijn in de reining 11 reiningpatterns (proeven), die in elke klasse gereden worden. Elke pattern bevat dezelfde onderdelen: 2x een spin, drie stops, achterwaarts, een aantal snelle cirkels, galopwissels en een aantal langzame kleinere cirkels. Dus ook beginners rijden deze patterns! Er zit dus geen onderscheid in moeilijkheidsgraad zoals in de dressuurklassen. Alle reiningklasses bevatten dezelfde onderdelen dus zijn even moeilijk. Daarom kan een beginner ook starten in hogere klasses als hij zou willen. Wel is er onderscheid in Pro's en non pro's. Iemand die les geeft wordt gezien als een Pro en mag alleen starten in de Pro klasses. Ik denk dat dit voor dressuurruiters allemaal heel raar klinkt :+ Western rijden is oorspronkelijk een amerikaanse sport en wordt volgens die regels gereden, en ja die zijn heel afwijkend. :D Dan heb je ook nog verschil in de verschillende bonden. Je hebt in Nederland bv de WRAN, die rijd weer volgens iets andere regels, die hebben wel een niveauverschil (verschillende Levels). Maar voor de meeste reiningruiters zijn de wedstrijden die door de DRHA (de NL NRHA) gegeven worden het meest interessant. Dat maakt het allemaal dus erg ingewikkeld, zoals ik al zei. :+

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:52

Wendy schreef:
Op het 'echte' EK van de andere bond worden veel hogere scores verreden, maar op de een of andere manier lijken jullie daar overheen te lezen :?
En hoe moeilijk is het om te begrijpen dat een score onder de 70 (wat betekent dat je geen fouten hebt gemaakt, maar ook niets uitzonderlijks hebt gedaan) gewoon geen score is waar je als pro trots op moet zijn bij een EK?
Dus nee, de cijfers wijzen zeker niet uit dat Anky 'goed genoeg' is voor het EK, ze wijzen vooral uit dat het niveau op dit EK sowieso te wensen over laat, uitzonderingen daargelaten.

Nee, er wordt steeds overheen gelezen, dat ik het over dit EK heb. Het gaat toch over deze wedstrijd, niet over een andere? Ik zeg steeds, dat ze blijkbaar gewoon goed genoeg was voor dit EK.

We moeten natuurlijk wel ontopic blijven he.... en er geen andere wedstrijden bij halen.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 16-08-15 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:55

Narobi schreef:
Nog even als toevoeging Tendance en Elektra, de puntentelling in de reining is heel anders dan in de dressuur (het puntensysteem is eerlijker, werkt met plussen en minnen en niet met cijfers van 1 tot 10). Wat een paar punten verschil lijkt, is juist een heel groot verschil. De score die Anky gereden heeft is een score die normaal gesproken in de lagere klasses van de reining gereden wordt (zelfs in de beginnersklasses bij de NRHA zijn er ruiters die deze score kunnen rijden). Er zijn in de reining 11 reiningpatterns (proeven), die in elke klasse gereden worden. Elke pattern bevat dezelfde onderdelen: 2x een spin, drie stops, achterwaarts, een aantal snelle cirkels, galopwissels en een aantal langzame kleinere cirkels. Dus ook beginners rijden deze patterns! Er zit dus geen onderscheid in moeilijkheidsgraad zoals in de dressuurklassen. Alle reiningklasses bevatten dezelfde onderdelen dus zijn even moeilijk. Daarom kan een beginner ook starten in hogere klasses als hij zou willen. Wel is er onderscheid in Pro's en non pro's. Iemand die les geeft wordt gezien als een Pro en mag alleen starten in de Pro klasses. Ik denk dat dit voor dressuurruiters allemaal heel raar klinkt :+ Western rijden is oorspronkelijk een amerikaanse sport en wordt volgens die regels gereden, en ja die zijn heel afwijkend. :D Dan heb je ook nog verschil in de verschillende bonden. Je hebt in Nederland bv de WRAN, die rijd weer volgens iets andere regels, die hebben wel een niveauverschil (verschillende Levels). Maar voor de meeste reiningruiters zijn de wedstrijden die door de DRHA (de NL NRHA) gegeven worden het meest interessant. Dat maakt het allemaal dus erg ingewikkeld, zoals ik al zei. :+

Oftewel het is in bepaalde mate te vergelijken met de wielersport, qua klasses, alleen werken die niet met punten. Dan had ik het dus vrij goed begrepen, maar blijf ik bij wat ik in mijn vorige post schreef.
Voor dit EK was ze goed genoeg.

Equisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 23:07

Zucht.... ik geef het op. :+ Het blijft toch western versus dressuur. Er is geen speld tussen te krijgen. Ik ben blij dat Anky er zelf anders over denkt. Komt waarschijnlijk omdat ze zelf ook westernruiter is. :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 23:13

Tendance schreef:
Wendy schreef:

Nee, er wordt steeds overheen gelezen, dat ik het over dit EK heb. Het gaat toch over deze wedstrijd, niet over een andere? Ik zeg steeds, dat ze blijkbaar gewoon goed genoeg was voor dit EK.

We moeten natuurlijk wel ontopic blijven he.... en er geen andere wedstrijden bij halen.

Laat maar :=

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 23:25

Narobi schreef:
Zucht.... ik geef het op. :+ Het blijft toch western versus dressuur. Er is geen speld tussen te krijgen. Ik ben blij dat Anky er zelf anders over denkt. Komt waarschijnlijk omdat ze zelf ook westernruiter is. :+

Onzin, jij haalt er andere wedstrijden bij waar het helemaal niet over gaat. Het gaat over Aken niet over een andere wedstrijd.
En Anky zegt zelf inderdaad niet goed genoeg te zijn om tot de echte top te behoren, maar als die top niet op het EK deelneemt, dan tellen die dus ook niet mee. Zij was gewoon goed genoeg om met deze score een bronzen medaille met het team te halen op dit EK.
Waarschijnlijk rijdt ze volgens jullie zeggen op een andere wedstrijd nog geen deuk in een pakje boter, maar tussen deze deelnemers en op deze wedstrijd past ze er gewoon bij en haalt ze met het team brons. Hoe weinig de waarde van dat brons dan ook eigenlijk voorstelt.

En ehhhhh ik ben en schaar mij absoluut niet onder de dressuur hoor.

Ben zelf van oorsprong gewoon springruiter.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 23:45

Natuurlijk tellen andere wedstrijden wel mee....Je weet toch wat iemand dan gemiddeld rijdt!!

Anky heeft het voor haar doen echt heel goed gedaan en ze reageert super naar de pers, maar dressuur ruiters moeten geen verhalen of dingen gaan verzinnen als ze niet weten hoe het echt zit. Dat is het enige dat mensen hier en in het andere topic stoort.

Ze zegt dus zelf niet goed genoeg te rijden. Ze is mee voor de publiciteit en dat werkt dus prima, dat blijkt wel.
Haar onervarenheid blijkt bijv ook bij het verliezen van de hoed. Ze had daar nog een vrije hand om hem terug te duwen. Is niet erg, maar was voor iedereen duidelijk.

Als je naar de scores kijkt, rijden er enkele ''toppers'' op deze wedstrijd die EK waardige scores rijden.

Ook kun je horen aan het begeleidende commentaar dat er landen meedoen die eigenlijk nog niet meetellen en te onervaren zijn. Ze komen, maar het is voor ervaring of spek en bonen. Hun scores waren vergelijkbaar met die van Anky. Dat weten die mensen ook zelf, maar ze moeten ergens beginnen.
Het is ervaring op doen en soms ook meer contacten leggen etc.

Kom kijken naar de DRHA show en vergelijk de ritten en scores van beginners, amateurs, beginnende pro's en ervaren pro's. Dan kan iedereen ZELF zien wat Nederland in huis heeft. Stap op de mensen af waarom zij niet in Aken reden.

Anky heeft het goed gedaan zoals ze kan, niks meer en niks minder. Ze heeft genoten, net als de rest van het team.

Dat we brons hebben is super. Maar Belgie was er niet, wat nog een groot verschil had kunnen maken.

Equisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 00:01

superpony schreef:
Natuurlijk tellen andere wedstrijden wel mee....Je weet toch wat iemand dan gemiddeld rijdt!!

Anky heeft het voor haar doen echt heel goed gedaan en ze reageert super naar de pers, maar dressuur ruiters moeten geen verhalen of dingen gaan verzinnen als ze niet weten hoe het echt zit. Dat is het enige dat mensen hier en in het andere topic stoort.

Ze zegt dus zelf niet goed genoeg te rijden. Ze is mee voor de publiciteit en dat werkt dus prima, dat blijkt wel.
Haar onervarenheid blijkt bijv ook bij het verliezen van de hoed. Ze had daar nog een vrije hand om hem terug te duwen. Is niet erg, maar was voor iedereen duidelijk.

Als je naar de scores kijkt, rijden er enkele ''toppers'' op deze wedstrijd die EK waardige scores rijden.

Ook kun je horen aan het begeleidende commentaar dat er landen meedoen die eigenlijk nog niet meetellen en te onervaren zijn. Ze komen, maar het is voor ervaring of spek en bonen. Hun scores waren vergelijkbaar met die van Anky. Dat weten die mensen ook zelf, maar ze moeten ergens beginnen.
Het is ervaring op doen en soms ook meer contacten leggen etc.

Kom kijken naar de DRHA show en vergelijk de ritten en scores van beginners, amateurs, beginnende pro's en ervaren pro's. Dan kan iedereen ZELF zien wat Nederland in huis heeft. Stap op de mensen af waarom zij niet in Aken reden.

Anky heeft het goed gedaan zoals ze kan, niks meer en niks minder. Ze heeft genoten, net als de rest van het team.

Dat we brons hebben is super. Maar Belgie was er niet, wat nog een groot verschil had kunnen maken.

Amen. Goed uitgelegd, vind ik dan. Denk dat de niet-westernruiters daar wel weer anders over zullen denken. :+

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 00:23

Ik snap het wel :P En ben geen westernruiter ghehe.

En Tendance probeert alleen te zeggen denk ik dat Anky goed genoeg was voor dit EK. Maar goed, dan snap ik het punt niet zo want blijkbaar zegt het verder niet zo veel als je goed genoeg bent voor dit EK :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 00:26

De beste ruiters reden vandaag individueel. De nr had meen ik 222. Dat is toch anders dan 204 of 207. Zo groot is het verschil. En ja, er zijn Nederlanders die dat kunnen rijden. Het team kan zo sterk worden dat de gehele score wel omhoog kan. Maar dat is bij dit EK dus niet zo.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 03:41

Thesserd schreef:
Ik snap het wel :P En ben geen westernruiter ghehe.

En Tendance probeert alleen te zeggen denk ik dat Anky goed genoeg was voor dit EK. Maar goed, dan snap ik het punt niet zo want blijkbaar zegt het verder niet zo veel als je goed genoeg bent voor dit EK :+

Jij snapt inderdaad wat ik wil zeggen en het betekent eigenlijk ook niet zoveel, maar helaas lezen anderen het anders en vertel ik volgens hun gewoon een leugen.
Ik snap heel goed wat zij willen zeggen en dat er dus genoeg mensen beter zijn dan Anky, maar daar gaat het in mijn standpunt gewoon helemaal niet over.

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 06:55

Moet heel eerlijk zeggen dat het niveau van de overige landen mij ook diep teleurstelde. Zat af en toe met kromme tenen te kijken. En inderdaad win je met 205 in Nederland echt niet de Green as Grass of de Rookie klasse. Zolang er geen betere combinaties gestuurd worden, ook door de andere landen, vraag ik mij af wat de toevoeging is van een extra EK terwijl de NRHA al een prima EK organiseert.
Kijk nog eens extra de runs van die jonge Italiaan, fantastische reining, dat is waar we naartoe moeten!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 15:49

Maar het in er in ieder geval en wordt dus georganiseerd en daarmee is er dus aandacht voor de sport en volgens mij is dat enkel goede PR.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 15:51

Tendance schreef:
Dat zij haar liever niet in hun sport zien, dat is niet heel verstandig. De PR, die de sport hiermee krijgt, die zou je anders nooooooooit gehad hebben.

Wat een mega slap gelul dit zeg!