Paard overleden bij ongeval op A32 Heerenveen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nico1949

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 19:26

"ikke" je hebt helemaal gelijk iedereen moet trouwens zelf weten hoe je dit soort problemen zelf moet en kan oplossen, ik probeerde dan ook mijn eigen ervaringen hiermee weer te geven.
Wat betreft het verhaal van de caravan trekker en de adviezen hierover, vraag ik me af of je een caravan kan en mag vergelijken met een paardentrailer met 1 of 2 paarden (levende dieren) die steeds van plek veranderen. De wielen naast het voertuig staan en bij een caravan eronder, windvang. Een caravan is uiteindelijk "dood"gewicht, een paarden trailer kan gaan bewegen, ook door wat de paarden horen etc.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 20:41

@foly, als het goed is houd die persoon voldoende afstand, dus maakt het niet uit of de voorganger optrekt of afremt :D , tenminste als die goed les krijgt van 'ikke'.

@ikke, ik zeg nergens in welke versnelling ik zelf rij :) , wat ik daar schrijf is iets algemeens, uiteraard geld het bij remmen hetzelfde als bij gasgeven, op het juiste moment, anders zinloos, vind ik logisch, daarom niet expliciet vermeld.

Het klopt dat er verder van alles oke dient te zijn, juiste bandenspanning, juiste belading, juiste kogeldruk, een veilige combinatie, gewichtsverdeling auto-aanhanger, lengte dissel, oversteek en wielbasis, wielophanging en evt. Stabilisatoren etc, en de ervaring van de bestuurder.

Wat genoemd is zijn de bevorderderende factoren waarop je bv geen invloed hebt, zoals spoorvorming etc.. Deze kunnen wel van invloed zijn op, dan wel versterkend.

Enne nee als je aangereden wordt heb je hier niets aan, klopt ook, dan helpt helemaal niets, misschien een dosis geluk, maar die was er in dit geval helaas ook niet.

LBLGypsyCobs

Re: Paard overleden bij ongeval op A32 Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 21:50

Ik had pas op een afrit in een scherpe bocht zowat een paar Spanjaarden met een vrachtwagen op de achterklep, wat een gekken.

Ik heb de gevarenlichten aangegooid en heb de snelheid nog meer terug laten zakken en zodra het weer rechtdoor ging, gemaakt dat ik wegkwam.

Op stukken met veel wind, spoorvorming of ander gedoe, schakel ik altijd terug, dan heb ik net meer koppel als ik moet ingrijpen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:30

Nico1949 schreef:
"ikke" je hebt helemaal gelijk iedereen moet trouwens zelf weten hoe je dit soort problemen zelf moet en kan oplossen, ik probeerde dan ook mijn eigen ervaringen hiermee weer te geven.
Wat betreft het verhaal van de caravan trekker en de adviezen hierover, vraag ik me af of je een caravan kan en mag vergelijken met een paardentrailer met 1 of 2 paarden (levende dieren) die steeds van plek veranderen. De wielen naast het voertuig staan en bij een caravan eronder, windvang. Een caravan is uiteindelijk "dood"gewicht, een paarden trailer kan gaan bewegen, ook door wat de paarden horen etc.

Doe mij maar een volle tweepaards, heb ik liever aan de haak hangen dan twee ton caravan. Het is weldegelijk vergelijkbaar; een paardentrailer is veel compacter. Dan kunnen die paarden wel een keer rondspringen, maar het effect op het rijgedrag van de kombi is veel minder, simpelweg omdat een trailer het bij 3,5m echt voor gezien houdt waar de meeste caravans dan pas beginnen. Moment (dat wat de boel aan de slinger kan krijgen) = kracht x arm. Een arm van 3mtr doet de helft aan kracht op je combi dan wanneer je diezelfde kracht uitoefent op een caravan van 6mtr. En dan ga ik voor het gemak nog maar even voorbij aan het effect van gewicht versus oppervlak.

josie schreef:
@foly, als het goed is houd die persoon voldoende afstand, dus maakt het niet uit of de voorganger optrekt of afremt :D , tenminste als die goed les krijgt van 'ikke'.

@ikke, ik zeg nergens in welke versnelling ik zelf rij :) , wat ik daar schrijf is iets algemeens, uiteraard geld het bij remmen hetzelfde als bij gasgeven, op het juiste moment, anders zinloos, vind ik logisch, daarom niet expliciet vermeld.

Het klopt dat er verder van alles oke dient te zijn, juiste bandenspanning, juiste belading, juiste kogeldruk, een veilige combinatie, gewichtsverdeling auto-aanhanger, lengte dissel, oversteek en wielbasis, wielophanging en evt. Stabilisatoren etc, en de ervaring van de bestuurder.

Wat genoemd is zijn de bevorderderende factoren waarop je bv geen invloed hebt, zoals spoorvorming etc.. Deze kunnen wel van invloed zijn op, dan wel versterkend.

Enne nee als je aangereden wordt heb je hier niets aan, klopt ook, dan helpt helemaal niets, misschien een dosis geluk, maar die was er in dit geval helaas ook niet.

Mensen die hun zooi voor elkaar hebben, komen zelden in de problemen. De ellende die je langs de weg ziet liggen heeft twee oorzaken:
1) men had de zooi niet op orde
2) men is door zo'n randdebiel van de weg gereden.

Dat laatste komt godzijdank weinig voor, helaas in dit geval wel. Het gros van de brokken is echt terug te voeren op fouten in de combi en/of het rijgedrag. Ik heb ondertussen iets te veel langs 's lands wegen gezeten om het niet gezien te hebben.

En mocht je inderdaad zien dat iemand voor je in de problemen komt, dan ga je in de ankers, zo hard als de verkeerssituatie toelaat!!
Maar ja, dat betekend wel dat je om je heel gekeken moet hebben en ja, dat betekend dat je bezig moet zijn met autorijden en met......

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:45

Met een trailer op pad gaan, blijft flink risicovol. Zeker als je meer dan 80km/ u gaat/ moet rijden.
Een vrachtwagen is gewoon een stuk veiliger.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 23:07

senna21 schreef:
Met een trailer op pad gaan, blijft flink risicovol. Zeker als je meer dan 80km/ u gaat/ moet rijden.
Een vrachtwagen is gewoon een stuk veiliger.

Wat is dan het probleem aan die 80km/h???
Wat voor vrachtwagen? Zo'n overbeladen B-rijbewijsgebakje?

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 23:38

ikke schreef:
avalonnancy schreef:

Terugschakelen en gasgeven. Op die manier trek je de aanhanger weer recht achter je auto. Nooit remmen!! Hooguit gas los..maar als ie echt goed slingerd dan helpt gas los niet

En wat dan als je, zoals veel kruideniers in NL, simpelweg de power niet aan boord hebt om dat geweld op je trailer los te laten?

Gelukkig is de power aanwezig met mijn Dodge Ram 1500 Hemi Sport, mag in de USA 7 ton trekken, in NL 3500 kg. Het klinkt mij ook logischer in de oren om gas te geven en daarmee de combinatie weer recht te trekken. Maar pfff... Hopelijk hoeft het nooit zo ver te komen :(

En voor wat betreft de klevers, tja die laat ik ook liever wat verder achter me door even een stukje 100 of 100+ te rijden.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:18

Persoonlijk zou ik de weg niet op willen met een auto die amper verder kan versnellen dan 90 met een trailer. Komt toch vaak genoeg voor dat even doortrekken een handige oplossing is. Al heb ik met mijn minipaardjes met hun beperkte gewicht natuurlijk makkelijk praten, die max. 1200/1300 kg trekt mijn Volvo met gemak.

Maar je trailer die er af getikt wordt is wel mijn grootste nachtmerrie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:24

Wat naar ongeluk zeg |( .
Veel sterkte voor eigenaar van paard

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:47

Een goede oplossing tegen slingeren is een stabilisator koppeling. Zodra de trailer dan wil gaan slingeren stabiliseert deze koppeling de beweging. Op de meeste zwaardere >1000kg en nieuwere caravans zitten ze ook. Dus waarom niet op een paardentrailer?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:57

Mandy_89 schreef:
Een goede oplossing tegen slingeren is een stabilisator koppeling. Zodra de trailer dan wil gaan slingeren stabiliseert deze koppeling de beweging. Op de meeste zwaardere >1000kg en nieuwere caravans zitten ze ook. Dus waarom niet op een paardentrailer?

Nou, omdat paardentrailers bijna niet verkeerd beladen kunnen worden (DE oorzaak van slingerende caravans).