Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
, tenminste als die goed les krijgt van 'ikke'.
, wat ik daar schrijf is iets algemeens, uiteraard geld het bij remmen hetzelfde als bij gasgeven, op het juiste moment, anders zinloos, vind ik logisch, daarom niet expliciet vermeld.Nico1949 schreef:"ikke" je hebt helemaal gelijk iedereen moet trouwens zelf weten hoe je dit soort problemen zelf moet en kan oplossen, ik probeerde dan ook mijn eigen ervaringen hiermee weer te geven.
Wat betreft het verhaal van de caravan trekker en de adviezen hierover, vraag ik me af of je een caravan kan en mag vergelijken met een paardentrailer met 1 of 2 paarden (levende dieren) die steeds van plek veranderen. De wielen naast het voertuig staan en bij een caravan eronder, windvang. Een caravan is uiteindelijk "dood"gewicht, een paarden trailer kan gaan bewegen, ook door wat de paarden horen etc.
josie schreef:@foly, als het goed is houd die persoon voldoende afstand, dus maakt het niet uit of de voorganger optrekt of afremt, tenminste als die goed les krijgt van 'ikke'.
@ikke, ik zeg nergens in welke versnelling ik zelf rij, wat ik daar schrijf is iets algemeens, uiteraard geld het bij remmen hetzelfde als bij gasgeven, op het juiste moment, anders zinloos, vind ik logisch, daarom niet expliciet vermeld.
Het klopt dat er verder van alles oke dient te zijn, juiste bandenspanning, juiste belading, juiste kogeldruk, een veilige combinatie, gewichtsverdeling auto-aanhanger, lengte dissel, oversteek en wielbasis, wielophanging en evt. Stabilisatoren etc, en de ervaring van de bestuurder.
Wat genoemd is zijn de bevorderderende factoren waarop je bv geen invloed hebt, zoals spoorvorming etc.. Deze kunnen wel van invloed zijn op, dan wel versterkend.
Enne nee als je aangereden wordt heb je hier niets aan, klopt ook, dan helpt helemaal niets, misschien een dosis geluk, maar die was er in dit geval helaas ook niet.
ikke schreef:avalonnancy schreef:
Terugschakelen en gasgeven. Op die manier trek je de aanhanger weer recht achter je auto. Nooit remmen!! Hooguit gas los..maar als ie echt goed slingerd dan helpt gas los niet
En wat dan als je, zoals veel kruideniers in NL, simpelweg de power niet aan boord hebt om dat geweld op je trailer los te laten?
Mandy_89 schreef:Een goede oplossing tegen slingeren is een stabilisator koppeling. Zodra de trailer dan wil gaan slingeren stabiliseert deze koppeling de beweging. Op de meeste zwaardere >1000kg en nieuwere caravans zitten ze ook. Dus waarom niet op een paardentrailer?