Paardenkwakzalver vandaag voor de rechtbank *update*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:23

Relaxed schreef:
Ik ken hem als jurylid en vond het altijd al een bijzonder figuur.. Hij denkt werkelijk van alles meer te weten dat jij, als je aangeeft hoe jij erover denkt wordt hij boos. Heb samen met hem de M cursus gedaan en ontzettend irritant hoe hij overal een discussie van maakte. Vreselijke betweter!

:)* Dank je. Hierdoor wist ik ineens over wie het ging. O:)

Brainless schreef:
Een kwakzalver is iemand die zich voor doctor uitmaakt die dat niet is.

Nou, hij is dus kennelijk wel doctor, maar geen dierendokter. Maar door zijn dr titel te gebruiken wekte hij een valse indruk.
Utrechtse dierenartsen zijn bij mijn weten ook drs, geen dr?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:25

Onbegrijpelijk! Ik zeur niet snel over lage straffen, maar is dit echt alles? Deze kwakzalver (want dat IS hij gewoon) heeft flink geld verdiend met illegale praktijken en dan is dit de straf? Die lacht zich rot joh, dat verdiend hij binnen no time wel weer terug.
Dat mensen het voor hem opnemen snap ik al helemaal niet. Dierenarts is niet voor de lol een beschermd beroep. Diagnoses stellen mag hij al niet! En hoe kan je in vredesnaam goedpraten dat iemand een humaan middel neemt, dat even leuk omtovert tot een zelfverzonnen paardenmiddel en met dat bedrog bakken met geld binnen sleept? Dat is gewoon doelbewuste misleiding. Deze man wil gewoon goed geld verdienen met een hele hoop nonsens. Erg jammer dat hij er nog mee weg komt ook....bah, ik word echt misselijk van zulke nare figuren.
Ik kan trouwens nergens vinden dat de zogenaamde dierenarts op hun site (p.smith) wel echt dierenarts is.... Nog een gevalletje van misleiding?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:26

Hinke schreef:
Brainless schreef:
@Hinke

Dat is dus wel het geval geweest en daarvoor is hij ook veroordeeld.

En niet alleen voor de medicijnen; zoals je bij de uitspraak kan lezen.

Ok het is misschien afhankelijk van welk woordenboek je hanteert, maar dit is wat je op dokterdokter.nl vindt:

Kwakzalver
iemand die personen nutteloze middeltjes aansmeert en hen belooft dat zij zullen genezen.

@Brainless bedankt voor je link! Kan ik het stukje voor de 2de keer lezen. Ook nuttig misschien voor de nieuwsredactie omdat nog eens door te lezen zodat ze begrijpen hoe je een onafhankelijk nieuwsartikel kan schrijven zonder woorden als kwakzalver te gebruiken |o

Merendeel van de behandelingen die hij aanbied zijn niet bewezen. Dus hij beweert wel degelijk dat hij kan genezen wat niet (bewezen!) zo is. En het omtoveren van ibuprofen.... Hoe wil je dat noemen dan?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:27

Als je de studie tot dierenarts afrond ben je Drs. (hij die nog doctor moet worden) je kunt dan gaan werken maar je kunt ook onderzoek gaan doen en promoveren waardoor je dus de doctorstitel verwerft (dr.)

Voor wat betreft de definitie van kwakzalver hou ik de van Dale aan en die zegt dit:

Citaat:
kwak·zal·ver (de; m,v; meervoud: kwakzalvers) 1iem. die onbevoegd de geneeskunde beoefent -

Dus ja, deze meneer is inderdaad een kwakzalver. Het zou toch wat zijn dat ik met mijn drs. titel ineens dierenarts zou gaan worden terwijl ik wiskundige ben :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:30

Relaxed schreef:
Komt ie weer mooi mee weg! Het is geen domme jongen, dat blijkt wel... Maar zal mij niet verbazen dat ie gewoon naar de andere kant van het land verhuisd en daar weer vrolijk verder gaat :n

Het zal mij niet eens verbazen als wanneer hij zijn kliniek weer opent er mensen zijn die naar hem terug gaan...

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:32

@Hinke: volgens de Dikke Van Dale (altijd nog leading wat betreft betekenissen):
Kwakzalver: iemand die nutteloze middelen toepast ter genezing van de en of andere zikte, of middelen beweert te kennen tegen alle mogelijke ziekte, ofwel iem. die zulks middelen, meestal met veel ophef, te koop aanbiedt - onbevoegd beoefenaar van de geneeskunst.

Er is dus niets gekleurd aan de term kwakzalver als je bekijkt waarvoor hij nu veroordeeld is.

Ik vind de straf trouwens erg mild. Die man had verschrikkelijk veel schade kunnen aanrichten (als dat tenminste niet ook gebeurd is).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:32

vonneke schreef:
Relaxed schreef:
Komt ie weer mooi mee weg! Het is geen domme jongen, dat blijkt wel... Maar zal mij niet verbazen dat ie gewoon naar de andere kant van het land verhuisd en daar weer vrolijk verder gaat :n

Het zal mij niet eens verbazen als wanneer hij zijn kliniek weer opent er mensen zijn die naar hem terug gaan...

Kliniek hoeft niet dicht.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:35

vonneke schreef:
Relaxed schreef:

Tja....als mensen er bewust voor kiezen om naar een kwakzalver (definitie Dikke van Dale) te gaan......zie Sylvia Millecam denk ik dan maar.

EDIT ben wel benieuwd of men hem aanhoudt als jurylid trouwens.......
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 10-08-15 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:36

Ik ken hem zakelijk en ik weet dat hij nooit zegt dat hij dierenarts is. Hij heeft ook gewoon een dierenarts in dienst. Al tijden. Op de website staat ook wat hij wél is. En wie de dierenarts is. http://m.paardenkliniekdehondsrug.nl/Over-ons.html.

Die hengst was opgegeven door de dierenartsen. Dat kun je aan de eigenaar vragen. Richard heeft hem gratis behandeld naar mijn weten met als voorwaarde dat hij er reclame mee mocht maken als het hem zou lukken. En het is hem heel goed gelukt zelfs.

Laserbehandelingen zijn trouwens geen voorbehouden handeling, iedereen mag dat doen. Dus dat ze dat noemen vind ik raar.

Ik neem geen stelling in wel of niet schuldig want de andere dingen weet ik niet. Maar dit wilde ik wel even kwijt.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:36

Bijzonder dit...de beste stuurlui staan weer aan wal op Bokt.nl ;-)
Een oud lesklant van mij heeft haar paard meerdere malen door hem laten behandelen.
In die behandelingen gaf hij duidelijk aan géén dierenarts te zijn en er afwijkende medische ideeën op na te houden maar, hij wist deze zodanig te onderbouwen dat het paard in kwestie behandeld werd.
Het staat je als eigenaar van een paard/koe/olifant vrij om hiervoor te kiezen; en warempel; waar menig dierenarts en kliniek de hoop volledig hadden opgegeven loopt het dier nu Z2 proeven met winst en zonder een centje pijn.
Deze man is ontzettend slim, irritant betweterig maar weet wel waar hij het over heeft(althans in dit specifieke geval). Dat hij zelf medicatie ombouwt en hier vervolgens grof op verdient...tja, ook dat kan ik alleen maar slim noemen.
Waar dus de term kwakzalver vandaan komt...ik weet het niet, maar het klopt imo niet.
Ipv alles op dit soort figuren af te schuiven kun je ook eens de hand in eigen boezem steken; hoe vaak nemen wij wel niet klakkeloos aan wat onze hoefsmid/osteopaat/fysio/masseur/instructrice ons verteld?
En hoe vaak zijn we dan niet mega-happig op alle ''poedertjes'' en ''pilletjes'' die je overal online kunt kopen en die 9 vd 10 keer ook bestaan uit één grote placebo...

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:37

Tazzey schreef:
Als je de studie tot dierenarts afrond ben je Drs. (hij die nog doctor moet worden) je kunt dan gaan werken maar je kunt ook onderzoek gaan doen en promoveren waardoor je dus de doctorstitel verwerft (dr.)

Voor wat betreft de definitie van kwakzalver hou ik de van Dale aan en die zegt dit:

Citaat:
kwak·zal·ver (de; m,v; meervoud: kwakzalvers) 1iem. die onbevoegd de geneeskunde beoefent -

Dus ja, deze meneer is inderdaad een kwakzalver. Het zou toch wat zijn dat ik met mijn drs. titel ineens dierenarts zou gaan worden terwijl ik wiskundige ben :D

Om eerlijk te zijn, zou ik het niet eens zo gek vinden. Als ik geloof in de werking van lasertherapie, zou ik -als natuurkundige met enige kennis van lasers, zo'n apparaat kunnen kopen en mijn therapie kunnen aanbieden. Het is aan klanten zelf om te bepalen of ze geloven dat het voor hun werkt. Overigens is het niet zo dat zijn HLLT volledig uit de lucht komt vallen. Het wordt in het buitenland wel gebruikt. Lees bijv. dit eens http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&ved=0CEMQFjAFahUKEwi-poj-tZ7HAhWDpnIKHfIwCRw&url=http%3A%2F%2Fwww.voorjaarsdagen.org%2Findex.php%3Foption%3Dcom_phocadownload%26view%3Dcategory%26download%3D2308%3Ashort--and-long-term-outcome-of-highpower-laser-therapy%26id%3D97%3Aequine-beva-hippozorg-april-10-2015%26Itemid%3D115&ei=XIzIVb6ILYPNygPy4aTgAQ&usg=AFQjCNE2Nm5l9TT6N8awMT124KJmsOFlIQ&sig2=45YerLxcmITZ4cCN6HguyQ

En daarnaast zijn er ook therapieen aangeboden door dierenartsen waarvoor geen supersterk bewijs is.

vuurneon

Roodvos schreef:
Brainless schreef:

Nou, hij is dus kennelijk wel doctor, maar geen dierendokter. Maar door zijn dr titel te gebruiken wekte hij een valse indruk.
Utrechtse dierenartsen zijn bij mijn weten ook drs, geen dr?

Als je promoveert word je Dr. Kan in de wiskunde zijn, in de geneeskunde of in de filosofie (etc) ... Dr staat voor Doctor (en geen dokter dus) en is een beschermde titel.
Je uitgeven voor dierenarts en je bent het niet is ook meer dan een tik op de vingers waard :=
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 10-08-15 13:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Roodvos

Tazzey schreef:

Dat zou wat zijn! Dat is net zoiets als dat ik als chemisch technoloog (ir) dan ineens verstand zou hebben van takels en hijskranen .... :x .

Ik vind dit geval persoonlijk ernstiger dan iemand die met een stokje prevelend rond een paard loopt, drie keer klopt en knijpt, en met het advies een kiezelsteen aan de voerbak te binden de eigenaar 60 euro in rekening brengt.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:38

Wildgirl schreef:
Een oud lesklant van mij heeft haar paard meerdere malen door hem laten behandelen.
In die behandelingen gaf hij duidelijk aan géén dierenarts te zijn en er afwijkende medische ideeën op na te houden maar, hij wist deze zodanig te onderbouwen dat het paard in kwestie behandeld werd.
Het staat je als eigenaar van een paard/koe/olifant vrij om hiervoor te kiezen; en warempel; waar menig dierenarts en kliniek de hoop volledig hadden opgegeven loopt het dier nu Z2 proeven met winst en zonder een centje pijn.
Deze man is ontzettend slim, irritant betweterig maar weet wel waar hij het over heeft(althans in dit specifieke geval). Dat hij zelf medicatie ombouwt en hier vervolgens grof op verdient...tja, ook dat kan ik alleen maar slim noemen.
Waar dus de term kwakzalver vandaan komt...ik weet het niet, maar het klopt imo niet.
Ipv alles op dit soort figuren af te schuiven kun je ook eens de hand in eigen boezem steken; hoe vaak nemen wij wel niet klakkeloos aan wat onze hoefsmid/osteopaat/fysio/masseur/instructrice ons verteld?
En hoe vaak zijn we dan niet mega-happig op alle ''poedertjes'' en ''pilletjes'' die je overal online kunt kopen en die 9 vd 10 keer ook bestaan uit één grote placebo...

Amen!
Laatst bijgewerkt door Hinke op 10-08-15 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:39

Ik denk dat Hinke het nu wel weet hoor, na tig keer de dikke van Dale te hebben gequote.
Zij heeft niets fout gedaan!

Persoonlijk vind ik dat iedereen hard van leer trekt en vervolgens weer adviseerd om bij die en die persoon het paard na te laten kijken omdat die persoon wonderen heeft verricht bij het paard van een tante van een kennis.
Dat mag en kan allemaal wel, terwijl die mensen ook negen van de tien keer geen diergeneeskundige achtergrond hebben, soms hebben ze niet eens de cursus afgemaakt waar ze ooit mee begonnen zijn (of hebben zelf maar een opleiding verzonnen).

Ik weet niet wat erger is eerlijk gezegd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:40

ik vind het eerder fascinerend dat er mensen zijn die het blijkbaar slim vinden dat iemand zo omgaat met medicatie :+ Ik vind het schandalig.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:41

Zwerte schreef:
Onbegrijpelijk! Ik zeur niet snel over lage straffen, maar is dit echt alles? Deze kwakzalver (want dat IS hij gewoon) heeft flink geld verdiend met illegale praktijken en dan is dit de straf? Die lacht zich rot joh, dat verdiend hij binnen no time wel weer terug.
Dat mensen het voor hem opnemen snap ik al helemaal niet. Dierenarts is niet voor de lol een beschermd beroep. Diagnoses stellen mag hij al niet! En hoe kan je in vredesnaam goedpraten dat iemand een humaan middel neemt, dat even leuk omtovert tot een zelfverzonnen paardenmiddel en met dat bedrog bakken met geld binnen sleept? Dat is gewoon doelbewuste misleiding. Deze man wil gewoon goed geld verdienen met een hele hoop nonsens. Erg jammer dat hij er nog mee weg komt ook....bah, ik word echt misselijk van zulke nare figuren.
Ik kan trouwens nergens vinden dat de zogenaamde dierenarts op hun site (p.smith) wel echt dierenarts is.... Nog een gevalletje van misleiding?

Ook "echte" DA's verdienen handen vol geld aan illegale praktijken. Hij niet alleen......
Ik praat niet goed dat hij zich heeft uitgegeven als DA, ik denk dat het vertrouwen wel weg is bij de mensen nu dit eruit komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:41

Wildgirl schreef:

En als nu op lange termijn blijkt dat Ibuprofen bestandsmiddelen bevat welke slecht zijn voor een paard?
Is het dan nog zo slim?

Deze medicijnen zijn uitvoerig getest om gebruikt te worden voor mensen. Niet voor dieren.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:42

Ook al heeft de man misschien verstand van het behandelen van peesblessures e.d., alsnog een grof schandaal om je voor DA voor te doen en Ibuprofen onder een andere naam uit te geven. Helemaal bizar dat zo iemand zelf een kliniek kan starten en dat de kliniek dus zelfs open kan blijven na de uitspraak van de rechter. Alleen de term kliniek vind ik al misleidend...

Ben wel benieuwd of er Bokkers zijn die hun paard bij hem hebben laten behandelen en wat hun ervaringen zijn.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:43

Roodvos schreef:
Ik vind dit geval persoonlijk ernstiger dan iemand die met een stokje prevelend rond een paard loopt, drie keer klopt en knijpt, en met het advies een kiezelsteen aan de voerbak te binden de eigenaar 60 euro in rekening brengt.

Waarom kwalijker? Ik ken mensen met stokjes die het driedubbele vragen er er nog mee wegkomen.
Deze man geeft tenminste nog medicijnen met werkzame stoffen, iets wat ik me afvraag met al die watertjes of stenen die voor grof geld verkocht worden.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:45

Wildgirl schreef:

Slim is hij zeker. Die medicatie zou ik niet zo snel slim noemen, dat is gewoon puur bedrog. En tja daar heb ik toch echt geen goed woord voor over.
En wat betreft hand in eigen boezem: no problem. Ik neem zelden tot nooit iets klakkeloos aan, check diplomas etc, duik zelf de wetenschappelijke literatuur in als ik het niet vertrouw....en poedertjes en pilletjes lach ik hard om. Mag ik dan wel deze bedrieger veroordelen voor zijn zeer discutabele praktijken?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:46

vuurneon schreef:
ik vind het eerder fascinerend dat er mensen zijn die het blijkbaar slim vinden dat iemand zo omgaat met medicatie :+ Ik vind het schandalig.

Welkom in 2015...wat en hoe denk je dat de huidige, bekende, medicatie werkt?
Zaken als AB, pijnstilling, Ventipulmin etc?
Jij denkt serieus dat daar géén woekerwinsten op worden gemaakt?
Als jouw DA, waar je het volste vertrouwen in hebt, aan komt zetten met bepaalde medicatie en hij/zij kan dit voor jou voldoende onderbouwen; weiger je het dan?
Nee, dan geef jij het ook aan je dieren, net als ieder ander die vertrouwt op de kunde van een specialist.
Dat deze man geen specialist is klopt maar, hij heeft ook altijd braaf gemeld dat hij geen DA is....
Dan is het toch een vrije keuze van mensen om wel of niet te behandelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:47

ingvdh schreef:
Roodvos schreef:

Waarom kwalijker? Ik ken mensen met stokjes die het driedubbele vragen er er nog mee wegkomen.
Deze man geeft tenminste nog medicijnen met werkzame stoffen, iets wat ik me afvraag met al die watertjes of stenen die voor grof geld verkocht worden.
.

Werkzame stoffen voor mensen...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:48

@Zwerte...het ís geen bedrieger! Als hij nou had lopen verkondigen dat hij DA is geweest á la..maar dat deed hij dus juist niet.
Imo is het niet meer een bedrieger dan ieder andere behandelaar van dieren met als enige verschil dat zijn therapieën regelmatig bijzonder positief uitpakken op het moment dat alle hoop verloren is.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:49

Wildgirl schreef:
Dat deze man geen specialist is klopt maar, hij heeft ook altijd braaf gemeld dat hij geen DA is....

Laat de rechter het nou niet met je eens zijn :+ :

Zowel rechter Läkamp als officier Van Ieperen wezen er op dat Van D. zich ‘chef de clinique' noemde en zijn doctorstitel gebruikte. Op die doctorstitel heeft hij recht, maar hij wekte er de indruk mee dat hij wel degelijk dierenarts is. De rechter rekent hem dit zwaar aan.