ISES: Hyperflexie hoort niet thuis in de paardensport

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:19

Afbeelding

Alstublieft

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:24

Even een vraagje voor alle duidelijkheid. Elisa2, wat denk jij dat een loodlijn is? En wat denk jij dat 'de neus eruit' betekent? :=

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:25

Euuuh Elise2, idd wat is volgens jou de loodlijn???

Elisa2

Re: ISES: Hyperflexie hoort niet thuis in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:26

Afbeelding

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:26

Elisa2 schreef:
[ Afbeelding ]

Alstublieft

Een rare (lees onjuiste) definitie van "neusje eruit" dus.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:29

"Het neusje eruit" :

Wat ermee bedoeld wordt is dat het dier met de neus naar voren wijst inplaats van naar de borst. Terwijl hij wel de welving maakt in de hals en de bovenste halsspier vanuit de schoft aanspant.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:32

Maar hoe zie je dan dat het paard op jouw plaatje de neus naar voren wijst? Dat paard heeft toch duidelijk zijn neus in de richting van de borst?

En meer in het algemeen, als een paard z'n neus achter de loodlijn heeft, dan wijst het toch altijd meer naar de borst dan naar voren?

Ik volg je redenatie gewoon niet.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:33

@elisa2: als je dan verder leest bij de bron van de 2de foto, weet je genoeg...
Laatst bijgewerkt door maximuss op 10-08-15 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:33

Elisa2 schreef:
"Het neusje eruit" :

Wat ermee bedoeld wordt is dat het dier met de neus naar voren wijst inplaats van naar de borst. Terwijl hij wel de welving maakt in de hals en de bovenste halsspier vanuit de schoft aanspant.

Dus niet zoals op de foto waarmee je dat meent te demonstreren....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:39

Anoeska schreef:
Maar hoe zie je dan dat het paard op jouw plaatje de neus naar voren wijst? Dat paard heeft toch duidelijk zijn neus in de richting van de borst?

En meer in het algemeen, als een paard z'n neus achter de loodlijn heeft, dan wijst het toch altijd meer naar de borst dan naar voren?

Dat bedoel ik nu net, een paard kan zijn neus eruit hebben als het zo ver als het lichamelijk kan de neus naar voren heeft. Waarbij het bij sommige paarden dan meer richting de borst kan wijzen omdat ze anatomisch zo zijn gebouwd en dus wat achter de loodlijn lopen. Wat dan dus niet per definitie niet wil zeggen dat ze de neus er niet uit hebben.

Pfft, ik weet even niet hoe ik het simpeler moet uitleggen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:42

Elisa2 schreef:
Dat bedoel ik nu net, een paard kan zijn neus eruit hebben als het zo ver als het lichamelijk kan de neus naar voren heeft. Waarbij het bij sommige paarden dan meer richting de borst kan wijzen omdat ze anatomisch zo zijn gebouwd en dus wat achter de loodlijn lopen. Wat dan dus niet per definitie niet wil zeggen dat ze de neus er niet uit hebben.

Dat komt waarschijnlijk omdat je het zelf niet helemaal begrijpt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:44

Neus er uit is als ze VOOR de loodlijn (de verticale lijn) zijn met het hoofd. En dus niet als ze daar twee centimeter achter lopen, dan kun je dus niet spreken van "neusje er uit".

Je haalt twee begrippen door elkaar. De vraag is gerechtvaardigd of het een ramp is als je paard tijdens een training eens een paar centimeter met de neus áchter de loodlijn "duikelt". Dat maakt iedereen tijdens de training, met name tijdens de opleiding, van een paard doorgaans wel eens mee en dat duidt dikwijls er op dat het paard het gevraagde nog te moeilijk vindt voor het stadium waar-ie op dat moment in is.
Het is dus vaak een balansgebrek, of krachtgebrek.
Dat zal zich dan tijdens de training niet doelbewust door de ruiter, maar door het paard zelf enkele seconden voordoen. Dat is heel wat anders dan de gerichte achter de loodlijn trekkerij.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:39

Elisa2 schreef:
Anoeska schreef:

Zitten paarden dan verschillend in elkaar volgens jou? Misschien dat jij degene bent die zich wat meer in de anatomie en biomechanica van het paard mag verdiepen. Alle paarden 'werken' hetzelfde hoor. Het is de ruiter die ze in de juiste of verkeerde houding laat lopen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 17:46

Misschien is het begrip loodlijn niet helemaal duidelijk. Er is maar 1 loodlijn en niet 1 die je kunt draaien. Net zoiets als de windrichting noord. Er is maar 1 noorden, hoe je het kompas ook draait.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:11

Maar er wordt beweerd dat met achter de loodlijn lopen (dus ook laag en rond) de luchtpijp dichtgedrukt wordt. En dat "acht de loodlijn" altijd slecht is.

de fei gaat uit van neus op of voor de loodlijn bij een opgerichte wedstrijdhouding. Dus met de nek als hoogste punt.
Als vervolgens het paard minder opgericht loopt en met zelfde teugellengte en zelfde mate van buiging in de nek en zelfde ruimte in de kaak ( of zelfs meer neusje er uit) de hals laat zakken vanuit de schoft, zal dat paard daardoor met de neus achter de loodlijn komen te lopen.

Om bij een minder opgerichte houding nog steeds de neus voor de loodlijn te houden zal het paard steeds meer zijn neus er uit moeten steken en vaak ook minder buiging krijgen in de hals. Aan elkaar rijden en het boogje aanspannen(de elastische verbinding) om meer kracht te krijgen wordt dan ook lastiger.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:30

Elisa2 schreef:
[ Afbeelding ]

Alstublieft

Dit is een trainingshouding (kan nog veel lager). Nek is hier niet het hoogste punt. Als je nu de foto zo achterover kantelt dat de nek wel het hoogste punt is zie je dat de neus voor de loodlijn zou zijn bij deze mate van afbuigen in nek en deze ronding in de hals. Er wordt dus niet extreem rond gereden en de kuchtpijp wordt niet meer vernauwd dan wanneer de houding opgericht voor dw loodlijn zou zijn.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:38

Ik snap je gewoon hoor Elisa2. Had ook geen foto nodig om te begrijpen wat je bedoelt

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 20:33

Maar als je een Rollkür foto zo draait dat de nek net achter de oren het hoogste punt is, is de neus ook ineens niet meer of niet meer zo erg achter de loodlijn...

En daar zit het hele probleem, je wil dat het paard van achter naar voren beweegt, dat de beweging vloeiend door het lijf kan, waarbij het hele lijf ontspant incl. de kaken.

Hoe kan dat als je het paard zo instelt dat er een valse knik ontstaat, de nek achter de oren niet meer het hoogste punt is?
Hoe kan iets stromen als er een knik in is?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 23:01

Dorine92 schreef:
Ik snap je gewoon hoor Elisa2. Had ook geen foto nodig om te begrijpen wat je bedoelt

En jullie snappen beide niet wat een loodlijn is....

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 07:14

joyce B schreef:
Elisa2 schreef:
[ Afbeelding ]

Alstublieft

Dit is een trainingshouding (kan nog veel lager). Nek is hier niet het hoogste punt. Als je nu de foto zo achterover kantelt dat de nek wel het hoogste punt is zie je dat de neus voor de loodlijn zou zijn bij deze mate van afbuigen in nek en deze ronding in de hals. Er wordt dus niet extreem rond gereden en de kuchtpijp wordt niet meer vernauwd dan wanneer de houding opgericht voor dw loodlijn zou zijn.

Zo beetje gedraaid, niks aan de hand met die rollkür, netjes voor de loodlijn :)

Afbeelding

Maar even weer terug naar wat ISES wil, als ze al iets kunnen doen tegenover de FEI en alle belangen die daar spelen....
Stel dat de FEI zegt 'prima mensen van ISES we zetten het in ons regelement: geen hyperflexie meer'.

Dan is het net als met het verbieden van Rollkür, ze doen nog steeds hetzelfde, ze noemen het alleen anders. Toen werd het LDR en hyperflexie.

Het enige wat de FEI hoeft te doen is er een andere naam voor verzinnen...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 07:18

En leren de juryleden dan ook een paard dat zo getraind is te herkennen? Want anders gaat het achter gesloten deuren natuurlijk gewoon verder.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 07:34

Het laat sporen na in de bespiering, neem aan dat er in de jury opleiding een stukje anatomie zit?
Ik bedoel ze moeten het werk met dieren beoordelen, lijkt me een serieuze taak.

Ik sprak eerder dit jaar iemand die zich enorm verdiept in de anatomie, gaat ook regelmatig naar snijdagen om een overleden paard uit elkaar te halen en er van te leren.
Die gaf aan dat iedere ruiter en jury dat eens zou moeten doen.

Alleen in de kaak zitten al zoveel spieren, het paard kauwt met een maalbeweging, voor elke richting is een spierbundel en die liggen allemaal over elkaar in de kaak.
Waar moet dat allemaal blijven als een paard zo in de krul wordt getrokken?
Behalve die spieren zit daar nog zoveel meer weefsel, er raakt zoveel bekneld, we gaan het echt nog eens meemaken dat er in de ring een paard stuk gaat, hij stikt of raakt ter plekke atactisch.

Deze loopt nog niet eens zo ver achter de LL, maar kijk naar het hoogste punt van de nek en waar dat zou moeten zijn, probeer maar eens een streepje licht tussen hoofd en hals te ontdekken.
Aan de foto te zien is dit een wedstrijd situatie, hoe gaat het er dan thuis aan toe?
Sommige paarden zullen lastig op lengte te rijden zijn, sommige rassen staan er bekend om makkelijk op te krullen en kort in de nek te worden.
Maar dan moet je thuis maar door oefenen en dan pas komen starten, jury's zouden dit niet mogen toestaan.
Gaat tegen de reglementen, de anatomie en het welzijn van het paard in.

Ze willen de dressuursport groot houden, maar ik hoor van steeds meer paardenmensen dat ze er afkeer van krijgen. Maar ook niet paardenmensen vinden het onaantrekkelijk om naar te kijken.
De FEI moet eens doen waar het voor zegt te zijn: de belangen van dier en sport boven de belangen van de mensen in de VIP ruimtes stellen.

Afbeelding

De Romeinen zaten vroeger in arena's te juichen als dieren met elkaar en mensen vochten, dat noemen we barbaars, stierenvechten is barbaars.

Maar ga met je bling bling op een paard zitten, trek hem in de krul zodat de voorbenen lekker zwaaien, catchy muziekje er onder en klappen en juichen maar!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 07:45

Ik kan het alleen maar volledig met je eens zijn.
Maar ook in de basissport, daar begint het en zolang het beloond wordt, gaat het niet veranderen. Ik denk dat de meeste het onbewust niet goed doen, en ondertussen is het paard stug of zwaar in de 'aanleuning'. Rara...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 08:04

Je kunt het veel mensen niet kwalijk nemen, ze zien en horen niet anders, krijgen zo les, krijgen zo punten en zien anderen zo winnen.
Dan zal het wel goed zijn.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 08:31

Kuggur schreef:
Dorine92 schreef:

En jullie snappen beide niet wat een loodlijn is....

Ze zei niet loodlijn, ze zei neusje er iets uit houden. Dat is iets heel anders