Paard overleden na beenbreuk, vrachtwagen rijdt door

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

yerevan

Re: Paard overleden na beenbreuk, vrachtwagen rijdt door

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:45

Dode hoek of niet, ongeluk kan gebeuren maar je hebt spiegels die zitten er niet voor niets. Dus erna moet je toch wat gezien hebben. Ik spreek als beroepschauffeur en je hebt genoeg spiegels om te zien wat er achter je gebeurd is.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:46

Jolliegirl schreef:
Horsy83 schreef:
Je hebt een ontzettend grote dode hoek bij een vrachtwagen en zeker in die bocht. Hoe cru dat ook klinkt...

Ik denk dat die niks gezien heeft. Heb ooit lessen gehad in een vrachtwagen je ziet geen steek. Ontzettend moeilijk rijden.

Weet niet hoe jik dan gekeken hebt.. Maar je ziet genoeg...
En dr is zoiets als een dodehoekspiegel...
Zelfs een extra tegenwoordig...

En toch gebeuren er genoeg ongelukken omdat je ze "net" even niet (of te laat) zag.
Er zijn niet voor niks zoveel campagnes en maatregelen getroffen, de dodehoekspiegel helpt zeker, maar het blijft echt wel opletten nog.

Je zegt het net alsof die het dus had moeten zien, ALS het al is gebeurd dat er een aanrijding/botsing is geweest.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:50

Ludique96 schreef:
Wat een vervelend ongeluk. Erg sneu voor de nabestaande.

En wat asociaal dat de chauffeur is doorgereden. Ook al zou hij het paard niet geraakt je stopt toch.

Waarom altijd meteen van het slechtste uit gaan van een mens?? er staat dat er niet precies duidelijk is wat er gebeurt is. Misschien is de vrachtwagen chauffeur zich echt van geen kwaad bewust dat kan ook. Geloof namelijk echt niet dat iemand bewust door rijdt na zoiets op sommige nagelaten.
Denk dat er misschien via Facebook naar de chauffeur gezocht moet worden als het zoveel mogelijk gedeeld wordt dan heb je kans dat hij/zij gevonden wordt. En dan kan ook naar dat verhaal geluisterd worden.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:52

Maar je hoort toch ook commotie waardoor je gaat kijken? En dan zie je het alsnog. En ook al heb jij niet zelf het paard geraakt, als je zoiets ziet dan stop je toch? Ik snap het niet. Hoe dan ook is de uitkomst van dit ritje zeer treurig te noemen. Sterkte voor de ruiter/amazone en evt overige betrokkenen..

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 21:31

Die commotie is er toch niet meteen? zo vrachtwagen rijdt minimaal 50 als je daar al niet harder mag. En als het dan ook nog eens een onoverzichtelijke weg is met bochten dan zie je niet zomaar wat er achter je gebeurt.
Vindt het echt super erg voor de eigenaar van het paard maar oordelen over die chauffeur is zo makkelijk zo lang er niet precies duidelijk is wat er gebeurt is kan je niet oordelen. Als er wel duidelijk is wat er gebeurt is en de chauffeur is schuldig dan kan je gaan oordelen.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 21:33

genja schreef:
Die commotie is er toch niet meteen? zo vrachtwagen rijdt minimaal 50 als je daar al niet harder mag. En als het dan ook nog eens een onoverzichtelijke weg is met bochten dan zie je niet zomaar wat er achter je gebeurt.
Vindt het echt super erg voor de eigenaar van het paard maar oordelen over die chauffeur is zo makkelijk zo lang er niet precies duidelijk is wat er gebeurt is kan je niet oordelen. Als er wel duidelijk is wat er gebeurt is en de chauffeur is schuldig dan kan je gaan oordelen.

_/-\o_

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 21:39

Dimple schreef:
Als je goed kijkt zie je dat het paard op het fietspad ligt. De weg waar het dier ligt is verdeeld in rij en fietsgedeelte. Dat zie je goed op de foto linksonder.

Het andere pad wat daar loopt is voetpad volgens mij.

Ja nu zie ik het, dank je wel.
Het boeit in zoverre dat je je toch probeert voor te stellen hoe een en ander gebeurd is.

.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 21:42

Jolliegirl schreef:
Horsy83 schreef:
Je hebt een ontzettend grote dode hoek bij een vrachtwagen en zeker in die bocht. Hoe cru dat ook klinkt...

Ik denk dat die niks gezien heeft. Heb ooit lessen gehad in een vrachtwagen je ziet geen steek. Ontzettend moeilijk rijden.

Weet niet hoe jik dan gekeken hebt.. Maar je ziet genoeg...
En dr is zoiets als een dodehoekspiegel...
Zelfs een extra tegenwoordig...

De dode hoek is kleiner maar niet onbestaand. Zelfs de extra spiegels dekken niet alles.

Bovendien maakt de motor zo'n kabaal dat je 'commotie' best kan missen. :) buiten de vrachtwagenmotor hoor je amper wat als je er in rijdt. En áls ie m aan getikt heeft, dan zal die dat echt niet gevoeld hebben. met die dingen rijd je over een fietser zonder het te voelen. Dus het hoeft echt geen kwade wil geweest te zijn van de chauffeur.

yerevan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:17

Als je twee Ruiters' met een vrachtwagen passeert op een fietspad zo dicht langs de rijbaan kijk je altijd in de spiegel. Tenminste zo zou het moeten.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:24

Wie weet is paard wel laatste moment ervoor gesprongen. Dat is niet zichtbaar en zal je in zo'n wagen niet voelen. Wat als... maakt het voor de eigenaar / betrokkene niet minder erg.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:27

een vraag om wellicht over na te denken voor de mensen die menen dat de vrachtwagenchauffeur wel degelijk iets moet hebben opgemerkt en had moeten stoppen.

als je het artikel leest, weet het meisje zelf blijkbaar niet of het paard nu wel of niet geraakt werd (anders was daarover geen onduidelijkheid geweest, immers dit zal de politie zeker gevraagd hebben, of de dierenarts die erbij was)..

als het meisje het niet zeker weet dan is er dus geen 'klap' geweest waarbij het dier direct ter aarde stortte?

Wat moet de chauffeur dan precies gezien hebben dat hem zou moeten hebben laten stoppen?
een paard dat verschiet? hoeveel paarden verschieten er niet van verkeer.. hoe moet je als vrachtwagen chauffeur, als je geen klap opgemerkt heb (ik ga uit van het goede van de mens), misschien zelfs zonder verstand van paarden, het verschil zien tussen een verschietend, paniekerend paard en een paard dat zich geblesseerd heeft op een dusdanig wijze dat het daarop moet worden afgemaakt?

Voor hetzelfde geld is het paard in paniek verschoten, heeft zich daarbij op een vreselijke manier verstapt.. Tegen de tijd dat het paard dan het been gebroken heeft en hierop reageert (hersenen registreren als je in paniek bent soms ook niet direct een breuk, immers bij paniek komt adrenaline vrij), was de vrachtwagen misschien al de bocht om (begrijp uit de reacties dat dit zich bij een bocht afspeelde?).

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 23:34

Het is daar best een link stukje. Als de meiden vanaf de kant gekomen zijn waar het op de foto op lijkt, zijn ze over een spoorviaduct gelopen waar het best smal is. Waar een fietsstrook ligt, die ligt dus pal naast/op de rijbaan van de auto's en bij het viaduct loopt ook een soort voetpad. Maar van dat voetpad moet je weer af de fietsstrook op als je het viaduct over bent gegaan. Ook ligt er een aardige scherpe bocht voor waar je niet hard doorheen kan rijden, de advies snelheid is daar ook 30, en je ziet er best slecht als je daar aankomt rijden wat er bij die brug loopt, rijdt of fietst. Ook zit er na die bocht gelijk een oversteekplaats voor fietsers en voetgangers, wat het ook niet veiliger maakt. Ik heb daar ook al eens flink moeten remmen voor voetgangers die in de bocht op de fietsstrook liepen.
Het paard ligt op de foto net voorbij het viaduct. Maarja , hij kan in paniek daar naartoe gerent zijn, dus dat het op het viaduct allemaal is begonnen of het is net na het viaduct gebeurt weet je zo niet. De vrachtauto chauffeur heeft ze alleen maar ruim kunnen passeren als er voor hem/haar geen tegenliggers waren. Hij/zij heeft waarschijnlijk niet op tijd kunnen zien dat de meiden daar liepen door de bocht. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij/zij zomaar kan doorrijden als hij/zij heeft gemerkt dat de paarden schrokken.

Echt een nachtmerrie voor elke paardeneigenaar om zo je dier te moeten verliezen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 23:50

maar wie stopt er als paarden schrikken?

eigenlijk alleen mensen met verstand van paarden om te kijken of ze kunnen helpen om een paard eventueel weer onder controle te krijgen..

als hij al opgemerkt heeft dat de paarden schrokken (immers zoals je beschrijft is hij in een oogwenk op een punt dat hij ze al niet meer kan zien). dan ga je er toch vanuit als leek dat iemand die met paarden op stap is, weet hoe hij een geschrokken paard kalmeert? paarden schrikken en verschieten om de haverklap.. ik heb eigenlijk nog nooit iemand zien stoppen als paarden schrokken van het een of ander.

je stopt alleen als je ziet dat het misgaat.. een verschietend paard of geschrokken paard in je spiegel is niet altijd een indicatie van dat er iets gruwelijk misgaat toch?

ik als paardenliefhebber weet dat er nog altijd iets mis kan gaan als ik zie dat een paard verschiet of panikeert. als dat voor of achter mij gebeurd dan laat ik het gas los en houdt ze in het oog of alles goed gaat, maar ik ga niet zomaar op de rem en stop, in beginsel ga ik ervan uit dat degene die een paard mee heeft op de openbare weg, weet hoe hij het dier in de hand kan houden of terug in de hand kan krijgen.

hoe moeilijk moet het dan te beoordelen zijn voor een paserende leek? Die er waarschijnlijk nog veel sneller vanuit gaat dat het allemaal in orde is en dat zo'n meisje het dier in de hand kan houden.

en dat is, als de vrachtwagenchauffeur al iets heeft opgemerkt.

Het meisje lijkt zelf immers niet eens goed te weten wat er nu precies gebeurd is. als zij terwijl ze het dier vast had, of erop zat, niet gemerkt heeft of het dier nu geraakt werd, het dier de vrachtwagen raakte of dat het dier verschoot en ongelukkig wegkwam.. hoe moet een vrachtwagenchauffeur dan iets merken? zelfs als hij een paard opzij ziet schieten in z'n ooghoek. Youtube staat vol met paarden die half uit hun plaat gaan bij passerend verkeer, hoe moet je dan bedenken dat het dier gewond is geraakt als er geen indicator is, of dat het gewond zal gaan raken?

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 23:59

Ja daar heb jij helemaal gelijk in. Wat ik begrijp uit het verhaal liepen ze naast het paard. Dan hebben ze waarschijnlijk aan de kant van de weg gelopen, dus links van hun paarden. Dat zou ik gedaan hebben in iedergeval. Dus dan zou je denken dat de vrachtauto ook de ruiter geraakt moet hebben als het paard geraakt is.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 05:18

ja ken het stuk

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:28

Is er al duidelijkheid hoe de vrachtwagen eruit zag?

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:47

Ik heb er niks meer over gehoord.