Anky van Grunsven opgenomen in EK reiningteam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 12:45

Elk land moet ergens in groeien.
Moet je eens zien wat Nederland eigenlijk allemaal wel kan?
Botenbouw? Windmolenparken? Straks krijgen we google op onze grond!!
Maar ook in de sport doen wij het niet slecht!
Dressuur staat erg hoog! Maar voetbal is ook niet mis?? Kijk eens naar de schaatsers??
Laten we het niet hebben over onze musicale talenten??

We zijn maar een klein kikkerlandje! Met zoveel talent voor zoveel dingen!
Dan mag je niet verwachten, dat een sport, wat hier niet eens zo dichtbij vandaan komt, ineens op het niveau zit, van waar het wel weg komt, toch?

Natuurlijk kunnen we daar naartoe trainen. Maar dit vraagt gewoon heel erg veel tijd!

Ik vind het wel grappig, dat een dressuurkoningin 2 takken van sport doet.
Of ze goed is of niet, i dont know, ik heb daar geen verstand van.

(Ik mountainbike naast paardrijden, en ik vind mezelf heel erg goed!! Want ik kan de groep bijhouden, niet elke rit doe ik aan boom of modderknuffelen en heb vooral lol nou, vind ik olympisch genoeg!! Ik haal mijn medailes wel, in boomblaadjes :') )

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 12:56

Free2 schreef:
Volgensmij hebben de NL Eventers vorig jaar op de WEG een bronzen medaille gehaald dus dat vind ik wel meevallen :)

Het eventing team vertrekt niet naar Burghley met dezelfde verwachtingen als waarmee het dressuurteam naar Aken vertrekt. Daar scoren ze niet consistent genoeg voor. En datzelfde geldt voor endurance, polo, voltige, en noem er nog maar een paar op. Nogmaals, nou én?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 12:59

Ik heb altijd geleerd: meedoen is belangrijker dan winnen :Y)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 13:02

listiglistje schreef:

Nou inderdaad!
En het allerbelangrijkste:

Heb plezier in de dingen die je doet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 13:11

En ondertussen blijft het verrassend dat het kennelijk 'niet kan' dat iemand verdienstelijk meestuurt in verschillende disciplines. Terwijl mijn idee is dat iemand die één tak beheerst, juist ook makkelijker een (min of meer vergelijkbare) andere tak van sport kan beheersen.

Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat een eventer ook bv makkelijker kan omschakelen naar steeple chase rijden. Of dat een poloruiter ook horsebal kan spelen.

Sowieso zijn eventers het ultieme voorbeeld van meerdere disciplines beheersen, trouwens...

Waarom is het dan zo raar dat Anky in twee disciplines uitkomt? Ze lest fanatiek bij Rieky dacht ik, die heeft ook dat paard voor haar gevonden. Wat is daar in hemelsnaam mis mee?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 13:21

Wie zegt dat het raar is en dat er iets mis mee is? Al start ze volgend jaar met een springpaard. Haar feestje. Het blijft alleen een feit dat er betere reiningruiters zijn in Nederland die niet (willen) starten op het EK.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 13:37

Maar dat verkleinde woordje is wel essentieel. Want nu zijn er reacties die het onbegrijpelijk vinden dat ze geselecteerd is en wordt gesuggereerd dat 'je alles kunt kopen', ten koste van betere ruiters.
Maar als anderen hun neus er voor ophalen, dan ben ik als leek wel benieuwd waarom en is de kritiek op Anky zo ongefundeerd als maar zijn kan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 13:51

Ik vermoed dat de 'westernmensen' geirriteerd zijn omdat de titel van dit bericht niet in de eerste instantie gaat over de westernsport maar over Anky en pas in de tweede instantie over westernsport. En dat voelt aan alsof reining inferieur is aan het fenomeen Anky en daarmee aan de dressuur. En dat heeft geen donder te maken met Anky als persoon (dat zij een magnifiek ruiter en paardenmens is ontkent denk ik niemand) en ook niet met haar rol als persoon in het reiningteam

En het gevoel hebben dat je favoriete sport wordt weggezet als inferieur steekt natuurlijk..

Overigens vind ik wel dat het nieuwsteam hierin een rol heeft om dit soort berichten op een tactischere wijze op te schrijven zodat zowel de dressuur ruiters als de western ruiters zich gekend voelen. En dat is niet heel ingewikkeld.

Saarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:21

Hoe gaaf is het om na jarenlang de beste van de wereld te zijn, alles te hebben gewonnen wat er te winnen valt in een bepaalde categorie van de paardensport, om vervolgens doodleuk in een andere categorie ook nog op hoog niveau mee te draaien. Chapeau!

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:21

Het gaat hier in de reacties van de westernruiters niet om het niet gunnen. Prima dat ze geselecteerd is, maar wat mij zeer irriteert is dat er wordt gedaan alsof de prestaties van Anky op nederlands topniveau zijn. Dat is het niet, en hiermee doe je heel veel serieuze reiningruiters tekort.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:26

Ik heb Anky toen zien rijden bij Goldenway die kreeg toen 68,5 punten maar ik vond het niet indrukwekkend. Ik heb er nog een gezien en die vond ik echt enorm goed en die kreeg maar 67 punten.
Dus ik denk ook dat het toch meer om haar naam is. :\

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:34

Sunny schreef:
Het gaat hier in de reacties van de westernruiters niet om het niet gunnen. Prima dat ze geselecteerd is, maar wat mij zeer irriteert is dat er wordt gedaan alsof de prestaties van Anky op nederlands topniveau zijn. Dat is het niet, en hiermee doe je heel veel serieuze reiningruiters tekort.

Als die serieuze reiningruiters hun neus niet zouden ophalen voor FEI wedstrijden, hadden we heel deze discussie niet....

Dus dan moet er ook niet gemekkert en gemiept worden als zij wel geselecteerd wordt. (omdat anderen niet willen)
Er staat nergens dat dit de absolute wereldtop is :roll: alleen het is nieuws omdat Anky een bekend persoon is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:52

listiglistje schreef:
Als die serieuze reiningruiters hun neus niet zouden ophalen voor FEI wedstrijden, hadden we heel deze discussie niet....

Dus dan moet er ook niet gemekkert en gemiept worden als zij wel geselecteerd wordt. (omdat anderen niet willen)
Er staat nergens dat dit de absolute wereldtop is :roll: alleen het is nieuws omdat Anky een bekend persoon is.

Heleboel van die serieuze westrijdruiters kunnen maar zoveel wedstrijden per jaar starten (financieel en fysiek voor het paard) dus zullen ze de voor hun geschiktere wedstrijden op hun agenda zetten. Vaak zijn dat de NRHA wedstrijden en vele in het buitenland. Kost dus wel wat om te starten. Dan kan ik me voorstellen dat het EK minder belangrijk voor ze is.
Rieky en Jurgen rijden veel paarden en hebben dus meer keuze om te bepalen welk paard ze waar starten. Dat is althans mijn visie erop.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:02

Ayasha schreef:
Ik leer uit deze topics van Anky niet dat western makkelijk is zoals iemand vreesde maar wel dat ik iig niet hoef over te stappen voor de leukere mentaliteit.
Djiez wat een zuur gedoe, dressuurtutten kunnen er nog wat van leren.
Ik hoop dat ze het goed doet. :)

Ik heb haar ooit Wizh zien rijden,en ze vertelde toen dat ze veel plezier had in het western rijden en in Wizh zelf.
Ik geloof ook dat Anky zelf proffesioneel genoeg is ,om niet te starten als ze niet goed genoeg zou zijn.
Het klinkt id nogal afgunstig allemaal.
Ik wens ze in ieder geval sucses.

Tieneke

Re: Anky van Grunsven opgenomen in EK reiningteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:13

Ik ben blij voor haar!

Verder vind ik het echt een discussie om te discussiëren. Absurd.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:43

RianneEnzo schreef:
Ik heb Anky toen zien rijden bij Goldenway die kreeg toen 68,5 punten maar ik vond het niet indrukwekkend. Ik heb er nog een gezien en die vond ik echt enorm goed en die kreeg maar 67 punten.
Dus ik denk ook dat het toch meer om haar naam is. :\

Nou en als je dus na gaat een score 70 pas betekend je alles goed gedaan hebt.......

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:47

Ja oke, ik zie er ook naar uit om te kijken hoe ze het zal doen ik zeg ook niet dat ze het niet verdiend maar ik vond het gewoon niet echt indrukwekkend. ;)

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 17:22

RianneEnzo schreef:
Ja oke, ik zie er ook naar uit om te kijken hoe ze het zal doen ik zeg ook niet dat ze het niet verdiend maar ik vond het gewoon niet echt indrukwekkend. ;)

Indrukwekkend betekend niet altijd goed ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 17:37

listiglistje schreef:

die instelling is natuurlijk erg leuk maar niet de juiste als het om een EK titel gaat!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 17:40

rapido schreef:
listiglistje schreef:

die instelling is natuurlijk erg leuk maar niet de juiste als het om een EK titel gaat!

Stelde toch geen snars voor, hier eerder te lezen :P zelfs de serieuzere reiningruiters gaan voor de belangrijkere wedstrijden!

Volgens mij vindt Anky in dit geval meedoen echt belangrijker dan winnen :j

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 17:45

heidy_wilco schreef:
Zo, wat een leuke reacties zeg :roll:

Het is toch leuk voor Anky dat ze mee mag? En ze rijd niet net western, maar ik denk al wel een jaar of 6 á 7.

En wat een gezeik over het bekend zijn en dat je met een paard van "maar" 1000 euro nog niet eens de B doorkomt. Als je dat niet kan moet je jezelf maar eens achter de oren krabben. Ik heb een Haflinger, gekocht voor 700 gulden en we hebben nooit rare dingen meegemaakt wat betreft beoordelingen tijdens wedstrijden. Vaak complimenten over zijn karakter en goede gedrag. Ook heus prijzen gehaald. Maar we zullen nooit met de top meekunnen, omdat hij en.ik de kwaliteit gewoon missen. Niet erg, je houd er als het goed is toch wel rekening mee als.je een paard koopt.

Jammer dat hier het licht in de ogen niet wordt gegund.

_/-\o_

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 17:50

Koekeroekus schreef:
Geryon schreef:

De discussie was of succes te koop was. Niet of je dat rijtechnisch voor elkaar kon krijgen. Als ik nu op een paard met goed afstamming en beweging(wat automatisch een duurder paard is) stap en een proef mee rijd scoor ik ongetwijfeld beter dan als ik hetzelfde zou doen op een fjord. En dan maakt het niet uit of dat een B proef of een Z proef is. Een goed paard geef je al een flinke zet in de goede richting. Ik zeg ook niet dat dat het enigste is om succes te behalen.

Edit: laat ik wel duidelijk zijn dat ik het wel erg leuk vind dat Anky in de Western sport rijd. Ben wel benieuwd naar ze!

Nee.

Als je de B niet eens doorkomt (en dus slecht rijdt) zul je met een beter paard ook geen puntje beter scoren.
Pas als je goed rijdt, zal een beter paard betere scores geven. En dat is hartstikke logisch. Dus waarom dat erbij wordt gehaald??

Je hebt echt een heel verkeerd beeld. Een typisch beeld van mensen die zelf geen goede paarden hebben ervaren.

Dan heb jij ook een verkeerd beeld. Een typisch beeld van mensen die zelf geen "slechte" paarden hebben ervaren. ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 17:52

Begrijpen jullie zelf eigenlijk nog wel wat jullie zeggen?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 17:58

Wat ontzettend leuk voor Anky! Die geeft zich toch ook altijd voor de volle 100 procent als ze wat doet, geweldig! Het wordt dan wel niet altijd of heel weinig gewaardeerd door sommige mensen maar ach, ze zal er zelf niet minder plezier om hebben. Hoge bomen vangen veel wind en de western wereld blijkt net zo gezellig te zijn als de dressuur wereld :+

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 18:03

Nou nou, een beetje begrip voor elkaar mag ook wel hoor. Tuurlijk zal een ervaren dressuurruiter tussen de 40-50 sneller reining leren dan een 40-50 jarige die nog nooit gereden heeft.

Aan de andere kant is het heus zuur voor mensen die veel langer reining rijden maar minder geld te besteden hebben aan een paard en minder belangrijke vriendjes hebben dan een Anky.

Als laten we zeggen Ireen Wüst op haar 40e ineens zou besluiten om te gaan dressuren zou ze hier wellicht ook beter in zijn dan de gemiddelde huismoeder. Als ze dan met behulp van een sportnetwerk en genoeg knaken aan een toppertje zou kunnen komen en plotsklaps mee zou mogen doen aan de Olympische spelen zou dat ook zuur zijn voor de bokkers wiens droom dat als is sinds ze 6 jaar oud zijn.