Klacht over verzorging van paarden bij Circus Renz Berlin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:13

ik kende een vrouw van hoog middelbare leeftijd. zij woonde op een ark naast een 'tante' van mij en ik sprak haar regelmatig. pas toen ik in mijn tienerjaren belandde, ben ik erachter gekomen dat een persoon die ik kende uit een circusfamilie (eigenaars) kwam. door stom toeval eigenlijk, ik kwam haar naam en foto tegen in een plakplaatjes boek over circussen.

de wijze waarop zij over haar dieren sprak, was vol liefde en zorgzaamheid.
Ze trainde vrijheidsdresuur en gaf voorstellingen en was ballerina te paard (als klein kind leg je blijkbaar de link niet met 'circus' als het woord niet letterlijk werd genoemd). Het grootste deel van de tijd waren ze bezig met rondtroetelen, poetsen, verzorgen en bezig zijn met de dieren, omdat je een diepe vertrouwensband nodig had om de oefeningen die ze deed veilig te kunnen doen

nu denk ik idd, als je erbij optelt hoeveel publiek ze hadden en niet iedere gast zal zich netjes rustig en stil houden.. als je dan fratsen gaat uithalen in een piste omringt met publiek, dan moet je veel tijd aan je dieren spenderen, of het is wachten op ongelukken. naast nog het feit dat je wilt dat je dieren er goed uitzien, je bent immers ontzettend afhankelijk van je goede naam.. goede naam eraan > minder klanten> minder klanten > failliet.

later heb ik begrepen dat ze veel seizoensgebonden acts hadden.. waarbij de dieren in de winter of weer weggingen om ruimte te maken voor andere dieren waarmee weer een nieuwe act werd gemaakt.. of ze gingen naar plekken toe waar ze konden overwinteren zodat ze fris weer aan het nieuwe seizoen begonnen. zo was het winterkwartier in de oorlog de hilversumse manege

ik neem aan dat zij geen uitzondering waren en de omstandigheden van nu beter waren dan die van vroeger.

viola

Re: Klacht over verzorging van paarden bij Circus Renz Berlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:39

Grote kans dat het vast staan zonder water op de dag van vertrek geweest is. Dat wil dus niet zeggen dat de paarden de rest van de dagen er ook zo hebben bij gestaan. Vaak staan de paarden gewoon in ruime boxen met waterbak, maar worden deze de laatste dag voor de voorstelling alvast afgebroken. Zodat de paarden na de voorstelling meteen in de vrachtwagen geladen kunnen worden en de stallen in de nieuwe stad direct weer kunnen worden opgebouwd. Zodat de paarden zo snel mogelijk weer uitgeladen kunnen worden en in hun stallen worden gezet.

Anoniem

Re: Klacht over verzorging van paarden bij Circus Renz Berlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 18:04

De paarden (en olifant was er ook bij helaas) bij het circus hier stonden de hele dag op een stuk wei zo groot als 2x een rijbak. Ben niet naar de voorstelling geweest dus weet niet hoe dat er aan toe ging maar de paardjes zagen er goed uit..

Zeepaard1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 23:10

Ik ben er ook een keer geweest en de paarden liepen er niet leuk bij hoor bijna allemaal liepen ze behoorlijk stijf en kort er
Waren zelfs een paar die onregelmatig liepen. Ze stonden ook wel behoorlijk strak
aan de bijzetten.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 23:24

Hallo ik kwn dit circus heb er het hele weekend rondgelopen paarden worden zeer regelmatig van water voorzien. Deze paarden stonden een dag vastgebonden omdat de stallen voor een bepaalde tijd elders opgebouwd moesten worden. Paard van de foto zit niet in de voorstelling. De verzorgers zijn continu met ze bezig

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 07:54

Jongens overdrijven is ook een vak hoor.

Gaan we nou ieder paard wat toe is aan een bekapbeurt als mishandeld/ verwaarloosd bestempelen? Dan heb je nog wel ff, want 50% van de paarden word met teveel tussentijd bekapt en staat dus altijd een week - 3 weken op te lange hoeven.

En om nou meteen alle circussen over 1 kam te scheren.... ik heb ook wel circussen gezien waar ze inderdaad gewoon op graspaddocks liepen, wel eens waar apart (hengsten)... Misschien niet ideaal maar die circus paarden zijn bijna de hele dag in hand, ze zien een boel, dus als je het mij vraagt zijn ze beter af dan het gemiddelde 'sport' paard wat de hele winter 23/7 in een stal staat zonder aandacht.

En geen aandacht krijgen beaam ik ook helemaal niet, want ik zag juist dat die verzorgers er de hele dag mee aan het werk waren, dan wassen, dan knuffelen, dan wat oefenen/trainen, constant bezig...

Er zijn vast ook circussen waar het slechter gaat, maar om nou meteen alles over 1 kam te scheren gaat ook weer nergens over.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 07:56

IK vind het wel jammer dat alle circussen over 1 kam worden gescheerd....

voorbeeldje wat er dit weekend bij mij in het dorp gebeurde. Al een week stonden er in het dorp posters met een circus er op die afgelopen weekend zou optreden bij ons in de buurt. Nu hadden dieren activisten de posters verscheurd en vol geplakt met plaatjes van zielige tijgers en olifanten. Ook hadden ze er op gezet dat de show zou worden gecanceld, vanwege dierenleed.

Ik vind het goed dat mensen zich voor bepaalde dingen in zetten, maar doe AUB wel eerst onderzoek. Het circus wat bij ons in het dorp kwam had welgeteld 6 dieren, 1 hondje en 5 duiven.... Het was ook het eerste circus wat zich aan sloot bij circus dieren de tent uit, het is 1 van de meest diervriendelijke circussen.

Ik kan natuurlijk niet oordelen over het circus waar het hier overgaat. Maar vind dat er best wel overdreven word, de laatste tijd wat circussen betreft.

Edit: Toydoll was me voor wat circussen over 1 kam scheren betreft :+ .

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 08:13

[quote="Toydoll"]Jongens overdrijven is ook een vak hoor.

Gaan we nou ieder paard wat toe is aan een bekapbeurt als mishandeld/ verwaarloosd bestempelen? Dan heb je nog wel ff, want 50% van de paarden word met teveel tussentijd bekapt en staat dus altijd een week - 3 weken op te lange hoeven.

En om nou meteen alle circussen over 1 kam te scheren.... ik heb ook wel circussen gezien waar ze inderdaad gewoon op graspaddocks liepen, wel eens waar apart (hengsten)... Misschien niet ideaal maar die circus paarden zijn bijna de hele dag in hand, ze zien een boel, dus als je het mij vraagt zijn ze beter af dan het gemiddelde 'sport' paard wat de hele winter 23/7 in een stal staat zonder aandacht.

En geen aandacht krijgen beaam ik ook helemaal niet, want ik zag juist dat die verzorgers er de hele dag mee aan het werk waren, dan wassen, dan knuffelen, dan wat oefenen/trainen, constant bezig...

Er zijn vast ook circussen waar het slechter gaat, maar om nou meteen alles over 1 kam te scheren gaat ook weer nergens over.[/quote

Niets meer aan toe te voegen :+

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:08

ariatje schreef:
Dat circuspaarden kort aan de bijzets staan heeft meerdere redenen:

Ten eerste: zijn het veelal uitsluitend hengsten én bloedpaarden. Arabieren en PRE's.
Om er voor te zorgen dat het hele zooitje niet met elkaar op de vuist gaat staan ze bijgezet.

Ten tweede: Gaan ze op de vuist dan zijn losse bijzets levensgevaarlijk. Hengsten kunnen dan
in elkaars bijzets klauwen en vast komen te zitten met alle gevolgen van dien.

Ten derde: er worden vaak verzamelde oefeningen gevraagd. Omdat de paarden in vrijheid de kunsten laten zien is er geen inwerkende hand en been voor de oprichting. Het been wordt vervangen door de karwats en de hand door de bijzet. Zo lopen de paarden nog enigzins in de juiste houding / balans waardoor ze niet na 2 jaar al kapot op de voorbenen zijn.

Met 6, 8, 10, 12,14 of 16 hengsten tergelijkertijd los in de ring loopt er altijd wel een te kloten. Te drammen, duwen, sjaggie met zijn mond open...Waarom? Omdat ie maar al te graag een hapje uit een van zijn rivalen wil nemen. Piste nummer is een vak! Zeker niet voor angstige meisjes en doetjes. Het is moeilijk, vergt snelheid, inzicht en vooral veel lef en handigheid. Hoeveel van jullie gaan tussen 6 hengsten staan?

Indien iemand vindt dat paarden niet in een circus thuis horen hoop ik dat diegene dan ook tegen het gemiddelde dressuur paard is. 23 uur per dag op stal, in de krul de ring in en rondjes lopen. In het ergste geval met in rukkende en trekkende ruiterhand. Mond open en tong er uit...

Onbekend maakt onbemind. Verdiep je eerst eens HOE circuspaarden worden getraind, gehouden en verzorgd. Trek geen conclusies als je informatie niet op orde is. En ja onder circussen heb je ook hele beroerde! Net zoals bij ruiters!

Klopt! :j

ijsco2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 07:44

Zeer overtrokken om hiervoor een klacht in te dienen.
En daarbij gewoon dom. Als je voor elke futiliteit een klacht indient, word je straks niet meer serieus genomen als er echt iets te klagen valt.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 14:58

En ik heb juist foto's waar in het tegendeel wordt bewezen, van het zelfde circus notabene!

Gemeente Leiden heeft toen een oud sportcomplex dat niet meer in gebruik is als zijnde beschikbaar gesteld voor het circus.

Daar liepen alle! dieren dag en nacht vrij of hadden zeer ruime verblijven(gevaarlijke wilde dieren, de leeuwen hadden per stuk de ruimte van een complete trailer, dat is meer dan Artis :j ). en de olifanten, kamelen en paarden/pony's(niet de hengsten) bij elkaar op een groot stuk(vergelijkbaar met ongeveer 1,5 voetbalveld waar ook contunie gezorgt werdt voor de verstrekking van hooi/alfa alfa voor de olifanten(waar uiteraard ook de kamelen en paarden/pony's van mee snoepte)
De hengsten hadden allemaal een eigen stuk land.

Waarom hier wel op deze plaats? De gemeente had gezorgt voor de juiste ruimte! Dus voor iedereen met een vingertje gaat wijzen, het zelfde circus heft het dus wel degelijk hoog op met de verzorging van de beesten mits de ruimte het toe laat. Is die ruimte er niet dan zal er geschipperd moeten worden en komen ze op een minder grote ruimte buiten. Maakt dat dan gelijk het circus een slechte? Nee vind ik van niet

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 17:49

Ik zal het eens bekijken komende week. Dan staan ze op een paar 100 m afstand van mijn pony's :+ . Altijd leuk om even te buurten bij een circus.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 00:34

is zeker leuk er zijn nu twee hele kleine kameeltjes