NK: Adelinde Cornelissen meldt zich af voor Grand Prix

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

macloud1976

Re: NK: Adelinde Cornelissen meldt zich af voor Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 08:51

Ik vind het jammer dat er reacties komen over wanneer een combinatie zou moeten stoppen, alsof zij dat voor diegene moeten beslissen of dat dat gevraagd wordt. Heel veel verschillende rijstijlen en heel veel verschillende meningen.
Hoe men ook rijdt staat, bij iedereen het welzijn van je paard niet voorop?
Adelinde kiest voor het welzijn van haar paard. RESPECT!
Zouden soms meer ruiters moeten doen.
Ik heb bewondering voor deze combinatie!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 09:05

Nou Macloud1976 als je even het bericht leest dat Vur plaatst, zal je lezen dat de bondscoach het zelf maar heeft aangekaart. Zijn beweegreden is dezelfde als velen op Bokt hebben. Is dat een gebrek aan respect dan? Lijkt me niet...

macloud1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 09:59

Hij heeft het over het niet mee nemen in het team niet over stoppen.
Er zijn bokkers die vinden dat ze beter kunnen stoppen.
Mee eens dat Parzival het met prestatie minder is gaan doen. Maar de topic begon over dat zij zich terug trok omdat hij niet fit was.
Vervolgens wordt er gelijk een toon gezet over haar rijstijl.
Maar daar ging het toch niet over???..Dat maakte de discussie los. Interessant wel.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:09

Ik ben het wel met Ernes eens. Hoe ver moet ze nog wegzakken in de scores? Hij verwoord het mooi
Citaat:
"Ze zakten steeds verder weg in de scores en dan ben je bezig om een legende af te breken. Dat verdient deze combinatie zeker niet. "

Als ik nu Adelinde zou zijn dan zou ik hem van zijn zeer verdiende pensioen laten genieten. Ik zou ervoor kiezen om het publiek hem te herinneren als dat paard met die geweldige scores in plaats van het paard dat langzaamaan niet meer mee kon komen en zo in de vergetelheid raakt.
Maar goed, ik ben Adelinde niet en zij is de enige die die keus kan en mag maken. Hoe dan ook heeft ze een hoop bereikt met dit, toch wel moeilijke, dier en daar mag ze trots op zijn.
Ik ben echt geen grote fan van haar rijstijl maar ik neem mijn petje af voor haar want ik had het met zo'n mormel al lang en breed opgegeven. ;) Ik heb dus veel respect voor haar doorzettingsvermogen. Ik hoop dat ze snel een opvolger voor hem vind want wel of geen fan van haar rijden ze is wel een belangrijke schakel in ons dressuur team.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:13

Wie zegt dat zr alleen maar kunnen en zullen zakken? Een aantal bokkertjes.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:17

Ik gok dat de bondscoach wel weet waar hij over spreekt. ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:25

Ik moet zeggen dat ik het ook met Ernes eens ben. Wat dat betreft hebben bijvoorbeeld Anky (Bonfire) en nog een hele rits anderen dat imo mooier aangepakt.
Overigens is wetenschappelijk bewezen dat negatieve dingen vaak langer bij mensen blijven hangen dan positieve dingen. Dat zal ook wel gelden voor het wegzakken in scores tegenover grote prestaties.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:36

Tazzey schreef:
Ik gok dat de bondscoach wel weet waar hij over spreekt. ;)

maar dit zegt ie dus juist nėt niet ;)

Staat verder ook compleet los van zijn keuze om haar niet mee tenemen want dat is in deze situatie meer dan logisch. Op zon kampioenschap win je niet met ergens in de 70 procent en een niet constant presterende combinatie. En of ze ooit wel of niet weer terug richting de 80 kan of zal gaan.. de tijd zal t leren.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:47

Hij vraagt zich af hoever ze nog moeten wegzakken in de scores. Wat wil jij daar anders van maken dan?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:51

Zakten. ..verleden tijd dus..

En die vraag slaat op t stukje ervoor. Mi slaat dat op het wel of niet geven van een teamplek. Dat je dus op een gegeven moment een keuze moet maken om haar wel of niet te selecteren. Dat is dus niet geworden. (Op basis van de lage scores)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:54

Maar serieus, denk jij echt dat ze nog terugkomen op het niveau dat ze hadden? Zie je ze goud winnen op de OS in Rio?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:55

Sammie ik waardeer je trouw aan Adelinde en Parzival, maar de praktijk leert dat een paard dat ouder wordt en langzaam aan mindere scores haalt, zelden weer terug komt op het oude nivo. Daarbij komt een aantal ouderdomsprobleempjes etc.
En het terugtrekken van een paard is heus niet altijd ivm het welzijn van het paard alleen hoor. heeft ook met ''dressuurpolitiek'' te maken. Aanvoelen dat je geen lekkere scores zult rijden, dan is terugtrekken tactisch soms wel zo slim.
Voor elke combinatie komt er een moment dat de scores gaan kantelen naar minder en minder. Helemaal niet gek, paarden worden ouder, nieuwe sterren verschijnen in de ring enz.

macloud1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:05

Natuurlijk hoop ik dat ze terug komen op het oude niveau..maar ik sluit me aan bij wat charley schrijft.
Natuurlijk is er ook sprake van een politiekspel.
Ernes denkt ook aan het grote geheel. Los van individuen, hoe spijtig soms ook.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:10

Wellicht was het al bekend bij Adelinde dat ze niet mee zou gaan/weinig kans zou maken om naar het EK te gaan... Ik zou daar niet van staan te kijken, die beslissing is niet zomaar gemaakt (politiek in de wandelgangen) en niet alleen op 'niet fit'.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:30

Anoeska schreef:
Maar serieus, denk jij echt dat ze nog terugkomen op het niveau dat ze hadden? Zie je ze goud winnen op de OS in Rio?
op basis van de huidige top? Nee natuurlijk niet. maar dat staat hier redelijk losvan. Men roept hier dat ie met pensioen moet en dat ie wrs niet beter meer kan. Dat zijn twee dingen die wij niet weten. Over t tweede kun je proberen een redelijke inschatting doen. Ik snap best dat mensen hier denken dat t gedaan is. Maar adelinde rijdt m. Die kan als beste inschatten of dit een dip is of niet. En als zij m op kleinere wedstrijden nog wil proberen is dat haar keuze. Er wordt al geroepen dat ie m pensioen moet of gaat van voor de weg. Toen zat ie nog gewoon in de 80 procent. Dus mensen willen gewoon zoeken. Als ie straks opeens wel weer helemaal terugkomt heeft iedereen daar wel bewondering voor. Er is maar persoon (en ik neem aan dat dat wel in een soort van teamoverleg gebeurt) die de knoop doorhakt. Das niet de stuurlui hier das de eigenaar en/of ruiter. Dat heeft weinig met trouw te maken. Ik heb geen stront in mn ogen. Ik zie ook dat t in horten en stoten gaat de laatste tijd. Al een behoorlijke tijd maar ik word gewoon erg moe van die mensen die bij een dipje of standaard bij een ouder paard al om pensioen roepen. Want dat is anders zielig. Dat paard krijgt er niks van mee en misschien maak je die op dit moment helemaal niet blij met pensioen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:41

Ik geloof dat ik juist heel duidelijk aangaf dat ik de keuze niet voor haar kan maken. ;)

Je reactie vond ik trouwens vrij lastig te lezen dat even terzijde.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:43

Het gaat hier niet om Z-proefje voor een stram oudje, het gaat hier om topsport. Het gaat om het uiterste uit een paard halen op Grand Prix-niveau. Op het scherpst van de snede. Ook al zou hij super gezond zijn, dan nog moet je je afvragen of je dat nog wilt voor je oudje. En met pensioen doen, betekent gewoon nog rijden en trainen, alleen zonder de druk van moeten presteren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:46

Tazzey schreef:
Ik geloof dat ik juist heel duidelijk aangaf dat ik de keuze niet voor haar kan maken. ;)

Je reactie vond ik trouwens vrij lastig te lezen dat even terzijde.

Ik spreek toch niet (alleen) jou aan?

Dat tweede kan. Was via de telefoon. Als er onduidelijkheden zijn hoor ik het wel :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:50

En de hele discussie over leeftijd zal zowel Adelinde als Parzival aan hun derrière kunnen oxideren. :D

De enige die kan en mag beslissen of het genoeg is, is Adelinde. De rest kan en mag er een mening over hebben zoveel ze willen. Paard en ruiter zullen daar niet minder van slapen denk ik. :D

Dat ze maar lekker rijden zo lang zij er plezier in hebben. Zijn ze goed genoeg, worden ze geselecteerd voor het team. Zijn ze dat niet, dan niet, maar dat betekent niet dat ze niet nog gewoon lekker wat wedstrijdjes (al dan niet de "kleinere" voor zover die er zijn op dit niveau) kunnen mee pikken zonder al te veel druk. :) Als paard en ruiter dat nu leuk vinden... Is IMO belangrijker dan "de legende".

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 12:27

Ik ga er vanuit dat Wim Ernes een advies heeft gegeven aan Adelinde, wat ze daarmee doet moet ze zelf weten. Ik begrijp dat hier gezegd wordt dat Adelinde alleen kan aanvoelen of het gaat om een dipje of een negatieve vicieuze cirkel. Helemaal crystal clear en helemaal mee eens.
Maar zoals hier ook door meerdere mensen wordt aangegeven, hoe zeker weet je of het het een of het ander is bij een paard op die respectabele leeftijd? Moet je dan het risico nemen om een legende af te breken om het zeker te weten?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 12:30

Welk risico neem je werkelijk? Dat een stel forummers zich zorgen maken om de "legende"?
Tis maar wat je een risico noemt. :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:00

Niet een paar bokkers, de publieke opinie. Je moet wel haast van steen zijn, wil je daar niks om geven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:02

Tja dan zal ik wel van steen zijn want mij zou het geen f*ck interesseren.
En Adelinde blijkbaar ook niet. :D
En gelijk heeft ze! +:)+
Daarbij, publieke opinie? Denk dat vooral bokt er over zeurt eigenlijk maar ik kan mis zijn natuurlijk. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:03

Ayasha schreef:
Welk risico neem je werkelijk? Dat een stel forummers zich zorgen maken om de "legende"?
Tis maar wat je een risico noemt. :)

Wat Cayenne zegt...

Maar laten we het dan omdraaien, stel dat een ruiter in een situatie als die van Adelinde en Parzival wel doorgaat. En het helaas toch niet kan waarmaken. Stel dat het helaas toch wel een negatieve vicieuze cirkel blijkt, mede mogelijk gemaakt door de leeftijd van het dier...
Welke herinnering hou je dan? Wat doet dat met het imago van de betreffende ruiter?
Waar zal het publiek het meest teleurgesteld in zijn?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:07

Hét publiek bestaat niet. Dat blijkt ook maar weer uit dit topic. En wat heb je aan het publiek eigenlijk? Als Totilas wordt teruggetrokken voor een grote wedstrijd is het ach stop er toch mee en houdt toch op. En als ie weer terugkomt en start dan is het oh wat een mooi resultaat Laat ze een poepje ruiken Rath!. Dus het publiek weet zelf ook niet eens wat het wil.

Wat herinneren we ons van Salinero? Dat ie twee keer goud heeft gewonnen op de OS, of dat ie maar een mager zesde plekje kon bemachtigen? Ik dan toch zijn hele carrière.

Hier ga je toch niet uitkomen en wat mij betreft hoeft dat ook niet. Ik zie wel waar het schip strandt. :)